Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kaders

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kaders

    ik weet het het is al dikwijls in aanmerking gekomen. Ik heb al zelfs van iemand een website gekregen waar je kaders kon downloaden, maar het bleek latijn voor mij. Gewoon te ingewikkeld.
    Is er een eenvoudiger manier om een eenvoudige kader rond de foto te zetten?
    Het is ook zo, dat soms een uitleg te moeilijk is voor mij en dan als ik het later nog eens bekijk, blijkt het wel te lukken.
    Stilaan leren we het.

  • #2
    Welk fotobewerkingsprogramma gebruik je, Act ?
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

    Comment


    • #3
      Ik heb PS 7.0 en PSP 7.

      Comment


      • #4
        Mooi zo, ik zal een voorbeeld geven van een volgens mij gemakkelijke en flexibele methode in Photoshop.
        Je kan kaders maken door het canvas (waarop zich de eigenlijke afbeelding bevindt) telkens wat groter te maken. De kleur van de toegevoegde rand wordt die van de achtergrond, dus als je geen wit kader wilt, klik je eerst op het vierkant in de toolbox dat de achtergrond voorstelt. Kies een kleur voor het kader of (indien je een samengesteld kader wilt maken - zoals in mijn voorbeeld) voor de binnenste kaderrand. Rechtsklik nu op de titelbalk van jouw afbeelding en klik op de opdracht "canvasgrootte". Normaal zijn beeld en canvas even groot, bv. 800x600. Maak het canvas nu groter door er tweemaal de breedte van het kader bij te tellen, bv. 808 en 608 zorgt voor een biesje van 4 pixels breed. Klik nu op de knop "Front image" ("Voorgrond afbeelding" ?) in de optiebalk (dat zorgt ervoor dat de afbeelding nu 808x608 pixels groot wordt zodat je opnieuw het canvas kunt vergroten (voor het eigenlijke kader). Dus weer een achtergrondkleur kiezen en rechtsklikken in titelbalk. "Canvas size" verander je nu bv. in 848x648, weer een klik op "Front image" en je kan het geheel nu opslaan als jpg-afbeelding .
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Act, op mijn site staan 2 kadervb. stap voor stap.....
          Mss lukt het je zo
          "Alive and Kicking"

          http://www.pbase.com/tinnew

          Comment


          • #6
            Tine, dat ziet er prachtig uit.
            Ik heb daarjuist langs msn van Ssstevvv les gekregen en het lukt mij al een beetje.
            ik leer veeeeel bij hoor...

            Comment


            • #7
              Tine, ik heb al van Sssteevvvv uitleg gekregen, en samen met jouw uitleg heb ik er iets van gemaakt, maar ik blijf haperen bij stap h van kader 2. Het is niet wat het zou moeten, maar ik vind het wel leuk.
              Ik kan niet de kader inkleuren, het kleurt alles ik weet niet hoe het komt

              Comment


              • #8
                Act, met een beetje hulp kom je tot dit kadertje.


                "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
                Member of Han Fan Clan
                Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

                Comment


                • #9
                  Act is je achtergrond aangevinkt in layers?
                  Anders loopt het idd mis.
                  "Alive and Kicking"

                  http://www.pbase.com/tinnew

                  Comment


                  • #10
                    Tine, het zou kunnen ik had al een foto genomen waar al iets aan gedaan was, dus het zou kunnen dat het verkeerd was.
                    ik ga dat morgen uitproberen.
                    ondertussen heb ik met de hulp van ons aller privé prof in PSP een kadertje gevonden.Dat geel randje weet ik niet hoe ik dat van kleur moet veranderen dat zoek ik nog wel eens uit.
                    Ik heb eigenlijk heel veel profs hé?
                    Sssteevvv geeft mij ook privé les, maar gisteren nog maar aan les 1 geraakt Het probleem is, als ik dat niet opschrijf dat ik dat niet meer weet na een tijdje. Hij zoekt de schaduwen ook anders dan jij.

                    Comment


                    • #11
                      Tineke kheb u werk bekeken op u website en kmoet zeggen kvind het prachtig. Wa ik wou vragen is er eigenlijk een programma da simpel websites aanmaakt me al die fotoframes? Of moet je die allemaal een voor een op hun plaats zetten?

                      mvg

                      Comment


                      • #12
                        Hey Act,

                        Eergisteren stuurde kodaksken me een mailtje. Hij had wat hulp nodig om kaders te maken zoals je die bvb. vindt bij Tinne's pics.

                        Ik stuurde hem een werkwijze, en maakte ook een voorbeeld. Dat voorbeeld staat in deze thread:



                        Misschien kan het helpen als ik mijn mailtje naar kodaksken hier cut & paste? Kost niks, dus... here goes...


                        --------------------------

                        Stel, je hebt een foto van 3000x2000 (6Mp)...

                        -Maak een nieuw PhotoShop bestand van 3600x2600. Dit wordt je binnenste kader ("kader 1"). Vul op met een passend kleurtje, of wit.
                        -Maak een nieuw bestand van 3700x2700. Dit wordt het buitenste kader ("kader 2"). Vul weer op met een passend kleurtje. Liefst een kleur die terug te vinden is in je subject (!).
                        -Selecteer alles uit kader 1 (CTRL-A en dan CTRL-C), en plak het in kader 2 (CTRL-V). Je ziet: kader 1 komt in het midden van kader 2 te staan. Merge nu de nieuwe layer (CTLR-E).
                        -Met de toverstaf, selecteer je buitenste kader en CTRL-C. Opgelet; zet de tolerance van je toverstaf laag (niet hoger dan 25 of zo).
                        -Open een nieuw bestand (CTRL-N, de grootte is onmiddelijk goed) met als background "transparent" (!).
                        -CTRL-V je buitenste kader in dit nieuwe bestand.
                        -Vanaf nu is DIT je buitenste kader! Je mag dus het andere bestand met de buitenste kader weggooien.

                        Nu maken we je binnenste kader...

                        -Je hebt nog steeds dat PhotoShop bestand van 3600x2600, right? Het binnenkader, remember?
                        -OK, neem eerst je originele foto, selecteer wéér alles en copieer (CTRL-A, CTRL-C)
                        -Plak dit in je binnenste kader van 3600x2600 (CTRL-V). Het komt in het midden te staan. Merge je nieuwe layer (CTRL-E).
                        -Selecteer je buitenste kader met de toverstaf (tolerance nog steeds op 25 max).
                        Opgelet (!): het kan zijn dat je toverstaf toch nog stukken foto mee selecteert ipv enkel je kader.
                        Dit gebeurt als delen van je foto dezelfde kleur hebben dan je kader. In dit geval, gebruik een
                        alternatieve techniek; 1) selecteer je foto (dus alles behalve je binnenste kader) met te de
                        rectangular marquee tool (bovenaan links in de toolbox). Zorg dat je alles selecteert tot de pixel
                        exact; vergroot je foto indien nodig om er zeker van te zijn. 2) Uit het menu, kies "select" ->
                        "inverse selection". 3) je hebt nu enkel je buitenste kader geselecteerd!
                        -Copieer deze met CTRL-C
                        -Open een nieuw bestand (CTRL-N, de grootte is onmiddelijk goed) met als background "transparent" (!).
                        -CTRL-V je buitenste kader in dit nieuwe bestand.
                        -Je vorige bestand (binnenste rand + foto) mag weg (close).

                        Effe samenvatten. Je hebt nu 3 bestanden
                        -Je foto van 3000x2000
                        -Je binnenste kader van 3600x2600, doch met het middenstuk van 3000x2000 uitgesneden
                        -Je buitenste kader van 3700x2700, doch met het middenstuk van 3600x2600 uitgesneden

                        We gaan nu samenvoegen.
                        -Gebruik de point tool (tool box bovenaan rechts)
                        -Neem het bestand met de binnenrand.
                        -Drag & drop je binnenrand op het bestand met de buitenrand.
                        -Neem je bestand met de buitenrand. Je ziet nu 2 layers in de layer-tab (als deze niet open is, kies "window" -> "layers" uit het menu).
                        -Klik in de layer-tab op je layer 2
                        -Sleep nu je layer 2 (binnenrand) tot op de exacte plaats. Je kan ook met de pijltjestoetsen werken. Vergroot je foto (CTRL +) en zorg dat je tot op de pixel juist zit.
                        -Staat ie juist, dan kan het bestand met je binnenkader dicht
                        -Neem nu je foto bestand, en weer met de point-tool, drag & drop je foto op het bestand met je 2 randen.
                        -Je foto wordt nu layer 3 in dit bestand. Selecteer deze layer en zet de foto exact op zijn plaats (zie methode hierboven).
                        -Staat hij huist? Dan mag je foto bestand ook dicht!

                        Je hebt nu één bestand met 3 layers: foto, binnenrand & buitenrand. Het lijkt véél werk, maar aangezien de meeste foto's van dezelfde afmetingen zijn: speel het slim; nadat je straks je foto hebt afgewerkt (zie beneden), delete layer 3 (je foto), en bewaar het "kader-bestand" in PSD formaat. Je kan er nu elke foto in kwijt, en je kan kleuren en effecten aanpassen zoals je wil.

                        En over effecten gesproken! We gaan er een Tinne-kaderke van maken. Here goes...

                        -Kies je layer 3 (je foto) in de layers-window. Klik nu op het effects-icoontje (de "F" onderaan links in je layer-tab). Kies voor "Drop shadow". Zet je distance op bvb. 20, je spread op bvb. 10 en je size op bvb. 20. Zie je de foto "naar voor komen" in je frame? Je kan ook met de angle van de schaduw spelen, en met de opacity enzo...
                        -Kies layer 1 (buitenkader). Klik weer op het effecten-icoon. Kies voor "bevel & emboss". Speel een beetje met de size setting... zie je de buitenste rand "rond" worden, net als bij Tinne? Klik op OK als je klaar bent met het spelen met de settings Ik heb de mijne gezet op Depth 50%, size 50px (helft van de 100px balk, dus die balk wordt mooi "rond").
                        -Nu wordt het ietsje moeilijker: Tinne heeft ook nog een kleine schaduw gegeven aan haar buitenste rand, maar deze schaduw valt op de binnenste rand. Probleem: nu staat layer 1 onderaan in de layers-tab. Dus als je er een bijkomend "drop shadow" effect zou opzetten, zou het verdwijnen ONDER de binnenste layer. We gaan dus layers van plaat verwisselen: in de layer-tab, drag & drop je layer 1 (buitenste rand) naar boven op de lijst (laat het vallen boven layer 3 en het komt op de 1e plaats te staan).
                        -Klik nogmaals op layer 1 in de layer-tab, en klik dan nogmaals op de effect-knop. Kies ditmaal voor "drop schadow" (je ziet; "bevel & emboss" is al aangevinkt van vorige keer). Zet de settings (bvb) op opacity 45%, Distance 15, spread 5, size 10. Klik op OK.

                        Tadaa! Een Tinne-frame! Je kan nu nog steeds spelen met alle settings en ook de kleuren; met de pipet-tool kan je een kleur kiezen uit je foto (zet de setting bovenaan in het menu op 5x5 average als je de pipet tool hebt gekozen), en deze kleur dan toekennen aan één van de layers met de fill-tool (emmertje verf).

                        Als alles naar wens is , kies dan "layer" -> "flatten image" uit het menu (NOG NIET DOEN; ZIE TEKST HIERONDER). Pas op het laatst zou ik ook nog tekst & copyrights toevoegen aan je foto, en nogmaals flatten doen. Pas als alles weer "flat" is (je hebt maar één layer meer) kan je saven als JPEG.

                        Maar vóór je "flatten" gebruikt; wees slim! Delete je layer 3 (je foto), en save de file in PSD formaat. Deze file zal je later hopen werk besparen; je hoeft er enkel een nieuwe foto (= een nieuwe "layer 3") aan toe te voegen, en dan deze layer terug het "drop shadow" effect te geven, en klaar is kees (evt. nog spelen met kleur en tekst natuurlijk).

                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          Jochen, kan het ook in het vlaams????
                          Och weet je, iedereen wilt het uitleggen, maar iedereen legt het op een andere manier uit
                          Maar ik bewaar alles en probeer alles uit, eens zal ik wel een methode vinden hé?
                          we blijven proberen

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Act
                            Jochen, kan het ook in het vlaams????
                            Och weet je, iedereen wilt het uitleggen, maar iedereen legt het op een andere manier uit
                            Maar ik bewaar alles en probeer alles uit, eens zal ik wel een methode vinden hé?
                            we blijven proberen


                            T'is nie gemakkelijk hoor, zo'n procédé in zinnen te gieten.

                            Neem de tekst op je gemak door. Kodaksken leek het toch te begrijpen.

                            Veel geluk!
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #15

                              Een tinne frame is het nog niet geworden.
                              Ook had ik een betere foto kunnen nemen
                              Maar het ging om de techniek.
                              Ik krijg het al bijna onder de knie.
                              Nog niet helemaal maar het zal stilaan gaan lukken.

                              Comment

                              Working...
                              X