Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 17 van 17

Discussie: hard zwart wit

Standaard hard zwart wit

Ik vraag me al een tijdje af hoe je bij portretten dat hard contrast tussen zwart en wit krijgt...
    Kan er mij iemand helpen want ik heb al een tijdje zitten zoeken en het is altijd te grijs...

Groeten

Standaard Re: hard zwart wit

Ik gebruik hiervoor Capture NX - Filter - Zwartwitomzetting
    Spelen met kleurfilter
    Evt een tweede keer toepassen en/of contrast verhogen

Voorbeeldje http://www.pbase.com/rvdb_mexicano/i...2/original.jpg
    Canikon 40D - D200, D300

Puur zwart-wit, doe je met de image adjustment "treshold" functie.
    SF

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom034 Bekijk bericht
    Ik vraag me al een tijdje af hoe je bij portretten dat hard contrast tussen zwart en wit krijgt...
    Kan er mij iemand helpen want ik heb al een tijdje zitten zoeken en het is altijd te grijs...

Groeten
    00.00 Gone

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
    Puur zwart-wit, doe je met de image adjustment "treshold" functie.
    SF
    Jullie trekken dus de fotos direct in zwart wit? ik dacht dat dit werd bewerkt...
    Ik wil een effect krijgen een beetje zoals stefan vanfleteren

ben in het bezit van een nikon D50

Zeker in kleur schieten en achteraf omzetten, geeft je veel meer controle... Er zijn heel veel manieren om omzettingen te doen. Beschik je over Lightroom?

nope da heb ik niet

Alle foto's die digitaal opgeslagen worden, worden in kleur genomen. JPG's die zwart/wit van je kaartje komen zijn softwarematig naar zwart/wit omgezet door software van de camera. Dus belangrijk in deze kwestie is, vertrek je vanuit een raw (altijd kleur) of een JPG (deze kunnen dus afhankelijk van de instelling van de camera in kleur zijn of al omgezet naar zwart/wit). Als dat bekend is kunnen er gerichter tips gegeven worden lijkt me.

Gr. X.

beste
    vanfleteren zijn zwart witjes zijn analoog he
    das al een belangrijk punt dat je digitaal nooit dat resultaat haalt..
    nu, om dat zo goed mogelijk "na te bootsen" kun je vb werken in een programma als lightroom en daar wat spelen met blacks, contrast,...
    is van vanfleteren ook opbouw van jarenlange ervaring met analoge technieken he

ik denk dat je bij vanfleteren enkel kan kijken en bewonderen..
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

eerst en vooral moet je beschikken over de nodige basiskennis, dat is het belangrijkste
    met volgende SW kun je perfect zw film imiteren.
    http://www.niksoftware.com/silverefexpro/usa/entry.php
    simuleert verschillende ZW-film effecten

kun het gratis een tijdje uitproberen, van kleurbeeld starten bied de meeste correctie mogelijkheden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    met volgende SW kun je perfect zw film imiteren.
    http://www.niksoftware.com/silverefexpro/usa/entry.php
    simuleert verschillende ZW-film effecten

kun het gratis een tijdje uitproberen, van kleurbeeld starten bied de meeste correctie mogelijkheden.
    das een vree goeie tip,
    heb die zelf als editor in lightroom aan het begruiken
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

Groeten
    Gewoon heel veel contrast op steken.

Natuurlijk werkt zoiets veel beter wanneer je een portret maakt van iemand 'hard', met een 'karakterkop'.

edit: ik had een voorbeeld gemaakt met een foto die ik van het web had gehaald via google, maar als ik de reglementen goed begrijp is dat niet toegestaan?
    Laatst gewijzigd door Buffalo Soldier; 1 februari 2010 om 00:50

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buffalo Soldier Bekijk bericht
    edit: ik had een voorbeeld gemaakt met een foto die ik van het web had gehaald via google, maar als ik de reglementen goed begrijp is dat niet toegestaan?
    [Mod]Klopt..., maar niets belet je om de foto achter een link te plaatsen. [/Mod]
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 14.5) + iPad5 WiFi (iPadOS 14.5)

Vanaf PS CS3 heb je een zw-omzetting waarbij je de helderheid van iedere kleur na omzetting kan regelen.

Rood geeft na een standaard zw-omzetting een redelijk lichtgrijze toon, met CS3 en CS4 kan je alleen alles wat rood is op de foto donkerder of lichter maken. Dit is voor mij dé manier om een foto naar zw om te zetten: de intensiteit van ieder kleur apart regelen.
    Beauty need only be a whisper
    Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Omzetten in Raw vind ik het makkelijkst.
    Vink 'grijswaarden' aan en ga dan naar het basispaneel. Verhoog belichting (evtl erna wat herstel highlights), verhoog de blacks, het contrast en het locaal contrast.
    Daar krijg je lekker contrast mee !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
    das een vree goeie tip,
    heb die zelf als editor in lightroom aan het begruiken
    Die gebruik ik ook (Silverefex dus). De output van deze zwartwitten vind ik toch het prettigste. En bovendien goed in te stellen.

Ik zou hem omzetten in RAW. Vinkje omzetten in grijswaarden en dan naar basisscherm om belichting; zwarten: highlight en contrast omhoog te zetten. Als laatste de curves bijwerken en je hebt keihard zwart-wit.
    Canon EOS 1DS Mark III + EF24-70 1:2.8L USM + EF70-200 f/2.8L IS USM + Extender EF 1.4x II + EF100 f/2.8 USM macro + Elinchrom flitsset

Jullie trekken dus de fotos direct in zwart wit? ik dacht dat dit werd bewerkt...Ik wil een effect krijgen een beetje zoals stefan vanfleteren
    Gezien Vanfleteren werkt met celluloid ipv digitaal, behaalt hij dat typische contrast door gebruik van filters. Dit tijdens de opname en tijdens het belichten van het fotopapier: 't Is me al een tijdje geleden maar mocht ik een gokje moeten wagen zou 'k zeggen een groenblauwfilter (om realistische rodere details, pukkels en aders, in gezichten te accentueren) bij de opname en een magentafilter (om het contrast te verharden) tijdens belichting van de afdruk.
    Als je dan toch dat specifieke contrast-effect beoogt weerhoudt niks je ervan ook eens met filters te experimenteren. Allé ja, een groenblauwfilter gebruiken tijdens de opname, de magenta filter kan je niet gebruiken want dit onderdeel om het conrast te verharden zal je uiteraard nog digitaal moeten uitvoeren he...

Veel amusement met het experiment .
    F.

Regels voor berichten