Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hard zwart wit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hard zwart wit

    Ik vraag me al een tijdje af hoe je bij portretten dat hard contrast tussen zwart en wit krijgt...
    Kan er mij iemand helpen want ik heb al een tijdje zitten zoeken en het is altijd te grijs...

    Groeten

  • #2
    Re: hard zwart wit

    Ik gebruik hiervoor Capture NX - Filter - Zwartwitomzetting
    Spelen met kleurfilter
    Evt een tweede keer toepassen en/of contrast verhogen

    Voorbeeldje http://www.pbase.com/rvdb_mexicano/i...2/original.jpg
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: hard zwart wit

      Puur zwart-wit, doe je met de image adjustment "treshold" functie.
      SF

      Oorspronkelijk geplaatst door tom034 Bekijk bericht
      Ik vraag me al een tijdje af hoe je bij portretten dat hard contrast tussen zwart en wit krijgt...
      Kan er mij iemand helpen want ik heb al een tijdje zitten zoeken en het is altijd te grijs...

      Groeten
      00.00 Gone

      Comment


      • #4
        Re: hard zwart wit

        Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
        Puur zwart-wit, doe je met de image adjustment "treshold" functie.
        SF
        Jullie trekken dus de fotos direct in zwart wit? ik dacht dat dit werd bewerkt...
        Ik wil een effect krijgen een beetje zoals stefan vanfleteren

        ben in het bezit van een nikon D50

        Comment


        • #5
          Re: hard zwart wit

          Zeker in kleur schieten en achteraf omzetten, geeft je veel meer controle... Er zijn heel veel manieren om omzettingen te doen. Beschik je over Lightroom?
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

          Comment


          • #6
            Re: hard zwart wit

            nope da heb ik niet

            Comment


            • #7
              Re: hard zwart wit

              Alle foto's die digitaal opgeslagen worden, worden in kleur genomen. JPG's die zwart/wit van je kaartje komen zijn softwarematig naar zwart/wit omgezet door software van de camera. Dus belangrijk in deze kwestie is, vertrek je vanuit een raw (altijd kleur) of een JPG (deze kunnen dus afhankelijk van de instelling van de camera in kleur zijn of al omgezet naar zwart/wit). Als dat bekend is kunnen er gerichter tips gegeven worden lijkt me.

              Gr. X.

              Comment


              • #8
                Re: hard zwart wit

                beste
                vanfleteren zijn zwart witjes zijn analoog he
                das al een belangrijk punt dat je digitaal nooit dat resultaat haalt..
                nu, om dat zo goed mogelijk "na te bootsen" kun je vb werken in een programma als lightroom en daar wat spelen met blacks, contrast,...
                is van vanfleteren ook opbouw van jarenlange ervaring met analoge technieken he

                ik denk dat je bij vanfleteren enkel kan kijken en bewonderen..
                Photography helps people to see
                -Berenice Abbott-
                BD1050BE

                Comment


                • #9
                  Re: hard zwart wit

                  eerst en vooral moet je beschikken over de nodige basiskennis, dat is het belangrijkste
                  met volgende SW kun je perfect zw film imiteren.

                  simuleert verschillende ZW-film effecten

                  kun het gratis een tijdje uitproberen, van kleurbeeld starten bied de meeste correctie mogelijkheden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: hard zwart wit

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    met volgende SW kun je perfect zw film imiteren.

                    simuleert verschillende ZW-film effecten

                    kun het gratis een tijdje uitproberen, van kleurbeeld starten bied de meeste correctie mogelijkheden.
                    das een vree goeie tip,
                    heb die zelf als editor in lightroom aan het begruiken
                    Photography helps people to see
                    -Berenice Abbott-
                    BD1050BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: hard zwart wit

                      Oorspronkelijk geplaatst door tom034 Bekijk bericht
                      Ik vraag me al een tijdje af hoe je bij portretten dat hard contrast tussen zwart en wit krijgt...
                      Kan er mij iemand helpen want ik heb al een tijdje zitten zoeken en het is altijd te grijs...

                      Groeten
                      Gewoon heel veel contrast op steken.

                      Natuurlijk werkt zoiets veel beter wanneer je een portret maakt van iemand 'hard', met een 'karakterkop'.

                      edit: ik had een voorbeeld gemaakt met een foto die ik van het web had gehaald via google, maar als ik de reglementen goed begrijp is dat niet toegestaan?
                      Last edited by Buffalo Soldier; 1 februari 2010, 00:50.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hard zwart wit

                        Oorspronkelijk geplaatst door Buffalo Soldier Bekijk bericht
                        edit: ik had een voorbeeld gemaakt met een foto die ik van het web had gehaald via google, maar als ik de reglementen goed begrijp is dat niet toegestaan?
                        [Mod]Klopt..., maar niets belet je om de foto achter een link te plaatsen. [/Mod]
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: hard zwart wit

                          Vanaf PS CS3 heb je een zw-omzetting waarbij je de helderheid van iedere kleur na omzetting kan regelen.

                          Rood geeft na een standaard zw-omzetting een redelijk lichtgrijze toon, met CS3 en CS4 kan je alleen alles wat rood is op de foto donkerder of lichter maken. Dit is voor mij dé manier om een foto naar zw om te zetten: de intensiteit van ieder kleur apart regelen.
                          Beauty need only be a whisper
                          Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

                          Comment


                          • #14
                            Re: hard zwart wit

                            Omzetten in Raw vind ik het makkelijkst.
                            Vink 'grijswaarden' aan en ga dan naar het basispaneel. Verhoog belichting (evtl erna wat herstel highlights), verhoog de blacks, het contrast en het locaal contrast.
                            Daar krijg je lekker contrast mee !

                            Comment


                            • #15
                              Re: hard zwart wit

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                              das een vree goeie tip,
                              heb die zelf als editor in lightroom aan het begruiken
                              Die gebruik ik ook (Silverefex dus). De output van deze zwartwitten vind ik toch het prettigste. En bovendien goed in te stellen.

                              Comment

                              Working...
                              X