Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Glossy lips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Glossy lips

    Detail (lippen) uit foto Visagie.
    Dit is de gevolgde werkwijze voor de glans op de lippen:




    1. origineel foto

    2. retouche foto

    3. maak nieuwe laag boven retouche. Bepaal waar de gloss moet komen door te schilderen met zwart penseel. Selecteer die zwarte vlekken (en save uw selectie).

    4. maak boven deze laag een aanpassingslaag brightness, met selectie van laag 3 aan, verhoog gevoelig de brightness (bijna maximum mag). Nadien kan je toch nog de dekking aanpassen.
    Nu komt eigenlijk het moeilijkste, want je moet in dit layermask schilderen met zwart (selectie hou je aan) om die hevige brightness te minderen, zodat de gloss er toch wat natuurlijk/echt uitziet. Je ziet bv dat het linlksboven bijna volledig is weggeschilderd.

    5. eind


    Opmerking: wie niet van 'glossy lips' houdt moet dat natuurlijk niet doen.
    In mijn uiteindelijke retouche heb ik deze gloss niet gebruikt. Toch niet in de kleurenversie. Wél in de zwart-wit versie, omdat het daar paste, vond ik.
    Last edited by maniac; 26 maart 2008, 21:59.

  • #2
    Re: Glossy lips

    Glossy lips zien er in het echt toch zo niet uit?

    Dit zijn vb glossy lips :


    Je ziet vooral harde highlights. En dan nog wat plastic wrap-achtige structuren die lichtjes doorkomen.

    Uw structuur rechtsboven vb wijkt daar wel sterk vanaf, vind ik.
    OK, toegegeven het is een crop en mensen gaan daar niet zo zitten op pieren, maar het wijkt wel af.

    Comment


    • #3
      Re: Glossy lips

      Ik vind het wel een aardige bewerking. Het ziet er misschien iets onnatuurlijk uit mede door de uitvergroting.

      Maar ik ben eigenlijk meer nieuwsgierig hoe je de retouch heb gedaan. Ik gebruik altijd gaussian blur maar dat is volgens mij hier niet gebeurd. Maar hoe dan wel vraag ik mij af.

      Misschien dat je daar wat over wil zeggen?

      Gr,
      Hobbit

      Comment


      • #4
        Re: Glossy lips

        Oorspronkelijk geplaatst door hobbit Bekijk bericht
        Ik vind het wel een aardige bewerking. Het ziet er misschien iets onnatuurlijk uit mede door de uitvergroting.

        Maar ik ben eigenlijk meer nieuwsgierig hoe je de retouch heb gedaan. Ik gebruik altijd gaussian blur maar dat is volgens mij hier niet gebeurd. Maar hoe dan wel vraag ik mij af.

        Misschien dat je daar wat over wil zeggen?

        Gr,
        Hobbit
        Ik denk dat ik daar in vroegere posts al het een en ander over gezegd heb. Wat allemaal, moet je maar eens nalezen.

        Wat de lippen betreft: als je een meer natuurlijke glans wil, dan moet je punt 3 aanpassen. Dat doe je dan naar eigen smaak.
        Voor mij is het belangrijkste: dat ik geen filter laat beslissen over hoe of waar mijn gloss komt.
        Ik hoop dat, wie hier in geinteresseerd is én iets meer wil dan het volgen van de standaard tutorials, het bos door de bomen ziet. Waarmee ik maar wil zeggen, dat wat ik er van gemaakt heb, misschien niet perfect is voor iedereen, maar de werkwijze zal je een heel stuk op weg helpen om zélf het perfecte resultaat te maken.

        Tenslotte blijft dit een eerder willekeurige (omdat iemand het gevraagd heeft) uitvergroting van een klein detail, die niet eens 1 % uitmaakt van de volledige bewerking van de foto, én waarvan ik het zelfs in de uiteindelijke kleurenversie niet gebruikt heb.

        Comment


        • #5
          Re: Glossy lips

          Hallo Maniac,

          Je heb in andere berichten daar inderdaad al iets over gezegd. Deze had ik overigens nog niet gelezen toen ik dit berichtje schreef. En het resultaat van die foto is oogverblindend.

          Maar het wil niet zeggen dat het mij duidelijk is wat ik daar lees (twee aanpassingslagen en dan met licht en donker werken). Zoals een leraar mij vroeger wel eens vertelde: als een student iets niet begrijp hoeft het niet aan de intelligentie van de student te liggen maar kunnen de stappen van de uitleg wel eens te groot zijn. Wat het ook is....ik kom er (nog) niet uit. Maar blijf wel proberen. En internet biedt voor mij ook nog geen uitkomst (wat ik ook invul in de zoekfunctie). Wel heel veel topics maar weinig kwalitatief goede vind ik en relatief summier. Allemaal komen ze weer terug op Gaussian blur.

          Maar je heb beloofd eens een mooie topic hier van te maken. Dus ik wacht gespannen af.

          Maar het is klasse werk wat je aflevert .

          mvrgr
          Hobbit

          Comment


          • #6
            Re: Glossy lips

            Thanks Maniac!

            Idd, was op de kleurenfoto niet te zien, maar mijn inziens ZEKER gepast op de Z/W versie.

            Leuke bewerking, zoals je zegt mss maar 1% van het geheel, maar wel iets wat me onmiddellijk opviel in ZW versie, en die het toch weer dat extra'tje geeft. En vind trouwens deze glossy lippen veel natuurlijker dan die plastieken troep, hier lijkt het gewoon alsof ze heel goeie lipstift heeft.

            Mss, toch beter vanaf de ge-retoucheerde foto vertrokken, om vragen over de 'gewone' retouchering te vermijden.

            In ieder geval heel erg bedankt voor de verduidelijking. Het wordt nogmaals duidelijk dat re-toucheren toch vooral inzicht vergt, meer dan techniek. :-)
            Fotograferen wat ik zie, zoals ik het zie!
            And if that doesn't work...there's always Photoshop!
            Canon EOS400

            Comment


            • #7
              Re: Glossy lips

              Oorspronkelijk geplaatst door hobbit Bekijk bericht
              Hallo Maniac,

              Je heb in andere berichten daar inderdaad al iets over gezegd. Deze had ik overigens nog niet gelezen toen ik dit berichtje schreef. En het resultaat van die foto is oogverblindend.

              Maar het wil niet zeggen dat het mij duidelijk is wat ik daar lees (twee aanpassingslagen en dan met licht en donker werken). Zoals een leraar mij vroeger wel eens vertelde: als een student iets niet begrijp hoeft het niet aan de intelligentie van de student te liggen maar kunnen de stappen van de uitleg wel eens te groot zijn. Wat het ook is....ik kom er (nog) niet uit. Maar blijf wel proberen. En internet biedt voor mij ook nog geen uitkomst (wat ik ook invul in de zoekfunctie). Wel heel veel topics maar weinig kwalitatief goede vind ik en relatief summier. Allemaal komen ze weer terug op Gaussian blur.

              Maar je heb beloofd eens een mooie topic hier van te maken. Dus ik wacht gespannen af.

              Maar het is klasse werk wat je aflevert .

              mvrgr
              Hobbit
              Basiswerkwijze komt hier op neer:

              Comment


              • #8
                Re: Glossy lips

                Oorspronkelijk geplaatst door HaarOpTenen Bekijk bericht
                Het wordt nogmaals duidelijk dat re-toucheren toch vooral inzicht vergt, meer dan techniek. :-)
                Dit is een van de meest zinnige en belangrijkste dingen die je van fotobewerking kunt zeggen.

                Comment


                • #9
                  Re: Glossy lips

                  Oorspronkelijk geplaatst door HaarOpTenen Bekijk bericht
                  En vind trouwens deze glossy lippen veel natuurlijker dan die plastieken troep, hier lijkt het gewoon alsof ze heel goeie lipstift heeft.

                  Mss, toch beter vanaf de ge-retoucheerde foto vertrokken, om vragen over de 'gewone' retouchering te vermijden.

                  Het wordt nogmaals duidelijk dat re-toucheren toch vooral inzicht vergt, meer dan techniek. :-)
                  Allicht een hak op mijn bemerking.

                  Van mij mag je dit gerust natuurlijker noemen. Het feit is dat make-up, glossy lippen of lippenstift, allemaal even onnatuurlijk is.

                  En glossy lippen zijn glossy lippen. De link die ik meegaf is the real thing, niet iets dat nagedaan is in photoshop. Je mag er gerust iets anders van maken maar dan zijn het geen glossy lippen meer.

                  Maar vooral, photoshop dient niet om make-up aan te brengen. Daar heb je een MUA voor. Ik denk dat Maniac dan ook de juiste beslissing nam, om het uiteindelijk niet te gebruiken. Want ik zie wél dat het niet is, wat je van een dergelijke foto verwacht. (wat jij natuurlijk noemt)

                  Kijk dus ook eens verder dan photoshop en incorporeer de acties die typisch bij zo'n shoot komen mee in uw workflow.
                  Da's ook inzicht...

                  En leren kijken, vraagt inderdaad oefening...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Glossy lips

                    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    Allicht een hak op mijn bemerking.

                    Van mij mag je dit gerust natuurlijker noemen. Het feit is dat make-up, glossy lippen of lippenstift, allemaal even onnatuurlijk is.
                    Absoluut geen hak hoor, eerder persoonlijke mening...Volledig mee eens, maar staat wel lekker mooi...en het blijft 'natuurlijk' in mijn ogen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    Maar vooral, photoshop dient niet om make-up aan te brengen. Daar heb je een MUA voor. Ik denk dat Maniac dan ook de juiste beslissing nam, om het uiteindelijk niet te gebruiken. Want ik zie wél dat het niet is, wat je van een dergelijke foto verwacht. (wat jij natuurlijk noemt)

                    Kijk dus ook eens verder dan photoshop en incorporeer de acties die typisch bij zo'n shoot komen mee in uw workflow.
                    Da's ook inzicht...

                    En leren kijken, vraagt inderdaad oefening...
                    Het gaat over retoucheren en dat houdt ook in 'extra glans' op de lippen bv. iets wat je anders met make up moet doen. Het houdt ook in onzuiverheden wegwerken wat je anders ook met make-up doet, het gaat over rimpels wegwerken, wat je met botox moet doen, borstvergroting, haartjes wegwerken...etc etc. Neen, photoshop is geen make-up studio, net alsof het geen plastische chirurg is.

                    En maniac heeft het wel gebruikt op het zwart-wit exemplaar en ik vond het daar een heel erg mooi detail. De enige reden waarom het voor mij - ben dan ook geen expert - opviel, is omdat de glans niet in de kleurenfoto zat.

                    Trouwens zonder studio of make-up artist is het moeilijk dat te incorporeren in uwen workflow hé. Dan schiet er niet veel meer dan photoshop over...
                    Ik ben er wel van overtuigd dat met een goeie studio, belichting en een super make-up artist dat de re-touching zich tot minimum kan beperken, zonder daarentegen...

                    Ter verduidelijking, ik ben maar amateur zowel in wat voor als na photoshop komt (om het zo uit te drukken), maar zou het erg leuk vinden om van een 'gewoon' portret een glossy magazine portret te maken. Vandaar ook mijn vraag over de "glossy lippen".

                    Ik vind het ontzettend straf en heb heel veel bewondering voor mensen die zien welke 'onzuiverheden' bijvoorbeeld weggewerkt kunnen/moeten worden en welke blijven. Dat bedoel ik met inzicht...
                    Fotograferen wat ik zie, zoals ik het zie!
                    And if that doesn't work...there's always Photoshop!
                    Canon EOS400

                    Comment


                    • #11
                      Re: Glossy lips

                      Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                      Allicht een hak op mijn bemerking.

                      En glossy lippen zijn glossy lippen. De link die ik meegaf is the real thing, niet iets dat nagedaan is in photoshop. Je mag er gerust iets anders van maken maar dan zijn het geen glossy lippen meer.

                      Maar vooral, photoshop dient niet om make-up aan te brengen. Daar heb je een MUA voor. jij natuurlijk noemt)

                      Kijk dus ook eens verder dan photoshop en incorporeer de acties die typisch bij zo'n shoot komen mee in uw workflow.
                      Da's ook inzicht...

                      En leren kijken, vraagt inderdaad oefening...
                      Zoals je het zelf reeds eerder aanhaalde: 'highlights met wrap-achtige structuren'.

                      Die wrap-achtige toestanden komen mij ook onnatuurlijk over, vooral als ze de natuurwetten aan hun laars lappen. De foto, die je aanhaalt is daarenboven een close-up van enkel en alleen lippen. Ook dit is Photoshop, alleen had de foto, als vertrekbasis, reeds een glanzend effect door de opname.

                      Mocht de opname vertrokken zijn van 'géén glossy lips', maar van matte (zoals in de foto die ik geretoucheerd heb, zou je enkel het 'wrap-effect' overhouden. En dat vind ik, eerlijk gezegd geen zicht.

                      Animated gif:

                      Comment


                      • #12
                        Re: Glossy lips

                        OK, ik volg je dat die wrapstructuren specifiek zijn bijgemaakt.
                        Het overgrote deel is evenwel via MU gerealiseerd.

                        Verandert niet zoveel aan het verhaal uiteindelijk.

                        Stef out.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Glossy lips

                          bedankt Maniac , die tutorial is heel duidelijk ,mvg ddavid

                          Comment


                          • #14
                            Re: Glossy lips

                            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            En leren kijken, vraagt inderdaad oefening...
                            Kon het niet laten, PSG...
                            Fotograferen wat ik zie, zoals ik het zie!
                            And if that doesn't work...there's always Photoshop!
                            Canon EOS400

                            Comment


                            • #15
                              Re: Glossy lips

                              Oorspronkelijk geplaatst door HaarOpTenen Bekijk bericht
                              Kon het niet laten, PSG...
                              Het is u vergeven.

                              Maar nu verwacht ik spoedig die top of the bill super glamour foto te zien natuurlijk.
                              Wanneer kunnen we die verwachten?

                              Comment

                              Working...
                              X