Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De regel van "derde" en " gulden snede.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De regel van "derde" en " gulden snede.

    Bij mijn nieuwe aanwinst Nikon d7000 krijg ik het compositieraster met 16 vlakken ipv 9 vlakken, daarop de compositie bepalen is een hele aanpassing.

    Is er daar een truukje voor...? en zoja welk?
    Op voorhand bedankt
    Last edited by Baziel; 24 juli 2011, 14:42.
    Groeten Hervé.

  • #2
    Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

    ruimer fotograferen en dan uitsnijden in Photoshop?
    Daar kun je bij het uitsnijden dit grid aanzetten.
    CS5 weliswaar...

    Comment


    • #3
      Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

      Ja dat kan ik doen, maar ik blijf me afvragen waarom dat raster op de camera dan toe dient...
      Groeten Hervé.

      Comment


      • #4
        Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

        kun je niet full HD ermee filmen? Dan is het waarschijnlijk het 16 : 9 grid in de middelste 2 banen.

        Comment


        • #5
          Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

          volgens mij kan je die grid gewoon aanpassen hoor!
          op mijn D90 kan ik die aanzetten en uitzetten.

          dus lees je handleiding effe als je dit nog niet gedaan hebt
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

            Als je de AF area bekijkt dan kun je ook die lijnen gebruiken om je snede te bepalen.
            Punt 3 op dit plaatje.

            Comment


            • #7
              Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

              Brigitte en David ik zal me eens meer verdiepen in de handleiding, het is wel ene van meer dan 300 blz, dus daar ben ik even zoet mee
              Groeten Hervé.

              Comment


              • #8
                Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

                Als je het plaatje van Brigitte bedoelt (http://www.imaging-resource.com/PROD...VFCALLOUTS.PNG) dan lijkt dat gewoon een rule of thirds (derden). Alleen hebben ze het anders aangepakt. Ze hebben in het midden van het beeld een lijn getrokken en dan 1 derde omhoog, en 1 derde omlaag ook een lijn. Hetzelfde links en rechts. De bovenste, onderste rij alsook de meest linkse en rechtse kolom zijn het restant. Geen idee wat het voordeel is, maar ik vind het wel een interessante benadering van ze.

                Comment


                • #9
                  Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                  Als je het plaatje van Brigitte bedoelt (http://www.imaging-resource.com/PROD...VFCALLOUTS.PNG) dan lijkt dat gewoon een rule of thirds (derden). Alleen hebben ze het anders aangepakt. Ze hebben in het midden van het beeld een lijn getrokken en dan 1 derde omhoog, en 1 derde omlaag ook een lijn. Hetzelfde links en rechts. De bovenste, onderste rij alsook de meest linkse en rechtse kolom zijn het restant. Geen idee wat het voordeel is, maar ik vind het wel een interessante benadering van ze.
                  Dan zijn dit de aandachtspunten...



                  Iedereen bedankt voor het meedenken.
                  Groeten Hervé.

                  Comment


                  • #10
                    Als je de kwis van nikon school online invult dan kom je deze vraag ook tegen.
                    Het correcte antwoord aldaar is dat de hulplijnen in de viewfinder overeenkomen met de (enkelvoudige) regel van de Gulden snede.
                    Zo heel erg veel scheelt dat allemaal niet, natuurlijk:
                    - regel van derden: de sterke lijn ligt op 33% van de kantlijn.
                    - (enkelvoudige) regel van de gulden snede/verhouding: de sterke lijn ligt op 38% van de kantlijn.
                    Anderzijds: als je de regel van de gulden verhouding oneindig vaak recursief toepast (dat heet: de Gulden spiraal) dan convergeer je naar een punt dat op 28% van de kantlijn ligt.
                    Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de literatuur stelt dat je de exacte positionering van die sterke lijn niet zo heel precies moet nemen.

                    Anders is het gesteld met de regel genaamd 'diagonaalmethode' (betere benaming zou zijn: de regel van de bissectrices) - wiki stelt dat je deze heel nauwkeurig moet toepassen. Maar, in tegenstelling tot de gulden snede is DM wel *statistisch* bewezen. De schilder Vermeer was een fervent gebruiker van DM.

                    Al deze regels kan je visualiseren in LR door de crop tool te activeren en gebruik te maken van de O- en shift-O-toets.
                    In PS heb je enkel toegang tot de regel van derden, voor zover ik weet.
                    Groeten,
                    ShaoLynx

                    Comment


                    • #11
                      Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

                      Allé, ze hebben gedacht bij Nikon waarom gemakkelijk maken als het moeilijk ook kan.
                      Groeten Hervé.

                      Comment


                      • #12
                        Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

                        In de breedte staan die lijnen blijkbaar op exact dezelfde afstand van elkaar, dus elk vlak horizontaal vlak is 25% van de volledige breedte.
                        In de hoogte is die verhouding toch anders.
                        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                        Comment


                        • #13
                          Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Baziel Bekijk bericht
                          Brigitte en David ik zal me eens meer verdiepen in de handleiding, het is wel ene van meer dan 300 blz, dus daar ben ik even zoet mee
                          De index en de exploded views sturen je natuurlijk gelijk naar de goede pagina, maar je kunt ook gewoon op pagina gaan lezen tot je het tegen komt.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Baziel Bekijk bericht
                            Dan zijn dit de aandachtspunten...



                            Iedereen bedankt voor het meedenken.
                            Oorspronkelijk geplaatst door ShaoLynx Bekijk bericht
                            Als je de kwis van nikon school online invult dan kom je deze vraag ook tegen.
                            Het correcte antwoord aldaar is dat de hulplijnen in de viewfinder overeenkomen met de (enkelvoudige) regel van de Gulden snede.
                            Zo heel erg veel scheelt dat allemaal niet, natuurlijk:
                            - regel van derden: de sterke lijn ligt op 33% van de kantlijn.
                            - (enkelvoudige) regel van de gulden snede/verhouding: de sterke lijn ligt op 38% van de kantlijn.
                            Anderzijds: als je de regel van de gulden verhouding oneindig vaak recursief toepast (dat heet: de Gulden spiraal) dan convergeer je naar een punt dat op 28% van de kantlijn ligt.
                            Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de literatuur stelt dat je de exacte positionering van die sterke lijn niet zo heel precies moet nemen.

                            Anders is het gesteld met de regel genaamd 'diagonaalmethode' (betere benaming zou zijn: de regel van de bissectrices) - wiki stelt dat je deze heel nauwkeurig moet toepassen. Maar, in tegenstelling tot de gulden snede is DM wel *statistisch* bewezen. De schilder Vermeer was een fervent gebruiker van DM.

                            Al deze regels kan je visualiseren in LR door de crop tool te activeren en gebruik te maken van de O- en shift-O-toets.
                            In PS heb je enkel toegang tot de regel van derden, voor zover ik weet.

                            Maar , toch erg onlogisch dat net op die aandachtspunten geen focuspunten staan ?!
                            De positionering van de focuspunten is mijn inziens nog gedeeltelijk debet aan een heel oud design.


                            Walter
                            D850

                            Comment


                            • #15
                              Re: De regel van "derde" en " gulden snede.

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              De index en de exploded views sturen je natuurlijk gelijk naar de goede pagina, maar je kunt ook gewoon op pagina gaan lezen tot je het tegen komt.
                              Dat ik daar niet zelf opkwam
                              Groeten Hervé.

                              Comment

                              Working...
                              X