Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste pc voor fotobewerking (2019)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

    Hoever je daar in wil gaan is kwestie van persoonlijke smaak.
    Zelf ben ik iemand dat graag kwaliteit heeft en bovengemiddelde prestaties verwacht maar nu ook niet extreem wil gaan.
    Dan zit je natuurlijk ook in de bovengemiddelde prijsklasse.

    Om de beste componenten te kiezen kan je misschien beter adviezen zoeken bij tweakers.net

    Wat het samenstellen betreft zou ik adviseren hem te laten bouwen door een winkel. Er zit dan garantie op het totale systeem maar bijkomstig kan je ook het OS kopen als OEM en ben je er ook zeker van dat alles bij elkaar past.
    Een zeer goede winkel hiervoor is Alternate.be
    Op die site staat een tool waarmee je zelf je systeem kan samenstellen.

    Wat zou ik persoonlijk nu kopen?
    i7 intel CPU van de bovengemiddelde klasse.
    32GIG ram
    2x 256Gig SSD in raid 0 configuratie als systeemschijf
    4TB extra schijf voor data.
    Nvidea kaart in de prijsklasse +/- 250 euro.

    Je merkt op dat ik niet veel extra schijfruimte voorzie in het systeem zelf. Dat is omdat ik data graag weg houd van mijn systeem en offline wil.
    De reden is dat bij een wormaanval je data beter beschermd is.

    Comment


    • #17
      Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

      Ben net mijn nieuwe pc aan het ineenprutsen. Zelf tracht ik steeds om net achter de top te blijven maar met genoeg reserve om veel jaren mee te gaan. Vorige heeft het dan ook 10 jaar uitgehouden. En die vervang ik nu omdat er hardware problemen waren, niet omdat die niet meer mee kon (caps om moederbord al 1x vervangen en nu terug crashes).

      AMD Epyc 7402P
      Supermicro H11SSL-i
      64GB ddr4 2666MHz
      128GB NVMe M.2 systeemschijf
      4x 1.5TB raid 5 dataschijven

      De video, raid controller en sound kaart zijn allemaal herbruik van de vorige pc.

      Comment


      • #18
        Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

        Blijkbaar heeft de EPYC 7401P een benchmark van 19.000.
        Mijn simpele i5-8600 haalt 12.000 en is sneller in single-thread voor een fractie van de prijs.
        En wat ga jij met 64GB RAM doen ?

        Comment


        • #19
          Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

          In single-thread waarschijnlijk wel ja, de clock is niet zo hoog van de Epyc. Audio files kunnen behoorlijk oplopen in afmetingen De ram is maar half bestukt, kan de komende jaren nog uitgebreid worden.

          Comment


          • #20
            Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

            De Epyc processors van AMD zijn eigenlijk bedoeld voor servers. Ik vraag mij dan ook af waarom je zo'n zeer dure processor zou gaan gebruiken voor een PC voor fotobewerking. 24 cores gaat weinig toevoegen gezien PS een hoofdzakelijk single core applicatie is.
            Een processor met 4 tot 8 cores kost je een pak minder en zal de sneheid niet nadelig beïnvloeden.

            En 64GB RAM noem ik zelfs geen overkill meer maar ronduit geld weggooien.

            Raar ook dat je een pak geld aan processor en RAM besteed terwijl je SSD een zeer bescheiden 128GB is. De enige 128GB die ik vind halen lees/schrijf zo'n 500 MB/s terwijl je nu vlot 500GB kan vinden aan meer dan 3.000MB/s lezen/schrijven (zoals de Samsung EVO 970).

            Comment


            • #21
              Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Hoever je daar in wil gaan is kwestie van persoonlijke smaak.
              Zelf ben ik iemand dat graag kwaliteit heeft en bovengemiddelde prestaties verwacht maar nu ook niet extreem wil gaan.
              Dan zit je natuurlijk ook in de bovengemiddelde prijsklasse.

              Om de beste componenten te kiezen kan je misschien beter adviezen zoeken bij tweakers.net

              Wat het samenstellen betreft zou ik adviseren hem te laten bouwen door een winkel. Er zit dan garantie op het totale systeem maar bijkomstig kan je ook het OS kopen als OEM en ben je er ook zeker van dat alles bij elkaar past.
              Een zeer goede winkel hiervoor is Alternate.be
              Op die site staat een tool waarmee je zelf je systeem kan samenstellen.

              Wat zou ik persoonlijk nu kopen?
              i7 intel CPU van de bovengemiddelde klasse.
              32GIG ram
              2x 256Gig SSD in raid 0 configuratie als systeemschijf
              4TB extra schijf voor data.
              Nvidea kaart in de prijsklasse +/- 250 euro.

              Je merkt op dat ik niet veel extra schijfruimte voorzie in het systeem zelf. Dat is omdat ik data graag weg houd van mijn systeem en offline wil.
              De reden is dat bij een wormaanval je data beter beschermd is.
              Ik heb inderdaad al eens zitten kijken bij Alternate en heb ook al contact gehad met die mensen. Goede service moet ik zeggen! De configuratie die ik momenteel in gedachten heb is bijna exact zoals jij die voorstelt! Alleen ga ik denk ik voor SSD's van 500 GB.
              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

              Comment


              • #22
                Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                De mijne heb ik ook bij alternate gekocht.
                Zeer goede website, veel voorraad voor een scherpe prijs.
                Bovendien hebben ze een vestiging in België waar je kan afhalen - en ook nog een aantal mensen tewerkgesteld zijn, je draagt dus niet al je geld naar het buitenland.
                Ik had het nog nooit gedaan - upgrades uitgezonderd - maar zelf assembleren is echt niet moeilijk.
                Vooral interessant als je onderdelen wil hergebruiken of speciale eisen hebt, als je een standaard PC wil ben je goedkoper af bij Dell of zo.

                Comment


                • #23
                  Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                  Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                  Hallo,

                  Ik ben van plan een nieuwe pc aan te schaffen (enkel toren, zonder scherm want dat heb ik).

                  Als budget had ik iets rond 2000 euro in gedachten, indien het nodig is kan dit nog wat bijgesteld worden.
                  Liefs Windows en geen Apple.

                  De pc moet de capaciteiten hebben om snel en probleemloos professioneel foto's te bewerken, nu en ook in de komende jaren. Ik merk dat (vooral sinds de laatste updates van Adobe), mijn huidige pc van 8 jaar oud (met 16gb RAM), toch wat traag begint te worden.

                  Met dit budget in gedachten... welke keuzes maak ik dan best wat betreft Processor, Moederbord, Geheugen, Grafische kaart, Harde schijven,...

                  Wie kan even een tip geven die ik niet over het hoofd mag zien! Koop ik als leek best een kant en klare pc of koop ik beter aparte onderdelen en vraag ik iemand om alles in mekaar te steken?

                  Ik zit dagelijks uren achter de pc, maar van hardware en configuratie heb ik weinig kaas gegeten :-)

                  Alvast bedankt!
                  Men zit hier over een i7 met 64GB Ram, een gigantische VGA te babbelen als een boer over zijn kleine patatjes.

                  Mijn eerste vereiste is een degelijke kast van Corsair of Fractal met vooraan twee 14cm koelers, een CPU koeler die de warme lucht naar buiten blaast in plaats van in de kast, en dan nog liefst met 2 koelrs van 14cm.
                  Voeding 600W en afzonderlijke in- en uitlaat, achteraan een 14cm koeler en bovenaan 1 of 2 14cm koelers.
                  En natuurlijk een kast met kabelmanagement zodat er zo weinig mogelijk in de kast de koeling kan hinderen.
                  Dus een kast uit stevig metaal en geen conservenblik, de kasten die vernoemd heb zijn zelfs geluid gedempt, en gebruik de koelers van dezelfde maker van de kast.
                  Een Intel moederbord van Asus of Gigabyte en koop de VGA van Asus of Gigabyte.
                  32GB Ram van Corsair en liefst 2 x 16 zodat er nog plaats overblijft om bij te steken. (Moederbord moet dan wel de capaciteit van het geheugen aankunnen!).
                  Een Intel i5 is voldoende tenzij je films zou willen bewerken dan is een i7 en sterke VGA nodig.
                  Een SSD Samsung 500GB + meerdere HDD voor back-ups te maken.
                  En tenslotte een scherm van goede kwaliteit.
                  Waar je alles koopt moet je zelf uitzoeken,
                  Normaal zou je met € 1.500 moeten toekomen voor alle hardware en dan nog een 27" scherm die gekalibreerd kan worden (Benq of als je portemonnee het toelaat een Eizo).
                  Dat zijn dus enkel richtlijnen waarop je moet letten om een evenwichtig systeem te bouwen.
                  Als je uit de streek van Gent bent kan ik u een heel goede Pc boer aanraden.
                  Ik ben van Mol en heb mijn vroegere Pc da&ar gekocht en kant en klaar mogen afhalen zonder meerkost en alles was zeer professioneel gemonteerd.
                  Maar zorg in elk geval voor een systeem met een heel goede airflow dat komt de hardware ten goede.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                    Volledig eens, een grote kast en goed gelegde kabels houdt alles koel.
                    Temperatuur in mijn - grotendeels lege - kast is nu 27°C, i5 cpu met stock cooler.
                    Ik heb koelers weggehaald of vervangen, nog maar 1 fan vooraan - en een kleintje in het schijvencompartiment dat te weinig gekoeld werd - en 1 achteraan, toerental afgeregeld op het mobo, nauwelijks hoorbaar.
                    Ik heb op dit moment GEEN videokaart.

                    Voeding 450W Gold in een apart compartiment met eigen in en uitlaat.
                    Het gemiddelde verbruik is een fractie van het maximum, een te groot gedimensioneerde voeding is minder efficiënt.
                    Last edited by palombian; 25 februari 2019, 13:55.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                      Ik sta helemaal achter een kast met goede airflow, kabel management en voldoende fans ... Ik heb mijn PC gebouwd in 2010 en in 2014 het mobo en de cpu vervangen (I7-4790) met mijn oude Prolimatech Megahalems koeler er op (push-pull fans er op). Overal case fans, paar tientjes gespendeerd aan een fan controller en Asus fan expert doet de rest, fans draaien op minimum en het systeem is bijna onhoorbaar. Temperatuur cpu is nu 21-24°C, bij middelgrote belasting piekt die even naar 28-30° en ik moet al heel erg gek doen om de cpu boven de 33°C te krijgen ...
                      Is met 16 gig nog steeds bloedsnel en indien ik gek genoeg zou zijn om nog beter te doen dan moet ik gans de boel vervangen en uitkijken naar de laatste generatie cpu's en gaan voor een model met een prijskaartje van €500+ ... ik denk het niet ... JFWIW

                      Comment


                      • #26
                        Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                        Die cpu scoort ong 10000, er worden nog veel nieuwe verkocht die minder presteren. CPU's blijven duur.
                        Met mijn stock cooler krijg ik de temperatuur natuurlijk niet zo laag, maar het is maar een 65W cpu, normaal 30-35°, onder belasting kan hij wel boven 50°C komen. Ik vond dat niet hoog genoeg om een speciale koeler in te bouwen.
                        Schijven normaal 30°, onder belasting max 38. Te koud schijnt ook niet goed te zijn.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                          Als ik alles hier lees heb ik toch het gevoel dat een aantal hier meer bezig zijn met specs los van hetgeen ze ermee gaan/kunnen doen.

                          Ik baseer mij op mijn persoonlijke ervaring en ondervinding met het bewerken van foto's (raw files).
                          Mijn raw's haal ik door ACR en nadien PS. Het is niet ongebruikelijk dat ik in eenzelfde psd bestand 2 à 3 raw's als layer heb om te blenden (incl. lum masks) boven nog andere lagen waar blurs, curves etc.. op toegepast worden. Een psd van 1GB grootte is dus niet ongebruikelijk bij mij.

                          Momenteel doe ik dat nog altijd met een zeer oude Intel dual core (nog van voor de Celeron) van 2.4GHz en 4GB DDR2 RAM (800MHz) en een GPU van 1GB DDR3. Toegegeven sommige bewerkingen gaan wat trager dan ik wens: een gaussian blur duurt bijwijlen 10 sec en een lum mask rond de 5 sec.
                          Dat is hoofdzakelijk sinds ik ve 10Mpix camera naar een 24Mpix camera ben gegaan.

                          Daarom ook dat ik nu een nieuwe PC aan het samenstellen ben: Ryzen 5 2600 - 16GB DDR4 3000MHz - SSD (Samsung EVO 970 500GB) - GPU 2GB DDR5 (GeForce 1030 met display port aansluiting voor mijn Eizo scherm) - moederbord met 2 M2 aansluitingen
                          Op basis van mijn ervaring weet ik dat ik hiermee zonder enig probleem mijn werk kan doen ... met overschot voor de komende jaren.

                          Met alle respect dus voor iedereen hier (ieder spendeert wat hij wil aan een PC) maar zaken alla 64GB RAM, een processor voor een server (AMD Epyc), een i7 van bovengemiddelde kwaliteit (wat wil dat in godsnaam zeggen hé) zijn voor mij totaal onnodig om je foto's te bewerken.
                          Ik vraag mij dan ook af waar ze dat eigenlijk halen want dat is duidelijk niet op ervaring of ondervinding gebaseerd.

                          Daarnaast vergeet men blijkbaar ook dat programma's als PS steeds maar beter worden. Niet alleen op gebied van mogelijkheden maar evenzeer op gebied van efficiëntie. Door nieuwe logaritmes te ontwikkelen worden bewerkingen eenvoudiger en minder PC-belastend.
                          Een SSD verbruikt maar een fractie van een oude HDD terwijl de data transfer gigantisch hoger ligt.
                          Een goede workflow in PS kan je ook een pak computing power besparen: het gebruik van "blend if" bv zal je bestandsgrootte maar met 10% doen toenemen ipv een extra layer etc...

                          Dus vergeef het mij als ik hier een aantal "beweringen" cum grano salo bekijk en ik een grijns niet kan vermijden. Mijn nieuwe PC zal niet meer dan € 1.000 kosten en de rest zal ik wel besteden aan ander fotomateriaal of een Eizo scherm.
                          Last edited by tcf; 26 februari 2019, 13:31.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                            Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                            Als ik alles hier lees heb ik toch het gevoel dat een aantal hier meer bezig zijn met specs los van hetgeen ze ermee gaan/kunnen doen.

                            Ik baseer mij op mijn persoonlijke ervaring en ondervinding met het bewerken van foto's (raw files).
                            Mijn raw's haal ik door ACR en nadien PS. Het is niet ongebruikelijk dat ik in eenzelfde psd bestand 2 à 3 raw's als layer heb om te blenden (incl. lum masks) boven nog andere lagen waar blurs, curves etc.. op toegepast worden. Een psd van 1GB grootte is dus niet ongebruikelijk bij mij.

                            Momenteel doe ik dat nog altijd met een zeer oude Intel dual core (nog van voor de Celeron) van 2.4GHz en 4GB DDR2 RAM (800MHz) en een GPU van 1GB DDR3. Toegegeven sommige bewerkingen gaan wat trager dan ik wens: een gaussian blur duurt bijwijlen 10 sec en een lum mask rond de 5 sec.
                            Dat is hoofdzakelijk sinds ik ve 10Mpix camera naar een 24Mpix camera ben gegaan.

                            Daarom ook dat ik nu een nieuwe PC aan het samenstellen ben: Ryzen 5 2600 - 16GB DDR4 3000MHz - SSD (Samsung EVO 970 500GB) - GPU 2GB DDR5 (GeForce 1030 met display port aansluiting voor mijn Eizo scherm) - moederbord met 2 M2 aansluitingen
                            Op basis van mijn ervaring weet ik dat ik hiermee zonder enig probleem mijn werk kan doen ... met overschot voor de komende jaren.

                            Met alle respect dus voor iedereen hier (ieder spendeert wat hij wil aan een PC) maar zaken alla 64GB RAM, een processor voor een server (AMD Epyc), een i7 van bovengemiddelde kwaliteit (wat wil dat in godsnaam zeggen hé) zijn voor mij totaal onnodig om je foto's te bewerken.
                            Ik vraag mij dan ook af waar ze dat eigenlijk halen want dat is duidelijk niet op ervaring of ondervinding gebaseerd.

                            Daarnaast vergeet men blijkbaar ook dat programma's als PS steeds maar beter worden. Niet alleen op gebied van mogelijkheden maar evenzeer op gebied van efficiëntie. Door nieuwe logaritmes te ontwikkelen worden bewerkingen eenvoudiger en minder PC-belastend.
                            Een SSD verbruikt maar een fractie van een oude HDD terwijl de data transfer gigantisch hoger ligt.
                            Een goede workflow in PS kan je ook een pak computing power besparen: het gebruik van "blend if" bv zal je bestandsgrootte maar met 10% doen toenemen ipv een extra layer etc...

                            Dus vergeef het mij als ik hier een aantal "beweringen" cum grano salo bekijk en ik een grijns niet kan vermijden. Mijn nieuwe PC zal niet meer dan € 1.000 kosten en de rest zal ik wel besteden aan ander fotomateriaal of een Eizo scherm.
                            Ik volg hier heel geinterreseerd omdat ik volgend jaar wil vernieuwen
                            Dus ik pik even in

                            Ook wat je fotografeerd bepaald nl de snelheid v pc die je nodig hebt
                            Een landschapsfotograaf zal met veel liefde 4 tot zelfs 10 seconden wachten tot die blurr of nik-filter zich op een laag zet
                            Die is op zn gemak een beeld aan het opbouwen en daarvoor neem je uw tijd

                            Maar iemand die met 3000 foto's thuiskomt van een wedding om in die week dan een shoot te doen en 2 weken nadien die leuke citytrip op zn pc stampt heeft snelheid nodig!

                            Ikzelf ben hierin veeleisend, heb dan ook qua data een 24 en 36megapixel toestel

                            Nu ikzelf had het idee om door de betaalbaarheid van geheugen enkel nog op ssd te werken, dit met ssd Pci-e, veel goedkoper en tot 6x sneller schrijvend
                            Zou hier veel winst uit te halen zijn?

                            Want foto's uploaden in lr -wachten, vlot van foto naar foto skippen en rating geven om te deleten of niet - vertraging (zeker bij inzoomen om focuspunt te checken), dan deleten van enkele 100den fotos - wáchten, dan bewerken in lr en naar photoshop.... - wachten, eenmaal bewerkt opslaan naar lightroom... wáchten

                            Als je dan es op 1 dag graag een 100 fotos wil bewerken, met nog wat tussenprobeersels enzoverder die soms de 2 gig overschrijden dan heb ik die dag vooral veel geduld nodig gehad en dat moet dus bij volgende pc opgelost zijn
                            Maar ook zonder onnodige upgrades uitt

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #29
                              Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                              Maar iemand die met 3000 foto's thuiskomt van een wedding om in die week dan een shoot te doen en 2 weken nadien die leuke citytrip op zn pc stampt heeft snelheid nodig!
                              Zelfs in batch behandeling zal LR/ACR/PS dat één voor één doen, hoofdzakelijk op single core en 32GB RAM zal geen echt tijdsvoordeel opleveren dan 16GB of je moet in millisec gaan rekenen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                              Nu ikzelf had het idee om door de betaalbaarheid van geheugen enkel nog op ssd te werken, dit met ssd Pci-e, veel goedkoper en tot 6x sneller schrijvend
                              Zou hier veel winst uit te halen zijn?
                              Als je de nieuwste standaard van aansluiting M2 gebruikt zal je nog veel sneller gaan dan Sata en PCI-express. De SSD's op M2 (Samsung EVO 970 etc...) halen 3.500MB/s tegenover 550MB/s voor "standaard" SSD's. Er zijn moederborden met 2 en zelfs meer van die aansluitingen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                                Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                                Zelfs in batch behandeling zal LR/ACR/PS dat één voor één doen, hoofdzakelijk op single core en 32GB RAM zal geen echt tijdsvoordeel opleveren dan 16GB of je moet in millisec gaan rekenen.


                                Als je de nieuwste standaard van aansluiting M2 gebruikt zal je nog veel sneller gaan dan Sata en PCI-express. De SSD's op M2 (Samsung EVO 970 etc...) halen 3.500MB/s tegenover 550MB/s voor "standaard" SSD's. Er zijn moederborden met 2 en zelfs meer van die aansluitingen.
                                Het is dat geheugen dat ik bedoelde, was mis in de typebenaming, hier zal je in snelheid wel veel kunnen winnen vermoed ik
                                Ook qua processor dacht ik dat de kloksnelheid belangrijker was dan het i5 of i7 gegeven en het aantal cores

                                Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                                portfolio en workshops:
                                https://www.bennybulke.com/

                                Comment

                                Working...
                                X