Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond wegdoen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • achtergrond wegdoen

    hallo,

    ik ben nieuw hier en ook nieuw in het bewerken van foto's. als ik een foto neem van een dier ofzo zou ik mijn foto willen bewerken zodat ge enkel het dier nog hebt zonder achtergrond, hoe kan ik dit doen. grtz
    Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

  • #2
    Re: achtergrond wegdoen

    Welk programma je ook gebruikt (ikzelf reken hiervoor op Photoshop), goed selecteren is de boodschap. En daar begint natuurlijk de miserie: het is namelijk vrij makkelijk om zeg maar een rood gebouw te selecteren tegen een witte achtergrond, maar heel wat minder makkelijk om een groene rups te selecteren in het groene gras. Of een dier met nogal wat haar tegen het struikgewas...
    Toch is dat volgens mij de enige manier.

    Daarom is het van belang dat je foto al zo goed mogelijk is: het camerastandpunt bepaalt immers of je storende zaken in de achtergrond hebt (een lampekap die schijnbaar aan grootvaders hoofd ontspruit), terwijl je met je diafragma je scherptediepte onder controle moet proberen te krijgen (het woord 'bokeh' komt hier ter sprake, of storende vs niet storende achtergrond). In de studio kan een en ander wat makkelijker zijn, omdat je daar alle omstandigheden (belichting, achtergrond...) beter onder controle hebt, hoewel je hier ook regelmatig vragen krijgt hoe je b.v. bij een macro van een bloem, een pekzwarte achtergrond (of een spierwitte?) kunt krijgen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: achtergrond wegdoen