Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond wegdoen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • achtergrond wegdoen

    hallo,

    ik ben nieuw hier en ook nieuw in het bewerken van foto's. als ik een foto neem van een dier ofzo zou ik mijn foto willen bewerken zodat ge enkel het dier nog hebt zonder achtergrond, hoe kan ik dit doen. grtz
    Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

  • #2
    Re: achtergrond wegdoen

    Welk programma je ook gebruikt (ikzelf reken hiervoor op Photoshop), goed selecteren is de boodschap. En daar begint natuurlijk de miserie: het is namelijk vrij makkelijk om zeg maar een rood gebouw te selecteren tegen een witte achtergrond, maar heel wat minder makkelijk om een groene rups te selecteren in het groene gras. Of een dier met nogal wat haar tegen het struikgewas...
    Toch is dat volgens mij de enige manier.

    Daarom is het van belang dat je foto al zo goed mogelijk is: het camerastandpunt bepaalt immers of je storende zaken in de achtergrond hebt (een lampekap die schijnbaar aan grootvaders hoofd ontspruit), terwijl je met je diafragma je scherptediepte onder controle moet proberen te krijgen (het woord 'bokeh' komt hier ter sprake, of storende vs niet storende achtergrond). In de studio kan een en ander wat makkelijker zijn, omdat je daar alle omstandigheden (belichting, achtergrond...) beter onder controle hebt, hoewel je hier ook regelmatig vragen krijgt hoe je b.v. bij een macro van een bloem, een pekzwarte achtergrond (of een spierwitte?) kunt krijgen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: achtergrond wegdoen

      met Photoshop is dit wel te doen hoor ... maar het vergt wel flink wat oefening ... en ook is er voor iedere foto wel een verschillende manier om dit te doen (het hangt hierbij vooral af van de achtergrond zelf) hier is een link van een youtube tutorial met de werkwijze die ik steeds gebruik - http://www.youtube.com/watch?v=3DLdJ...eature=related - ;-)

      Comment


      • #4
        Re: achtergrond wegdoen

        Het kan allemaal, maar persoonlijk vind ik beter te werken met een beperkte dieptescherpte en dus een vrij lange tele met grote opening te gebruiken.
        Dan behoudt ge het dier in zijn omgeving alleen is de omgeving onscherp en gaat alle aandacht naar het dier. Een bijkomend voordeel is dat ge dat doet bij de opname, en al wat je kan doen bij de opname moet je niet doen in postprocessing.

        MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: achtergrond wegdoen

          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          Het kan allemaal, maar persoonlijk vind ik beter te werken met een beperkte dieptescherpte en dus een vrij lange tele met grote opening te gebruiken.
          Dan behoudt ge het dier in zijn omgeving alleen is de omgeving onscherp en gaat alle aandacht naar het dier. Een bijkomend voordeel is dat ge dat doet bij de opname, en al wat je kan doen bij de opname moet je niet doen in postprocessing.

          MVG, Jeff C.
          Als het om de fotografie te doen is, en niet een opgezet photshop-werkje, dan geef ik de absolute voorkeur aan het creatief zijn met de camera, middels een goed gekozen diafragma, belichting, compositie & kadrage..., om je achtergrond in harmonie met je onderwerp te laten overgaan. Een storende achtergrond kan storend werken, ja da's waar... maar een slecht uitgeknipte selectie nog veel erger, geloof me! En het komt echt op die ene pixel aan.

          Als het puur om een photoshop werkje gaat... kun je ook creatief zijn, op zo'n manier dat je er niet fotografisch over moet struikelen.
          www.brunodyserinck.be
          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

          Comment


          • #6
            Re: achtergrond wegdoen

            alvast allemaal bedankt voor jullie reactie, ben het één en andere eens aan het testen nu en hoop een mooie resultaat te hebben. grtz
            Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

            Comment


            • #7
              Re: achtergrond wegdoen

              om te selecteren ben je ,volgens mij, best met de pen. met paden uitselecteren is makkelijk eens je het doorhebt en je kan zoveel fijner werken dan met andere selectietools. geloof me,eens je het onder de knie hebt,wil je alleen nog selecteren met de pen! :-)

              natuurlijk,als het om grovere selecties gaat voldoet de toverstaf of andere selectiemethoden ook wel,maar voor het preciezere werk prefereer ik de pentool.

              mvg.
              website: www.stijnboelens.com

              Comment


              • #8
                Re: achtergrond wegdoen

                Oorspronkelijk geplaatst door sm00keh Bekijk bericht
                om te selecteren ben je ,volgens mij, best met de pen. met paden uitselecteren is makkelijk eens je het doorhebt en je kan zoveel fijner werken dan met andere selectietools. geloof me,eens je het onder de knie hebt,wil je alleen nog selecteren met de pen! :-)

                natuurlijk,als het om grovere selecties gaat voldoet de toverstaf of andere selectiemethoden ook wel,maar voor het preciezere werk prefereer ik de pentool.

                mvg.
                Haren selecteren met de pen-tool... lijkt me toch onbegonnen werk? Of heb jij een toepassing die ik nog niet ken?
                www.brunodyserinck.be
                https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                Comment


                • #9
                  Re: achtergrond wegdoen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                  Haren selecteren met de pen-tool... lijkt me toch onbegonnen werk? Of heb jij een toepassing die ik nog niet ken?
                  Da's inderdaad net wat je niet met de pen kunt, of althans, ik kan dat niet.
                  Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.


                  (vond vroeger het extraheren, in CS3 nog ingebouwd, in CS4 nog installeerbaar, een vrij aardige manier om haar te selecteren, maar met de pen? Dat wil ik zien!)
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: achtergrond wegdoen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                    Haren selecteren met de pen-tool... lijkt me toch onbegonnen werk? Of heb jij een toepassing die ik nog niet ken?
                    ik heb het dan ook over een normale selectie.. natuurlijk is elke foto anders,maar over het algemeen kan je heel veel selecteren met de pentool. met de pentool heb je ook meer zuivere selecties omdat deze een ander algoritme gebruikt dan bv selectietool.

                    en haren.. die selecteer ik niet, die brush je bij waar nodig.

                    maar daar heb ik wel even op moeten oefenen om dat goed te kunnen, lijkt makkelijker of het in werkelijkheid is.

                    extraheren was een optie,maar heel tijdrovend ... meestal toch redelijk grof werk en moest je daarna nog van alles uitselecteren of gommen. bij mij althans..
                    Last edited by sm00keh; 4 januari 2011, 16:14.
                    website: www.stijnboelens.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: achtergrond wegdoen

                      Oorspronkelijk geplaatst door sm00keh Bekijk bericht
                      ik heb het dan ook over een normale selectie.. natuurlijk is elke foto anders,maar over het algemeen kan je heel veel selecteren met de pentool. met de pentool heb je ook meer zuivere selecties omdat deze een ander algoritme gebruikt dan bv selectietool.

                      en haren.. die selecteer ik niet, die brush je bij waar nodig.

                      maar daar heb ik wel even op moeten oefenen om dat goed te kunnen, lijkt makkelijker of het in werkelijkheid is.

                      extraheren was een optie,maar heel tijdrovend ... meestal toch redelijk grof werk en moest je daarna nog van alles uitselecteren of gommen. bij mij althans..
                      Ik gebruik zeer uiteenlopende selectie mogelijkheden. De pen-tool is veruit m'n favouriet (in combinatie met tablet-gebruik), behalve als het op haarselecties aan komt, vind ik gewoon niet doenbaar, zeker als je achteraf met een snelmasker nog eens mag bijbrushen.
                      Nee, voor haarselectie blijf ik bij de kanaal-selectie methode, voor mij werkt het het beste.

                      Ten andere: ik vertrek liever van het standpunt dat je de gepast achtergrond hebt...
                      www.brunodyserinck.be
                      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                      Comment


                      • #12
                        Re: achtergrond wegdoen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                        Ik gebruik zeer uiteenlopende selectie mogelijkheden. De pen-tool is veruit m'n favouriet (in combinatie met tablet-gebruik), behalve als het op haarselecties aan komt, vind ik gewoon niet doenbaar, zeker als je achteraf met een snelmasker nog eens mag bijbrushen.
                        Nee, voor haarselectie blijf ik bij de kanaal-selectie methode, voor mij werkt het het beste.

                        Ten andere: ik vertrek liever van het standpunt dat je de gepast achtergrond hebt...
                        mja, de kanaalmethode is idd ook 1 van de beste methodes voor haar te selecteren, heb je gelijk in!
                        maar ik selecteer meestal tot wanneer het niet meer gaat met de pen,daarachter brush ik het haar terug bij.. misschien dat ik meer de kanaalmethode moet gebruiken.. scheelt misschien toch nog iets in tijd.

                        voor mixed media is selecteren onmisbaar.. maar als het op fotografie aankomt zoek je gewoon best een achtergrond die je aanstaat en gepast is..
                        website: www.stijnboelens.com

                        Comment

                        Working...
                        X