Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knuffel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Knuffel



    Update: Poging om het wit wat meer naar voor te halen door de middentonen wat op te lichten.

    Met tegenlicht gefotografeerd. Zon stond boven het hoofd van het paard.
    Last edited by Beelder; 2 mei 2013, 15:53.

  • #2
    Re: Knuffel

    Mooi, maar wel speciaal zo'n blauw paard, of is het zweem
    mvg,
    Eddy
    Smaken verschillen

    Comment


    • #3
      Re: Knuffel

      Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
      Mooi, maar wel speciaal zo'n blauw paard, of is het zweem
      mvg,
      Eddy
      Zit een lichte blauwe zweem in. Bedankt Eddy. Kijken of ik hem er nog kan uithalen, want deze is niet in het negatief genomen.

      Comment


      • #4
        Re: Knuffel

        Leuk die vlechtjes
        Als er nu nog grote bollen op het beestje staan zoals destijds Pipi Langkous haar paard dan zou het me ook niet verwonderen dat het een beetje blauw uitslaat...
        Denk dat het afscheidingslijntje tussen de balustrade en de halspartij meer de correcte kleur benadert.
        Maar...
        ik denk dat je tegenlicht eerder strijklicht betreft en vind de belichting mooi gedaan

        Groetjes
        Marc
        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

        Comment


        • #5
          Re: Knuffel

          Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
          Leuk die vlechtjes
          Als er nu nog grote bollen op het beestje staan zoals destijds Pipi Langkous haar paard dan zou het me ook niet verwonderen dat het een beetje blauw uitslaat...
          Denk dat het afscheidingslijntje tussen de balustrade en de halspartij meer de correcte kleur benadert.
          Maar...
          ik denk dat je tegenlicht eerder strijklicht betreft en vind de belichting mooi gedaan

          Groetjes
          Marc
          Bedankt Marc. Was al even bezig om het eruit te krijgen, maar wat ik ook doe er verandert niet echt veel. Het temperen van de middentonen geeft wel wat resultaat, maar dan zijn de sprekende ogen weer weg. Tja, het strijklicht...denk dat je daar wel een heel goed punt hebt, want als ik het kleurzweempipet gebruik verandert er ook niets in het witte gedeelte.

          Comment


          • #6
            Re: Knuffel

            Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
            Mooi, maar wel speciaal zo'n blauw paard, of is het zweem
            mvg,
            Eddy
            Heb net een update geplaatst. Misschien dat de zweem er nu iets uit is verdwenen?

            Comment


            • #7
              Re: Knuffel

              Mooi beeld. Maar vooral volg ik hier het gesprek over blauwzweem. Het interesseert me omdat ik me vragen stel zoals bv. als je naar het paard kijkt is daar waar het licht op valt wel degelijk wit. Maar de schaduwzijde wordt blauw.
              Is dat dan niet normaal ? Ik las laatst dat hoe minder licht hoe blauwer je foto. Dus lees ik nu met aandacht wat er gezegd en gedaan wordt.

              Comment


              • #8
                Re: Knuffel

                Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
                Mooi beeld. Maar vooral volg ik hier het gesprek over blauwzweem. Het interesseert me omdat ik me vragen stel zoals bv. als je naar het paard kijkt is daar waar het licht op valt wel degelijk wit. Maar de schaduwzijde wordt blauw.
                Is dat dan niet normaal ? Ik las laatst dat hoe minder licht hoe blauwer je foto. Dus lees ik nu met aandacht wat er gezegd en gedaan wordt.
                Je stelling klopt wel hoor. Hoe minder licht hoe meer de kans bestaat dat je kleurzweem krijgt in je foto. Je merk het vaak met teleobjectieven vanaf 300 tot 500 mm. Daarom is een belichtingsmeter zo van belang in sommige situaties. Soms komt het wel eens voor dat ik in daglicht fotografeer op de bewolkt stand of schaduw. Ik heb hier in de foto de schaduwzijde in de middentonen wat opgelicht en dan zie je dat het blauw m.i. eruit is(even wachten op de mening van Eddy007). Dus de stelling van Marc komt ook wel in de buurt. Strijklicht wat schaduwinval in de meeste gevallen veroorzaakt.

                Comment


                • #9
                  Re: Knuffel

                  Ja, inderdaad, telelenzen laten al sowieso minder licht door. Je spreekt over de belichtingsmeter. Maar sommige fototoestellen bezitten toch reeds een lichtmeter en ook hier las ik dat je dan liefst de spotmeting moet uitvoeren. Is dat dan niet voldoende ?
                  Ik wacht en volg ook nog. Het is interessant.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Knuffel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
                    Ja, inderdaad, telelenzen laten al sowieso minder licht door. Je spreekt over de belichtingsmeter. Maar sommige fototoestellen bezitten toch reeds een lichtmeter en ook hier las ik dat je dan liefst de spotmeting moet uitvoeren. Is dat dan niet voldoende ?
                    Ik wacht en volg ook nog. Het is interessant.
                    Natuurlijk hebben de moderne toestellen een ingebouwde automatische belichting. Maar, vertrouw er niet blindelings op. Alles hangt af waar je op belicht. Als ik geen b-meter bij me heb, dan meet ik wel eens licht op een ander onderwerp en zet deze dan vast via de Fn-knop en dan fotograferen, hetzij manuele scherpstelling of eventueel de autofocus haar werk laten doen. Je hebt gelijk..Niet altijd de matrix toe vertrouwen want daar worden gemiddelde grijswaarden genomen in het toestel. Hier weet ik het niet meer, want het was een snapshot tijdens het voorbij wandelen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Knuffel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Beelder Bekijk bericht
                      Heb net een update geplaatst. Misschien dat de zweem er nu iets uit is verdwenen?
                      Er is idd. blauwzweem verdwenen maar gans de foto heeft er onder geleden. Er is minder detail te zien in de overbelichte delen (zijn linker hoofd).
                      Ik kies in CS6 kleurtoon/verzadiging plaats het pipet op het wit en zie dat die op blauw springt en dan verminder ik de verzadiging tot het mij echt lijkt. 1 minuut werk zonder detailverlies.
                      mvg,
                      Eddy
                      Smaken verschillen

                      Comment

                      Working...
                      X