Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tekst laten ondertekenen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Tekst laten ondertekenen ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
    Marc Dutrou
    Welja, haal die er ook maar weer bij.

    Comment


    • #32
      Re: Tekst laten ondertekenen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Welja, haal die er ook maar weer bij.
      Helaas is het de werkelijkheid waar iedere persoon zal aan denken....

      Comment


      • #33
        Re: Tekst laten ondertekenen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
        In België is de privacywetgeving in elk geval algemeen en niet enkel voor bedrijven.
        Ja en neen, je moet de wet volledig lezen (wet van 8 december 1992).

        Art3§2:
        Deze wet is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens die door een natuurlijk persoon in activiteiten met uitsluitend persoonlijke of huishoudelijke doeleinden wordt verricht.

        Dus zuiver in de privésfeer voor huis, tuin- en keukengebruik geldt de wet niet. Zodra je daar van afwijkt, dus wel.
        Dus op het moment dat je als lid of verantwoordelijke van een vereniging opereert, handel je niet meer privé. Ook niet als zelfstandige in het kader van die activiteiten.
        Is publiceren op een website huis- tuin- en keukengebruik? Voer voor discussie. Ik betwijfel of daar relevante rechtspraak over is (meestal komt het niet zover...).

        Maar: de wet van 8 december 92 handelt alleen over de verwerking van persoonsgegevens (dus ook foto's). Portretrecht zit in de auteurswet.

        Comment


        • #34
          Re: Tekst laten ondertekenen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
          Helaas is het de werkelijkheid waar iedere persoon zal aan denken....
          Daar heb ik mijn vraagtekens bij. Maar goed, ik kan niet in Belgische hoofden kijken...

          Ook niet in andere hoofden, trouwens.

          Comment


          • #35
            Re: Tekst laten ondertekenen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Daar heb ik mijn vraagtekens bij. Maar goed, ik kan niet in Belgische hoofden kijken...

            Ook niet in andere hoofden, trouwens.
            tja, ik heb een dochter . En op het andere ga ik niet eens reageren (regel: gezond verstand )

            Comment


            • #36
              Re: Tekst laten ondertekenen ?

              Ik heb een kaartje gemaakt met volgende tekst.
              Wat vinden jullie hiervan?
              Kan dit het fotograferen enigszinds legaliseren?


              Mijn naam.

              Lid Fotoclub ........
              Website
              Emailadres

              De foto’s die ik heb genomen van u/uw kind(eren), dienen louter voor kunstfotografie.
              Indien u niet wenst dat deze foto’s worden gebruikt voor publicatie, fotowedstrijden
              of op mijn fotowebsite, gelieve mij dan in te lichten.
              Dank u.
              Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

              Comment


              • #37
                Re: Tekst laten ondertekenen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door fisherman Bekijk bericht
                Ik heb een kaartje gemaakt met volgende tekst.
                Wat vinden jullie hiervan?
                Kan dit het fotograferen enigszinds legaliseren?


                Mijn naam.

                Lid Fotoclub ........
                Website
                Emailadres

                De foto’s die ik heb genomen van u/uw kind(eren), dienen louter voor kunstfotografie.
                Indien u niet wenst dat deze foto’s worden gebruikt voor publicatie, fotowedstrijden
                of op mijn fotowebsite, gelieve mij dan in te lichten.
                Dank u.
                Dit laatste kun je gewoon vragen.
                Niet te moeilijk doen hoor met wetten en troep.

                Vraag het vooraf aan de ouders als ze erbij zitten of erna als de kids ergens anders bezig zijn.

                Laat de foto's aan de ouders zien ( wat is digitaal toch handig ) en vraag hetgeen op je kaartje staat.

                Geef ze hierna als ze het goedvinden een visitekaartje waar ze de foto's kunnen zien en je kan nog voorstellen om grootformaat door te sturen oid.

                Vinden ze het niks dan wis je de foto's en klaar.

                En je bent van alle problemen af, zoals nu op je kaartje staat moeten ze moeite doen om het niet te laten gebeuren, dat vinden niet veel mensen fijn.


                Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                Comment


                • #38
                  Re: Tekst laten ondertekenen ?

                  Ik fotografeer niet vaak kinderen (hoewel, tegenwoordig is iedereen is een kind van een ander) maar als je vooraf toestemming vraagt ben je wel te spontaniteit kwijt. Alleen al om die reden heb ik dat dan ook nooit gedaan.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Tekst laten ondertekenen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Ik fotografeer niet vaak kinderen (hoewel, tegenwoordig is iedereen is een kind van een ander) maar als je vooraf toestemming vraagt ben je wel te spontaniteit kwijt. Alleen al om die reden heb ik dat dan ook nooit gedaan.
                    Zal proberen de gulden middenweg te vinden. Eerst foto's nemen dan de persoon aanspreken en kaartje met mijn gegevens afgeven.
                    Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

                    Comment


                    • #40
                      Re: Tekst laten ondertekenen ?

                      Om foto's van meerderjarigen of minderjarigen te publiceren heb je een schriftelijke toestemming nodig.

                      Een minderjarige kan niet alle contracten kan aangaan (ook de ouders niet) want tegen de regels in (wettelijk niet in orde of in strijd) zal dit contract of de betreffende delen erin als niet bestaande beschouwd worden door een eventuele rechter.

                      Onder meer het portretrecht (bijzonder in de hobbysfeer, toelating tot gebruik: publicatie van de foto). Zo'n contract geldt in ieder geval niet tegenover derden.

                      Specifiek hoort het portretrecht toe aan het kind zelf, is onoverdraagbaar, en hoort ook niet toe aan de ouders.....(daarom kan een hobbyfotograaf zich voorafgaandelijk niet "indekken" bij een vraag/klacht).

                      Met andere woorden ... wettelijk gezien kan en mag je géén foto's van kinderen publiceren zonder dat daar een doel voor is, hobbyfotografie valt jammer genoeg daaronder, bezoldigd kinderen fotograferen kan dan weer wel - mits aantoonbaar via factuur.





                      Mag je een minderjarige fotograferen op tfcd / tfp basis, bv. een minderjarig model of iemand uit je vriendenkring met het oog op een "modellenshoot" (zonder vergoeding) ?

                      Volgens de wet op Kinderarbeid (3.1.1.4) --> JA, mits volgende regels te respecteren (en nu komt het):

                      Het is verboden kinderen te laten werken of hen een activiteit te laten uitoefenen die valt buiten het kader van hun opvoeding of opleiding. Kinderen zijn minderjarigen onder 15 jaar die nog aan de voltijdse leerplicht zijn onderworpen.
                      Voor de minderjarigen van minder dan 15 jaar oud die niet vallen onder de voltijdse schoolplicht geldt het verbod van kinderarbeid niet.

                      Om kinderen jonger dan 15 jaar oud te fotograferen is een individuele afwijking vereist die moet aangevraagd worden aan de directeur-generaal van de Algemene Directie voor de Controle van de Sociale Wetten, FOD Arbeid, Tewerkstelling en Sociaal Overleg. Het betreft:

                      * de deelname van kinderen als figurant of model voor foto-opnames voor al dan niet publicitaire opnames;
                      * de deelname van kinderen als model of figurant aan modeshows voor de voorstelling van kledingcollecties.


                      Ik denk dat deze tekst héél duidelijk en kortbondig laat blijken dat kinderen jonger dan 15 jaar voor de camera halen valt binnen het verbod op kinderarbeid, tenzij je een individuele afwijking kan voorleggen.

                      Alle minderjarigen boven de 15 jaar vallen hier niet onder dit verbod. Maar het Belgisch arbeidsreglement blijft geldig.

                      Wil je een vergoeding (onkosten of vervoerskosten) betalen aan een minderjarig model dan kan je dit steeds doen indien je onderstaande regels naleeft:

                      Wanneer het kind voor zijn prestatie een vergoeding in geld ontvant, mag deze uitsluitend worden betaald door storting op een geïndividualiseerde spaarrekening, die daartoe werd geopend op naam van het kind, bij een financiële instelling. De intresten hiervan worden gekapitaliseerd. Over deze geïndividualiseerde spaarrekening, zowel wat de hoofdsom als de intresten betreft, mag enkel het kind zelf beschikken bij zijn meerderjarigheid.


                      Dus zo zie je maar dat kinderen en minderjarigen fotograferen een goed doordachte keuze moet zijn met de nodige administratie. Maar het is wel de moeite waard om er even bij stil te staan vind ik want ik denk dat niet veel fotografen op de hoogte zijn van de effectieve Belgische wetgeving.

                      Een individuele afwijking kan je hier downloaden, procedure lijkt omslachtig maar valt best wel mee:
                      Last edited by Fotofolio; 18 april 2008, 21:29.
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Tekst laten ondertekenen ?

                        Duidelijk en bondig?

                        Comment


                        • #42
                          Re: Tekst laten ondertekenen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          Duidelijk en bondig?
                          Zoiets kan ik echt niet duidelijk en bondig formuleren ... het komt er op neer dat er voor minderjarigen regeltjes bestaan indien ze als "model" willen poseren. Het hoeft zelfs niet voor een betaalde job te zijn ...

                          Een minderjarige kan je ook géén overeenkomst laten ondertekenen voor het portretrecht. Hun ouders kunnen dit ook niet ondertekenen.
                          www.fotofolio.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: Tekst laten ondertekenen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                            Zoiets kan ik echt niet duidelijk en bondig formuleren ...
                            OK, ben blij dat je dat nu ook ziet. Hierboven zei je namelijk nog van wel.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                            het komt er op neer dat er voor minderjarigen regeltjes bestaan indien ze als "model" willen poseren. Het hoeft zelfs niet voor een betaalde job te zijn ...
                            Is het fotograferen van kinderen op straat of strand, zoals de TS wil, wel hetzelfde als "model staan"? Ik vraag het me af. Model staan (modellenshoot) is toch iets als een activiteit van het kind zelf, terwijl het fotografisch observeren van een ijs etend kind in principe kan zonder dat het kind zich daarvan bewust is.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                            Om foto's van meerderjarigen of minderjarigen te publiceren heb je een schriftelijke toestemming nodig.
                            Dus jarigen mogen wel zonder schriftelijke toestemming gefotografeerd en gepubliceerd worden?

                            Van je verdere alinea's in #40 begrijp ik niet veel. Het lijkt wel of er woorden zijn weggevallen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                            Onder meer het portretrecht (bijzonder in de hobbysfeer, toelating tot gebruik: publicatie van de foto). Zo'n contract geldt in ieder geval niet tegenover derden.

                            Specifiek hoort het portretrecht toe aan het kind zelf, is onoverdraagbaar, en hoort ook niet toe aan de ouders.....(daarom kan een hobbyfotograaf zich voorafgaandelijk niet "indekken" bij een vraag/klacht).

                            Met andere woorden ... wettelijk gezien kan en mag je géén foto's van kinderen publiceren zonder dat daar een doel voor is, hobbyfotografie valt jammer genoeg daaronder, bezoldigd kinderen fotograferen kan dan weer wel - mits aantoonbaar via factuur.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Tekst laten ondertekenen ?

                              Laat maar zitten

                              Ik heb er ooit eens, op een ander forum, teveel tijd in gestoken om het allemaal proberen te formuleren maar het lukte me daar ook niet

                              Er heeft ooit op BD een draadje gelopen over mensen in het straatbeeld fotograferen en de toestemming en zo ... ik vind het niet onmiddellijk terug maar het is er ...
                              www.fotofolio.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Tekst laten ondertekenen ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                                Er heeft ooit op BD een draadje gelopen over mensen in het straatbeeld fotograferen en de toestemming en zo ... ik vind het niet onmiddellijk terug maar het is er ...
                                Het zou me verbazen als ik daarin niet ook geparticipeerd had.

                                Comment

                                Working...
                                X