Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 42

Standaard Middenformaat - Analoge camera

Sinds een tijdje ben ik aan het kijken om analoog te fotograferen. Middenformaat.
    Puur portret werk eigenlijk.

Wie werkt er hier nog met middenformaat analoge camera's? En welke?
    Mij werd voorgesteld om te kijken naar oa Mamiya RB of RZ.

Standaard Re: Middenformaat - Analoge camera

Mamiya RB / RZ zijn typische studiocamera's (6x7). Zeer zwaar en bulky, maar 1ste klas voor portretten.
    YMMV

Ik gebruik als middenformaat portretten een rolleiflex 6008I (6x6) met 80mm&150mm lens en voor buiten een Fuji GSW690III (6x9 landschappen)
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

ik gebruik de hasselblad 500c/m, licht in gewicht, en topkwaliteit maar dat weet iedereen.
    heb nog een kowa SIX staan ook, maar die wordt niet gebruikt.

Eigenlijk kan je elke middenformaat voor portretten gebruiken. Is het enkel voor studio of ook voor op lokatie? Ga je veel met flits werken? Welk formaat zie je (of je opdrachtgevers) het liefste?

6x4.5 en 6x6 zijn handig op lokatie want dat zijn nog redelijk handige camera's. Als je veel flits etc wil gebruiken kijk je best uit naar een systeem met "leaf shutter", een systeem met de sluiter in de lens. Die kunnen op elke snelheid synchroniseren met de flits. Verder zijn er massa's formaten: 6x4.5, 6x6, 6x7, 6x8, 6x9 en nog groter. Waar heb jij voorkeur voor?

Geen studio werk, wel binnen en buiten op locatie.
    Veelal met natuurlijk licht.

Ik was volgende tegengekomen:

http://www.2dehands.be/foto-camera/s...m_medium=email

Wat denken jullie ervan?

als er 6 maand tussen biedingen zitten kan je beter eerst eens een mail naar de verkoper sturen om te horen of het toestel er nog steeds is.
    Ook raad ik je toch aan om eens langs te gaan bij een fotozaak, eens te vragen wat hij nog liggen heeft (is soms nog veel) en dan kan je de toestellen eens echt vasthouden.

Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Leuke set, maar zoals TomStr eerst eens horen wat er nog is. De 180mm is mooi en met een Cxxx kan je nog goed dichtbij scherpstellen ook. Dit zijn echter toestellen waar geen enkele automatisatie is, ook lichtmeting door de lens is er niet. Als je heel dichtbij gaat scherpstellen moet je manueel je lichtmeting bijstellen voor de uittrekking van de balg. En de prisma's zijn donker.

Hangt er vanaf welk formaat je juist wil.
    Ik vind 6x6 formaat heel mooi voor portretten (persoonlijk) dus IK zou voor een Hasselblad gaan.

Die Mamiya en zijn soortgenoten (de opzichtcamera's) hebben voor mij een groot nadeel waar ik niet aan heb kunnen wennen, dat is het spiegelbeeld verkeerd beeld. Ik heb Rolleiflex / Mamiya 645 met schachtzoeker (met prismazoeker een prima apparaat) gehad en weer weggedaan. Heb Hasselblad ook in mijn handen gehad. Ben uiteindelijk uitgekomen bij een Pentax 67 en dan nu de versie Pentax 67 ii. Geweldig. Ben ik dik tevreden over. Voordat je zo'n middenformaatcamera aanschaft, probeer hem eerst eens uit bij een andere bezitter. Mijn Pentax 67 mag je best eens komen vasthouden, kun je met de vingertjes kijken, is erg belangrijk.
    Gr. Joop

Op het bedrijf waar ik vroeger werkte hadden we een Mamya RB67. Een 10-tal jaren geleden heb ik er zelf ook 1 gekocht, met 2 lenzen, schachtzoeker, loupezoeker en pistoolgrip. Een prachtig, oerdegelijk en robuust apparaat, maar wel zwaar en groot. Ik gebruik hem niet heel vaak meer, maar doe hem ook niet weg.
    Voordeel is de kantelbare achterwand, zodat je snel van landschap- naar portretformaat kan overgaan.
    Als je dat wenst, mag je gerust eens komen proberen of zo'n camera je ligt.

Guy De Westelinck

Wil toch ineens gaan voor middenformaat. Meerder mensen hebben mij toch gezegd om daar ineens voor te gaan.
    Prijzen zijn heel uitéénlopend zie ik.

Die Pentax gaat voor over de 1000 euro van hand naar hand.
    Ik heb geen probleem met een zwaarder toestel.

http://www.fotoapparatuur.nl/Mamiya/.../Ad169019.html

ook nog wel boven mijn budget toch... Maar ja, heb het gevoel dat ik geen body voor onder de 200 euro moet gaan zoeken.

Hangt ervan af wat je zoekt en hoeveel geduld je hebt. Voor een RB of RZ gaat 200 inderdaad heel krap zijn. Is anders wel een leuke set in je link voor een schappelijke prijs. Zeker als alles prima werkt. Je zou daar wel een lichtmeter moeten bijrekenen als je die nog niet hebt.

De Mamiya-set waarnaar je verwijst lijkt mij inderdaad heel fraai. Als alles goed functioneert zou ik niet twijfelen voor die prijs, alleen al de lenzen zijn 400,00 euro waard.
    Ik merk dat er bij die set ook een loupezoeker zit, daarin zit reeds een lichtmeter ingebouwd (je klapt die in of uit met een knopje).

Oei, een goedwerkende middenformaat voor minder dan 200 euro.

Die Mamiya set ziet er zeer goed uit. Al is de RB67 wel heel log en zwaar...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
    Wil toch ineens gaan voor middenformaat. Meerder mensen hebben mij toch gezegd om daar ineens voor te gaan.
    Prijzen zijn heel uitéénlopend zie ik.

Die Pentax gaat voor over de 1000 euro van hand naar hand.
    Ik heb geen probleem met een zwaarder toestel.

http://www.fotoapparatuur.nl/Mamiya/.../Ad169019.html

ook nog wel boven mijn budget toch... Maar ja, heb het gevoel dat ik geen body voor onder de 200 euro moet gaan zoeken.
    Neil,
    ga eens bij fotoshop in gent gaan kijken.
    Hebben altijd mooi materiaal staan aan goede prijzen.

Heb de verkoper gecontacteerd.
    Maar hij lijkt het erg druk te hebben.
    Eerst was zijn dochters communie (niet zo minder)

En dan met minder nieuws,
    Maar nu ligt zijn moeder in het ziekenhuis.

Ben wel erg benieuwd.
    En ja, lichtmeter moet ik ook nog in huis halen dan.

Ben wel erg benieuwd.

Zal waarschijnlijk voor de C 330

Zijn 2 mooie sets die voor je doel bruikbaar zijn. Wel heel verschillende van "stijl".

De M645Super geeft 6x4.5 en is de modernste. De 150/2.8 is prima (coatings) maar je ziet al dat er een tussenstuk bij is om de minimale scherpstelafstand te verkleinen (ziet er dus eentje uit die voor portretten gebruikt is). De 2.8 versie van de 150 is wel gezocht (zoek er zelf achter...) want deze zou deel uitmaken van de laatste reeks APO lenzen. Een M645 heeft een batterij nodig in de body om te werken (sluiter en lichtmeting prisma) en 4xAA in de motorgrip. Die motorgrip maakt behoorlijk wat lawaai trouwens. Prisma heeft globaal, spot en auto lichtmeting. Om te flitsen zit je vast aan 1/60.

De 105 van de C3 (6x6) is een mooie lengte voor portretten en met de balg kan je zo kort scherpstellen als je wil. De C3 is volledig mechanisch en wel de oudste van de reeks Cxxx. De lens is ook van de eerste versie en dus een enkelvoudige coating. Als je hiermee dichtbij gaat scherpstellen ga je zelf de belichting moeten corrigeren voor de uittrekking van de balg. Ook geen lichtmeting (er is een prisma met meter maar dan wordt je zoeker een héél stuk donkerder). Bij een toestel van die leeftijd ga je toch wel op de sluiter moeten letten of die nog correct werkt bij alle snelheden. Je hebt wel flitssynchro op alle snelheden.

Lastige keuze ergens.

Het is uiteraard portretten, wat wilt zeggen dat ik niet te ver weg wil zijn van mijn onderwerp. Om toch een band te scheppen.
    Maar ik veronderstel natuurlijk dat ik voor de M645S wel een andere lens kan kopen. Dus dat is geen probleem lijkt me dan.
    De batterijen schrikken me ook niet zo zeer af. Al vraag ik me af hoe luid de motorgrip dan is. :-)

De C3 ziet er al gewoonweg mooi uit. Dat is natuurlijk gewoon uiterlijk. Ik begrijp dus dat deze zo goed als volledig handmatig is.

Moeilijk. Zal hem zowel binnen als buiten gebruiken... :-)

De kortste scherpstelafstand van de 150/3.5N is 1.5 meter. Denk niet dat dat veel verschillend zal zijn van de 150/2.8. Dat is niet zover van je onderwerp. Vergeleken met een P6 180 waar dat 4 meter is zou je bijna kunnen zeggen dat je op de schoot van je lijdend voorwerp zit.

Uiteraard kan je voor de M645 andere lenzen kopen (massa's lenzen ). Maar die 150/2.8A is wel een van de betere. Voor portret is er nog eventueel de 110/2.8 of de 145 softfocus (geen van beide ooit vastgehad). De motor maakt echt wel wat lawaai. Maar zelfs met een hendel is dat niet geruisloos, maak je geen illusie. De spiegel en sluiter hoor je ook nog. En met de motorgrip vind ik het toestel heel wat handiger zeker als je in portretformaat wil fotograferen. Dan is die echt wel beter vast te houden. Op statief maakt dat misschien niet zoveel uit.

Batterijen zijn inderdaad geen ramp, het zijn vlot verkrijgbare types. De batterij in de body gaat trouwens gemakkelijk een jaar mee. Die van de motor niet zo lang maar AA's zijn wel héél makkelijk te koop.

Voor de C3 zijn er ook andere lenzen. Er is nog de 135 bvb die voor portretten waarschijnlijk ook goed te gebruiken is. Eventueel de 180. Die C3 ziet er inderdaad heel mooi uit.

hou er rekening mee dat je bij TLR-toestellen met een paralaxfout zit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
    hou er rekening mee dat je bij TLR-toestellen met een paralaxfout zit.
    De Mamiya 's C330 prof / F / S hebben een parallaxcorrectie aanduiding in de zoeker, aangepast aan de verschillende types objectieven. Anders kan je nog steeds de paramender gebruiken.

bij deze heb ik bijgeleerd!

Klopt, maar de TS kijkt nu naar een C3, en die heeft dat niet.

Bij de Rolleiflex (geen idee of het op alle versies is) verschuift het zoekervenster om te compenseren. Maar die hebben het gemakkelijk want er is maar 1 brandpuntsafstand.

Wist niet goed waar anders posten dus dacht maar even hier verder te gaan:

Zo juist (zondag) mijn eerste shoot gedaan.
    En voor een eerste ervaring... zeer spannend. Je gaat gevoelsmatig helemaal anders te werk. Nu ja, ik toch.

Heb ook meteen zelf de negatieve ontwikkeld wat ook al een zalige eerste ervaring was.

Hieronder een voorbeeldje van drie shots (van de 20).
    Let op, heb deze strip aan de raam gehangen en daar dan een foto van genomen uit lossen hand.
    Morgen doe ik ze binnen bij Schelfhout om er proefjes van te maken en ook meteen eens te digitaliseren.
    Maar een fotokopieer komt zeker in huis.

1 shoot Mamiya -0001 by Neil De Westelinck, on Flickr

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Mamiya 7 + 80mm f/4 = 999 euro (6x7 analoge middenformaat)
    Door mfotografie in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 21 november 2012, 10:42
  2. !!! vraagje over middenformaat analoge camera
    Door putor in forum Camera's
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 30 augustus 2009, 20:44
  3. Analoge middenformaat Makina 67 Plaubel
    Door demeyereg in forum Aangeboden
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 23 april 2006, 09:14
  4. Middenformaat Camera