Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 22 van 22
  1. #1

    Standaard Is fotograferen in een vliegtuig toegestaan?

    Mag er gefotografeerd worden in een vliegtuig ???

    mvg.

  2. #2

    Standaard

    Ik heb zonder enige problemen met mijn EOS 50E en G2 uitgebreid vanuit een Boeing gefotografeerd. Dus, naar buiten door het raam.

    Volgens mij doet niemand daar moeilijk over.

    gr.
    Don
    Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
    http://dosaas.myjalbum.net

  3. #3

    Standaard

    Geen vragen over stellen, gewoon doen.... de stewardes zal het wel vriendelijk zeggen als het niet mag.

    In theorie moogt u geen luchtfoto's nemen zonder bepaalde toelatingen, dus verboden is het zowieso. Maar of het op het vliegtuig mag, zal van de mood van de stewardes afhangen.....


    To make your dreams come true, wake up

  4. #4

    Standaard

    NOOIT enig probleem mee gehad.

    Maar je moet daarboven en nu ook geen SD van maken hé


    De mede passagiers vinden dat meestal niet leuk, tot ze zelf hun toestel bovenhalen...


  5. #5

    Standaard

    in principe moet ge alle toestellen uitschakelen (die stickers kleven overal) maar ja... ne kameraad van mij heeft laatst zelfs met z'ne videocamera aan't filmen geweest in het vliegtuig dus ja.... als ze er niks op zeggen.
    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

  6. #6

    Standaard

    Strikt genomen mag je niet fotograferen vanuit een vliegtuig, maar dit is eigenlijk een ietwat gedateerde wet (theoretisch mag je zelfs geen camera aan boord meenemen ).

    Echter, het gebruik ven electronica is normaal ook niet toegestaan tijdens het opstijgen en tijdens het landen. Maar ik vermoed als je dat vriendelijk vraagt ...

    (uiteraard zal het zeker niet mogen met een camera-GSM )


    Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

  7. #7
    Geregistreerd: 30 maart 2002

    Standaard

    Nee, mag niet... Ze zetten je aan de deur als je 't toch doet !


  8. #8

    Standaard

    heb nooit geen problemen mee gehad, respecteer wel dat alle electronica afgezet moet worden bij het opstijgen en landen.

  9. #9
    Geregistreerd: 30 maart 2002

    Standaard

    Enkele wetten uit de luchtvaart... Hangt af van de maatschappij natuurlijk
    --------------------------

    Mobiele telefoons
    U mag uw mobiele telefoon aan boord meenemen, maar u moet hem afzetten. Het is strikt verboden om de mobiele telefoon in het vliegtuig te gebruiken.

    Elektronica
    Het gebruik van sommige voorwerpen in het vliegtuig is beperkt. In sommige gevallen, bijvoorbeeld, mogen er geen persoonlijke stereosystemen of draagbare computers worden gebruikt tijdens de vlucht (ze kunnen de vlieguitrusting van het vliegtuig verstoren). Alle elektrische voorwerpen zullen op aan de veiligheidscontrole doorgelicht worden.

    Fotograferen
    Fotograferen op luchthavens en treinstations is formeel niet toegestaan

  10. #10

    Standaard

    Originally posted by mic
    Fotograferen op luchthavens en treinstations is formeel niet toegestaan
    Da's ook wel het eerste dat ik er van hoor. Ik heb misschien al honderden foto's gemaakt op tal van luchthavens en stations hier en elders. Nog nooit enige opmerking daarover gekregen.

    Henk


  11. #11

    Standaard

    Op een luchthaven weet ik het niet, maar voor luchtvaartreglementering
    geldt een wet van 27 juni 1937:
    -
    art 12: Wie aan boord van een luchtvaartuig een foto- of kinematoestel
    vervoert of daarvan gebruik maakt wordt bestraft met bovenstaande
    straffen.
    -
    ('bovenstaande' verwijst naar art 11, bron = JAR FCL)

    In de praktijk echter wordt deze wet niet echt meer toegepast. De
    hoofdbeperking is nu het gebruik van electronica. Bij sommige
    maatschappijen mag dit niet gedurende het ganse verloop van de vlucht,
    maar de meeste leggen enkel de beperking op bij het opstijgen en landen.
    (gsm's mogen nooit).


    Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

  12. #12
    Geregistreerd: 23 maart 2004

    Standaard

    Je kan natuurlijk altijd een toelating voor luchtfotografie vragen. Vroeger moest dat bij de "regie der luchtwegen", nu weet ik het niet juist, waar men het moet vragen. De regie bestaat niet meer onder die naam denk ik.
    Je moet specifieren waarvoor de beelden moeten dienen, commercieel of ammateur. Let wel als je met een sportvliegtuigje de lucht ingaat om lucht foto's te maken zijn er verschillende voorwaarden.
    1 de piloot moet een beroepslicentie hebben.
    2 het toestel moet een toestel zijn geschikt voor luchtarbeid.
    3 achteraf zul je dienen op de geven wie de piloot was en de nummer van het toestel OO-***
    ULM 's (en ik denk Luchtballons) kunnen NOOIT geschikt zijn voor luchtarbeid.
    Alleen gemotoriseerde toestellen (geschikt voor luchtarbeid) met een beroepspiloot kunnen dus leiden tot opnamen waar je mee naar buiten kunt komen. (Een lijnvlucht toestel is geschikt voor luchtarbeid(het vervoeren van passagiers is luchtarbeid) en de piloot is heeft een beroepsbevret (gelukkig))
    In alle andere gevallen (lijn)vluchten sluit ik me aan bij wat hier gezegd is. Het is wettelijk verboden maar meestal kan men het de nodige dosis beleefdheid bekomen om wel foto's te maken. (Vliegtuig maatschappijen willen hun klanten welwillend zijn natuurlijk)
    Installatie zoals (militaire en luchthavens) zeker als die gaan over veiligheid en controle zijn voor "jan publiek" een verboden onderwerp. Mits schriftelijke toestemming kan het natuurlijk wel. Maar dan ga je natuurlijk moeten motiveren.
    Ook in het buitenland moet men opletten met het fotograferen van militaire installaties. (om spionage te beperken)
    In D' Jerba (Tunesië) aan de Dam Romein (Weg over een dam naar het vasteland) staat een kazerne aan de weg naar Zarzis. Op deze kazerne is zelfs een Icoon aan gebracht die een fototoesel voorsteld met een verbodsteken over.


  13. #13
    Geregistreerd: 28 februari 2003

    Standaard

    Onlangs een uitvoerige topic over gelezen op www.airliners.net

    In feite moet ieder electronisch toestel uit bij landen en opstijgen dus ook digicams. Nochtans wordt er vaak geen aandacht aan gegeven.

    Sommige maatschappijen echter verbieden het echter wel expliciet.

    Het 'deugdzaamste' is het voor gebruikt te vragen aan een FA (stewardess van uw keuze).. en haar besluit opvolgen.. ook als het betekend niet fotograferen. Want uiteindelijk moet je de bedenking maken.. wat als het nu wel een invloed heeft.. wat ben ik dan met mijn pic als ik tussen de smeulende resten van het vliegtuig lig..?

    En okay ik denk zelf dat het geen invloed heeft maar toch volg ik liever iemand zijn advies die kennis van zaken heeft of op veilig speelt.. dan zomaar roekeloos te zijn...

  14. #14
    Geregistreerd: 23 maart 2004

    Standaard

    GSM's hebben zeker veel invloed op vliegtuig apparatuur. Zo zag ik enige tijd (2a3 jaar) een documentaire over vliegtuig ongevallen. Een crash ergens in het verre oosten werd daar toegeschreven aan het gebruik van GSM. Als ik me niet vergis ging het over hong-kong. Men was door een technisch defect uren vertraging opgelopen. Bij approche (voorbereiding tot landing) was het vliegtuig binnen het bereik van GSM antennes op de grond gekomen +/- 5km . Een oosters persoon (zakenman) riep door het toestel dat ze konden bellen. Iedereen begon met zijn GSM te bellen om te melden dat ze de meeting niet gingen halen. De airhostess ging nog rond om het iedereen te verbieden om te bellen. Maar iedereen bleef bellen. Resultaat een CRASH. Toen wist iedereen direkt dat ze allemaal te laat waren. Maar bij mijn weten was de vraag mag men fotograferen in een vliegtuig.
    Ik denk dat een mechanisch, annaloog toestel weinig invloed zal hebben op de electronica van een vliegtuig.
    Dus zeker geen GSM in het vlietgtuig. Ik leg het ding AF.

  15. #15
    Geregistreerd: 10 juni 2002

    Standaard

    Ik mocht zelfs de cockpit in, en gene zever, maar dat was op 11 september, 2 jaar na de beruchte ...

  16. #16
    Geregistreerd: 23 maart 2004

    Standaard

    Ja natuurlijk, soms als je geluk hebt mag je al eens in de cockpit. Ik denk dat het vooral een kwestie is van steeds weer opnieuw vragen.
    Indruk wekkend. Hé.al die meterkens
    Weet je bij de militairen mag er sowieso niets.
    Maar als het opendeurdag is dan vliegen ze met naaste familie in lowlevel en een openstaande cargodoor door de lucht.
    t' schijnt dat het vangen is. Zegt, mijn vrouw en zij kan het weten ze heeft familie die werkt bij de militairen. Ik heb die chance ook nog niet gehad.

  17. #17
    Geregistreerd: 28 februari 2003

    Standaard

    Like I said... invloed van een digicam... probably not..

    Maar moet je daarom steeds een loopje nemen met de autoriteit.. (op een vliegtuig zijn dat de FA's en de rest van de crew) .. neen...
    vraag het.. vaak mag het... heel soms niet... en hou je aan de regels......

  18. #18

    Standaard

    Als je in België rekening moet houden met wat niet mag dan is het beter dat je thuis in je bed blijft liggen en geduldig wacht op je dood, belastingen worden in dat geval automatisch geind). Maar misschien hebben de groenen indertijd daar ook een regeltje voor bedacht.
    Ik zou zeggen; gewoon doen. Komt er iemand opmerkingen maken dan heb je drie keuzes: ofwel luister je (aangewezen als ie groter en breder is dan jij), ofwel scherm je met je burgerrechten (politie weet dan meestal niet meer wat doen, slaat TILT), ofwel slacht je je belager af (zelfverdediging in de stijl van "Mijneer de rechter hij wou mijne kodak afpakken...")

  19. #19

    Standaard

    Off topic, maar op 11 september 2001 hebben ruim twintig passagiers lange tijd met hun GSM gebeld om te verwittigen dat ze gekaapt waren. Vliegtuig is idd gecrashed op het Pentagon, maar niet door de invloed van hun GSM. Als GSM signalen van 0.1 Watt gevaar opleveren, wat gebeurt er dan als de boordzender van 100W wordt gebruikt?
    Bovendien kan men bij zeer veel transcontinentale vluchten nu telefoneren via AT&T gedurende de ganse vlucht ( creditcard in de telefoon en kost "maar" 8 dollar /minuut).

  20. #20
    Geregistreerd: 23 maart 2004

    Standaard

    Het probleem is dat men met een GSM toch meestal geen verbinding kan maken met een grondmast. Waarom zou men hem dan laten aanstaan. Alleen als men laag genoeg vliegt is er kan dat je op een mast kunt inloggen. Bovendien is het verboden om in de lucht zendapparatuur te gebruiken, die niet conform is aan de reglementen van de luchtvaart. En dient men houder te zijn van de nodige qualificaties om deze te bedienen. (logisch toch dat men vliegerij een beetje probeert te reglementeren, het isniet niets voor niets de bijna veiligste manier van verplaatsen) Natuurlijk kan men het proberen. Ik weet warmeluchtballon piloten die GSM durven te gebruiken. "In nood moet en mag iedereen dopen."
    - Zoals Stephan zegt. Niet te veel vragen. Worden de meeste mooie foto's gemaakt zonder veel te vragen? Ga er echter niet van uit dat de politie niet weet waar ze mee bezig zijn. Bovendien durven ze nog eens te dreigen ook ( met inbeslagname bvb)
    Hier is er een duidelijk verschil tussen dragers van een Officiele Beroepsjournalisten kaart en een particulier. (van een journalist kan men zomaar niet zijn beelden in beslag nemen (zij zijn wettelijk beschermd))
    Vermijd discusies met "Spoorwegpolitie en Havenpolitie" want deze heren denken zeker dat ze de nul tollerantie moeten handhaven.
    Trespas nooit een perymeter ( afgebakende plaats door politie en/of brandweer). Als je dat dan toch wil doen vraag het. (Het antwoord is dan toch neen als je geen perskaart hebt)
    In België geld dat men in princiepe op de openbare weg of een openbare plaats ongehindert fotos kan maken. Let wel in sommige gevallen moet men rekening houden met het portretrecht dat ieder individu, individueel heeft.
    "Met de hoed in de hand komt men door heel het land"

  21. #21

    Standaard

    Originally posted by notex
    Off topic, maar op 11 september 2001 hebben ruim twintig passagiers lange tijd met hun GSM gebeld om te verwittigen dat ze gekaapt waren. Vliegtuig is idd gecrashed op het Pentagon, maar niet door de invloed van hun GSM. Als GSM signalen van 0.1 Watt gevaar opleveren, wat gebeurt er dan als de boordzender van 100W wordt gebruikt?
    Bovendien kan men bij zeer veel transcontinentale vluchten nu telefoneren via AT&T gedurende de ganse vlucht ( creditcard in de telefoon en kost "maar" 8 dollar /minuut).
    De GSM signalen zijn (maximaal) 2 Watt voor 900Mhz signalen en 1W voor 1800Mhz. Tijdens het vliegen van zo een vliegtuig zijn de ontvangstmasten nogal ver weg en zal het vliegtuig ook wel als Faraday-kooi werken en het signaal tegenhouden, gevolg is dat de GSM dus meestal zijn maximaal vermogen zal gebruiken. Meer dan die 0.1 Watt dus.
    Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar gsm's hebben overduidelijk invloed op elektronica. Die dingen interfereren tegen de sterren op.

    Telefoneren via vliegtuigtelefoon werkt op een andere manier dan een GSM, die dingen DIENEN om veilig te bellen vanuit een vliegtuig.

    PS: Was het trouwens niet vooral in het vliegtuig dat in het veld in Cleaveland (of waar was da) neergestort is dat er massaal gebeld werd? Maar soit dat zal er niet veel mee te maken hebben.
    Minolta Dimage Z2

  22. #22
    Geregistreerd: 28 februari 2003

    Standaard

    Notex: algemeen stelt men dat interferentie van gsm's vooral gevaarlijk is in de cruciale fasen van een vlucht... nl. opstijgen en landen.... niet noodzakelijk midden een vlucht.

    Over dat gedoe met wetten en zo in België: ter info de regels op vluchten zijn internationaal... so that pittyful excuse isn't valid!

    Wat is er nu zo een ramp om het even es te vragen.... what the world has become... or better... our society.....


Soortgelijke discussies

  1. Forum-vervuiling #*&#$!^(
    Door Rien Willems in forum Algemeen
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 11 maart 2003, 08:35
  2. D100 CCD reinigen, eerste ervaring.
    Door frans_vdm in forum Camera's
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 16 februari 2003, 12:05
  3. ik kan niet kiezen uit 3 modellen
    Door Bobtje Blues in forum Camera's
    Reacties: 18
    Laatste bericht: 14 juni 2002, 09:26

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •