Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto van de zon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: foto van de zon

    Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
    Bedankt voor de uitleg, dan maar een filter kopen.
    Cokin heeft in zijn gamma specale ND filters (ik denk ND-X of zoiets) om de zon te fotograferen, maar...... vorig jaar wilde ik er een kopen voor in de Z-pro filterhouder en na 4 maand kreeg ik het bericht dat ze deze zelfs niet in de fabriek hadden en ze nog moesten maken. Ben dan maar van deze aankoop afgezien en heb dan toevallig een tweedehands op de kop kunnen tikken voor in de P-filterhouder.

    Een glas voor een lasbril kan misschien ook nog dienen (voor elektrisch lassen, niet voor vlamlassen!!), bestaat in 10cmx10cm. Optisch misschien niet zo goed.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

    Comment


    • #17
      Re: foto van de zon

      Ah zo zijn die filters dan zo duur.
      Nu een andere vraag. Als ik een foto wil maken van bv een boom met daarnaast de zon en daaronder kinderen ofzo hoe moet ik dit dan doen? Want met een filter verkleurd dit toch of vergis ik mij?
      En hoe krijg je dan die zonnenstralen met die bolletjes(weerkaatsinge van het licht) dan er ook nog bij?
      Sony A550 18-55 en 55-200

      Comment


      • #18
        Re: foto van de zon

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        Misschien lukt het met een IR filter want die neemt toch ook een hele hoop licht (en kleur) weg
        niet doen, de zon is niet alleen een heel krachtige bron van zichtbaar licht maar ook de grootste bron van infraroodlicht.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #19
          Re: foto van de zon

          Ik heb dit eens gedaan met een comppact camera. Dit ging zonder problemen. Maar met een dslr? Had dit ook eens willen doen maar dacht ga toch maar eerst raad vragen...
          Sony A550 18-55 en 55-200

          Comment


          • #20
            Re: foto van de zon

            Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
            Ah zo zijn die filters dan zo duur.
            een hoya ndx400 heb ik destijds op ebay gekocht (77mm) voor 84$
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #21
              Re: foto van de zon

              Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
              Nu een andere vraag. Als ik een foto wil maken van bv een boom met daarnaast de zon en daaronder kinderen ofzo hoe moet ik dit dan doen? Want met een filter verkleurd dit toch of vergis ik mij?
              En hoe krijg je dan die zonnenstralen met die bolletjes(weerkaatsinge van het licht) dan er ook nog bij?
              laat eens een voorbeeldje zien wat je wil bereiken...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #22
                Re: foto van de zon

                Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                Ah zo zijn die filters dan zo duur.
                Nu een andere vraag. Als ik een foto wil maken van bv een boom met daarnaast de zon en daaronder kinderen ofzo hoe moet ik dit dan doen? Want met een filter verkleurd dit toch of vergis ik mij?
                En hoe krijg je dan die zonnenstralen met die bolletjes(weerkaatsinge van het licht) dan er ook nog bij?
                als je dat wil, ga je volgens mij serieus moeten beginnen strobisten, en daarvoor moet je bij d_oracle zijn

                het verschil in lichtintensiteit tussen de boom,kinderen en de zon is veel te groot om op één foto zichtbaar weer te geven. Volgens mij is de enigste mogelijkheid om dit goed weer te geven werken met flitsen (of HDR, maar dat lijkt me niet echt geschikt voor zulke foto's)
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #23
                  Re: foto van de zon

                  Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                  Ah zo zijn die filters dan zo duur.
                  Nu een andere vraag. Als ik een foto wil maken van bv een boom met daarnaast de zon en daaronder kinderen ofzo hoe moet ik dit dan doen? Want met een filter verkleurd dit toch of vergis ik mij?
                  En hoe krijg je dan die zonnenstralen met die bolletjes(weerkaatsinge van het licht) dan er ook nog bij?
                  iet van deze aard: http://farm5.static.flickr.com/4009/...ccbf04d4a5.jpg ?
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #24
                    Re: foto van de zon

                    In de jaren 80 van de vorige eeuw was ik in het bezit van een telescoop. Heb toen bij de Vereniging voor Sterrenkunde in Brussel een bepaald soort folie gekocht (weet de naam niet meer) dat je op maat van het objectief kon snijden en zo voor dit kon plaatsen. Heb dit gedaan met de telescoop, verrekijker en een toenmalige 500 mm zoom en degelijke foto's kunnen nemen.
                    Fuji x 100 f

                    Comment


                    • #25
                      Re: foto van de zon

                      Baader AstroSolar zonnefilterfolie kan je hier voor gebruiken.

                      Veel plezier
                      Fuji x 100 f

                      Comment


                      • #26
                        Re: foto van de zon

                        Dat gaatjes branden in een sluitergordijn is zever.In rust staat de spiegel voor je sluiter,en klapt op bij het nemen van een foto,tenzij je de spiegel opgeklapt laat zoals bij macro..Hoe zou je anders kunnen scherpstellen als je sluitergordijn voor je spiegel zit ??
                        Practisch heb ik de zon al gefotografeerd bij wat gesluierde lucht,vermindert de kracht van de zon,en deze is toch nog voldoende sterk om een goed beeld te krijgen.
                        Door je zoeker rechtstreeks naar de zon kijken:niet doen !! kan schade geven aan je netvlies.Wat kun je wel doenp je lens twee polarisatiefilters zetten die 90° tov elkaar gedraaid zijn:geeft quasi een zwart beeld.Soms nog een ND-filter of een andere filter die licht opslorpt, ervoor zetten.Scherpstellen met diafragma manueel of volledig manueel,maximale waarde zetten;22 of 32,op de scherptediepteknoop drukken om diafragma te sluiten,en dan voorzichtig door de zoeker kijken,terwijl je vanop zij naar de zon beweegt.Zo zie je of het licht nog te sterk is en kun je vermijden rechtstreeks het volle licht van de zon in je ogen te krijgen.Iso zo laag mogelijk.
                        Lichtmeting kun je doen zonder door de zoeker te kijken.Ook niet midden op de dag fotograferen,maar je als een zonsverduistering of gedeeltelijke wilt fotograferen,heb je natuurlijk niet de keuze.Een volledige zit er de komende jaren bij ons niet in.
                        Bij juist diafragma,zal de sluitertijd voldoende kort zijn,en normaal geen schade geven aan je sensor.Toch zou ik geen honderd van deze foto's schieten.Kan misschien geen kwaad,maar ik voel het niet als veilig aan.

                        Comment


                        • #27
                          Re: foto van de zon

                          als je het wil doen , gewoon proberen je zal een witte foto krijgen met niets erop , en er is weinig gevaar, hoe lang duurt het voor je een foto maakt

                          Comment


                          • #28
                            Re: foto van de zon

                            @mattias: ja zoiets is het wat ik bedoel.
                            Dus jullie raden het aan niet te doen...
                            Sony A550 18-55 en 55-200

                            Comment


                            • #29
                              Re: foto van de zon

                              Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                              @mattias: ja zoiets is het wat ik bedoel.
                              Dus jullie raden het aan niet te doen...
                              Als je het resultaat wilt zoals in die foto dan valt het allemaal wel mee hoor. Maar zoals Matthias ook al aangaf moet je dan wel flitsen.

                              Ik ben laatst ook wat aan het experimenteren geweest op dit gebied. (zie het eerste resultaat hier) Heb helaas na deze eerste poging nog niet echt weer tijd gehad om hier mee bezig te gaan, maar ga ik zeker binnenkort wel weer doen.

                              Anyway, de kans dat je met een dergelijke foto je camera beschadigd is nihil. Je sluiter is immers in een dergelijke geval hooguit een 1/200 o.i.d. open. Wil je zo'n soort foto maken dan moet je dus ook geen filters gebruiken. De kunst is om het licht te meten op de achtergrond (niet in de volle zon) en dan je onderwerp op de voorgrond te verlichten met flits (of reflectiescherm?)
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment


                              • #30
                                Re: foto van de zon

                                Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                                @mattias: ja zoiets is het wat ik bedoel.
                                Dus jullie raden het aan niet te doen...
                                jawel, het is zeker goed te doen hoor, maar niet met behulp van een filter ofzo. Het belangrijkste voor zulke foto's is een (externe) flitser.

                                Normaal als je zon (+lucht) iets of wat deftig belicht wil hebben, ga je met vrij korte sluitertijden moeten werken. Dit heeft als resultaat dat de persoon zelf veel te donker op de foto staat aangezien deze niet zoveel licht weerkaatst. Wat je dus moet doen is de persoon oplichten door erop te flitsen.
                                Voor onderstaande foto heb ik een 580EX opzetflitser gebruik op mijn toestel (zonder draadloos triggeren ofzo):
                                voor deze foto moet je eigenlijk helemaal niet veel instellen. Ik heb gewoon mijn flits laten mee flitsen via ETTL II (automatisch) op high speed synchronisatie. Die high speed dat moest omdat de sluitertijd een pak korter dan 1/250 sec was. de ETTL lichtmeting berekent perfect hoe hard hij moet flitsen en als het resultaat niet goed zou zijn, kan je zelf gaan prutsen met manuele instellingen, trial en error

                                5DmkIII en wat glas

                                Comment

                                Working...
                                X