Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Laruelle)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Laruelle)

    Dus het enige wat je niet mag gebruiken is de beschermde beroepstitel "fotograaf", wat gebruiken jullie dan, "grafisch ontwerper"?
    Mag de term "photography" dan in je bedrijfsnaam voorkomen of niet?
    Is het beter zelf te beginnen of in dienst van iemand, zodat je geen kwartaalaangifte moet doen?

    Ik citeer
    "een van de grote projecten van Minister Laruelle is de hervorming van de toegang tot de gereglementeerde beroepen, kortweg de vestigingswetgeving genoemd.
    In een eerste beweging (begin 2006) schafte ze 8 gereglementeerde beroepen af: zo kan men nu momenteel fotograaf, horlogemaker, handelaar in brandstoffen zijn, zonder daarvoor specifieke studies gedaan te hebben. Let wel: het is goed mogelijk dat binnen afzienbare tijd de titels 'fotograaf' en 'horlogemaker' beschermde titels worden, zodat niet zomaar iedereen zich die titel kan toemeten (daarover later meer).

    In een tweede beweging werden de overblijvende gereglementeerde beroepen hervormd en samen gegooid tot 3 grote clusters met in totaal 24 gereglementeerde beroepen.
    Deze clusters zijn sinds 1 september 2007 van kracht.

    Een aantal zaken blijven onveranderd, bvb. alles in verband met de kennis bedrijfsbeheer. Maar een aantal andere punten wijzigden gevoelig:
    de diplomavereisten voor de activiteiten in de nieuwe clusters verstrengen : men moet voortaan minstens een einddiploma secundair onderwijs hebben om deze activiteiten te mogen opstarten.
    Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel, bvb. het beroep van masseur/masseuse, wat men na een cursus van 60 uren kan uitoefenen.
    heeft men de kennis verworven via beroepservaring, dan worden de vereisten versoepeld. Meestal wordt de vereiste beroepservaring 3 jaar (in plaats van nu 5 jaar) in de laatste 15 jaar (in plaats van nu 10 jaar).
    Wanneer men in een bepaalde cluster voor bepaalde activiteiten voldoende jaren ervaring bewijst, kan men ook de andere activiteiten binnen hetzelfde gereglementeerde beroep uitoefenen"

    Bron zie http://www.admb.be/evap/%21evap.nieu...t2007&p_taal=N
    Last edited by 2010; 3 februari 2012, 18:13.

  • #2
    Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

    voor zover ik weet is "fotograaf" geen beschermde titel.
    iedereen mag zich fotograaf noemen.
    jammer voor de klanten want het wordt hierdoor moeilijker om het koren van het kaf te scheiden.

    Comment


    • #3
      Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

      Als ik foto's maak, noem ik mezelf ook een fotograaf, daar is volgens mij niets mis mee, en voor zover ik weet is het, zoal Control-Z al zei, geen beschermde beroepstitel.

      Er zullen hier wel verschillende fotografen in bijberoep zitten die het aangeleerd hebben via workshops, boeken, ... maar die dat hier misschien liever niet zeggen, om redenen die ik ergens wel kan begrijpen...
      Ik hoor er in ieder geval niet bij, ik ben "maar" een hobby-fotograaf. Aangezien ik geen opdrachten voor anderen doe en er dus ook geen geld voor vraag is het niet nodig om hiervan een bijberoep te maken.

      Ik begrijp echter het nut van deze vraag niet goed
      Moet je een diploma hebben om een goede fotograaf te zijn? Ervaring en een goede visie zijn volgens mij belangrijker dan een papiertje dat zegt dat je fotograaf bent.
      Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

      Comment


      • #4
        Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

        Oorspronkelijk geplaatst door Quinck Bekijk bericht
        Moet je een diploma hebben om een goede fotograaf te zijn? Ervaring en een goede visie zijn volgens mij belangrijker dan een papiertje dat zegt dat je fotograaf bent.
        Juist. In elke sector en in elk beroep (nou ja, veel toch) heb je geschoolde mensen die er niks van bakken en gedreven "amateurs" of "hobbyisten" die hoge toppen scheren.
        De voorbeelden zijn legio; wat dacht je van Paul McCartney, kan geen noot muziek lezen of schrijven maar je kunt hem toch moeilijk een amateur noemen.
        Vooral in de beeldende kunsten en muziek zijn er veel grote artiesten die nooit een "officiële" opleiding gevolgd hebben of een diploma hebben. Ze hebben zich wel door heel veel enthousiasme, veel eigen studie, veel cursussen en workshops en vooral door er heel veel mee bezig te zijn de betreffende "kunst" eigen gemaakt. Die noemen we dan "autodidacten"
        Niks mis mee; dat zijn meestal de meer gerdreven beoefenaars van het vak of de kunst.
        Ik noem mezelf fotograaf en ik probeer er wat geld mee te verdienen.
        Opleiding? Ja, vroeger (30 jaar geleden) door allerlei deelcursussen, workshops e.d via de fotovakschool in Nederland en andere instituten. Diploma's ? een stel "getuigschriften" die tegenwoordig niets meer waard zijn.
        Dus ik til niet zo zwaar aan opleidingen en diploma's. Vooral als fotograaf is het nogal gemakkelijk om te laten zien wat je waard bent via albums, websites en andere "portfolio's". (en ook om te laten zien in welke soort fotografie je goed bent maar dat is een andere discussie)

        Groeten, Bert
        Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
        www.bertofotografie.be

        Comment


        • #5
          Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

          Oorspronkelijk geplaatst door Quinck Bekijk bericht
          Als ik foto's maak, noem ik mezelf ook een fotograaf, daar is volgens mij niets mis mee, en voor zover ik weet is het, zoal Control-Z al zei, geen beschermde beroepstitel.

          Er zullen hier wel verschillende fotografen in bijberoep zitten die het aangeleerd hebben via workshops, boeken, ... maar die dat hier misschien liever niet zeggen, om redenen die ik ergens wel kan begrijpen...
          Ik hoor er in ieder geval niet bij, ik ben "maar" een hobby-fotograaf. Aangezien ik geen opdrachten voor anderen doe en er dus ook geen geld voor vraag is het niet nodig om hiervan een bijberoep te maken.

          Ik begrijp echter het nut van deze vraag niet goed
          Moet je een diploma hebben om een goede fotograaf te zijn? Ervaring en een goede visie zijn volgens mij belangrijker dan een papiertje dat zegt dat je fotograaf bent.
          Voila, zo is het !
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

            Wel voor 2006 hoorde het beroep/bijberoep fotograaf bij de lijst van "erkende beroepen" van de overheid. Hiervoor moest je meerderjarig zijn, bewijs kennis bedrijfsbeheer hebben, maar ook vakbekwaamheid kunnen aantonen.
            Dit laatste betekent een diploma fotografie voorleggen, of via een examencommissie bekomen.

            Sinds de wet Laruelle is fotograaf zijn geen erkend beroep meer = iedereen die een getuigschrift kennis bedrijfsbeheer heeft, meerderjarig is en een diploma secundair onderwijs kan dit beginnen als hoofd- of bijberoep.
            Daarmee vroeg ik me af of er sindsdien veel mensen fotograaf als bijberoep doen zonder enig fotografie diploma te hebben behaald.

            Oorspronkelijk geplaatst door Quinck Bekijk bericht

            Ik begrijp echter het nut van deze vraag niet goed

            Comment


            • #7
              Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

              Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
              Juist. In elke sector en in elk beroep (nou ja, veel toch) heb je geschoolde mensen die er niks van bakken en gedreven "amateurs" of "hobbyisten" die hoge toppen scheren.
              De voorbeelden zijn legio; wat dacht je van Paul McCartney, kan geen noot muziek lezen of schrijven maar je kunt hem toch moeilijk een amateur noemen.
              Vooral in de beeldende kunsten en muziek zijn er veel grote artiesten die nooit een "officiële" opleiding gevolgd hebben of een diploma hebben. Ze hebben zich wel door heel veel enthousiasme, veel eigen studie, veel cursussen en workshops en vooral door er heel veel mee bezig te zijn de betreffende "kunst" eigen gemaakt. Die noemen we dan "autodidacten"
              Niks mis mee; dat zijn meestal de meer gerdreven beoefenaars van het vak of de kunst.
              Ik noem mezelf fotograaf en ik probeer er wat geld mee te verdienen.
              Opleiding? Ja, vroeger (30 jaar geleden) door allerlei deelcursussen, workshops e.d via de fotovakschool in Nederland en andere instituten. Diploma's ? een stel "getuigschriften" die tegenwoordig niets meer waard zijn.
              Dus ik til niet zo zwaar aan opleidingen en diploma's. Vooral als fotograaf is het nogal gemakkelijk om te laten zien wat je waard bent via albums, websites en andere "portfolio's". (en ook om te laten zien in welke soort fotografie je goed bent maar dat is een andere discussie)

              Groeten, Bert
              Ik mag toch hopen dat mijn dokter in de geneeskunde geen hobbyist is Over het algemeen heb je wel gelijk. Iemand die in dezelfde school als ik informatica gestudeerd heeft zou ik eigenlijk zelfs gewoon niet in dienst willen nemen, wegens een zeer slechte opleiding. Het is te zeggen, die persoon zou mij eerst toch moeten overtuigen van zijn kunnen, want met het papiertje alleen kom je er niet.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ccc

                Ik mag toch hopen dat mijn dokter in de geneeskunde geen hobbyist is Over het algemeen heb je wel gelijk. Iemand die in dezelfde school als ik informatica gestudeerd heeft zou ik eigenlijk zelfs gewoon niet in dienst willen nemen, wegens een zeer slechte opleiding. Het is te zeggen, die persoon zou mij eerst toch moeten overtuigen van zijn kunnen, want met het papiertje alleen kom je er niet.
                Tegenwoordig moet je toch eerst wel een diploma voorleggen voor bepaalde jobs, wat natuurlijk niet direct betekent dat je dan alle wijsheid in pacht hebt... Maar zonder diploma wordt het toch steeds moeilijker
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                  Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                  Ik mag toch hopen dat mijn dokter in de geneeskunde geen hobbyist is
                  Zal ook geen hobbyist zijn... maar hij kan wel de laatste van de klas geweest zijn of flink gespiekt hebben
                  Jean Pierre.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Tegenwoordig moet je toch eerst wel een diploma voorleggen voor bepaalde jobs, wat natuurlijk niet direct betekent dat je dan alle wijsheid in pacht hebt... Maar zonder diploma wordt het toch steeds moeilijker
                    Vincent van Gogh had ook geen diploma, alleen een korte en mislukte opleiding in Antwerpen. Je wordt geen goede en vakbekwame fotograaf door een diploma, dat is hooguit een hulpmiddel.
                    Toon je werk en daarmee je talent: dat is het enige diploma dat telt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht

                      Toon je werk en daarmee je talent: dat is het enige diploma dat telt.
                      Dikke zever in pakskes . . . op een enkele uitzondering na lukt dat misschien
                      Ik zie me mezelf al ergens aanbieden als radioloog zonder een diploma, ge zult nogal ne post pakken . . . voor de meeste beroepen heb je tegenwoordig een diploma nodig of je krijgt niet eens de kans om te laten zien wat je kan . . .
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Dikke zever in pakskes . . . op een enkele uitzondering na lukt dat misschien
                        Ik zie me mezelf al ergens aanbieden als radioloog zonder een diploma, ge zult nogal ne post pakken . . . voor de meeste beroepen heb je tegenwoordig een diploma nodig of je krijgt niet eens de kans om te laten zien wat je kan . . .
                        Oei, oei, en dat voor een moderator. Dat is pas echt dikke zever.
                        Ik moet de eerste (potentiële) klant nog tegenkomen die naar mijn diploma vraagt; enkel naar: "laat maar eens zien wat je kunt"

                        Groeten, Bert
                        Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                        www.bertofotografie.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                          Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                          Oei, oei, en dat voor een moderator. Dat is pas echt dikke zever.
                          Ik moet de eerste (potentiële) klant nog tegenkomen die naar mijn diploma vraagt; enkel naar: "laat maar eens zien wat je kunt"

                          Groeten, Bert
                          Dan hoor jij tot de uitzonderingsberoepen, probeer maar eens als boekhouder, verpleger, dokter, apoteker, verzorgende, kinesist, ingenieur, advokaat, logopedist, onderwijzer enz ergens zonder diploma binnen te geraken . . . beroepen die met handenarbeid te maken hebben zijn misschien een uitzondering . . .
                          Last edited by Franciskine; 5 februari 2012, 17:59.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                            Dan hoor jij tot de uitzonderingsberoepen, probeer maar eens als boekhouder, verpleger, dokter, apoteker, verzorgende, kinesist, ingenieur, advokaat, logopedist, onderwijzer enz ergens zonder diploma binnen te geraken . . . beroepen die met handenarbeid te maken hebben zijn misschien een uitzondering . . .
                            Klopt Francis. Werk je voor vadertje staat zal je een diploma moeten kunnen voorleggen. De lonen worden bepaald naar het niveau van de vacature.
                            In de privé wordt veel minder naar een diploma gevraagd, vooral voor productievacatures. De enige keer dat ik nog eens mijn diploma's heb moetne bovenhalen was enkele jaren geleden toen ik zelfstandig werd en men 1/ attest nodig had van bedrijfsbeheer en 2/ mijn diploma van elektriciteit om te zien welke werken ik officieel kan uitvoeren .
                            Dat je dus zomaar om het even elk type job kan doen (en al zeker als zelfstandige) is dus idd niet terecht. De job van elektricien, loodgieter, koeltechnicus, ... zijn beschermd en mag je officieel niet uitvoeren zonder het diploma te kunnen voorleggen (dus de mod had hier echt wel gelijk )

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                              Zitten we hier niet een beetje langs elkaar heen te kletsen???
                              In de titel van het topic staat toch duidelijk "fotograaf". Ik dacht dat het alleen daarover ging.

                              Groeten, Bert
                              Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                              www.bertofotografie.be

                              Comment

                              Working...
                              X