Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

What a wonderful world - Afrika

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: What a wonderful world - Afrika

    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Ook dit is ZA: http://www.standaard.be/cnt/bllle_20130728_001

    De foto in het artikel van Bloem, een plaats waar ik al zoveel geweest ben en dat is nog 1 van de meer rustige stadjes in ZA.
    Ik denk niet dat ik één Afrikaan ken die nog niets heeft meegemaakt qua agressie, hetzij rechtstreeks, hetzij een familielid. Maar meestal een familielid, want wie in de bush werkt die zit ver van alle problemen af.

    En ondanks hun nare ervaringen zijn het zeer positief-ingestelde mensen die graag uitgaan, hun favoriet rugby team gaan aanmoedigen, een braai houden voor gans de wijk, enz. Onlangs vroeg ik een goede vriend: "hoe komt het dat je zo positief blijft over Zuid-Afrika?" Het antwoord; "omdat het mijn land is, Jochen. Ik moet erin geloven, want ik kan en wil nergens anders heen. Het is hier té goed, de natuur is hier té mooi, en de meeste mensen té vriendelijk".

    Dit is zeer typerend voor hen. Ja, in de grootsteden is er een veiligheidsprobleem. En op farms nabij de stad ook, want dat zijn "sitting ducks". Maar desondanks beseffen ze allemaal dat de meeste mensen van nature goed zijn, en dat ze er samen doorheen moeten. Blank én zwart, want dit leed treft hen beide. Het is niet zo dat je als blanke méér een doelwit bent. Ze helpen ook zoveel mogelijk elkaar.

    Hoe dan ook, de toeristische regios hebben hier allemaal weinig of geen last van natuurlijk. Dus een Europeaan bekijkt die problematiek veelal als buitenstaander.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #17
      Re: What a wonderful world - Afrika

      Me niet doen blozen hee, Thierry

      Fantastische pics, man! Waar zijn die genomen?
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #18
        Re: What a wonderful world - Afrika

        De neushoorns zagen we bij Africa on Foot, de rest komt van Arathusa. Timbavati hebben we uiteindelijk niet kunnen doen (wegens de overstromingen toen) - we zijn dan uitgeweken naar een lodge in Thornybush (wat uiteindelijk ook de moeite was - maar dus wel fenced). Timbavati houden we dus nog tegoed

        Ik denk dat we bijna elke dag luipaarden gezien hebben, vaak verschillende individuen samen. De wilde honden zagen we op onze allerlaatste drive!! En de "kleine" waarnemingen waren niet minder speciaal: een baby kameleon, verschillende uiltjes, dwergmangoestjes, een rotspython (te voet gespot!)... Fantastische herinneringen!
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #19
          Re: What a wonderful world - Afrika

          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          Nu zal het wel aan mij liggen maar bovenstaande woont in Brazilië en dat is toch echt niet het land voor de Big 5 te spotten
          Geeft niet, ik haal Zuid Afrika en Brazilië ook altijd door elkaar...
          Last edited by Mr.D; 29 juli 2013, 10:52. Reden: typo

          Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

          Comment


          • #20
            Re: What a wonderful world - Afrika

            Zoals al eerder aangegeven zijn de tips van Jochen goud waard, maar ik wil toch even een paar dingen nuanceren. Tot vorige maand was ik ook een onvoorwaardelijke fan van die privé reservaten, hoewel ik meestal eerder self drive doe. Maar vorige maand heb ik er toch een wrang gevoel aan overgehouden. OK, we hebben onze lodge niet optimaal gekozen (goede recensies over gelezen maar te groot en de pech dat er net een tourgroep zat, waar we in de lodge eigenlijk weinig last van hadden, zelfs al waren het Italianen). Nee, het wrang gevoel kwam er eigenlijk tijdens de game drives. De rangers deden met momenten eigenlijk een beetje te veel hun best om ons goede sightings te geven en daarbij crashten ze maar door de bush alsof het niets was. Met momenten waren we daar met 3 wagens boompjes omver aan het duwen om een luipaard te spotten terwijl dat dier eigenlijk net was begonnen te jagen. En zo ging het maar door. Wij hadden daar in ieder geval geen happy gevoel bij, nee we voelden ons zelfs slecht. Bovendien hebben we een aantal top sightings die we zelf gespot hadden (waaronder black *****) moeten afstaan aan 2 wagens met Italianen (elke week komt daar zo'n groep langs - weten we nu - en dus zijn die belangrijk voor die lodge, niet dat handvol andere toeristen - of althans niet op dat moment). Kortom, wat een mooie afsluiter moest worden werd eigenlijk een slot in mineur. Een volgende keer zullen we misschien eens één van de door jou aangeraden lodges proberen Jochen, maar de volgende trip wordt in ieder geval 100% self drive.

            En dan wil ik nu een lans breken voor self drive. OK, het spreekt voor zich dat het qua sightings gemiddeld minder zal zijn dan in een privé park. Ik zeg gemiddeld want natuurlijk kan je ook dan spectaculaire dingen zien. Je moet meer geluk en vooral wat kennis en ervaring hebben, maar er is maar één manier om dat laatste op te doen en dat is door het zelf te doen. Het voornaamste voordeel is echter dat je je eigen vrijheid behoudt. Je beslist zelf waar en wanneer je gaat, hoe lang je op een sighting blijft (wil je 2 uur bij die leeuwen blijven, dan blijf je 2 uur, althans zolang je maar voor donker terug binnen geraakt; ik kan ook gerust een half uur stoppen voor wat impala's of zebra's),... Kortom, je reist zelf ipv gereisd te worden (wat in een prive reservaat eigenlijk het geval is). Misschien ligt het aan mij maar ik heb zowat de halve aardbol met de rugzak en openbaar vervoer afgereisd en doe dus graag mijn eigen ding.

            Het vergt natuurlijk veel meer planning en voorbereiding (route bepalen, kampen tijdig boeken, indien je gaat self cateren moet je de nodige inkopen doen en alles goed plannen, ...) en ter plaatse heb je wat meer werk (maar over de middag heb je daar meestal alle tijd voor) maar wie houdt er nu niet van een goede braai 's avonds? Het duurt niet lang of je hebt elke avond, net als de Zuid-Afrikanen, een ritueel om het vuur aan te steken.

            En ja, je kan zelf geen night-drives doen, maar de meeste kampen bieden die wel aan, net zoals ze gewone game drives en dikwijls ochtendwandelingen aanbieden. en nee, die halen meestal niet het niveau van een privé park maar ze kosten dan ook 10-20€ of zo. Maar ze blijven een goed en leerrijk alternatief voor een beginneling. Wie echter een echte bush ervaring wilt, die kan ik dan de Wilderness Trails in oa Kruger NP aanraden. Die kosten per dag ongeveer evenveel als de instap privé parken, maar je logeert in een eenvoudig kamp (zonder elektriciteit) in de bush en je maakt elke dag wandelingen onder begeleiding van 2 rangers. Voor de ware liefhebbers zijn er zelfs een paar hiking trails (waarbij je je eigen tent en voedsel draagt en unfenced kampeert).

            Maar self drive en privé parken vergelijken is als appelen en peren vergelijken. Beide zijn fruit en groeien aan een boom, maar daar houdt het op. Belangrijk is te beseffen dat beide bestaan, hun eigen smaak hebben en dat de ene meer zal kosten dan de andere. Dat laatste ingeval van een privé park veel meer dus.

            Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

            Comment


            • #21
              Re: What a wonderful world - Afrika

              Hey Mr. D.

              Da's inderdaad een nare ervaring, maar gelukkig een uitzondering.

              Ik had er vorige reis ook zo eentje; een bende US travel agents die van de Indaba beurs kwamen. Ze waren zo luidruchtig dat ik bijna oordopjes nodig had. Summum was de group leader zijn aankondiging (waarbij hij rechtstond en het glas hief); de dag erna gingen ze een "walking with lions" doen in Zimbabwe! Luid applaus en iedereen in extase! Dat zo'n wandel-welpjes iets later dienen als kanonnenvoer voor de canned hunting industrie; daar was geen van hen van op de hoogte, zoveel was duidelijk.

              Ik hoor wat je zegt over self-drives, maar... ook al doe je een pak ervaring op, dan nog... op die paar weken tijd per jaar kan je niet de ervaring opdoen die een gids/tracker combo hebben. Je kan die nooit evenaren, noch overtreffen. Zij zitten elke dag met hun neus op de sporen. En ook al heb je eens succes; dan nog is de kans groot dat je het dier niet tot even dicht kan benaderen als in een privé concessie, vermits je zelden van de weg af mag.

              Los van bovenstaande; de self-drive bug bijt bij mij ook regelmatig. Want inderdaad de formule heeft ook zijn voordelen; de prijs, het feit dat je gaat en staat waar je wil, enz. Misschien is de ultieme safari wel een combo van beide!
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #22
                Re: What a wonderful world - Afrika

                Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                Los van bovenstaande; de self-drive bug bijt bij mij ook regelmatig. Want inderdaad de formule heeft ook zijn voordelen; de prijs, het feit dat je gaat en staat waar je wil, enz. Misschien is de ultieme safari wel een combo van beide!
                Dat is er dan ook eentje waar muziek in zit!

                Grapje hé Jochen, maar dit tikfoutje was te mooi om zo maar te laten.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                Comment


                • #23
                  Re: What a wonderful world - Afrika

                  Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                  .........

                  En de beste manier om dat te staven is met een mini-greep uit wat wij tijdens ons tripje gezien hebben
                  mooie reeks maar:

                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #24
                    Re: What a wonderful world - Afrika

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Dat is er dan ook eentje waar muziek in zit!

                    Grapje hé Jochen, maar dit tikfoutje was te mooi om zo maar te laten.
                    Ik heb hem niet, Hasseltenaar. Welke tikfout?
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #25
                      Re: What a wonderful world - Afrika

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                      Ik heb hem niet, Hasseltenaar. Welke tikfout?
                      Ik zou het woord "combi" gebruiken, afkorting van combinatie. Een combo is een klein ensemble van muzikanten.
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                      Comment


                      • #26
                        Re: What a wonderful world - Afrika

                        Haa OK. Wij gebruiken ook "combo" als verkort voor "combinatie" hoor.
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #27
                          Re: What a wonderful world - Afrika

                          Jochen, we gaan eens een babbel moeten doen .

                          Ik ga de eerste week april terug naar SA (nee, geen safari, wel richting Lichtenburg) maar moet later dit jaar nog een keer of 2 terug en wil er een dag of 5-6 aanbreien ergens in de Kruger.
                          De vele antwoorden die je al gegeven hebt in dit en andere draadjes zullen helpen maar heb toch nog enkele specifieke zaken . Ik kom er binnenkort op terug!

                          Comment


                          • #28
                            Re: What a wonderful world - Afrika

                            No problemo, Sultana. Je weet me wel te vinden.
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment

                            Working...
                            X