Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Warmtepomp of gasketel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Warmtepomp of gasketel

    hallo,

    Begin volgend jaar starten wij met een nieuwbouw. Stelt zich nu de vraag wat gaan we doen met de verwarming. Warmtepomp of gasketel? Warmtepomp is ongeveer 10% duurder voor de installatie. Er zal vloerverwarming komen en in geval van een gasketel komt er ook een airco.
    Wat doen we?

    Rafke

  • #2
    Warmtepomp of gasketel

    Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
    hallo,

    Begin volgend jaar starten wij met een nieuwbouw. Stelt zich nu de vraag wat gaan we doen met de verwarming. Warmtepomp of gasketel? Warmtepomp is ongeveer 10% duurder voor de installatie. Er zal vloerverwarming komen en in geval van een gasketel komt er ook een airco.
    Wat doen we?

    Rafke
    Hybrid systeem of de twee dus.

    Verbeter de energieprestaties zonder je hele systeem te vervangen. Daikin Altherma hybride warmtepompen leveren verwarming, koeling en sanitair warm water voor uw woning.

    Comment


    • #3
      Re: Warmtepomp of gasketel

      Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
      hallo,

      Begin volgend jaar starten wij met een nieuwbouw. Stelt zich nu de vraag wat gaan we doen met de verwarming. Warmtepomp of gasketel? Warmtepomp is ongeveer 10% duurder voor de installatie. Er zal vloerverwarming komen en in geval van een gasketel komt er ook een airco.
      Wat doen we?

      Rafke
      Het lijkt me - nog meer dan vroeger - evident dat een nieuwbouw energieneutraal moet zijn .
      Een goed geďsoleerd huis heeft trouwens nauwelijks nog verwarming nodig.
      En begin zeker niet te rekenen met de terugverdientijd van je installatie, dat doe je voor de keuken en de badkamer toch ook niet ?

      PS: de aangehaalde warmtepompen zijn voor de renovatiemarkt ontwikkeld
      Last edited by palombian; 16 december 2021, 08:34. Reden: warmtepomp

      Comment


      • #4
        Re: Warmtepomp of gasketel

        Gewist.
        Last edited by Guest43; 23 december 2021, 15:00.

        Comment


        • #5
          Re: Warmtepomp of gasketel

          Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
          Vooral niet als je toch geld te veel hebt ...
          Inderdaad, omdat bouwen al zo duur is zal er doorgaans juist voldoende isolatie gestoken worden als wettelijk verplicht (er zijn ooit speciaal platen van 8,2cm dik gemaakt om de norm te halen).
          Zal de badkamer en de keuken van TS juist voldoende zijn om zich te wassen en te koken ?
          Inrichting kan je later nog verbeteren/toevoegen, voor de essentiële elementen van de constructie is dat veel moeilijker.

          Comment


          • #6
            Re: Warmtepomp of gasketel

            Hallo, geen antwoord dus op mijn vraag? Het huis zal volledig volgens de vigerende normen geďsoleerd zijn, dat is allemaal geen probleem. En zoals Palombian zegt, gaan we echt niet rekenen op het terugverdienen.

            De vraag is alleen: warmtepomp of gasketel

            Rafke

            Comment


            • #7
              Re: Warmtepomp of gasketel

              Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
              Hallo, geen antwoord dus op mijn vraag? Het huis zal volledig volgens de vigerende normen geďsoleerd zijn, dat is allemaal geen probleem. En zoals Palombian zegt, gaan we echt niet rekenen op het terugverdienen.

              De vraag is alleen: warmtepomp of gasketel

              Rafke
              Is er een mogelijkheid tot plaatsing van voldoende zonnepanelen?

              Comment


              • #8
                Re: Warmtepomp of gasketel

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Is er een mogelijkheid tot plaatsing van voldoende zonnepanelen?
                Deze kunnen in het tussenseizoen zeker voor een deel de stroom leveren in het geval je maar een kleine warmtepomp (van bv 3 kW) nodig hebt.

                Uit dit onderzoek

                https://www.energiesparen.be/sites/d...%20rapport.pdf

                kan je een indicatie vinden van het toekomstig verbruik van je woning.

                Vermits voor 2021 het E-peil maximum 30 mag bedragen zou je hiermee toch al verder kunnen.
                Deel dan het aantal kWh door een COP van 3 voor een warmtepomp.

                Stel dat je bv 8000 kWh/jaar nodig hebt (voor een woning van 200m2) en er zijn ongeveer 2000 graaddagen 16,5 per jaar, is dat 4 kWh/graaddag (wat mij veel lijkt, ons oude rijhuis verbruikt 5kWh/graaddag, dus pluis dit document maar beter na), en die worden uiteraard vooral in de wintermaanden gebruikt, reken 400 graaddagen in een koude maand, d.i. ongeveer 53 kWh per winterdag gedeeld door een slechte COP van 2,5 geeft dat 20 kWh/24h.
                Bij vloerverwarming (die constant aanstaat) is dat gemiddeld dus minder dan 1 kWh permanent.

                Je moet dan wel heel wat PV panelen hebben liggen en een behoorlijke batterij om daar in de winter iets van te kunnen aanleveren (hier is de zon op de middag beginnen schijnen en ik heb 5 kWh binnen gekregen met 3 kWp, maar het was heel zacht en er is ook maar 2 m3 gas gebruik (incl warm water en koken maar dat zit ook bij in de bovenstaande berekeningen).

                Deze cijfers zijn een zeer grove benadering en naar mijn gevoel erg hoog voor een nieuwbouw, maar in elk geval zal een warmtepomp ruim voldoende vermogen hebben.
                De gasprijs zal ook enorm moeten terugvallen om, zeker samen met het feit dat je met zonnepanelen een deel van de elektriciteit (zeker 8 maand per jaar al je warm water bv) zelf kan opwekken, om goedkoper te zijn dan een gasketel (die ook niet kan koelen).
                Gezien je zegt dat de meerprijs gering is zou ik toch in die richting gaan (ik mag niet meer zeggen DOEN anders krijg ik weer een aantal ontkenners op mijn dak ).

                Uiteraard moet je dit voor je concrete situatie laten uitrekenen.
                Last edited by palombian; 16 december 2021, 20:43.

                Comment


                • #9
                  Re: Warmtepomp of gasketel

                  De dochter is ook aan het bouwen en zou voor een warmtepomp gaan.
                  De EPB man rade echter nog gas aan.
                  Veel goedkoper in aankoop en tegen dat de ketel versleten is zijn de warmtepompen waarschijnlijk zuiniger en goedkoper.

                  Mvg
                  nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                  Comment


                  • #10
                    Re: Warmtepomp of gasketel

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                    De dochter is ook aan het bouwen en zou voor een warmtepomp gaan.
                    De EPB man rade echter nog gas aan.
                    Veel goedkoper in aankoop en tegen dat de ketel versleten is zijn de warmtepompen waarschijnlijk zuiniger en goedkoper.

                    Mvg
                    Voorlopig zitten er geen grote rendementsverbeteringen aan te komen voor warmtepompen omdat de technologie al heel lang bestaat, daardoor zitten de huidige warmtepompen eigenlijk aan de limiet van wat er mogelijk is.
                    Maar er komt blijkbaar in de toekomst wel een nieuw soort compressor aan die toch voor een flinke verbetering kan zorgen (voorlopig is die nog niet te koop, en dat kan nog wel een tijdje duren).
                    Nu worden er vooral zuigercompressors, rotary compressors (kleinere installaties) of scroll compressors (vooral in grotere installaties) gebruikt (voor industriële toepassingen zijn er nog andere types), maar er komt een soort "lineaire" compressor die volgens de ontwerpers een stuk minder energie zou verbruiken: https://www.youtube.com/watch?v=2TFiL5BM3ss

                    In ieder geval is een nieuwbouw woning met voldoende isolatie en vloerverwarming achteraf altijd vrij gemakkelijk aan te passen, voor vloerverwarming met water als "warmte drager" maakt het weinig uit waar de warmte vandaan komt, of die warmte nu van een gasketel, warmtepomp of stadsverwarming komt, dat blijft eigenlijk allemaal ongeveer hetzelfde.

                    Een warmtepomp in combinatie met zonnepanelen kan een groot deel van het jaar op zonne-energie draaien (in de zomer kan je die ook laten koelen), maar tijdens de "donkere maanden" zal de stroom die geleverd wordt door de zonnepanelen lang niet voldoende zijn om de woning warm te houden, en dan ben je volledig afhankelijk van het net.

                    Een hybride systeem is ook een oplossing, maar de installatie wordt dan een heel pak duurder, en het is dan de vraag op je die meerkost ooit zal terugverdienen vooraleer de warmtepomp of de gasketel het opgeeft.
                    Last edited by Black B@ndit; 16 december 2021, 22:51.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Warmtepomp of gasketel

                      Bedankt.

                      Het is mijn indruk dat die hybride warmtepompen (eigenlijk gewoon een warmtepomp en een gasketel naast mekaar maar met een gemeenschappelijke sturing) vooral nuttig zijn voor renovaties, dwz huizen die onvoldoende geďsoleerd zijn en met radiatoren ipv vloerverwarming (met convectoren kan je denk ik niet veel aanvangen).
                      Een warmtepomp kan dat alleen in het tussenseizoen trekken en zou bij te lage temperaturen ook een heel slecht rendement hebben. Dan kan de gasketel inspringen.
                      Dat gaat waarschijnlijk veel mensen geruststellen.

                      Ze gaan zeker goed verkopen want vanaf 1/1/2023 worden ze verplicht in nieuwbouw.
                      Tot enkele jaren later (1926 ?) het enkel nog pure warmtepompen mogen zijn. Tenzij inderdaad een nieuwe technologie de reden zou zijn vraag ik me af waarom er dan niet meteen wordt geîsoleerd volgens de (verwachte) normen van 1926 ?

                      De huidige situatie doet me een beetje denken aan de jaren 70 toen er enkel isolatie werd geplaatst in huizen met elektrische verwarming want dat was duur. Voor gas en stookolie werd het niet gedaan, de brandstof kostte zo weinig dat niemand het nut ervan inzag. Nochtans denk ik niet dat glaswol en isomo toen zo duur waren, maar de bouwvakkers wilden er niet mee werken en de mensen waren bang om niet genoeg frisse lucht te krijgen in een huis met isolatie.
                      Last edited by palombian; 16 december 2021, 23:43.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Warmtepomp of gasketel

                        Je zou maar gek zijn om nu in een nieuwbouw nog aan de slag te willen gaan met een gasketel, gelet op de nieuwe bouwnormen en verbod op gas en mazout op termijn.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Warmtepomp of gasketel

                          Een warmtepomp die warmte uit de bodem haalt zal ook tijdens de koudste wintermaanden een hoog rendement behouden, maar de investering is wel een stuk hoger (grondboring), en het is niet overal mogelijk.
                          Op langere termijn is het inderdaad de bedoeling dat verwarming met aardgas zoveel mogelijk moet worden afgebouwd.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Warmtepomp of gasketel

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Een warmtepomp die warmte uit de bodem haalt zal ook tijdens de koudste wintermaanden een hoog rendement behouden, maar de investering is wel een stuk hoger (grondboring), en het is niet overal mogelijk.
                            Op langere termijn is het inderdaad de bedoeling dat verwarming met aardgas zoveel mogelijk moet worden afgebouwd.
                            Mijn zoon heeft een water/water warmtepomp.
                            Omdat zijn huis in waterwinningsgebied ligt was een grondboring niet toegelaten, gelukkig heeft hij een (voor stedelijk gebied) grote tuin (8a) waar overal spiralen met socarex darm zijn ingegraven waar pekel door loopt.
                            Voordeel is dat in de zomer de warmtepomp als passieve koeling (dus zonder extra elektriciteitsgebruik op de circlulatiepomp na) kan werken, de grond is in de zomer kouder dan de lucht.
                            Omdat de grond toch 2m diep open lag heeft hij ook de aanvoer voor de (systeem D) ventilatie door de grond getrokken, zodat zowel in de winter de aanvoerlucht warmer is als in de zomer koeler (systeem Canadese put).
                            Het is wel een duur systeem maar met gratis airco.
                            De WP verbruikt 2000 kWh/jaar incl warm water, doe dat eens na met de huidige gasprijs.

                            Als je de mogelijkheid hebt, doen voor je het gazon aanlegt .
                            Last edited by palombian; 17 december 2021, 11:34.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Warmtepomp of gasketel

                              De “olifant in de kamer” in ons land is het feit dat de electriciteitsfactuur een extra belastingsbrief is , waardoor 1 kW electriciteit (tot voor kort?) 4 tot 5 maal duurder was dan 1 kW gas : je moet bijgevolg met een WP al een heel hoog rendement halen , en dat ongeacht de weersomstandigheden, om goedkoper te zijn dan met een gasketel.

                              Dan zwijg ik nog over de meerprijs van de installatie…

                              Comment

                              Working...
                              X