Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje onderhoud wagen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje onderhoud wagen

    Begin februari wordt mijn wagen 2 jaar en eindigt de garantie. Ik zou dan ook op jaarlijks onderhoud moeten. Met nu 50.000 km op de teller, tegen dan nog een enige duizend meer, vroeg ik mij af om dit onderhoud over te slaan en te wachten tot 60.000 km, een groot onderhoud. Ik verlies dan wel mijn Opel assistance, maar vermits ik een gratis depannage heb samen met mijn autoverzekering, verlies ik daar in feite niets aan. Wie helpt mij meedenken en kan mij overtuigen voor het één of het ander. Alvast bedankt.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

  • #2
    Re: Vraagje onderhoud wagen

    Ik zou die jaarlijkse onderhoudsbeurt overslaan als het oliepeil nog voldoende is. Je garantie eindigt toch na 2 jaar.
    Als je Opel Assistance opbelt, dan komt er toch iemand van Touring Wegenhulp. Misschien dezelfde die zou komen via je autoverzekering.

    off topic :
    Overigens stelt die jaarlijkse of 60000km beurt hier bij onze verdeler niets voor. Zo bracht ik de Vectra GTS 2.0 benzine van mijn echtgenote binnen voor de 60000km beurt. Ik mocht na 2 uur de auto terug ophalen. Ik bleef echter met een kopje koffie in de receptie wachten en zag dat de auto reeds na 12 minuten terug op de parking werd gezet. Ik ging afrekenen en de factuur was 289€. Heb hen dan wel gezegd dat ze dure olie gebruiken, maar dat was een standaardprijs voor deze onderhoudsbeurt.
    Ik was de parking nog niet afgereden of het alarm van het ruitensproeierniveau ging af. Op de factuur stond echter 9€ voor de ruitenwisservloeistof. Ik rijd de garage terug binnen en laat alles in mijn bijzijn controleren. Ruitenwisserbakje was leeg. De oliestop en het oliefilter was zogezegd vernieuwd, maar het vuil hing er nog op. De luchtfilter en de aircofilter waren evenmin vernieuwd. Ik vroeg hen hoe ze de distributieriem op 12 minuten konden controleren. "Dat gebeurt via de computer. Als er minder dan 80000km op de teller staat, dan is de riem nog goed".
    Hadden ze tenminste de ruitenwisservloeistof bijgevuld, dan had ik het bedrog niet te weten gekomen. Het enige wat ze gedaan hadden, was de olie eruit gepompt via de peilstokopening en dan nieuwe olie in de motor gedaan.

    Met dit alles nog in gedachte is de geplande bestelling van een Insignia 2.0 Turbo of een Antara hierdoor uiteindelijk vervallen. Na 9 Opels (allemaal gekocht in dezelfde garage) is mijn echtgenote overgeschakeld op een goedkope Japanse cross-over die we gisteren zijn gaan ophalen.
    Achteraf bekeken zijn we de Opel garage wel dankbaar. In plaats van minimaal 12 liter benzine (voor de Insignia) zal ze nu gemiddeld 4,5 liter diesel verbruiken. Ze moet daarvoor wel 90 pk inleveren.
    De Japanner heeft vandaag al zijn eerste goed punt behaald. Een droogzwierder past probleemloos in de kofferbak.

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje onderhoud wagen

      Dat hangt er vanaf wat daarvoor met die auto gebeurd is, en welke olie er gebruikt wordt. In mijn kar gieten ze "klassieke" olie en die wordt om de 15.000 km. ververst. Maar toen kon je ook kiezen voor longlife-olie die het 50.000 km. volhoudt, maar die minder goed smeert en je geregeld zelf moet bijvullen omdat het olieverbruik met die dunnere olie een stuk hoger ligt...

      Zijn er al oliewissels geweest ? Met de huidige motoren haalt men normaal ergens een 30.000 km. tussen 2 oliebeurten, maar persoonlijk zou ik gewoon de voorschriften van de constructeur volgen.
      Eigenlijk vind ik het vreemd dat de sequenties van klein en groot onderhoud je plots een verschil van 10.000 km. opleveren... 60.000 km. rijden met dezelfde olie zou ik toch niet uittesten, zelfs niet als ze die longlife olie gebruiken...

      Ik ga gewoon om de 15.000 km. i.p.v. jaarlijks. Met de nieuwe versies van mijn wagen is dat om de 30.000 km. Met mijn 1e nieuwe wagen, moest ik het ding na 2500 km. eens laten nakijken, maar dat doen ze nu niet meer. Ik ben toen na 10.000 km. eens binnengeweest met de vraag wanneer het 1e onderhoud moest gebeuren. Maar ze wilden zelfs geen onderhoud uitvoeren voor 15000 km...

      En dit verhaal van die opel-garage : als ze zelfs een dergelijk simpel "groot" onderhoud niet goed kunnen uitvoeren, dan heb je groot gelijk dat je bent veranderd...
      Last edited by polleke_cgc; 16 december 2012, 09:21.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje onderhoud wagen

        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Begin februari wordt mijn wagen 2 jaar en eindigt de garantie. Ik zou dan ook op jaarlijks onderhoud moeten. Met nu 50.000 km op de teller, tegen dan nog een enige duizend meer, vroeg ik mij af om dit onderhoud over te slaan en te wachten tot 60.000 km, een groot onderhoud. Ik verlies dan wel mijn Opel assistance, maar vermits ik een gratis depannage heb samen met mijn autoverzekering, verlies ik daar in feite niets aan. Wie helpt mij meedenken en kan mij overtuigen voor het één of het ander. Alvast bedankt.
        Hoeveel Km heb je nu na de laatste oliewissel Robert ?

        Ik zou het bij 5.000 Km per liter olieinhoud van de motor houden, want veel hangt ook af van de hoeveelheid olie een motor bevat,
        in mijn MB C klasse gaat 6,5 liter volsynthetische olie bij deze mag je onder geen enkele voorwaarde minerale of halfsynthetische olie
        gebruiken, dat vanwege de catalisatorspoeling die Mercedes gebruikt voor zijn roetfilter.

        Wat ook een probleem kan zijn, is de onderhoudsmelding op je dashboard, bij Mercedes kan je deze gemakkelijk zelf resetten, door een toetsencombinatie
        op je stuurwiel.

        Vroeger, als die computerbemoeial daar niet opzat, was het x aantal Km tussen twee onderhoudsbeurten, bij kleine bedrijfsmotoren zoals bij heftrucs,
        wordt het aantal uren gebruikt als regel, komt overeen met ongeveer 40 Km per uur.

        Zoals gezegd, en met de huidige betere olie zou ik voor een diesel de regel 5.000 Km per liter olieinhoud hanteren, bij een benzinemotor mag je dat
        tegenwoordig gemakkelijk verdubbelen, maar weinigen gebruiken volsynthetische olie in een benzinemotor.

        Je olie zal binnen de twee jaar heus niet verzuren wees daar maar gerust in, het peil eens nazien is natuurlijk wel aan te raden als er geen
        oliepeilindicatie opzit, en het gebruik van volsynthetische olie vind ik persoonlijk een aanrader, beroepshalve heb ik vele olieanalyses laten uitvoeren,
        en ik moet toegeven dat er wel degelijk een groot verschil opzit, bijzonder naar verdamping toe behoud volsynthetische olie véél langer zijn eigenschappen,
        maar mijn persoonlijk gedacht, als je met deze dure olie in je motor zit, moet je ze ook maximaal benutten, tenzij je maar 5.000 Km per jaar zou doen natuurlijk,
        dan zou ik om de 2 jaar voorstellen, wat voor jou met 50.000 Km op twee jaar van geen tel is natuurlijk.

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje onderhoud wagen

          Ik heb even de factuur van vorig jaarlijks onderhoud bijgehaald. Km stand: 28744. Oliefilter en olie, 3,2 liter DEXOS2 (syntetisch of half synt.?) werd vervangen. Volgens bijgeleverd certificaat zou de Opel assistance lopen tot 01/02/2013 of 58744km. Dat de Opel assist. zou wegvallen kan mij zoals eerder al gezegd niet deren. Ik zou dus kunnen uitstellen, 60000 km is dan ook niet meer zo ver weg.

          Over het recetten van de boordcomputer vind ik niets in de handleiding. De melding voor onderhoud kan ik wel uitschakelen. Deze begint al ca. een maand op voorhand.

          Wat vooral telt is mijn gemoedsrust. Ik wil niet echt beknibbelen op de onderhoudskosten van mijn auto, maar eerst een jaarlijks onderhoud en dan een paar maanden later nog eens een groot onderhoud waar men waarschijnlijk de "bijna niet" gebruikte olie weer vervangt vind ik er een beetje over. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel km's wij gaan maken in de toekomende tijd. Het eerste jaar was wel echt veel, zeker als je weet dat het uitsluitend verplaatsingen voor het plezier zijn. Gewerkt wordt hier niet meer.
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje onderhoud wagen

            In dit geval zou ik ook gewoon dat onderhoud uitstellen tot dat groot onderhoud. Het aantal gereden kilometer is belangrijker dan de duur tussen 2 onderhoud"sessies". Daar zijn een paar uitzonderingen op (zoals de remvloeistof die het maar een beperkte tijd volhoudt). Die Dexos2 olie is trouwens zo'n "long life"-olie. Dus die houdt het wel een tijdje vol (als je geregeld de hoeveelheid olie controleert).
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje onderhoud wagen

              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Ik wil niet echt beknibbelen op de onderhoudskosten van mijn auto, maar eerst een jaarlijks onderhoud en dan een paar maanden later nog eens een groot onderhoud waar men waarschijnlijk de "bijna niet" gebruikte olie weer vervangt vind ik er een beetje over.
              Ofwel stel je het even uit tot je de km hebt, ofwel doe je het allemaal ineens, twee keer zou ik ook niet gaan als er zo weinig km verschil op zit.
              En eerlijk gezegd heb ik nog nooit geweten dat men mij in dergelijk geval twee keer liet komen.

              Nu is de ene garage de andere niet ... de ene zegt u eerlijkheidshalve dat je nog even kan wachten en de andere gaat bijna verklaren dat alles gaat ontploffen als ge niet direct komt.

              Ik zeg nu ook niet dat een onderhoud nutteloos is hé.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje onderhoud wagen

                Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                Ik heb even de factuur van vorig jaarlijks onderhoud bijgehaald. Km stand: 28744. Oliefilter en olie, 3,2 liter DEXOS2 (syntetisch of half synt.?) werd vervangen. Volgens bijgeleverd certificaat zou de Opel assistance lopen tot 01/02/2013 of 58744km. Dat de Opel assist. zou wegvallen kan mij zoals eerder al gezegd niet deren. Ik zou dus kunnen uitstellen, 60000 km is dan ook niet meer zo ver weg.
                Is dat een diesel of een benzine Robert ?
                In geval van diesel en maar een olieinhoud van 3,2 liter zou ik 15 à 16.000 Km hanteren voor oliewissel en oliefilter, al de rest is afhankelijk
                van de omstandigheden waar je in rijdt, een luchtfilter en pollenfilter moet bij mij maar vervangen worden als het nodig is, garages plakken
                daar gemakshalve kilometerstanden op, maar het verschil is hier zuiver afhankelijk van stof en vuil, daar kan je geen kilometerstand opzetten,
                hetzelfde met brandstoffilters, als je tegenslag hebt kan een brandstoffilter er na een eerste tankbeurt slechter aan toe zijn dan deze die er 60.000
                Km inzat, normaal doe ik het onderhoud van mijn wagen zelf, en vervang luch en pollenfilter op zicht, een pollenfilter heb ik één keer nieuw gekocht,
                het andere heb ik proper uitgeblazen met perslucht, en met een verstuiverfles behandeld met Detol, dan in een plastiek zak en om het jaar doe ik hetzelfde,
                nu ben ik vijf jaar verder en heb één keer een pollenfilter gekocht, die dingen kosten relatief veel geld, maar je kan ze zeker jaren hergebruiken.

                Wat ik persoonlijk wel nuttig vind, is het vervangen van de olie in de versnellingsbak en indien appart aanwezig het differentieel, dat na 60.000 Km
                alsook de remvloeistof na een viertal jaar.

                Over het recetten van de boordcomputer vind ik niets in de handleiding. De melding voor onderhoud kan ik wel uitschakelen. Deze begint al ca. een maand op voorhand.
                Dat staat echt wel niet in je handleiding hoor Robert. een goedschikse garagist zal je dat wel kunnen zeggen en Google is je vriend,
                normaal kan het bij mijn weten bij allemaal, maar niet bij allen even simpel.

                Bij een Mercedes C (W204) als volgt.

                C-Klasse (W204/S204) - Luxe multifunctioneel stuurwiel Kofferdeksel of de achterklep en de motorkap en deuren)
                Sleutel in het contactslot in stand "1". In het multifunctionele display, de standaard display (kilometerteller) verschijnt,
                drukt u op Page Down-knop herhaaldelijk indien nodig.
                Druk op de systeem selectie knop brengt opnieuw het multifunctionele display in het menu item "Journey" is gedeponeerd bij de balken.
                "Journey" is geselecteerd voor 5 sec. Worden uitgevoerd binnen deze periode moet werken stap 3.
                Eerste telefoontje antwoord-knop ingedrukt houden, vervolgens binnen 1 sec de knop OK inhouden.
                Beide knoppen gedurende ongeveer 5 seconden inhouden: de multifunctionele display,menu met twee tabbladen "Vehicle Data", "Roll Test" en "ASSYST PLUS". Page Down drukken tot "ASSYST PLUS" is geselecteerd bij de balken en bevestig met OK.
                Het multifunctionele display toont de tab "Data Service" en "totaal service".
                Druk op Page Down om "totaal service" te selecteren bij de balken en bevestig met OK.
                In het multifunctionele display toont de huidige dienst posities.
                Page Down-knop tot de "Bevestig Serv" is geselecteerd bij de balken en maak de keuze door op OK te drukken.
                In het multifunctionele display "dienst verricht". (Indien van toepassing) de specificaties van de gebruikte motorolie ingeven en bevestigen.
                Druk op Page Down, is op "Ja" is gemarkeerd met zichtbare balken en bevestig met OK.
                In het multifunctionele display zal "niet mogelijk terug" verschijnen.
                Druk op Page Down toets tot "bevestiging" ingediend bij de balken en bevestig met OK.
                Het multifunctionele display geeft aan "totaal-service uitgevoerd."
                Druk op de OK-knop en druk herhaaldelijk op de "terug" knop tot de multifunctionele display, zal het standaard display (kilometerteller) verschijnen.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje onderhoud wagen

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Is dat een diesel of een benzine Robert ?
                  In geval van diesel en maar een olieinhoud van 3,2 liter zou ik 15 à 16.000 Km hanteren voor oliewissel en oliefilter, al de rest is afhankelijk
                  van de omstandigheden waar je in rijdt, een luchtfilter en pollenfilter moet bij mij maar vervangen worden als het nodig is, garages plakken
                  daar gemakshalve kilometerstanden op, maar het verschil is hier zuiver afhankelijk van stof en vuil, daar kan je geen kilometerstand opzetten,
                  hetzelfde met brandstoffilters, als je tegenslag hebt kan een brandstoffilter er na een eerste tankbeurt slechter aan toe zijn dan deze die er 60.000
                  Km inzat, normaal doe ik het onderhoud van mijn wagen zelf, en vervang luch en pollenfilter op zicht, een pollenfilter heb ik één keer nieuw gekocht,
                  het andere heb ik proper uitgeblazen met perslucht, en met een verstuiverfles behandeld met Detol, dan in een plastiek zak en om het jaar doe ik hetzelfde,
                  nu ben ik vijf jaar verder en heb één keer een pollenfilter gekocht, die dingen kosten relatief veel geld, maar je kan ze zeker jaren hergebruiken.

                  Wat ik persoonlijk wel nuttig vind, is het vervangen van de olie in de versnellingsbak en indien appart aanwezig het differentieel, dat na 60.000 Km
                  alsook de remvloeistof na een viertal jaar.



                  Dat staat echt wel niet in je handleiding hoor Robert. een goedschikse garagist zal je dat wel kunnen zeggen en Google is je vriend,
                  normaal kan het bij mijn weten bij allemaal, maar niet bij allen even simpel.
                  Vergeten te vermelden dat het een diesel is. 1,3 TD Ecoflex.
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje onderhoud wagen

                    Als je wil kan je die procedure voor reset van de InSP melding op je km display geven via een PM.
                    T'is voor een Astra, maar dat zal wel dezelfde zijn.

                    Je verhaal ivm het dure onderhoud lijkt me vooral gewoon een slechte en oneerlijke garage.
                    Ik heb nog nooit zoveel betaald voor mijn onderhoud, en ik betaal ook gewoon de normale prijs hoor.
                    Mijn vorige wagen (Zafira B) kwam van bij een ander garage (ook een Opel, maar dicht bij huis). Mijn garage bleef toen altijd beweren dat die om de 7500km onderhoud nodig had, niet tegenstaande dat niet overeenkwam met het normale service interval, en het type olie.

                    Mijn neef (die zelf een Opel garage uitbaat) heeft me bevestigd dat dat onzin was. Mijn huidige wagen is aangekocht bij hem, en nu weet ik tenminste dat ik er niet opgelegd wordt zoals bij de andere garage
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje onderhoud wagen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                      Als je wil kan je die procedure voor reset van de InSP melding op je km display geven via een PM.
                      T'is voor een Astra, maar dat zal wel dezelfde zijn.

                      Je verhaal ivm het dure onderhoud lijkt me vooral gewoon een slechte en oneerlijke garage.
                      Ik heb nog nooit zoveel betaald voor mijn onderhoud, en ik betaal ook gewoon de normale prijs hoor.
                      Mijn vorige wagen (Zafira B) kwam van bij een ander garage (ook een Opel, maar dicht bij huis). Mijn garage bleef toen altijd beweren dat die om de 7500km onderhoud nodig had, niet tegenstaande dat niet overeenkwam met het normale service interval, en het type olie.

                      Mijn neef (die zelf een Opel garage uitbaat) heeft me bevestigd dat dat onzin was. Mijn huidige wagen is aangekocht bij hem, en nu weet ik tenminste dat ik er niet opgelegd wordt zoals bij de andere garage
                      Natuurlijk mag je me via PM inlichten, waarvoor dank alvast.

                      Even toch iets rechtzetten. Ik heb nergens beweerd dat ik veel betaal in deze garage. Ik ben er ook nog maar 1 keer geweest, EUR 200 betaald voor eerste onderhoud en dat zou wat vlug zijn om de garage dan al de veroordelen. Ik vroeg mij gewoon af of de olie wordt vervangen bij een groot onderhoud ook als er pas (2 à 3-tal maanden) een jaarlijks onderhoud met olie verversing is geweest.
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje onderhoud wagen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                        Natuurlijk mag je me via PM inlichten, waarvoor dank alvast.
                        Ik zal vnv eens kijken. De procedure ligt in mijn auto
                        Even toch iets rechtzetten. Ik heb nergens beweerd dat ik veel betaal in deze garage. Ik ben er ook nog maar 1 keer geweest, EUR 200 betaald voor eerste onderhoud en dat zou wat vlug zijn om de garage dan al de veroordelen. Ik vroeg mij gewoon af of de olie wordt vervangen bij een groot onderhoud ook als er pas (2 à 3-tal maanden) een jaarlijks onderhoud met olie verversing is geweest.
                        Ik had het eigenlijk over de post van notex
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje onderhoud wagen

                          Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en even langs de garage gepasseerd (moest in feite in de buurt zijn) en daar mijn probleem voorgelegd. Blijkt dat volgens voorschrift de wagen jaarlijks of op 30.000 km binnen moet. Groot onderhoud op 60.000 km of 2 jaar en dat laatste wist ik niet. De man aan de receptie zei zelf dat het belachelijk zou zijn de wagen een weinig later opnieuw binnen te brengen voor onderhoud. Blijft natuurlijk dat ik kan gaan als ik wil.
                          Allen bedankt voor het helpen nadenken.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje onderhoud wagen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                            Blijkt dat volgens voorschrift de wagen jaarlijks of op 30.000 km binnen moet. Groot onderhoud op 60.000 km of 2 jaar en dat laatste wist ik niet.
                            Ja Robert, dat wist ik wel, maar dacht dat jij dat ook wist, trouwenshoe dat bij Opel zit weet ik niet, maar bij mij kan je opvragen wanneer
                            de auto onder houd nodig heeft, normaal is dat bij Mercedes 25.000 Km of jaarlijks, maar het is zo, dat wanneer je méér Km doet dan het
                            dagelijks gemiddelde, dat je het dan in Km ziet, wanneer je er minder doet, zie je het in resterende dagen, de computer houd dat bij.

                            Ik ken persoonlijk goed iemand die bij Mercedes werkt, en die zegt, voor iemand die weinig Km doet, bv. maar 10.000 per jaar, gewoon resetten
                            en twee jaar met je olie rijden kan absoluut geen kwaad.

                            Maar moest ik van jou zijn, dan zou ik toch geen 30.000 Km met mijn olie rijden als er slechts 3,2 liter ingaat, ik zou dat op 20.000 houden,
                            zoals reeds gezegd heb ik massa's olieanalises laten doen, en mijn vuistregel 5.000 Km per liter is toch zeer aan te raden.

                            Sommigen zullen nu mischien zeggen, dat er verschil is tussen een grote en een kleine motor, maar eigenlijk klopt dat ook niet echt,
                            grotere motoren draaien gemiddeld een stuk tragen dan een kleine motor, en een grote motor heeft een grotere olieinhoud,
                            Mercedes is hier wel nogal een buitenbeentje op vlak van olieinhoud, 6,5 liter in een 2.147cc motor is wel veel, als je dat
                            vergelijkt met een VW Golf bv. waar 4 liter in een 1.900cc gaat.
                            Volsynthetische olie kost garageprijs ongeveer 20€ per liter denk ik, ik betaal hier bij een grote Mobil verdeler nog niet de helft.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje onderhoud wagen

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ja Robert, dat wist ik wel, maar dacht dat jij dat ook wist, trouwenshoe dat bij Opel zit weet ik niet, maar bij mij kan je opvragen wanneer
                              de auto onder houd nodig heeft, normaal is dat bij Mercedes 25.000 Km of jaarlijks, maar het is zo, dat wanneer je méér Km doet dan het
                              dagelijks gemiddelde, dat je het dan in Km ziet, wanneer je er minder doet, zie je het in resterende dagen, de computer houd dat bij.

                              Ik ken persoonlijk goed iemand die bij Mercedes werkt, en die zegt, voor iemand die weinig Km doet, bv. maar 10.000 per jaar, gewoon resetten
                              en twee jaar met je olie rijden kan absoluut geen kwaad.

                              Maar moest ik van jou zijn, dan zou ik toch geen 30.000 Km met mijn olie rijden als er slechts 3,2 liter ingaat, ik zou dat op 20.000 houden,
                              zoals reeds gezegd heb ik massa's olieanalises laten doen, en mijn vuistregel 5.000 Km per liter is toch zeer aan te raden.

                              Sommigen zullen nu mischien zeggen, dat er verschil is tussen een grote en een kleine motor, maar eigenlijk klopt dat ook niet echt,
                              grotere motoren draaien gemiddeld een stuk tragen dan een kleine motor, en een grote motor heeft een grotere olieinhoud,
                              Mercedes is hier wel nogal een buitenbeentje op vlak van olieinhoud, 6,5 liter in een 2.147cc motor is wel veel, als je dat
                              vergelijkt met een VW Golf bv. waar 4 liter in een 1.900cc gaat.
                              Volsynthetische olie kost garageprijs ongeveer 20€ per liter denk ik, ik betaal hier bij een grote Mobil verdeler nog niet de helft.
                              http://www.ingelbeen.be/nl/signum-olie-analyse
                              De computer houdt zich aan tijd of km, naargelang wat zich het eerst voor doet.

                              In mijn garage betaalde ik vorig jaar EUR 12,60 zonder BTW.

                              Zelf het onderhoud doen gaat hier niet lukken en heb ik ook geen zin meer in. Vroeger bij computerloze auto's heb ik dat wel gedaan, zelfs ooit een versnellingsbak hersteld maar nu begin ik er niet meer aan.
                              Voor de rest ga ik jou volgen en vermits ik niet het maximum km's rij maar toch meer dan de doorsnee chauffeur, ga ik me aan het jaarlijks plan houden. Zal op langere termijn wel iets meerkost zijn, maar zolang ik geen honger moet lijden voor mijn auto!
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X