Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 23 van 23

Standaard vitrokeramisch kookplaat

Hallo
    Ik heb een vitrokeramisch kookplaat van het merk aeg.
    Ik gebruik die al 15 jaar.
    Soms werk deze en soms werkt deze niet helemaal (1 plaat warm soms niet op).
    Volgens mij zit er daar niet zo veel in van elektronica.
    Gewoon de plaat uithalen en een ander steken?
    Of loont het de moeite om toch eens een technieker langs te laten komen?

Standaard Re: vitrokeramisch kookplaat

Hey juppekes.

Misschien eens overwegen om over te stappen naar een zuinigere inductie kookplaat, als de zekering en de kabel het toelaten natuurlijk.
    Wel eerst kijken met een magneet of uw potten en pannen geschikt zijn voor inductie, anders mag je nog een nieuwe set potten en pannen kopen ook.

Ik heb iets zeer analoogs meegemaakt met een Siemens. Nadat we 3 maanden op IJsland hadden gezeten had één plaat kuren, zekering een tijd uitgelaten en een combinatie van knoppen ingedrukt om te resetten (mijn zoon wist dat) en ze kwam er weer door. Verleden jaar was een andere plaat compleet dood, geen reanimeren aan. Was heel intensief gebruikt omdat we daar maandenlang dagelijks 5 kg aardappelen hadden gekookt voor mijn 60e verjaardagscadeau (een varken.....). Plaat open gedaan en het was duidelijk : een breuk in het verwarmingelement. Open gedaan en idd : heel simpel van opbouw. Nog even gedacht om dat te lassen met de TIG maar ik denk dat mijn kansen vanwege het priegelwerk zowat nul waren, er was omzeggens niet bij te komen. Enfin, einde van het verhaal : een nieuw element kostte gewoon belachelijk veel in verhouding met een nieuwe plaat dus ik heb een nieuwe vitrokeramische gekocht want ik had geen zin om mijn uitgebreide verzameling inoxpotten de deur uit te gooien. Ik was bepaald aangenaam verrast om te merken dat de prijzen in die jaren (ze was 14 jaar) zeer gezakt waren. Art&Craft waren de goedkoopste. Vroeger ging ik bijna blindelings naar een grote familiezaak in Waardamme omdat ik vertrouwen had in hun technische dienst, daar kwam abrupt een einde aan toen ze me 2x in de zak hebben gezet. Soit, dit ter zijde.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Enfin, einde van het verhaal : een nieuw element kostte gewoon belachelijk veel in verhouding met een nieuwe plaat dus ik heb een nieuwe vitrokeramische gekocht want ik had geen zin om mijn uitgebreide verzameling inoxpotten de deur uit te gooien.
    Waarom zou je inox potten de deur moeten uitgooien?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Waarom zou je inox potten de deur moeten uitgooien?
    Omdat ze misschien niet compatibel zijn met een inductiekookplaat?

Ik ken er wel een paar die defecten hebben gehad aan een inductiekookplaat, die zijn waarschijnlijk minder betrouwbaar dan andere kookplaten.
    Hier kook ik op aardgas en daar ben ik nog altijd heel tevreden over, maar niet iedereen heeft een gasaansluiting.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
    Hey juppekes.

Misschien eens overwegen om over te stappen naar een zuinigere inductie kookplaat, als de zekering en de kabel het toelaten natuurlijk.
    Wel eerst kijken met een magneet of uw potten en pannen geschikt zijn voor inductie, anders mag je nog een nieuwe set potten en pannen kopen ook.
    Inductie heeft zo zijn voordelen inderdaad qua snelheid van opwarmen, qua zuinigheid scheelt dat echt héél erg weinig met een gewone moderne vitrokeramische kookplaat, zelfs eigenlijk verwaarloosbaar verschil.

Voor TS , Ook zal je de potten en pannen moeten aanpassen als je overstapt op inductie, maar waarschijnlijk zullen er ook al goede tussen zitten
    De test kan je makkelijk doen met een magneetje, als deze blijft hangen op de onderkant van pot en pan kan je ze gebruiken voor inductie anders niet

grts
    Sieg
    Laatst gewijzigd door Sieg; 1 december 2020 om 18:05 Reden: typo
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Hey juppekes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Ik ken er wel een paar die defecten hebben gehad aan een inductiekookplaat, die zijn waarschijnlijk minder betrouwbaar dan andere kookplaten.
    Hier kook ik op aardgas en daar ben ik nog altijd heel tevreden over, maar niet iedereen heeft een gasaansluiting.
    Ik denk nu niet dat je defecten zou maken met de verkeerde potten.
    Er moet enkel een ijzeren plaat in de bodem verwerkt zijn, anders kun je geen magnetisch veld ontwikkelen en kan je niet koken.
    Ik had hier ook zo een paar potten zonder ijzeren bodem en er gebeurde niets op de kookplaat.

Al veel inox tegen gekomen dat geen ijzerlegering is?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Hey juppekes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Al veel inox tegen gekomen dat geen ijzerlegering is?
    Maar het moet wel magnetisch zijn.

Al veel inox tegengekomen die magnetisch is?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Ook zal je de potten en pannen moeten aanpassen als je overstapt op inductie, maar waarschijnlijk zullen er ook al goede tussen zitten.
    Wij hebben een paar jaar geleden de overstap gemaakt en van al onze op meer dan twintig jaar opgespaarde pannen en potten was er geen enkele dat niet werkte.
    Maar er zijn er uiteraard die niet werken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Hey juppekes.
    Op dit moment staan hier twee inox potten op een inductie kookplaat.
    Net als de vorige jaren worden die potten toch warm.
    En neen, ze zijn niet magnetisch.
    Heb jij al ooit een kookpot gezien waar uw bestek aan blijft plakken?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Feritisch of austenitisch inox. Maakt een beetje verschil.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Feritisch of austenitisch inox. Maakt een beetje verschil.
    Op zich maakt het nog allemaal niets uit hoe de zijkant van de pot gemaakt is, vooral de bodem telt.
    Heel veel kookpotten zijn ook,met een dikkere bodem voorzien welke meestal wel voldoende materiaal bevat.
    Wat eigenlijk ook een grote impact heeft, dat is de dikte van de bodem ... uiteraard van een geschikt materiaal.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

In de bakkerij van mijn ouders hebben ze altijd gas gebruikt, eerlijk gezegd, ik zou niet liever willen maar mijn vrouw is doodsbang van gas.
    Ik hoorde ook al verhalen over de hogere kwetsbaarheid van inductieplaten.

In de bakkerij van mijn ouders hebben ze altijd gas gebruikt, eerlijk gezegd, ik zou niet liever willen maar mijn vrouw is doodsbang van gas.
    Ik hoorde ook al verhalen over de hogere kwetsbaarheid van inductieplaten.
    Inductie werkt even vlot (snel) als gas, maar is tientallen keren veiliger.
    Inductie heeft geen vuur, geen gaslek, ge kunt er u zo goed als niet aan verbranden, kan je veel eenvoudiger reinigen, temperatuur heel snel aan te passen, ...
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Hey juppekes.

Ja. Al mijn hoogwaardige inox keukenmessen hangen aan een magneet, ook de dure cromova-messen van Yoshikin.

Het enigste dat niet (goed) werkt op inductievuren zijn koperen pannen en potten.
    Tegenwoordig moet je altijd kijken, bij aanschaf van dergelijke pannen/potten of ze geschikt zijn gemaakt voor inductie
    (Door een ijzerkern ed. in de pot te verwerken).
    Tegenwoordig zijn ook speciale ijzeren onderleg 'inductie platen' te koop om bv ook aluminium, pyrexglas ed. te kunnen gebruiken op een inductevuur.
    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Het enigste dat niet (goed) werkt op inductievuren zijn koperen pannen en potten.
    Tegenwoordig moet je altijd kijken, bij aanschaf van dergelijke pannen/potten of ze geschikt zijn gemaakt voor inductie
    (Door een ijzerkern ed. in de pot te verwerken).
    Tegenwoordig zijn ook speciale ijzeren onderleg 'inductie platen' te koop om bv ook aluminium, pyrexglas ed. te kunnen gebruiken op een inductevuur.
    YMMV
    Onderleg ? Tiens, nooit van gehoord. Klinkt wel logisch. Maar wat is dan nog het verschil met een vitrokeramisch element ? Trouwens, ook aan pyrexglas zou ik me hier niet wagen. Met kwartsglas direct, maar als ik dat al zou vinden kan ik het zeker niet betalen :-)
    Mijn schoonbroer is verleden jaar na de dood van zijn vitrokeramiek overgestapt naar inductie, bleek dat er geen enkele huidige inductieplaat paste in zijn granieten werkblad. Ik heb zijn hele uitgebreide inoxverzameling potten en pannen cadeau gekregen (dezelfde van de onze), meer dan ik aan kan. Enfin, mijn dochter kon er maar blij mee zijn.
    Overigens valt er op te letten met die "standaardmaten" van keukenapparaten. Verleden jaar begaf ook mijn Siemensoven het (verliesstroom). Ik ben nogal een Miele-fanaat maar ik vond online geen enkel model dat in die opening paste. Dus ik ga naar de grote winkel in Waardamme hier vlakbij en vertel aan de verkoper (het is zijn job hé) en vertel wat ik zoek en dat Miele er niet in past. Smalend glimlachje, maar mijnheer toch, kijk eens hier : dat zijn de standaardmaten..... Waarop ik hem antwoord dat hij de BxHXD ietwat anders interpreteerde. Oeie, geen smalend glimlachje meer. En ja, die Siemens heb ik ergens anders gekocht, twee vijsjes, 10 minuutjes werk en hij werkte. Waarop ik wel compleet afknapte was dat, toen ik vroeg als zijn prijs ook de te betalen prijs was hij naar zijn bazin moest daarvoor. 10 Minuten later kwam hij me fier vertellen dat hij me 20% korting mocht geven. Weet je, ik braak daarvan, zeker als je weet dat ik dezelfde oven nog beduidend goedkoper heb gevonden dan met hun 20% er af. En neen, dat was niet op internet. Tegenwoordig moet je ogen op je gat hebben.

Onderleg ? Tiens, nooit van gehoord. Klinkt wel logisch. Maar wat is dan nog het verschil met een vitrokeramisch element ?
    Zoiets ...

https://www.kitchenandmore.nl/induct...-plaat-20cm-ct

YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Toch een merkwaardige oplossing. Dan zitten ze toch net met het probleem van de restwarmte dat ze de klassieke elektrische kookplaten aanwrijven en moet er toch ook een deel van het "onmiddellijk verwarmen" effect verloren gaan omdat ze inzetten op warmteconductie tussen onderlegger en kookpot.
    Kon ik vrouwlief maar haar gasfobie afpraten.....

Eens je met inductie gekookt heb ga je niet terug naar gas.

Bijna 30 jaar geleden kochten wij onze eerste inductiekookplaat.
    Het was de eerste die Novy in België leverde. ( We hebben er langer dan geplant moeten op wachten)
    Nooit problemen mee gehad. Na bijna 20 jaar hebben we een nieuwe gekocht omdat ik nog een heleboel ecocheques had
    Nu een paar jaar geleden hebben we de keuken vernieuwd en hebben we terug een nieuwe gekocht omdat die plaat ook de afzuigkap draadloos kon bedienen.

De meeste potten werken er wel op omdat ze tegenwoordig een driedubbele bodem hebben met een ijzeren laag tussen.
    En de ijzeren potten werken zowiezo
    We hebben nog een pannetje van 60-70 jaar oud, van de grootmoeder van de vrouw, dat we er nog regelmatig op gebruiken.
    Dat de bodem niet meer vlak is maakt niets uit bij inductie.

En het nadeel dat er geen restwarmte is bij inductie wordt ruimschoots gecompenseerd doordat de pot zelf warm wordt en niet het vuur.

Ik heb nog al verschillende mensen een inductieplaat aangeraden wel met de opmerking dat ze de eerste weken veel gaan laten overkoken en gaan laten aanbranden omdat het zo snel gaat.
    Maar ze waren er wel allemaal tevreden mee.

mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

hier word ook al 17 jaar op inductie gewerkt, de snelheid is wennen, de pot op het vuur zetten en snel nog iets anders gaan doen leer je vlug af.
    D 7500 > 16/85 > 70/300>105
    https://www.behance.net/joscaeymae0afa
    Grt. Jos

Toch een merkwaardige oplossing. Dan zitten ze toch net met het probleem van de restwarmte dat ze de klassieke elektrische kookplaten aanwrijven en moet er toch ook een deel van het "onmiddellijk verwarmen" effect verloren gaan omdat ze inzetten op warmteconductie tussen onderlegger en kookpot.
    Kon ik vrouwlief maar haar gasfobie afpraten.....
    Je moet dat hulpstuk niet als een onderdeel van de kookplaat zien, maar als onderdeel van de kookpot.
    Bij de klassieke kookplaat blijft de restwarmte in de kookplaat zelf.
    Bij zo’n hulpmiddel dat eigenlijk een losse bodem van de kookpot is, zit de restwarmte daarin.
    Die kan je net als met een een gepaste kookpot mee op tafel zetten om de pot langer warm te houden, net als de bodem van een gewone kookpot ook warm blijft dus.
    Het is dan ook maar een hulpmiddel.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Soortgelijke discussies

1. Kookplaat
    Door Verbruggen in forum Chit Chat
    Reacties: 20
    Laatste bericht: 26 oktober 2011, 09:28
  2. inductie kookplaat
    Door bereboot in forum Chit Chat
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 27 oktober 2010, 12:13