Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vitrokeramisch kookplaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vitrokeramisch kookplaat

    Hallo
    Ik heb een vitrokeramisch kookplaat van het merk aeg.
    Ik gebruik die al 15 jaar.
    Soms werk deze en soms werkt deze niet helemaal (1 plaat warm soms niet op).
    Volgens mij zit er daar niet zo veel in van elektronica.
    Gewoon de plaat uithalen en een ander steken?
    Of loont het de moeite om toch eens een technieker langs te laten komen?

  • #2
    Re: vitrokeramisch kookplaat

    Hey juppekes.

    Misschien eens overwegen om over te stappen naar een zuinigere inductie kookplaat, als de zekering en de kabel het toelaten natuurlijk.
    Wel eerst kijken met een magneet of uw potten en pannen geschikt zijn voor inductie, anders mag je nog een nieuwe set potten en pannen kopen ook.
    Bootjes

    Comment


    • #3
      Re: vitrokeramisch kookplaat

      Ik heb iets zeer analoogs meegemaakt met een Siemens. Nadat we 3 maanden op IJsland hadden gezeten had één plaat kuren, zekering een tijd uitgelaten en een combinatie van knoppen ingedrukt om te resetten (mijn zoon wist dat) en ze kwam er weer door. Verleden jaar was een andere plaat compleet dood, geen reanimeren aan. Was heel intensief gebruikt omdat we daar maandenlang dagelijks 5 kg aardappelen hadden gekookt voor mijn 60e verjaardagscadeau (een varken.....). Plaat open gedaan en het was duidelijk : een breuk in het verwarmingelement. Open gedaan en idd : heel simpel van opbouw. Nog even gedacht om dat te lassen met de TIG maar ik denk dat mijn kansen vanwege het priegelwerk zowat nul waren, er was omzeggens niet bij te komen. Enfin, einde van het verhaal : een nieuw element kostte gewoon belachelijk veel in verhouding met een nieuwe plaat dus ik heb een nieuwe vitrokeramische gekocht want ik had geen zin om mijn uitgebreide verzameling inoxpotten de deur uit te gooien. Ik was bepaald aangenaam verrast om te merken dat de prijzen in die jaren (ze was 14 jaar) zeer gezakt waren. Art&Craft waren de goedkoopste. Vroeger ging ik bijna blindelings naar een grote familiezaak in Waardamme omdat ik vertrouwen had in hun technische dienst, daar kwam abrupt een einde aan toen ze me 2x in de zak hebben gezet. Soit, dit ter zijde.

      Comment


      • #4
        Re: vitrokeramisch kookplaat

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Enfin, einde van het verhaal : een nieuw element kostte gewoon belachelijk veel in verhouding met een nieuwe plaat dus ik heb een nieuwe vitrokeramische gekocht want ik had geen zin om mijn uitgebreide verzameling inoxpotten de deur uit te gooien.
        Waarom zou je inox potten de deur moeten uitgooien?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: vitrokeramisch kookplaat

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Waarom zou je inox potten de deur moeten uitgooien?
          Omdat ze misschien niet compatibel zijn met een inductiekookplaat?

          Ik ken er wel een paar die defecten hebben gehad aan een inductiekookplaat, die zijn waarschijnlijk minder betrouwbaar dan andere kookplaten.
          Hier kook ik op aardgas en daar ben ik nog altijd heel tevreden over, maar niet iedereen heeft een gasaansluiting.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: vitrokeramisch kookplaat

            Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
            Hey juppekes.

            Misschien eens overwegen om over te stappen naar een zuinigere inductie kookplaat, als de zekering en de kabel het toelaten natuurlijk.
            Wel eerst kijken met een magneet of uw potten en pannen geschikt zijn voor inductie, anders mag je nog een nieuwe set potten en pannen kopen ook.
            Inductie heeft zo zijn voordelen inderdaad qua snelheid van opwarmen, qua zuinigheid scheelt dat echt héél erg weinig met een gewone moderne vitrokeramische kookplaat, zelfs eigenlijk verwaarloosbaar verschil.

            Voor TS , Ook zal je de potten en pannen moeten aanpassen als je overstapt op inductie, maar waarschijnlijk zullen er ook al goede tussen zitten
            De test kan je makkelijk doen met een magneetje, als deze blijft hangen op de onderkant van pot en pan kan je ze gebruiken voor inductie anders niet

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 1 december 2020, 17:05. Reden: typo
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: vitrokeramisch kookplaat

              Hey juppekes.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Omdat ze misschien niet compatibel zijn met een inductiekookplaat?

              Ik ken er wel een paar die defecten hebben gehad aan een inductiekookplaat, die zijn waarschijnlijk minder betrouwbaar dan andere kookplaten.
              Hier kook ik op aardgas en daar ben ik nog altijd heel tevreden over, maar niet iedereen heeft een gasaansluiting.
              Ik denk nu niet dat je defecten zou maken met de verkeerde potten.
              Er moet enkel een ijzeren plaat in de bodem verwerkt zijn, anders kun je geen magnetisch veld ontwikkelen en kan je niet koken.
              Ik had hier ook zo een paar potten zonder ijzeren bodem en er gebeurde niets op de kookplaat.
              Bootjes

              Comment


              • #8
                Re: vitrokeramisch kookplaat

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Omdat ze misschien niet compatibel zijn met een inductiekookplaat?
                Al veel inox tegen gekomen dat geen ijzerlegering is? [emoji848]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: vitrokeramisch kookplaat

                  Hey juppekes.

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Al veel inox tegen gekomen dat geen ijzerlegering is? [emoji848]
                  Maar het moet wel magnetisch zijn.

                  Al veel inox tegengekomen die magnetisch is?
                  Bootjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: vitrokeramisch kookplaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Ook zal je de potten en pannen moeten aanpassen als je overstapt op inductie, maar waarschijnlijk zullen er ook al goede tussen zitten.
                    Wij hebben een paar jaar geleden de overstap gemaakt en van al onze op meer dan twintig jaar opgespaarde pannen en potten was er geen enkele dat niet werkte.
                    Maar er zijn er uiteraard die niet werken. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      vitrokeramisch kookplaat

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                      Hey juppekes.
                      Maar het moet wel magnetisch zijn.
                      Al veel inox tegengekomen die magnetisch is?
                      Op dit moment staan hier twee inox potten op een inductie kookplaat.
                      Net als de vorige jaren worden die potten toch warm. [emoji23]
                      En neen, ze zijn niet magnetisch.
                      Heb jij al ooit een kookpot gezien waar uw bestek aan blijft plakken? [emoji23][emoji23][emoji23]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: vitrokeramisch kookplaat

                        Feritisch of austenitisch inox. Maakt een beetje verschil.

                        Comment


                        • #13
                          vitrokeramisch kookplaat

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Feritisch of austenitisch inox. Maakt een beetje verschil.
                          Op zich maakt het nog allemaal niets uit hoe de zijkant van de pot gemaakt is, vooral de bodem telt.
                          Heel veel kookpotten zijn ook,met een dikkere bodem voorzien welke meestal wel voldoende materiaal bevat.
                          Wat eigenlijk ook een grote impact heeft, dat is de dikte van de bodem ... uiteraard van een geschikt materiaal. [emoji106]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: vitrokeramisch kookplaat

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Omdat ze misschien niet compatibel zijn met een inductiekookplaat?

                            Ik ken er wel een paar die defecten hebben gehad aan een inductiekookplaat, die zijn waarschijnlijk minder betrouwbaar dan andere kookplaten.
                            Hier kook ik op aardgas en daar ben ik nog altijd heel tevreden over, maar niet iedereen heeft een gasaansluiting.
                            In de bakkerij van mijn ouders hebben ze altijd gas gebruikt, eerlijk gezegd, ik zou niet liever willen maar mijn vrouw is doodsbang van gas.
                            Ik hoorde ook al verhalen over de hogere kwetsbaarheid van inductieplaten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vitrokeramisch kookplaat

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              In de bakkerij van mijn ouders hebben ze altijd gas gebruikt, eerlijk gezegd, ik zou niet liever willen maar mijn vrouw is doodsbang van gas.
                              Ik hoorde ook al verhalen over de hogere kwetsbaarheid van inductieplaten.
                              Inductie werkt even vlot (snel) als gas, maar is tientallen keren veiliger.
                              Inductie heeft geen vuur, geen gaslek, ge kunt er u zo goed als niet aan verbranden, kan je veel eenvoudiger reinigen, temperatuur heel snel aan te passen, ...
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X