Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verbruik elektriciteit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verbruik elektriciteit

    Hallo
    Ik ben sedert vorige maand eens mijn maandelijks elektriciteit's verbruik aan het bijhouden.
    Deze maand had ik een verbruik van 620 KWh.
    Wat volgens mij redelijk veel is.
    We zijn met 4 thuis (dus enkele pc's, 2 tv's, 2 frigo's....)
    Is dit een normaal verbruik?
    of kan ik ergens met een verlies zitten?

  • #2
    verbruik elektriciteit

    Met een echt verlies kan je niet zitten want dan zou de verliesstroomschakelaar afspringen.

    Mogelijks nog wat verouderde toestellen die iets meer verbruiken, al zullen die meerdere TV’s, PC’s en frigo’s daar wel voor een groot deel tussen zitten.
    Verder lijkt uw verbruik nog niet zo abnormaal voor “normaal leven” zonder elke cent in twee te bijten en alle stekkers uit te trekken. [emoji16]
    Het is de donkerste periode van het jaar waar men meer binnen zit, meer licht gebruikt en meer TV en PC gebruikt.
    Koken jullie ook op elektriciteit?
    Deze maand weet ik nog niet maar in de slechtere maanden zitten wij ook soms ook al boven de 500.

    De grootste verschillen die wij ooit hadden was na vervanging van een oude frigo en een plasma TV door een LED.
    Deze werden vervangen omdat we zin hadden in iets anders, niet om te besparen want de aankoopprijs uitwinnen met minder verbruik duurt jaren.
    Last edited by VerSeg; 27 november 2018, 08:19.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: verbruik elektriciteit

      Je verlichting vervangen door LED had bij mij een enorme impact.

      En als je je LED sportjes onder de 5€ kan kopen, dan betalen die zich voor ruimtes waar je veel bent terug binnen de 12-18 maanden.

      Comment


      • #4
        Re: verbruik elektriciteit

        Als je graag veel elektriciteit bespaart : gewoon al de lampen vervangen door één kaars , of een olielamp , geen tv of PC & zoals de kippen om 17u in bed en weer eruit om 9u.
        Je zal dat wel zien op je eindafrekening !
        Maar of je levenskwaliteit daarop verbetert weet ik niet

        Comment


        • #5
          Re: verbruik elektriciteit

          dag,
          één maand is wel heel weinig om je op te baseren. Ik zou je durven aanbevelen om gedurende een langere periode, bijvoorbeeld één jaar, elke laatste dag van de maand de meterstanden te noteren. Zo kan je wel vaststellen wat het verschil is tussen bvb januari en juni. Licht maken in huis kost wel degelijk een behoorlijk pak energie. Voor wat het waard is: wij verbruiken +/- 3000 kWh per jaar (vrijstaande woning, twee personen, één frigo, één tv, één diepvries, enzovoort...)

          mvg
          Filip

          Comment


          • #6
            Re: verbruik elektriciteit

            Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
            Hallo
            Ik ben sedert vorige maand eens mijn maandelijks elektriciteit's verbruik aan het bijhouden.
            Deze maand had ik een verbruik van 620 KWh.
            Wat volgens mij redelijk veel is.
            We zijn met 4 thuis (dus enkele pc's, 2 tv's, 2 frigo's....)
            Is dit een normaal verbruik?
            of kan ik ergens met een verlies zitten?
            Kostprijs all in zo een 160€ dus, lijkt mij vrij normaal in de donkere maanden en met vier personen
            dan wordt er al wat meer tv gekeken, meer computers, voor je warm water heb je ook iets meer nodig (indien elektrisch).
            Ook CV verwarming op gas, stookolie en pellets heeft toegevoegde elektriciteit nodig enz.
            Besparen kan natuurlijk altijd, led verlichting is zeer betaalbaar geworden, of het zin heeft om nu meteen al je oude toestellen
            te vervangen door A+++ toestellen valt natuurlijk te bekijken kostenbaten berekening maken is hier aan de orde.

            Comment


            • #7
              Re: verbruik elektriciteit

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Kostprijs all in zo een 160€ dus, lijkt mij vrij normaal in de donkere maanden en met vier personen
              dan wordt er al wat meer tv gekeken, meer computers, voor je warm water heb je ook iets meer nodig (indien elektrisch).
              Ook CV verwarming op gas, stookolie en pellets heeft toegevoegde elektriciteit nodig enz.
              Besparen kan natuurlijk altijd, led verlichting is zeer betaalbaar geworden, of het zin heeft om nu meteen al je oude toestellen
              te vervangen door A+++ toestellen valt natuurlijk te bekijken kostenbaten berekening maken is hier aan de orde.
              En weeral akkoord met Geert.
              Ik ben hier al een tijd aan het speuren naar geniepige verbruikers en hoewel ik er geen teller kan aan hangen ben ik van overtuiging dat verlichting daar ene van is. Enkel in de kelder hangen er nog twee gloeilampen.
              Zo hoorde ik al veel eerder indianenverhalen over het feit hoeveel een eigen watervoorziening wel kost aan pompkosten, op 12 april heb ik een teller gehangen aan de pomp. Gisteren stond die op 7,2 kWh.

              Comment


              • #8
                Re: verbruik elektriciteit

                20 kWh per dag met 4 personen, als je elektrisch kookt en water verwarmt, TV en een paar computers altijd aan kan dat wel.

                Wij gebruiken nu met 2 personen ong 10 kWh, 2600 per jaar (als je op vakantie bent is het verbruik veel minder), enkel oven op elektriciteit, denk dat droogkast (alhoewel met warmtepomp), wasmachine en vaatwas de grootste gebruikers zijn.
                Ik geraak er niet onder.

                Comment


                • #9
                  Re: verbruik elektriciteit

                  Het hangt er ook vanaf of er altijd iemand thuis is, of dat iedereen tijdens de weekdagen op het werk of op school zit.
                  Hier is het maandelijks verbruik gemiddeld zo'n 170KWh (tijdens de laatste 4 maanden volgens de verbruiksmonitor die op de zekeringkast is aangesloten), maar in de week moet ik gaan werken, in het weekend is mijn zoon er wel altijd en dan staan de Playstation, tv en computer heel veel uren aan.
                  Tijdens het weekend doe ik de was, en daar zit dus ook de was van mijn zoon bij (omdat ik het tweevoudig tarief heb probeer ik de apparaten die veel verbruiken zoveel mogelijk op "nachttarief" te laten werken).
                  Koken gebeurt hier op gas, dat scheelt ook een heel stuk op het stroomverbruik (maar dan is het gasverbruik natuurlijk weer hoger...).

                  In de verlofperiodes zal het verbruik hier ook hoger zijn, want dan is mijn zoon altijd hier, en die kan niet zonder de Playstation.
                  Die PS4 is wel aangesloten op een 24" computerscherm en dat verbruikt iets minder dan de tv, maar de PS4 zelf verbruikt wel redelijk wat stroom, want die geeft veel warmte af (die warmte moet de centrale verwarming dan al niet meer leveren tijdens de wintermaanden).

                  Om het verbruik zo laag mogelijk te houden probeer ik er bij de aankoop van nieuwe huishoudapparaten (koelkast, droogkast, wasmachine, tv...) altijd op te letten dat die zo weinig mogelijk verbruiken, en de gloeilampen zijn al lang geleden vervangen door veel zuinigere alternatieven.
                  De verbruiksmonitor staat hier bij de pc, dan zie ik meteen of er ergens een of ander apparaat is dat meer stroom verbruikt dan normaal (of dat ik vergeten ben om een of ander apparaat uit te schakelen).
                  Deze verbruiksmonitor gebruik ik: https://nl.aliexpress.com/item/Home-....13339.90158.0
                  Last edited by Black B@ndit; 27 november 2018, 16:15.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    verbruik elektriciteit

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Goede investering die verbruiksmeter?
                    Voor die prijs kan men meer dan 35.000 uur een 5W LED lamp laten branden (50 jaar bij huishoudelijk gebruik).
                    Of 10 stuks 3.500 uur ... goed voor bijna 5 jaar licht.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: verbruik elektriciteit

                      Ik zit aan 140KWh ... voor een heel jaar. Ben alleen, appartement, kleren wassen bij ouders, warm eten ook, geen oven, geen wasmachine, ... In de living 1 staande lamp met een 5W led. Televisie en koelkast zijn redelijk recent. PC met 27" 4K monitor is ook vrij nieuw. Af en toe de microgolf met ovenfunctie.

                      Onlangs overgestapt van Luminus naar Electrabel. Kwam daar een dame bij mij thuis om alles uit te rekenen. En zij concludeerde dat ik 50€/jaar goedkoper uitkwam bij Electrabel.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        verbruik elektriciteit

                        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                        Ik zit aan 140KWh ... voor een heel jaar. Ben alleen, appartement, kleren wassen bij ouders, warm eten ook, geen oven, geen wasmachine, ... In de living 1 staande lamp met een 5W led. Televisie en koelkast zijn redelijk recent. PC met 27" 4K monitor is ook vrij nieuw. Af en toe de microgolf met ovenfunctie.

                        Onlangs overgestapt van Luminus naar Electrabel. Kwam daar een dame bij mij thuis om alles uit te rekenen. En zij concludeerde dat ik 50€/jaar goedkoper uitkwam bij Electrabel.
                        Dat is geen normaal verbruik mits u eigenlijk bijna geen verbruikers in huis heeft.
                        Tel daar het verbruik maar bij dat je bij je ouders genereert. [emoji6]
                        Is anders alsof ik het verbruik voor mijn tuinhuis zou opgeven. [emoji16]

                        Maar hoe kan je 50€ per jaar uitsparen met een dergelijk verbruik?
                        Je hebt niet eens zo’n grote energiekost.
                        Volgens vergelijk zou er met dat verbruik tussen Luminus en Engie 3€ verschil zitten.
                        Tenzij het verschil vooral zit in de gasprijs (indien u dit heeft).
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: verbruik elektriciteit

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Ik zit aan 140KWh ... voor een heel jaar. Ben alleen, appartement, kleren wassen bij ouders, warm eten ook, geen oven, geen wasmachine, ... In de living 1 staande lamp met een 5W led. Televisie en koelkast zijn redelijk recent. PC met 27" 4K monitor is ook vrij nieuw. Af en toe de microgolf met ovenfunctie.

                          Onlangs overgestapt van Luminus naar Electrabel. Kwam daar een dame bij mij thuis om alles uit te rekenen. En zij concludeerde dat ik 50€/jaar goedkoper uitkwam bij Electrabel.
                          Het zou zelfs nog goedkoper zijn mocht je gewoon terug bij je ouders gaan wonen...
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: verbruik elektriciteit

                            Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
                            Hallo
                            Ik ben sedert vorige maand eens mijn maandelijks elektriciteit's verbruik aan het bijhouden.
                            Deze maand had ik een verbruik van 620 KWh.
                            Wat volgens mij redelijk veel is.
                            We zijn met 4 thuis (dus enkele pc's, 2 tv's, 2 frigo's....)
                            Is dit een normaal verbruik?
                            of kan ik ergens met een verlies zitten?
                            Niet zo abnormaal denk ik, hier zitten we zo rond de 500Kw per maand in de zomermaanden. We hebben geen gas, alles electrisch dus.
                            In de wintermaanden zakt dit naar ongeveer 350Kw.
                            Hoe dat komt is omdat in de zomermaanden het warm water overschakelt naar stroom ipv de verwarmingsketel.
                            En dat is toch een flinke verbruiker. Jaarlijks zitten we zo op een 5000Kw.
                            Die dan ook weer opgewekt worden door de zonnepanelen.
                            Verschillende zaken effectief uitzetten helpt wel wat. Zo kwam ik erachter dat de pc in slaapstand toch nog altijd zo'n 50W verbruikt.
                            En die stond hier altijd aan. Nu alleen als ik er op aan het werken ben. Dus als ik er maar 4 uur op werk staat ie 20 uur 50W te verbruiken. 365 dagen per jaar.
                            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                            Comment


                            • #15
                              Re: verbruik elektriciteit

                              Mijn PC verbruikt terwijl ik er nu op aan het typen ben - een desktop met 6-core cpu en 8 TB schijf, inclusief scherm - nauwelijks meer dan 50W, in slaapstand minder dan 2W.
                              Energie-instellingen nakijken helpt (en uitzetten na gebruik, die dingen starten zeer snel op tegenwoordig).

                              Als je in de zomer je warm water op elektriciteit (denkt te) moet(en) omschakelen heb je waarschijnlijk nog zo'n oud mazoutmonster in je kelder staan.
                              Door de CV-ketel te vernieuwen ga je niet alleen in de zomer maar het hele jaar door geld besparen.
                              Last edited by palombian; 28 november 2018, 08:50.

                              Comment

                              Working...
                              X