Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Suggestie voor eerste muziek in huis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Rare high-end of fuiven? [emoji848]
    Men moet niet zo ver gaan om toch wat deftige muziek te hebben en een verschil te merken.
    Als je met single-ended triodes bezig bent die hoogstens een paar watt kunnen leveren of van die luidsprekers die een hele slechte gevoeligheid hebben dan is dat misschien een optie. Maar dan ben in het gebied van de esoterische dingen van de PB&FBPS. Iemand die daar mee bezig is, die heeft waarschijnlijk kabels die een half jaarloon kosten en op teflon steunen van de grond/wand gehouden worden en in een patroon dat rekening houdt met de aardstralen lopen. Die gaan de vraag hier niet stellen.

    Het verschil door kabels ga je niet merken met normale hifi. Tenzij je natuurlijk wire-wrap draad gaat gebruiken (en dan nog). Doe de test eens en zet 2-3 Ohm in serie met je luidsprekers. De kans dat je dat merkt is zo goed als onbestaande. (ja, als je het zelf doet ga je dat merken omdat je het weet. Dit is het terrein van ABX testen) Je zou je verschieten hoe weinig vermogen je nodig hebt om een living met muziek te vullen als je luidsprekers aangepast zijn aan het volume van de ruimte.

    Comment


    • #17
      Suggestie voor eerste muziek in huis

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Als je met single-ended triodes bezig bent die hoogstens een paar watt kunnen leveren of van die luidsprekers die een hele slechte gevoeligheid hebben dan is dat misschien een optie. Maar dan ben in het gebied van de esoterische dingen van de PB&FBPS. Iemand die daar mee bezig is, die heeft waarschijnlijk kabels die een half jaarloon kosten en op teflon steunen van de grond/wand gehouden worden en in een patroon dat rekening houdt met de aardstralen lopen. Die gaan de vraag hier niet stellen.

      Het verschil door kabels ga je niet merken met normale hifi. Tenzij je natuurlijk wire-wrap draad gaat gebruiken (en dan nog). Doe de test eens en zet 2-3 Ohm in serie met je luidsprekers. De kans dat je dat merkt is zo goed als onbestaande. (ja, als je het zelf doet ga je dat merken omdat je het weet. Dit is het terrein van ABX testen) Je zou je verschieten hoe weinig vermogen je nodig hebt om een living met muziek te vullen als je luidsprekers aangepast zijn aan het volume van de ruimte.
      Dure kabels zijn zeker niet altijd specifiek beter voor de gemiddelde gebruiker, dat had ik al aangekaart.
      Maar een juiste minimale dikte van correcte kabels gebruiken, daar gaat men wel degelijk een verschil kunnen horen.
      Uiteraard niet in het hoge of midden frequentiegebied en evenmin op laag volume en ook niet met een mini keten.

      Maar als men een deftige (ik zeg niet extreem dure high-end) installatie heeft en het ook eens even wat luider wil zetten en wil genieten van diepe bassen, dan is er wel degelijk een verschil merkbaar vanaf een bepaald volume.

      Het goedkoopste kabelke van 0,75 uit de doe-het-zelf zou ik voor een wat betere installatie toch nooit gebruiken al zal dat ook werken, er zijn genoeg betaalbare deftige kabels te vinden die heel goed zijn en dus zeker geen stukken van mensen hoeven te kosten.

      Wat is een paar Watt hé … hetgeen men te horen krijgt zal inderdaad fors afhangen van de gevoeligheid van de luidsprekers en de eerlijke weergave van de fabrikant wat specificaties betreft.
      Groot verschil tussen piekvermogen, RMS, bij welke maximale vervorming, …
      En de eerlijkheid van de verkoper speelt ook … er zijn er die kabels van 2€ de lopende meter durven verkopen aan 36€ (of meer) de lopende meter.

      De Denon die hier ter sprake kwam heeft een vermogen van 145W per kanaal bij 6 Ohm en 1% THD (100W en 0,08% THD bij 8 Ohm), de voorgestelde Dali luidsprekers zijn 6 Ohm.
      Echter hebben deze luidsprekers maar een gevoeligheid van 86 dB en een frequentiebereik vanaf 86 Hz, van veel bass gaan we daarmee niet spreken.
      (Specificaties bekeken via geposte links, niet gaan opzoeken bij de fabrikanten.)

      Iedereen heeft uiteraard verschillende verlangens en de ene is al sneller tevreden dan de andere en men moet uiteraard zien waarvoor het moet dienen.
      Echte audiofielen zullen daar uiteraard nog anders over denken, die geven vele duizenden uit aan wat zij belangrijk vinden en waar elke 1% verbetering 100% prijsverhoging kan betekenen.
      Wie zijn wij om mensen hun hobby of droom te bekritiseren, als ze daar zelf maar gelukkig mee zijn en het zelf betalen. [emoji106]
      Bij de voorgestelde installatie zal een verschil in kabels inderdaad weinig uitmaken.
      Last edited by VerSeg; 9 januari 2022, 11:14.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        ...
        Die Dali Fazon Sat zijn satelietspeakers, zelfs met een subwoofer zou ik ze niet willen als hifi-boxen. Dali heeft beter dan dat. Ga eerder voor een stel kleine Kef, B&W, Yamaha, Cabasse of toch Dali. Rotel, Yamaha, Marantz hebben allemaal prima versterkers in modale prijsklasse.
        Daar een passende CD-speler bij, en iets dat Spotify of Apple Music kan streamen, en je bent gesteld.
        Zie verder waar ik voorlopig op uitkwam.

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Andere vraag is hoe groot de ruimte is. Zo'n kleine speaker mag dan leuk zijn, maar gaat die de ruimte kunnen vullen?
        Ik ben hier net aan het experimenteren met luidsprekers in mijn living (30m², een appartement). En zoiets als een PMC DB1 die krijgt dat niet vol. Nochtans geen slechte kastjes. Naast de pc is dat fantastisch maar een living krijgen die niet vol.
        - De leefruimte (open keuken/living) is zo’n 58 m2 (ong. kleine 8 x8), maar - belangrijker denk ik - afstand zetels tot luidsprekers +- 4m !?.
        – “De ruimte vullen” is allicht een nogal subjectief begrip. Wat versta je daaronder?
        - Uw PCM is wel al een prijzig beestje (1.550€ per stuk). Zie verder voor waar ik voorlopig op uitkwam. (+commentaar welkom)

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Dure kabels zijn zeker niet altijd specifiek beter voor de gemiddelde gebruiker, dat had ik al aangekaart.
        Maar een juiste minimale dikte van correcte kabels gebruiken, daar gaat men wel degelijk een verschil kunnen horen.
        Uiteraard niet in het hoge of midden frequentiegebied en evenmin op laag volume en ook niet met een mini keten.

        Maar als men een deftige (ik zeg niet extreem dure high-end) installatie heeft en het ook eens even wat luider wil zetten en wil genieten van diepe bassen, dan is er wel degelijk een verschil merkbaar vanaf een bepaald volume.

        Het goedkoopste kabelke van 0,75 uit de doe-het-zelf zou ik voor een wat betere installatie toch nooit gebruiken al zal dat ook werken, er zijn genoeg betaalbare deftige kabels te vinden die heel goed zijn en dus zeker geen stukken van mensen hoeven te kosten.

        Wat is een paar Watt hé … hetgeen men te horen krijgt zal inderdaad fors afhangen van de gevoeligheid van de luidsprekers en de eerlijke weergave van de fabrikant wat specificaties betreft.
        Groot verschil tussen piekvermogen, RMS, bij welke maximale vervorming, …
        En de eerlijkheid van de verkoper speelt ook … er zijn er die kabels van 2€ de lopende meter durven verkopen aan 36€ (of meer) de lopende meter.

        De Denon die hier ter sprake kwam heeft een vermogen van 145W per kanaal bij 6 Ohm en 1% THD (100W en 0,08% THD bij 8 Ohm), de voorgestelde Dali luidsprekers zijn 6 Ohm.
        Echter hebben deze luidsprekers maar een gevoeligheid van 86 dB en een frequentiebereik vanaf 86 Hz, van veel bass gaan we daarmee niet spreken.
        (Specificaties bekeken via geposte links, niet gaan opzoeken bij de fabrikanten.)

        Iedereen heeft uiteraard verschillende verlangens en de ene is al sneller tevreden dan de andere en men moet uiteraard zien waarvoor het moet dienen.
        Echte audiofielen zullen daar uiteraard nog anders over denken, die geven vele duizenden uit aan wat zij belangrijk vinden en waar elke 1% verbetering 100% prijsverhoging kan betekenen.
        Wie zijn wij om mensen hun hobby of droom te bekritiseren, als ze daar zelf maar gelukkig mee zijn en het zelf betalen. [emoji106]
        Bij de voorgestelde installatie zal een verschil in kabels inderdaad weinig uitmaken.
        - Waarom precies “soepele draden”, tenzij in functie van het gemakkelijk trekken door bestaande elektro installatiebuizen..?
        Ik heb bvb Atmos Air 195 een tijd geleden aangekocht ter vervanging van mijn bestaande maar durfde er totnutoe nog niet aan beginnen die door te trekken bij gebrek aan specifieke trekdraad.

        - "Niet veel bass met die wall mounted Dali Fazon is inderdaad te verwachten. Ergens las ik die best aan te vullen met een subwoofer: deze Dali Fazon sub1

        Verdere commentaren welkom.
        Intussen kwam ik daarnaast hier op uit : websiste whathifi : System suggestions deze combinatie
        Music streamer: Audiolab 6000N Play (£449, $600)
        CD player: Marantz CD6006 (£349)
        Amplifier: Marantz PM6006 (£349)
        Speakers: Dali Oberon 1 (£349, $599)
        Total: £1496

        Geen wall speaker dus en bovendien, als het dan toch geen wallspeaker wordt, kan er misschien uitgekeken worden naar een upgrade voor die Oberon 1.

        Is Whathifi trouwens een degelijke en betrouwbare site? Het lijkt mij wel.

        Comment


        • #19
          Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

          Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
          - Waarom precies “soepele draden”, tenzij in functie van het gemakkelijk trekken door bestaande elektro installatiebuizen..?
          Misschien niet zo duidelijk, maar ik bedoel draad dat niet uit 1 geleider bestaat zoals de gekende stijve elektriciteitskabels.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
            - De leefruimte (open keuken/living) is zo’n 58 m2 (ong. kleine 8 x8), maar - belangrijker denk ik - afstand zetels tot luidsprekers +- 4m !?.
            – “De ruimte vullen” is allicht een nogal subjectief begrip. Wat versta je daaronder?
            - Uw PCM is wel al een prijzig beestje (1.550€ per stuk). Zie verder voor waar ik voorlopig op uitkwam. (+commentaar welkom)
            4 meter begint inderdaad al op te lopen. Met ruimte vullen bedoel ik dat het volume en de klank overal in de ruimte ongeveer gelijk is. Dus niet dat je vlakbij een goeie uitgebalanceerde klank hebt en dan aan het andere einde het een heel stuk minder is.

            Die PMC's heb ik jaren geleden wel een stuk minder betaald (goeie 500 euro bijna 20 jaar geleden). En er zijn ook veel verschillende modellen van. De eenvoudigste staan vind ik nu voor €1200/paar. Het model dat ik heb maken ze niet meer maar de naam is wel gebleven. De DB is de kleinste van de reeks en die naam blijft zelfs als de speaker verandert. Als ik die in mijn living zet die ongeveer half zo klein is als jouw ruimte, dan is dat wel te doen vlakbij de speakers, maar eenmaal een meter of 2-3 er af valt de bas weg. Tenzij je het volume zo hoog zet dat het dichtbij niet meer prettig is.

            Soepele draden zijn te verkiezen omdat de aansluitingen achteraan de luidsprekers en de versterkers gemaakt zijn voor dat type draden.

            Volgens de website van Dali is die Oberon 1 bruikbaar voor "wall mounting". Je zal dan nog een set ophangmateriaal moeten aanschaffen maar dat gaat de kost niet zijn.

            Comment


            • #21
              Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

              “Soepele draden” zijn kabels die uit meerdere dunne draden gevlochten zijn. De reden om deze te verkiezen heeft niets te maken met de aansluitingen op de boxen, maar alles met het minimaliseren van het “skin effect”.

              Comment


              • #22
                Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                Btw, als je Dali’s zou nemen, zou ik gaan voor de iets grotere Oberon 3. Ietsje pietsje beter in de bassen.

                Comment


                • #23
                  Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  “Soepele draden” zijn kabels die uit meerdere dunne draden gevlochten zijn. De reden om deze te verkiezen heeft niets te maken met de aansluitingen op de boxen, maar alles met het minimaliseren van het “skin effect”.
                  Neen. Met soepele draden verminder je enkel het skin effect als elke van de dunne draden geïsoleerd is tov de andere. Dan spreken we over "Litze" draad, voor wie ooit in oude radio's gezeten heeft, dat was die draad waarmee de ferriet antenne gewikkeld was. Gewoon soepele elektriciteitsdraad daar is elke van de dunne draden niet geïsoleerd dus dat helpt niets tegen skin effect.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                    Litze-draad: link

                    Comment


                    • #25
                      Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                      Lees deze, die klopt wel: https://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire

                      Litz wire is a particular type of multistrand wire or cable used in electronics to carry alternating current (AC) at radio frequencies. The wire is designed to reduce the skin effect and proximity effect losses in conductors used at frequencies up to about 1 MHz.[1] It consists of many thin wire strands, individually insulated and twisted or woven together, following one of several carefully prescribed patterns[2][better source needed] often involving several levels (groups of twisted wires are twisted together, etc.).
                      Als je trouwens de link in de nederlandse versie naar de fabrikant volgt dan staat daar ook duidelijk:
                      Hochfrequenzlitze, auch HF-Litze, ist eine Litze, welche aus einer größeren Anzahl feiner, meist durch Lack voneinander isolierter Drähte besteht, die so verflochten sind , dass im Mittel jeder Einzeldraht möglichst jede Stelle im Gesamtquerschnitt der Litze gleich oft einnimmt.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                        Akkoord voor hoogfrequent-litze, zoals trouwens correct gespecificeerd in je 2de citaat.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                          Kijk eens op de site van Teufel

                          Had twee jaar geleden hetzelfde probleem, miniketen om zeep en wou terug degelijke sound (had B&W vroeger)
                          Dus terug bij B&W in combi met een Nad prijs gevraagd... effe gaan zitten en besloten dat we er dat niet aan gaan uitgeven.

                          Na mij echtgenote overtuigd te hebben (afmetingen van de boxen die ik wou lag moeilijk), bij Teufel de Theater 500 Kombo online besteld. (Teufel geeft 8 weken luister/bedenktijd, dus weinig risico)
                          Een week later een vrachtwagen voor de deur met een pallet audiomateriaal De torens geïnstalleerd op de optionele spikes enne heel mooi geluid, super tevreden van.
                          De kids vinden de Bluetooth streaming grandioos. 'k Weet niet of de buren hun muziek appreciëren, ze durven al eens wat volume geven

                          Ze hebben ook verschillende draadloze oplossingen (Raumfeld overgenomen jaren geleden)

                          Ondertussen bieden ze ook Denon aan.
                          Rudy,

                          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                            Dank voor de bruikbare opmerkingen en vragen, waarop ik hieronder probeer te antwoorden.

                            Wat budget betreft:
                            dat is een beetje rekbaar in tijden van nul rente maar ook en vooral naargelang de verwachtingen/wensen/ambitie.
                            Ik zou het zo benaderen: ik zie 3 categorieën met daarbij horende prijsvorken:
                            – categorie “als er maar muziek uit komt” (geluidskwaliteit van ondergeschikt belang )
                            – categorie “hifi” : “grote natuurgetrouwheid aan het origineel en lage toegevoegde ruis en vervorming
                            – high end : de duurste en technisch meest geavanceerde stereo-apparatuur

                            Geen high end alvast.

                            Waarvoor moet die dienen?
                            Beiden hebben druk professioneel leven, weinig tijd, kleutertje in huis. Mini ketentje (dat toch al lang “stil” stond) defect. Aankoop gericht op huidig weinig en toekomstig wat meer luisteren en kwaliteit, dus doelgroep “hifi” maar geen wens voor “bioscoopervaring in de woonkamer” dus geen noodzaak voor surround.
                            Een CD speler lijkt wel wenselijk. Voorlopig geen plaats voor platenspeler. Of dat ooit wenselijk wordt moet ik checken maar is zeker nu nog niet aan de orde.

                            @ frank207be: wat bedoel je met een mooie streaming speaker?
                            Bedoel je dan draadloze zoals bvb dit gamma: https://www.hifiklubben.nl/luidsprek...r%20-%20stereo
                            (dan missen ze wel hun CD, wat vermoed ik leuker “handling” is voor de kleuter nu en de komende jaren).

                            Mijn vrees is dat die DALI Fazon Sat (en de voorbekabeling in de muren door de elektrieker destijds) een limiterende factor zal zijn. (alhoewel ikzelf ook geen superkabels in mijn hifi installatie heb).
                            Ik bedoelde iets als de B&W Zeppelin of Formation Wedge en als het wat minder mag zijn qua vormgeving Sonos Five/BluesoundPULSE 2i of Denon Home 250. Als dan nog een hifi upgrade wenselijk is na enkele jaren, kan naar een hoogwaardiger stereo set uitgekeken worden en kan deze speaker nog in een andere ruimte gebruikt worden. Zelf heb ik trouwens al mijn CD's naar FLAC gedigitaliseerd en deze staan allemaal op mijn NAS.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                              Kijk eens op de site van Teufel

                              Had twee jaar geleden hetzelfde probleem, miniketen om zeep en wou terug degelijke sound (had B&W vroeger)
                              Dus terug bij B&W in combi met een Nad prijs gevraagd... effe gaan zitten en besloten dat we er dat niet aan gaan uitgeven.

                              Na mij echtgenote overtuigd te hebben (afmetingen van de boxen die ik wou lag moeilijk), bij Teufel de Theater 500 Kombo online besteld. (Teufel geeft 8 weken luister/bedenktijd, dus weinig risico)
                              Een week later een vrachtwagen voor de deur met een pallet audiomateriaal De torens geïnstalleerd op de optionele spikes enne heel mooi geluid, super tevreden van.
                              De kids vinden de Bluetooth streaming grandioos. 'k Weet niet of de buren hun muziek appreciëren, ze durven al eens wat volume geven

                              Ze hebben ook verschillende draadloze oplossingen (Raumfeld overgenomen jaren geleden)
                              Ondertussen bieden ze ook Denon aan.
                              Afmetingen zijn idd een belangrijk argument dat zal meespelen. Teufel is me totaal onbekend. Lijkt een online winkel? Maar van Teufel producten as such vind ik niet meteen iets terug op sites zoals Whathifi.com of Stereo.de (Duitse site). Het lijkt me moeilijk afwegen tegen de bekendere merken als er geen vergelijkende tests te vinden zijn.

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Ik bedoelde iets als de B&W Zeppelin of Formation Wedge en als het wat minder mag zijn qua vormgeving Sonos Five/BluesoundPULSE 2i of Denon Home 250. Als dan nog een hifi upgrade wenselijk is na enkele jaren, kan naar een hoogwaardiger stereo set uitgekeken worden en kan deze speaker nog in een andere ruimte gebruikt worden. Zelf heb ik trouwens al mijn CD's naar FLAC gedigitaliseerd en deze staan allemaal op mijn NAS.
                              Is een optie die misschien het overwegen waard is als ze liever nog geen definitieve keuze willen maken.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                                Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                                Afmetingen zijn idd een belangrijk argument dat zal meespelen. Teufel is me totaal onbekend. Lijkt een online winkel? Maar van Teufel producten as such vind ik niet meteen iets terug op sites zoals Whathifi.com of Stereo.de (Duitse site). Het lijkt me moeilijk afwegen tegen de bekendere merken als er geen vergelijkende tests te vinden zijn.
                                Teufel is een Duitse fabrikant die al een 40 jaar meedraait in audio. Tot voor kort kon je enkel Online kopen. Ondertussen hebben ze enkel winkels, maar niet echt in de buurt.
                                Ik ken ze al een paar jaar en ondertussen hebben wij en enkele vrienden al wat dingen van Teufel in huis. Stelt niet teleur en als het niet voldoet stuur je het gewoon terug.
                                Qua prijs, schakel je de groothandel en de kleinhandel uit. Hierdoor zitten die heel scherp.
                                Rudy,

                                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                                Comment

                                Working...
                                X