Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 26 t/m 34 van 34

Standaard Stopcontact/schakelaar vraagje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
    Conclusie: toch maar mijn electricien laten komen, want het is al snel Chinees voor mij.
    Tijdens zijn laatste bezoek vertelde de man trouwens dat Mortsel nog altijd een ‘oud net’ heeft met 220 tussen de fasen, hetgeen jongere klussers wel eens in de war brengt. Enfin, dat had ik er toch uit begrepen, maar misschien was ik degene die in de war was
    Diene gast van de Brico weet zelf niet wat hij zegt ... trouwens is een oude installatie monofase de eenvoudigste om aan te werken en dat zou ook de elektricien moeten weten.

Sluit ofwel gewoon uw nieuwe schakelaar en stopcontact aan zoals deze en alles zal werken, zeker als het al jaren zo gewerkt heeft.
    Ofwel,laat ge alles in orde zetten door een elektricien want zoals je eerder aangekaart hebt dat er overal wat losse kabels zitten, dat is niet echt logisch.

Ik weet vooraf wat uw elektricien gaat zeggen ... dat al de bedrading in uw huis moet vervangen worden.
    Langs ene kant heeft hij dan ook gelijk want een echte vakman mag zich niet permitteren iets te laten dat niet reglementair is.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 8 mei 2019 om 20:26
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Samengevat voor deze situatie, voortgaand dat het ooit werkte volgens het schema in #1:
    Op het stopcontact moet altijd rood en blauw toekomen.
    Op de enkelvoudige schakelaar moet altijd de zwarte toekomen plus één van de andere (blauw of rood).
    Heb je de juiste, dan brandt het licht bij gesloten schakelaar.
    Heb je de verkeerde, dan brand het licht nooit.
    Meer mogelijkheden zijn er niet.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 8 mei 2019 om 20:28
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Standaard Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Samengevat voor deze situatie, voortgaand dat het ooit werkte volgens het schema in #1:
    Op het stopcontact moet altijd rood en blauw toekomen.
    Op de enkelvoudige schakelaar moet altijd de zwarte toekomen plus één van de andere (blauw of rood).
    Heb je de juiste, dan brandt het licht bij gesloten schakelaar.
    Heb je de verkeerde, dan brand het licht nooit.
    Meer mogelijkheden zijn er niet.
    Zo simpel is het, en als je aan de draad trekt zal er toch één bewegen bij de lamp. Voila, gevonden.
    En ook al is het een wissel geweest, het is altijd te maken hoor. Toch zeker als er een stopcontact onder zit.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ik weet vooraf wat uw elektricien gaat zeggen ... dat al de bedrading in uw huis moet vervangen worden.
    Tegenwoordig zeer afhankelijk van hoeveel werk die mens heeft, want ze staan niet allemaal te springen voor dat soort karweien Freddy.
    Bovendien is er niet overal de mogelijkheid de verlichting te scheiden van de stopcontacten zonder een massa kap en breekwerk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Tegenwoordig zeer afhankelijk van hoeveel werk die mens heeft, want ze staan niet allemaal te springen voor dat soort karweien Freddy.
    Bovendien is er niet overal de mogelijkheid de verlichting te scheiden van de stopcontacten zonder een massa kap en breekwerk.
    Klopt, maar ze staan ook niet te springen om niet reglementaire zaken achter te laten en verantwoordelijk te worden door er aan gewerkt te hebben ... tenzij zonder factuur zodat er geen bewijs is.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
    Zo simpel is het, en als je aan de draad trekt zal er toch één bewegen bij de lamp. Voila, gevonden.
    En ook al is het een wissel geweest, het is altijd te maken hoor. Toch zeker als er een stopcontact onder zit.
    Bij een éénfasige installatie zijn er (buiten de aarding) toch maar 2 verschillende draden.
    Probleem met oude 3x230V netten is dat je die met de voltmeter (proberen zie ik niet zo zitten) niet apart kan bepalen, er is geen nul.
    Zelfs met de schakelaar uit riskeer je nog een schok als je een lamp wil aansluiten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Bij een éénfasige installatie zijn er (buiten de aarding) toch maar 2 verschillende draden.
    Probleem met oude 3x230V netten is dat je die met de voltmeter (proberen zie ik niet zo zitten) niet apart kan bepalen, er is geen nul.
    Zelfs met de schakelaar uit riskeer je nog een schok als je een lamp wil aansluiten.
    Ik zou dan ook altijd aanraden om spanningsloos te werken.
    Maar in TS zijn geval moet dat hier niet moeilijk zijn om het te laten werken.
    Mits je weet waar je mee bezig bent.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

En hoe is dit nu eigenlijk afgelopen?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Dat weet ik zaterdag te zeggen.

Sent from my LG-H870DS using Tapatalk
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 16
    Laatste bericht: 6 oktober 2015, 12:00
  2. Schakelaar
    Door wimpieken in forum Stilleven & Abstract
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 21 oktober 2011, 11:43
  3. Schakelaar
    Door Paul4545 in forum Fotobeoordeling Zwart-Wit
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 12 januari 2011, 15:22