Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stopcontact/schakelaar vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    En als het elektriciteitsnet bij die "snuggere elektricien" een is van 3x230 zonder nulleider?
    Zoals ik zei, meten.
    Meten is weten [emoji6]

    Maar zelfs dan zorg je dat de kleuren kloppen met een fase en neuter net zodat bij een omschakeling alles nog klopt.
    --
    mlap.
    T.T.
    Last edited by mlap; 8 mei 2019, 13:28.

    Comment


    • #17
      Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      En als het elektriciteitsnet bij die "snuggere elektricien" een is van 3x230 zonder nulleider?
      En dan?
      Kleuren respecteren kan men altijd.
      Maar dat maakt niet uit in dit geval, het moet dezelfde draad zijn dat via de schakelaar doorverbonden wordt als voorheen of men moet de andere draad naar de lamp ook gaan veranderen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Stopcontact/schakelaar vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
        Zoals ik zei, meten.
        Meten is weten [emoji6].
        Zonder meten ... tussen rood en blauw staat permanent 220V indien de zekering op staat en er geen stroomonderbreking is tenminste. [emoji1]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          En als het elektriciteitsnet bij die "snuggere elektricien" een is van 3x230 zonder nulleider?
          Buiten het feit dat de nul (althans de blauwe draad die daar voor dient) wordt geschakeld en dat rood geen standaard kleur is voor een fase is er toch niets verkeerd ?
          En de dag dat deze installatie op een 3+N wordt aangesloten zal de lamp bij open schakelaar 230V hebben, wat ze nu ook heeft.

          Of begrijp ik het helemaal verkeerd ?

          Comment


          • #20
            Stopcontact/schakelaar vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            aangesloten zal de lamp bij open schakelaar 230V hebben, wat ze nu ook heeft.

            Of begrijp ik het helemaal verkeerd ?
            Bij open schakelaar zal die lamp nog steeds maar één draad aangesloten hebben en dus nog steeds uit zijn.
            En dat de aansluiting nu monofase of driefasig is, de lamp zal altijd op dezelfde manier werken en bij gesloten schakelaar branden.
            Indien schakelaar correct aangesloten is tenminste, los van de kleur.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Buiten het feit dat de nul (althans de blauwe draad die daar voor dient) wordt geschakeld en dat rood geen standaard kleur is voor een fase is er toch niets verkeerd ?
              En de dag dat deze installatie op een 3+N wordt aangesloten zal de lamp bij open schakelaar 230V hebben, wat ze nu ook heeft.

              Of begrijp ik het helemaal verkeerd ?
              De dag dat men overschakelt zal men eerst in elk huis in de zekeringkast de blauwe draden moeten aansluiten aan de N en dan pas spanning op de installatie zetten. Dat van die open schakelaar, hier begrijp ik jouw vraag niet. Rood is wel de kleur voor een fase en blauw voor N. Ik denk wel dat het probleem hier is dat inderdaad de blauwe draad wordt onderbroken of geschakeld. Oplossing zou ook kunnen zijn de blauwe draad rechtstreeks op het stopcontact en rood op de plaats waar nu de blauwe zijn aangesloten. Waarschijnlijk is hier een meerpolige of andere schakelaar gebruikt, elke schakelaar kan namelijk gebruikt worden als enkelpolige.
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

              Comment


              • #22
                Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

                dan heeft hem altijd kortsluiting, want van de 3 draden ( 3 x 220 V zeg je ) wordt dan altijd 2 draden kortgesloten, dus : licht in de schakelaar als ge dat zou opzetten

                Comment


                • #23
                  Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                  De dag dat men overschakelt zal men eerst in elk huis in de zekeringkast de blauwe draden moeten aansluiten aan de N en dan pas spanning op de installatie zetten. Dat van die open schakelaar, hier begrijp ik jouw vraag niet. Rood is wel de kleur voor een fase en blauw voor N. Ik denk wel dat het probleem hier is dat inderdaad de blauwe draad wordt onderbroken of geschakeld. Oplossing zou ook kunnen zijn de blauwe draad rechtstreeks op het stopcontact en rood op de plaats waar nu de blauwe zijn aangesloten. Waarschijnlijk is hier een meerpolige of andere schakelaar gebruikt, elke schakelaar kan namelijk gebruikt worden als enkelpolige.
                  Met open schakelaar bedoel ik dat wanneer de (éénpolige) schakelaar af staat (de lamp uit) er nog steeds 230V op de fitting zit.
                  Dat is zo met een 3x230V en zal zo blijven op 3x400V+N wanneer men blauw aan de N aansluit (anders is alles kapot).
                  Volgens ik begrijp zal deze installatie toch blijven werken na omschakeling weliswaar niet in optimale veiligheid.
                  Door achteraf in de kast rood en blauw om te wisselen kan dat toch rechtgezet worden ?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

                    Conclusie: toch maar mijn electricien laten komen, want het is al snel Chinees voor mij.
                    Tijdens zijn laatste bezoek vertelde de man trouwens dat Mortsel nog altijd een ‘oud net’ heeft met 220 tussen de fasen, hetgeen jongere klussers wel eens in de war brengt. Enfin, dat had ik er toch uit begrepen, maar misschien was ik degene die in de war was
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                    Comment


                    • #25
                      Stopcontact/schakelaar vraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                      dan heeft hem altijd kortsluiting, want van de 3 draden ( 3 x 220 V zeg je ) wordt dan altijd 2 draden kortgesloten, dus : licht in de schakelaar als ge dat zou opzetten
                      De 3 x 220 of 3 x 400 komt enkel in de verdeelkast toe, de rest van de bedrading blijft gewoon twee draden zonder kortsluiting.
                      In het ergste geval sluit men op twee fasen aan in plaats van op de neutraal ... een klein beetje te hoge spanning dan.
                      Last edited by VerSeg; 8 mei 2019, 19:57.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Stopcontact/schakelaar vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                        Conclusie: toch maar mijn electricien laten komen, want het is al snel Chinees voor mij.
                        Tijdens zijn laatste bezoek vertelde de man trouwens dat Mortsel nog altijd een ‘oud net’ heeft met 220 tussen de fasen, hetgeen jongere klussers wel eens in de war brengt. Enfin, dat had ik er toch uit begrepen, maar misschien was ik degene die in de war was
                        Diene gast van de Brico weet zelf niet wat hij zegt ... trouwens is een oude installatie monofase de eenvoudigste om aan te werken en dat zou ook de elektricien moeten weten.

                        Sluit ofwel gewoon uw nieuwe schakelaar en stopcontact aan zoals deze en alles zal werken, zeker als het al jaren zo gewerkt heeft.
                        Ofwel,laat ge alles in orde zetten door een elektricien want zoals je eerder aangekaart hebt dat er overal wat losse kabels zitten, dat is niet echt logisch.

                        Ik weet vooraf wat uw elektricien gaat zeggen ... dat al de bedrading in uw huis moet vervangen worden.
                        Langs ene kant heeft hij dan ook gelijk want een echte vakman mag zich niet permitteren iets te laten dat niet reglementair is.
                        Last edited by VerSeg; 8 mei 2019, 20:26.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Stopcontact/schakelaar vraagje

                          Samengevat voor deze situatie, voortgaand dat het ooit werkte volgens het schema in #1:
                          Op het stopcontact moet altijd rood en blauw toekomen.
                          Op de enkelvoudige schakelaar moet altijd de zwarte toekomen plus één van de andere (blauw of rood).
                          Heb je de juiste, dan brandt het licht bij gesloten schakelaar.
                          Heb je de verkeerde, dan brand het licht nooit.
                          Meer mogelijkheden zijn er niet.
                          Last edited by VerSeg; 8 mei 2019, 20:28.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Samengevat voor deze situatie, voortgaand dat het ooit werkte volgens het schema in #1:
                            Op het stopcontact moet altijd rood en blauw toekomen.
                            Op de enkelvoudige schakelaar moet altijd de zwarte toekomen plus één van de andere (blauw of rood).
                            Heb je de juiste, dan brandt het licht bij gesloten schakelaar.
                            Heb je de verkeerde, dan brand het licht nooit.
                            Meer mogelijkheden zijn er niet.
                            Zo simpel is het, en als je aan de draad trekt zal er toch één bewegen bij de lamp. Voila, gevonden.
                            En ook al is het een wissel geweest, het is altijd te maken hoor. Toch zeker als er een stopcontact onder zit.
                            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Ik weet vooraf wat uw elektricien gaat zeggen ... dat al de bedrading in uw huis moet vervangen worden.
                              Tegenwoordig zeer afhankelijk van hoeveel werk die mens heeft, want ze staan niet allemaal te springen voor dat soort karweien Freddy.
                              Bovendien is er niet overal de mogelijkheid de verlichting te scheiden van de stopcontacten zonder een massa kap en breekwerk.

                              Comment


                              • #30
                                Stopcontact/schakelaar vraagje

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Tegenwoordig zeer afhankelijk van hoeveel werk die mens heeft, want ze staan niet allemaal te springen voor dat soort karweien Freddy.
                                Bovendien is er niet overal de mogelijkheid de verlichting te scheiden van de stopcontacten zonder een massa kap en breekwerk.
                                Klopt, maar ze staan ook niet te springen om niet reglementaire zaken achter te laten en verantwoordelijk te worden door er aan gewerkt te hebben ... tenzij zonder factuur zodat er geen bewijs is.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X