Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scooter kopen? Voordelig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scooter kopen? Voordelig?

    Ellow!

    Allez, we zijn weer eens aan iets aant denken om te besparen se

    Ik zou misschien een scooter/brommerke willen kopen om woon-werkverkeer te doen.

    Heeft er iemand een scooter?

    Wat raden jullie mij aan?

    Ik zoek een scooter, die mag van mij 25 gaan, maar die mag ook 50-60 gaan van mij...

    - Mogen we daar mee op het fietspad?
    - Wat verbruikt zoiets?
    - Jaarlijkse verzekering? Kosten?
    - Hoeveel km's kan je zo met een scooter doen...
    - ..

    Alle info is welkom!!!

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Scooter kopen? Voordelig?

    Ik heb een collega die met een scooter woon -werk verkeer doet. Zal het hem eens vragen. Ik denk wel als je in bezit bent van een autoverzekering die kan koppelen. Als het nog mogelijk is.


    Ik ben ook op zoek naar een goedkoper woon-werk verkeer , 2 wagens wordt toch wel wat duur.
    Last edited by Fabbe; 25 mei 2008, 17:03.

    Comment


    • #3
      Re: Scooter kopen? Voordelig?

      hou er wel rekening mee, dat je kapperkosten ook flink omhoog gaan, door het dragen van een helm.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Scooter kopen? Voordelig?

        Ze spreken er wel over, om die 2 taktjes te doen verdwijnen, die zouden het millieu nog zwaarder belasten dan een vrachtwagen .


        Het is nu wel een nederlands artikel, maar vervuiling blijft overal hetzelfde
        (http://www.telegraaf.nl/binnenland/3...__.html?p=16,1 )
        To make your dreams come true, wake up

        Comment


        • #5
          Re: Scooter kopen? Voordelig?

          Dus opteer voor een vier-takt motor of nog beter, elektrisch (als die bestaan)
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: Scooter kopen? Voordelig?

            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            elektrisch (als die bestaan)
            Jazeker bestaan die: zie hier bijvoorbeeld. Maar er zijn er nog wel meer... als ik wat verder weg van mijn werk zou wonen zou ik er ook een kopen - maar ik kan het nu gewoon fietsen en eventueel zelfs lopen.

            Comment


            • #7
              Re: Scooter kopen? Voordelig?

              Over welke afstand gaat het?

              Als de afstand niet te groot is, dan is een fiets altijd de goedkoopste oplossing om op het werk te geraken. Je hoeft dan ook geen lid te worden van een of andere fitnes-club om na het werk wat aan sport te doen, dat doe je al tijdens de verplaatsing (je spaart dus nog meer geld uit).

              Een fiets met een elektrische hulpmotor zorgt ervoor dat je niet zo zwaar moet trappen bij tegenwind, dat kan ook een prima keuze zijn. Dan krijg je zelf ook nog altijd wat beweging, maar je zal niet zo zweten tijdens (of net na) de rit.

              25km/h op het fietspad, dat gaat nog vrij goed, 50-60km/h op het fietspad, dan rij je vroeg of laat wel eens tegen een wagen die van een oprit (of zijstraat) komt omdat die je niet heeft zien aankomen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Scooter kopen? Voordelig?

                Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                Jazeker bestaan die: zie hier bijvoorbeeld. Maar er zijn er nog wel meer... als ik wat verder weg van mijn werk zou wonen zou ik er ook een kopen - maar ik kan het nu gewoon fietsen en eventueel zelfs lopen.
                Je mag niet te ver van het werk wonen, anders geraak je er niet.

                Ik zie dat er in een bepaald model 4 accu's zitten van 12V/50Ah. Het verbruik is 4KWh per 100km, de accu's geven in totaal maar 2,4KWh...

                En dan moet je er nog rekening mee houden dat je de loodaccu's nooit 100% mag ontladen, want dan blijven ze niet lang heel.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Scooter kopen? Voordelig?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  50-60km/h op het fietspad, dan rij je vroeg of laat wel eens tegen een wagen die van een oprit (of zijstraat) komt omdat die je niet heeft zien aankomen.
                  En ik hoop ook op een patrouille die je er een fikse bekeuring voor geeft!

                  You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                  Comment


                  • #10
                    Re: Scooter kopen? Voordelig?

                    > Heeft er iemand een scooter?

                    Heb een Aprilia Mojito gehad, nu een Yamaha YBR125 om elke dag naar 't werk te gaan..

                    > Ik zoek een scooter, die mag van mij 25 gaan, maar die mag ook 50-60 gaan van mij...

                    Een klasse A of B dus ? Of heb je een auto-rijbewijs en wil je eventueel een 125cc overwegen ?

                    > Wat raden jullie mij aan?

                    Dat hangt af van de weg die je gaat nemen.. in 't stad, op de buiten, rustige wegen, drukke hoofdbanen/autosnelwegen, zijn er goede fietspaden, ... hoeveel kilometer moet je doen, .. zonder meer info is het lastig om je raad te geven.

                    > - Mogen we daar mee op het fietspad?

                    Klasse A wel, B meestal (maar is soms verboden). Beste dat je kan doen is je ogen openhouden op de weg naar het werk en zien of je fietspaden tegenkomt waar klasse B verboden is, en op wat voor een drukke baan je dan wel op moet.. (de Boomsesteenweg in Wilrijk is zo'n voorbeeld, klasse B moet daar op de baan tussen autos en vrachtwagens die 70km/u rijden.. )

                    > - Wat verbruikt zoiets?

                    2-takt tussen de 3 a 4 liter per 100km..
                    met mijn YBR125 zit ik rond de 2.5l

                    - Jaarlijkse verzekering? Kosten?

                    verzekering rond de 100 euro, voor een 125cc is 't meer
                    heb je een autoverzekering dan kan je die eraan koppelen en is het de helft goedkoper

                    - Hoeveel km's kan je zo met een scooter doen...

                    veel..
                    pak toch 50.000 a 100.000km..
                    heeft wel regelmatig onderhoud nodig, ook nieuwe banden, remmen enz..

                    Nog een tip: opletten met al die goedkope chinese brommertjes die je in hypermarkten enzo vind.. is soms nogal lastig ivm onderhoud en reservestukken. Hebben naar 't schijnt ook snel last van roest (vnl op chroom) en de electronica.
                    Maar dat is een keuze die je voor jezelf moet maken: koop je iets van 1000 euro en hoop je dat je er 1 a 2 jaar goed mee rijdt, en gooi je het weg wanneer iets serieus kapot gaat - of koop je iets van 2000 euro of meer, om 't jaar ofzo een duur onderhoud (pak 200 euro als je banden/remmen moet vervangen) en ga je er van uit dat je er 5 a 10 jaar mee rijdt ?

                    Vergeet bij je vergelijking van de kostprijs niet degelijke kledij.. op een kleine scooter niet echt nodig (goede helm en handschoenen) maar ga je 50km/u of meer dan ook goede laarzen, broek, vest)..
                    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scooter kopen? Voordelig?

                      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                      Dus opteer voor een vier-takt motor of nog beter, elektrisch (als die bestaan)
                      Electrisch aangedreven vortuigen - en ook Hybride voertuigen zijn de grootste volk verlakkerij die er is uitgevonden - vooral als electrisciteits opwekking voor 95%+ nog dmv olie / cokes / kolengestookte of zelfs nuclaire centrales wordt opgewekt - Bij de eerste aantal verschuif je het probleem en je hebt (drie) dubbele inefficiency over de keten gezien (a) bij opwekking en voortraject van de energie op plaats van opwekking krijgen (b) transport kosten van electriciteit naar je stroompunt waar jij je auto oplaat (door weerstand en kopplelingsverleis) en tijdens het opladen gaat een deel door weerstand en warmte verloren... Totaal gezien verbruik ej feitelijk meer energie om 'zogezegd' schoon te rijden. Hybride vortuigen zijn ook zondig omdat je ruimtetechnisch inefficient bezig bent - extra electromotor, accu's voor opslag indien overtollige energie kan worden opgeslagen - maar daardoor zal algauw auto groter en zwaarder zijn dan een qua binneruimte vergelijkbare kleinere auto die dus door vergelijkbare prestaties door lagere gewicht en dus relatief kleinere moter juist groener scoort. En ja kernenergie is op zich wel schoon qua uitstoot maar daarbij hebben we momenteel een nog niet opgelost probleem van radio-actief afval. Centrales gestookt op zgn Bio-Massa is ook totaal fout geredeneerd omdat je netto evt geen C02 in de atmosfeer pompt maar uit een totale cyclus bezien doe jij dat ook niet bij , aardolie, aardgas LPG en andere fossiele brandstoffen als je de tijdsfactor buitenbeschouwing neemt - toen die 'voorraden' aan fossiele brandstoffen werd juist C02 en koolstof 'ontnomen' aan de kring door dit in voorraden op te slaan.
                      Als je echt mileubewust wilt zijn koop dan een fiets de 'legitiem en conform mileu eisien' is gemaakt dus geel 'El Chea\po' uit China waar ze het daar niet zo nauw mee nemen.
                      Empowering Ideas in Photography

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scooter kopen? Voordelig?

                        De afstand die ik moet doen elke dag is 13km enkel, dus 26km heen- en terug.

                        elke avond neem ik me voor met de fiets te gaan, maar als ik dan 's morgens opsta ontbreekt simpelweg de goesting en lukt het me niet...

                        Vandaar ben ik op zoek naar andere oplossing, waarsch. geen karakter... pffff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scooter kopen? Voordelig?

                          Ik probeer ook zoveel mogelijk naar het werk te fietsen, in de winter gebruik ik meestal de auto, en dan is het elke keer moeilijk om nadien weer op de fiets te stappen als het terug wat warmer wordt (ik moet 10 km rijden om op het werk te geraken, 20km per dag dus).


                          Vraag bij een fietsenmaker in de buurt eens of je een elektrische fiets mag testen, die is heel geschikt voor zo'n afstanden. Dan kom je niet zo bezweet op het werk aan (maar in de winter heb je dan wel meer last van de kou).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scooter kopen? Voordelig?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Je mag niet te ver van het werk wonen, anders geraak je er niet.
                            Bij al die dingen staat een bereik aangegeven van 70km. Bij een oplaadtijd van 4 uur kun je dus makkelijk 50km heen en 50km terug...

                            Ik zie dat er in een bepaald model 4 accu's zitten van 12V/50Ah. Het verbruik is 4KWh per 100km, de accu's geven in totaal maar 2,4KWh...
                            Gezien het feit dat ze op de website aangeven dat er 70km mee gereden kan worden neem ik aan dat die 4 kWh het uit het stopcontact opgenomen vermogen is.

                            En dan moet je er nog rekening mee houden dat je de loodaccu's nooit 100% mag ontladen, want dan blijven ze niet lang heel.
                            Er is ook een Lithium versie...

                            Elektrieke scooters zijn vast niet de oplossing in alle gevallen, maar zo lang je niet heel erg ver van je werk woont kan het best goed werken. Milieutechnisch is het misschien (nog) niet optimaal, maar dat kan zo maar veranderen. Ik vind 't leuke dingen (maar ga voorlopig gewoon op de fiets ).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scooter kopen? Voordelig?

                              Ik rij sinds een jaar of 4 terug met de fiets naar het werk (ong 6km enkel) en ik moet zeggen dat het een verademing is. Gelukkig zijn er bij ons in de buurt voldoende fietspaden en moet ik bijna geen gevaarlijke weg oversteken.
                              Ik rij winter en zomer, in mijn fietstassen zit waterdicht materiaal (laarzen, vestje en broek).
                              Mijn conditie is erop vooruitgegaan en voel me veel minder gestresseerd dan elke dag in de (auto-)file te staan.
                              Als 52-jarige heb ik er geen moeite mee. Het is gewoon een kwestie van (willen) doen, en met de huidige benzineprijzen is het nog voordelig ook.

                              Comment

                              Working...
                              X