Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Remmen op de motor.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Remmen op de motor.

    De afzak naar Mull of Kintyre is ook zo'n taaie.
    Ik kon de auto (Honda Civic) zelfs in 1e niet op de motor naar beneden krijgen. De toerenteller ging naar het rood.

    Comment


    • #32
      Re: Remmen op de motor.

      hoe werkt een hybride in de bergen..?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #33
        Re: Remmen op de motor.

        Op Kintyre staan er palmbomen langs de weg, ik heb net dit punt nog terug gevonden op Google Streetview (Campbeltown):

        (Deze foto heb ik 12 jaar geleden gemaakt, het ziet er nu nog hetzelfde uit.)
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #34
          Re: Remmen op de motor.

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          hoe werkt een hybride in de bergen..?
          grt,bouk.
          Die zal heel eventjes wat extra energie kunnen opslaan bij het remmen, maar de accu's zullen te snel vol zijn om dat tijdens een lange afdaling te kunnen doen.
          Zeker als er lithium-ion accu's worden gebruikt dan moet het systeem voorkomen dat die overladen worden (die kunnen exploderen).
          En als je bergop rijdt, dan kunnen de elektrische motors wel heel eventjes wat helpen, maar er is dan zo'n groot vermogen nodig dat de accu's na heel korte tijd leeg zijn.

          Een volledig elektrische wagen zal het heel moeilijk hebben op een bergpas, als die op een vlakke weg een bereik heeft van 100km, dan is het best mogelijk dat de accu's bergop leeg zijn na 10km (als de boel dan al niet is uitgeschakeld omdat de accu's of de elektromoter te heet worden).

          Er zijn ook hybrides met een grotere accu, die je op een oplaadpunt kan bijladen (of thuis). Die zal wat langer gebruik kunnen maken van de elektrische (hulp)motor, maar die moet tegelijk ook een heel wat groter gewicht mee naar boven sleuren, en dat geeft ook meer problemen tijdens de afdaling.
          De elektronica van zo'n wagen zal de boel dan wel in de hand houden, maar ik denk niet dat je in zo'n omstandigheden nog voordeel doet met een hybride.

          Alleen op een vlakke weg én een heel rustige rijstijl is een hybride zuiniger, als je er wat steviger mee door wil rijden, dan is het best mogelijk dat een vergelijkbare auto met benzine of dieselmotor zuiniger is.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #35
            Re: Remmen op de motor.

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Twee jaar geleden heb ik een tijd rondgereden met een defecte thermoswitch voor de ventilator, dit gaf problemen in file maar dat kon ik perfect ophalen met de verwarming op max en de blazer ook.
            Bij mij is het heel veel langer geleden, toen de ventilator eigenlijk al had moeten aanslaan als de temperatuur op half stond. Hij sloeg wel aan, maar veel te laat. Je kon bij die Ford Sierra 2300 echter eenvoudigweg de stekker van de thermostaat trekken en dan doorverbinden. Ik wist het en heb er een schakelaar tussengezet alvorens naar Tirol te vertrekken. Die moest wel af zolang de motor nog koud was, en inderdaad in de file bij 30 graden, niet.
            Niet af: op. En op tijd.

            Comment


            • #36
              Re: Remmen op de motor.

              Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
              Bij mij is het heel veel langer geleden, toen de ventilator eigenlijk al had moeten aanslaan als de temperatuur op half stond. Hij sloeg wel aan, maar veel te laat. Je kon bij die Ford Sierra 2300 echter eenvoudigweg de stekker van de thermostaat trekken en dan doorverbinden. Ik wist het en heb er een schakelaar tussengezet alvorens naar Tirol te vertrekken. Die moest wel af zolang de motor nog koud was, en inderdaad in de file bij 30 graden, niet.
              Niet af: op. En op tijd.
              Inderdaad, in die ford Sierra 2.300 zat een Peugeot (indenor) motor, de ventilator zat op een electromagneetkoppeling, aangedreven met de riem van de alternator en waterpomp, wie het contact van de thermostaat continu overbrugde kon ook om de twee jaar nieuwe lagers in die koppeling steken, want de massa kwam via de kogellagers, als daar constant stroom overkwam kreeg je een soort pitting op de loopvlakken van de lagers.

              Comment


              • #37
                Re: Remmen op de motor.

                Stekker van de thermostaat uittrekken
                Maar ik weet wat je bedoelt

                Dat hij wel schakelde maar te laat is wel vreemd.
                Het verhaal van de schakelaar heb ik ook van een kennis met een Renault Espace. Ik vind dit enkel een emergency-oplossing.

                @Geert : massa geven via kogellagers vind ik persoonlijk een denkfout van de ontwerper. Het zit hem soms idd in details.
                De W124 heeft ook zo'n elektromagnetische koppeling maar die is toch wel beter ontworpen.

                Comment


                • #38
                  Re: Remmen op de motor.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                  Zelfs mijn Bandit 1200 remde niet voldoende af op de motor, op sommige stukken moest ik in de eerste versnelling (gas dicht) nog bijremmen.
                  Die Guzzi had daar minder last mee, waarschijnlijk remt zo'n tweecilinder beter af op de motor dan een viercilinder.
                  Boxerpower rules...
                  D90 - D70 - F80 + glas

                  Comment


                  • #39
                    Re: Remmen op de motor.

                    Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                    Boxerpower rules...
                    Een Guzzi heeft een V-twin, geen boxer. Die Guzzi remde wel beter op de motor, maar een motor dient vooral om vooruit te geraken, en daar was die duidelijk minder sterk in.

                    En heel veel power zit daar niet in als je die vergelijkt met een Bandit 1200S. Die had standaard volgens de tests van de motorboekskes zo'n 108 achterwiel pk's (een pak meer dan de fabrieksopgave van 98pk aan de krukas), mijn Bandit had dan nog zo'n 10 pk's meer door een andere uitlaat (een van de weinige motoren waarbij een andere uitlaat werkelijk meer pk's geeft), en dan zat er ook nog een K&N luchtfilter in en waren de luchtinlaten van de airbox groter gemaakt, daardoor ging die toch net wat vlotter van zijn plaats dan een volledig originele. Die uitlaat maakte wel iets meer geluid dan de originele, maar omdat die goedgekeurd was voor Duitsland viel dat nog best mee.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: Remmen op de motor.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      En heel veel power zit daar niet in als je die vergelijkt met een Bandit 1200S. Die had standaard volgens de tests van de motorboekskes zo'n 108 achterwiel pk's (een pak meer dan de fabrieksopgave van 98pk aan de krukas), mijn Bandit had dan nog zo'n 10 pk's meer door een andere uitlaat (een van de weinige motoren waarbij een andere uitlaat werkelijk meer pk's geeft), en dan zat er ook nog een K&N luchtfilter in en waren de luchtinlaten van de airbox groter gemaakt, daardoor ging die toch net wat vlotter van zijn plaats dan een volledig originele. Die uitlaat maakte wel iets meer geluid dan de originele, maar omdat die goedgekeurd was voor Duitsland viel dat nog best mee.
                      Ik denk dat het maximum vermogen minder bepalend is voor het remmen op de motor. Nu moet ik voorzichtig zijn met wat ik zeg want van Guzzi weet ik niks, ik vermoed evenwel dat dit eerder een langeslagmotor is en de Bandit eerder vierkant of zelfs overvierkant (weet niet) met een groter koppel bij een lager toerental.
                      Een versnellingsbak is in feite een koppelomvormer, een groter koppel (kleinere versnelling) betekent in het omgekeerde geval een hogere remkracht op de motor.
                      In het kort : ik denk dat de Guzzi een hogere "tractorfactor" heeft in het krukasconcept. Een andere reden kan ik niet meteen bedenken.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Remmen op de motor.

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Ik denk dat het maximum vermogen minder bepalend is voor het remmen op de motor. Nu moet ik voorzichtig zijn met wat ik zeg want van Guzzi weet ik niks, ik vermoed evenwel dat dit eerder een langeslagmotor is en de Bandit eerder vierkant of zelfs overvierkant (weet niet) met een groter koppel bij een lager toerental.
                        Een versnellingsbak is in feite een koppelomvormer, een groter koppel (kleinere versnelling) betekent in het omgekeerde geval een hogere remkracht op de motor.
                        In het kort : ik denk dat de Guzzi een hogere "tractorfactor" heeft in het krukasconcept. Een andere reden kan ik niet meteen bedenken.
                        De Guzzi is inderdaad een langeslag motor, en ik denk dat elke Suzuki 4 cilinder overvierkant is.
                        De versnellingsbak heeft er zeker ook mee te maken, ik denk dat een Bandit 1200 een heel wat hogere snelheid kan halen in de eerste versnelling dan de Guzzi.
                        Door de kortere eerste zal de Guzzi zo al beter op de motor afremmen.

                        Ik kon niet direct de motorgegevens van de Bandit terugvinden, maar dit is een goede omschrijving van de Bandit 1200S zoals ik heb gehad:
                        MCNews brings you all of the latest motorcycle news including latest bikes, race results and motorcycle reviews.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Remmen op de motor.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Een Guzzi heeft een V-twin, geen boxer. Die Guzzi remde wel beter op de motor, maar een motor dient vooral om vooruit te geraken, en daar was die duidelijk minder sterk in.

                          En heel veel power zit daar niet in als je die vergelijkt met een Bandit 1200S. Die had standaard volgens de tests van de motorboekskes zo'n 108 achterwiel pk's (een pak meer dan de fabrieksopgave van 98pk aan de krukas), mijn Bandit had dan nog zo'n 10 pk's meer door een andere uitlaat (een van de weinige motoren waarbij een andere uitlaat werkelijk meer pk's geeft), en dan zat er ook nog een K&N luchtfilter in en waren de luchtinlaten van de airbox groter gemaakt, daardoor ging die toch net wat vlotter van zijn plaats dan een volledig originele. Die uitlaat maakte wel iets meer geluid dan de originele, maar omdat die goedgekeurd was voor Duitsland viel dat nog best mee.
                          Boxerpower=BMW
                          D90 - D70 - F80 + glas

                          Comment


                          • #43
                            Re: Remmen op de motor.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Durf er niet aan te denken, dit is pure zelfmoord. Je hebt niet alleen geen remmen meer maar ook geen stuurbekrachtiging meer (bij de meeste wagens toch) en dan kom je aan een haarspeldbocht.
                            Je hebt wel remmen, ze zijn alleen niet meer bekrachtigd.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Remmen op de motor.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              De Guzzi is inderdaad een langeslag motor, en ik denk dat elke Suzuki 4 cilinder overvierkant is.
                              De versnellingsbak heeft er zeker ook mee te maken, ik denk dat een Bandit 1200 een heel wat hogere snelheid kan halen in de eerste versnelling dan de Guzzi.
                              Door de kortere eerste zal de Guzzi zo al beter op de motor afremmen.
                              Denk ik ook Bart, ook de eindoverbrenging (gearing) zal een rol spelen.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Remmen op de motor.

                                Oorspronkelijk geplaatst door RemiH Bekijk bericht
                                Je hebt wel remmen, ze zijn alleen niet meer bekrachtigd.
                                Dat is zo maar als je er niet op voorzien bent is het toch wel panikeren.

                                Comment

                                Working...
                                X