Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 75 van 78

Discussie: Remmen op de motor.

  1. #51
    Geregistreerd: 27 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    De eeuwigdurende discussie onder motorrijders...

    De meeste tweecilinders hebben hun maximum koppel op een lager toerental dan een viercilinder, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het maximum koppel van die viercilinder lager is.
    Dacht ik ook, alleen al omwille van hun zwaardere zuigers en langere slag zijn ze bijna verplicht om in te zetten op een koppel bij lagere toeren.
    Honda heeft in de racerij ooit een 6-cilinder 250 cc gebouwd, als ik me niet vergis draaide dat ding 18.000 toeren. Probeer maar eens met een tweecilinder.

  2. #52
    Geregistreerd: 12 juli 2001

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    De eeuwigdurende discussie onder motorrijders...

    De meeste tweecilinders hebben hun maximum koppel op een lager toerental dan een viercilinder, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het maximum koppel van die viercilinder lager is.

    Een viercilinder kan dus een hoger toerental aan.
    Maar de vergelijkbare tweecilinder zal dan zijn maximum koppel gewoonlijk al afleveren bij een wat lager toerental (al zal het maximum koppel bij de echt sportieve twins ook wel bij een wat hoger toerental worden afgeleverd dan bij een "tamme" tweecilinder).
    Het ging hier toch over "remmen op de motor" dacht ik?
    De meeste 2 cilinders hebben 'n hoger koppel, bij lagere rpm.
    4 cylinders hebben dat bij 'n veel hoger toerental.( en dan is dat koppel meestal nog lager)
    Als je 't mij vraagt is dat nogal simpel als je op de motor remt.

  3. #53
    Geregistreerd: 27 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    Het ging hier toch over "remmen op de motor" dacht ik?
    De meeste 2 cilinders hebben 'n hoger koppel, bij lagere rpm.
    4 cylinders hebben dat bij 'n veel hoger toerental.( en dan is dat koppel meestal nog lager)
    Als je 't mij vraagt is dat nogal simpel als je op de motor remt.
    Mij gaat het vooral over het WAAROM ?

  4. #54
    Geregistreerd: 27 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Dubbelpost, sorry

  5. #55

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Dacht ik ook, alleen al omwille van hun zwaardere zuigers en langere slag zijn ze bijna verplicht om in te zetten op een koppel bij lagere toeren.
    Honda heeft in de racerij ooit een 6-cilinder 250 cc gebouwd, als ik me niet vergis draaide dat ding 18.000 toeren. Probeer maar eens met een tweecilinder.
    Of die mooie Benelli 6 cilinder 750 en 900 uit onze tijd Paul KLIK Of een mooie Laverda V6

    Hoewel ik toch de de voorkeur gaf aan de Laverda tweecilinder uit begin de jaren 70, met zijn prachtige dunne koelvinnen op de cilinders, zoiets blijft je bij, in deze tijd waren dat prachtige motoren.

  6. #56

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Of die mooie Benelli 6 cilinder 750 en 900 uit onze tijd Paul KLIK
    Alleen al de muziek op het filmpje.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

  7. #57

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Zo heeft er hier in de buurt nog eentje rondgereden http://www.youtube.com/watch?v=5vws-...eature=related .
    Maar ik denk dat je daarmee niet te ver mocht gaan hangen in de bochten, want dan zat het motorblok tegen de grond.

  8. #58

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Alleen al de muziek op het filmpje.
    Ja hé, wat volume en je krijgt er kippenvel van.

  9. #59

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Alleen al de muziek op het filmpje.
    prachtig.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  10. #60
    Geregistreerd: 12 juli 2001

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Mij gaat het vooral over het WAAROM ?
    Misschien maak ik hier geen duidelijke vergelijking, maar ik zal proberen.
    Iedereen heeft toch ooit 'n wagen gestart door die met 2 man te duwen?

    De meeste zetten die in de 1ste versnelling. Slaat die motor niet aan, staat je wagen zo goed als stil (motor remt de wagen) en kan je weer van voor af aan beginnen duwen.
    Ik laat die altijd in 2de versnelling zetten, zodat je nog flink wat vooruit kan duwen.
    Hieruit kan je toch zelf enige conclusies trekken. (hoop ik)

  11. #61

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    Misschien maak ik hier geen duidelijke vergelijking, maar ik zal proberen.
    Iedereen heeft toch ooit 'n wagen gestart door die met 2 man te duwen?

    De meeste zetten die in de 1ste versnelling. Slaat die motor niet aan, staat je wagen zo goed als stil (motor remt de wagen) en kan je weer van voor af aan beginnen duwen.
    Ik laat die altijd in 2de versnelling zetten, zodat je nog flink wat vooruit kan duwen.
    Hieruit kan je toch zelf enige conclusies trekken. (hoop ik)
    We hebben ooit geprobeerd om een Suzuki DR 800 (ééncilinder) in gang te duwen, en ik denk dat het achterwiel pas in de vierde versnelling niet meer blokkeerde als de koppeling losgelaten werd.
    Een viercilinder motorfiets is veel gemakkelijker in gang te duwen (een VFR 750 was toch geen probleem, en die heeft ongeveer dezelfde cilinderinhoud).
    Zo'n DR 800 zal dan ook wel heel goed op de motor afremmen.

  12. #62
    Geregistreerd: 27 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Of die mooie Benelli 6 cilinder 750 en 900 uit onze tijd Paul KLIK Of een mooie Laverda V6

    Hoewel ik toch de de voorkeur gaf aan de Laverda tweecilinder uit begin de jaren 70, met zijn prachtige dunne koelvinnen op de cilinders, zoiets blijft je bij, in deze tijd waren dat prachtige motoren.
    Laverda 6 cilinder ? Dat wist ik niet.
    Maar ik heb hier de legendarische Kawa Z1300 6 cilinder (in lijn) staan. Eens je dat heb horen draaien.....

    En nu het over multicilinders gaat, je moet eens zoeken op Simon Whitelock, die kerel doet het onmogelijke met Kawa-motoren, vb een 7-cilinder en zelfs een 64-cilinder die hij opgebouwd heeft uit Kawa 3-cilinder 250 cc tweetakten.
    Doet me denken aan het stomste wat ik ooit gedaan heb en dat is mijn Kawa 350 driecilinder tweetakt verkopen. Iconisch model en zeldzaam.
    Van ééncilinders heb ik ook mijn deel gedaan, een ervan was een Honda CR500 crosser (tweetakt), als je die startte had je best schoenen aan met stalen zolen. Vreselijk ding.

  13. #63
    Geregistreerd: 27 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    Misschien maak ik hier geen duidelijke vergelijking, maar ik zal proberen.
    Iedereen heeft toch ooit 'n wagen gestart door die met 2 man te duwen?

    De meeste zetten die in de 1ste versnelling. Slaat die motor niet aan, staat je wagen zo goed als stil (motor remt de wagen) en kan je weer van voor af aan beginnen duwen.
    Ik laat die altijd in 2de versnelling zetten, zodat je nog flink wat vooruit kan duwen.
    Hieruit kan je toch zelf enige conclusies trekken. (hoop ik)


    Ja, ik weet wel, maar ik bedoelde in feite het technische "waarom"

  14. #64
    Geregistreerd: 27 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Ik was mis, het is een V-48 cilinder. Maar daar kan je toch ook al mee onder de mensen komen dacht ik.

    Hier draait hij :

    http://www.youtube.com/watch?v=6ratfuML9QA

  15. #65

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Het was ergens in het Lake District, ik heb tijdens die reis alle wegen die we gedaan met een fluostift aangeduid op de kaart (ik heb die kaart nog altijd), maar omdat ik van daar geen gedetailleerde kaart bij had kan ik de exacte locatie niet terugvinden.
    De kleinere wegen staan gewoon niet op die kaart, we hebben gewoon de wegwijzers gevolgd naar een volgend dorpje dat nog net op de kaart stond.
    Dit was op het einde van de reis naar Scotland.

    Dit is de volgende foto die ik een beetje verderop heb gemaakt, het ziet op de foto er niet zo heel erg steil uit, tot je zelf met de motor naar boven wil rijden, en dat je bij het vertrekken bijna over je stuur moet gaan hangen omdat het voorwiel anders niet aan de grond wil blijven. Stoppen om er eventjes een foto te maken was dus niet zo gemakkelijk, want dat betekende ook dat je de motor op die steile helling moest wegzetten zonder dat die omviel (die zou wel een eind naar beneden blijven schuiven als dat moest gebeuren), en terug vertrekken was ook niet gemakkelijk.
    Het zijn allemaal heel korte stukjes met scherpe bochten waar je niet voldoende snelheid kan halen om er vlot door te gaan.
    Dat is de Hard Knott pass en das inderdaad in het Lake district. 't Is gene simpele om over te rijden, steilste die ik al gedaan heb. In 2012 overgereden met duo en volle bepakking en zoals Black Bandit al zei, bijna onmogelijk het voorwiel aan de grond te houden. Rij ook met een behoorlijke sterkte motorfiets (Tiger 1050 met iets meer poeier). En tja, moeilijk om te stoppen door dat het zo steil is, wel een heel mooi stukje natuur daar .

    Foto is niet van de kwaliteit wat hier op het forum de standaard is, maar we hebben helaas geen plaats om een spiegelreflex mee te nemen op reis, was een kiekje onderweg .

    Canon EOS350D


  16. #66

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    even een topic van bijna twee jaar wat kicken

  17. #67

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Waarom niet hé , was wat info aan het zoeken over Schotland en kwam hier posts tegen van een ouwe bekende van mij (black bandit).
    Canon EOS350D


  18. #68

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Die rare geur is de koppelplaat, bij een auto ruik je dat minder omdat het deels achter de wand zit die het zit compartiment scheid van de motor of transmissie blok.
    Met een tractor daartegen zat je vroeger open en bloot voor die geur en ik kan je verzekeren dat je over je nek gaat bij het ruiken van een verbrande koppelingsplaat.
    Zeg er wel bij vroeger he toen je met die tractors nog niet kon terugschakelen omdat deze niet gesynchroniseerde versnellingsbakken waren.
    De dag van vandaag zijn deze tractors meer race machines dan werkpaarden

    Goed volgend vraagje wat doe je dan als je een automatische versnelling apparaat (zoals die Dafkes van vroeger variomatic lol) hebt dan kan je niks naders dan remmen.
    Geweldig leuk om mee te rijden maar een ramp in als je een daguitstap ging doen naar de Ardennen,
    heb meermaals opzij moeten gaan staan omdat mijn remmen niet meer piepte maar SCHREEUWDE om rust.
    Dus vroeg ik mij af hoe zit dat nu met de huidige automatics die er rondrijden, de Ardennen zal wel gaan maar de Alpen das vast een ander verhaal

  19. #69

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
    ........
    Dus vroeg ik mij af hoe zit dat nu met de huidige automatics die er rondrijden, de Ardennen zal wel gaan maar de Alpen das vast een ander verhaal
    gewoon in de bergversnelling laten staan.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  20. #70

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    gewoon in de bergversnelling laten staan.
    grt,bouk.
    De bergversnelling is (was) een stand waarbij de automatische versnellingskeuze werd beperkt ( 1 was 1ste versnelling, 2 was maximum 2de versnelling en D was dan alle versnellingen gebruiken). Zo kon je dus afremmen op de motor bij afdalingen of vertrekken bij sneeuw en ijs.
    Tegenwoordig is dat allemaal elektronisch waarbij de stand van het gaspedaal wordt vergeleken met de snelheidscurve. De automaat gaat niet opschakelen als het gaspedaal niet wordt ingedrukt. Eventueel gaat de auto zelf bijremmen om het toerental niet te laten oplopen.
    Bij moderne automaten kunnen de versnellingen gekozen worden met de pook, drukknoppen, hendeltjes, ... De automaat zorgt er dan alleen maar voor dat de motor niet voortijdig naar de motorenhemel vertrekt door een extreme keuze zoals tegen 100 km/uur naar 1ste trachten te schakelen.
    Dat is in elk geval de uitleg die ik gekregen heb van mijn garagist.
    Mg, Patric
    Laatst gewijzigd door Patric_M; 2 april 2014 om 08:29

  21. #71

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Ja maar een dafke had geen bergversnelling lol

  22. #72

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
    Ja maar een dafke had geen bergversnelling lol
    Subaru gebruikt deze technologie nog in een moderne versie Bompie.
    Dat op hun 4X4 de koppeling is een electronische poederkoppeling, de vario is
    met een oliegesmeerde steekband, en het is de enige automaat die minder verbruikt
    dan een handgeschakelde bak.
    kruipneigingen, verminderd afremmen enz zijn deze auto volledig vreemd, bij minder dan 3 Km/h
    wordt electronisch volledig ontkoppeld, je moet daar eens mee gaan rijden bij Deprétre, ken je wel hé
    Er wordt gefluisterd dat Toyota die automaat ook wil gebruiken. Het systeem CVT (continu variabele transmissie).

  23. #73
    Geregistreerd: 27 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Er wordt gefluisterd dat Toyota die automaat ook wil gebruiken. Het systeem CVT (continu variabele transmissie).
    Was de pionier van de CVT (los van DAF) niet Ford ?
    Off topic : vanavond wordt de zalm gesneden Geert.

  24. #74
    Geregistreerd: 13 januari 2006

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Er wordt gefluisterd dat Toyota die automaat ook wil gebruiken. Het systeem CVT (continu variabele transmissie).
    Ik dacht dat Toyota al jaren zo'n CVT in hun Prius modellen had of is dat een ander systeem ?
    Audi heeft sinds 2000 ook al een CVT in hun wagens onder de naam Multitronic , op mijn huidige en vorige 2 wagens heb ik die automaat ook zitten en eerlijk, ik zou geen andere meer willen. Geen enkele automaatbak kan aan het comfort van zo’n CVT tippen, in het begin een ietwat vreemde gewaarwording maar eens je dat gewoon bent gewoon super. Niet voor de rallyfanaten onder ons die liever het toerentalwijzertje op en neer zien vliegen omdat het in het hoofd dan sneller lijkt te gaan, maar je kunt er velen toch behoorlijk doen schrikken met dat variomatiek aandrijvingske, zo’n ding blijft trekken, het lijkt niet snel te gaan maar dat is het wel degelijk.
    Naar het schijnt wel minder betrouwbaar dan conventionele automaten maar in de praktijk heb ik daar nog nooit iets van gemerkt eigenlijk, ik heb met een A6 ruim 200.000km en een A4 ruim 120.000km met zo’n bak gereden zonder één probleem ( en telkens nochtans in combinatie met koppel/pk rijke V6 diesels ) . Maar als je op google even “Multitronic problemen” intikt gaat de goesting snel over zijn, op vandaag geen of weinig problemen meer denk ik, in de beginjaren ( 2000 -2006 ) waren er wel degelijk veel die vroegtijdig de geest gaven.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

  25. #75

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
    Ja maar een dafke had geen bergversnelling lol
    Al de Variomatic's van Daf en later Volvo hadden een bergrem.
    Dat was een electrische schakelaar, op het dashboard, die een ventiel opende zodat er vacuüm aan één kant (binnenkant) van de vacuümpotten op de primaire as geleid werd. Daardoor werd de riem in een "lagere" vesnelling gedwongen. Dezelfde vacuümpot werd ook bediend door een schakelaar aan het rempedaal.
    Zo was er ook een ventiel, aan het gaspedaal, om een overdrive effect te hebben. Die had effect op de buitenste vacuümpot van de primaire as.
    Met mijn Volvo 66 reed ik heel graag in de bergen.

    Uiteraard heeft een 1100 cc of 1300 cc benzine motor niet hetzelfde motorrem effect als een dieselmotor.

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. Motor rijders en Forté Motor Power 1 additief
    Door w00ha in forum Chit Chat
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 18 maart 2012, 18:51
  2. Even remmen
    Door KvP in forum Dieren
    Reacties: 45
    Laatste bericht: 15 juli 2010, 11:39
  3. Motor of geen motor in een nikon lens?
    Door Frans65 in forum Objectieven
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 26 augustus 2008, 19:56
  4. Vol in de remmen !
    Door Jacky001 in forum Fotobeoordeling Dieren
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 19 maart 2008, 08:38

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •