Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Post verliest pakket en levert het toch een pak later af - klachtafhandeling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Post verliest pakket en levert het toch een pak later af - klachtafhandeling

    Mijn dochter deed een stage van 3 maand in Frankrijk.

    Net een week voor Pasen stuurden we haar een "anti-heimwee" box op met wat chocolade, een kaartje, een boek. Alles samen ca 2kg mooi verpakt en op die Maandag naar BPOST nadat ik thuis de verzending had betaald en aangemeld.

    Post pakt het aan, en het gaat in de verzending. Omdat ik dat graag voor Pasen zag aankomen (ze belowven 2-3 dagen), volg ik dat.
    Dinsdag gaat het van Brussel naar een sorteercentrum in Franrkijk, en dan blijft het ineens hangen na nog één beweging.

    Vrijdag vraag ik via de site waar het pakje is, en krijg een standaard mailtje dat ze een onderzoek starten. Dus ze wisten dat het fout gegaan was.
    Ik moet nog wat gegevens invullen over de waarde, en vul in wat ik dacht dat er in zat, en kom op een waarde van ca 50€.

    Ongeveer woensdag (dus 1.5 week na de verzending) krijgt mijn dochter het half verhakkelde pakket. Doos opengescheurd, chocolade holgoed kapot, één zak paaseitjes ontbreekt, boek is wat gekreukt.

    Ik kijk nog eens op de tracking site, en daar staat dat het pakket nog één stap verder gegaan is, maar verder niks, dus zeker geen aflevering.

    Zij krijgt dan een brief van de post in Frankrijk met een hele lijst die ze moet invullen en terugsturen. Ze had geen tijd (maar vooral geen zin), en ze vergeet dat.
    Ondertussen is ze 3 weken terug.

    Vandaag krijg ik een mailtje dat hun onderzoek niet kan aantonen dat het pakket afgeleverd is, en dat ze me 66€ (waarde pakket en verzendingsprijs) gaan terugbetalen.
    Aan mij hebben ze ondertussen niks meer gevraagd.

    Ik wou dit even delen. De dienst werkt niet perfect, maar als je pakket verloren geraakt, dan doen ze toch iets. Je moet alleen veel geduld hebben.

  • #2
    Re: Post verliest pakket en levert het toch een pak later af - klachtafhandeling

    Dat je in Frankrijk veel geduld moet hebben, hebben wij al talloze keren ondervonden. Met de Franse post hebben wij ook wat ervaring dat post soms nogal verhakkelt toekomt. Maar tot nog toe was dat bij ons enkel briefwisseling.
    Al bij al mag je dan nog niet klagen gezien je er meer aan verdiend hebt dan de waarde van het pakket. Langs de andere kant is de ontgoocheling eveneens begrijpelijk gezien aan dergelijk initiatief meer een gevoelswaarde kleeft dan een geldwaarde.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Post verliest pakket en levert het toch een pak later af - klachtafhandeling

      Verdiend heb ik daar niet aan.
      De waarde zal wel hoger gelegen hebben dan 50€, en ik had 16€ verzendkosten betaald.
      Ja, dat boek kan nog gelezen worden, maar een verkreukeld cadeau is geen cadeau hé.

      Comment


      • #4
        Re: Post verliest pakket en levert het toch een pak later af - klachtafhandeling

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Verdiend heb ik daar niet aan.
        De waarde zal wel hoger gelegen hebben dan 50€, en ik had 16€ verzendkosten betaald.
        Ja, dat boek kan nog gelezen worden, maar een verkreukeld cadeau is geen cadeau hé.
        Omdat je hierboven spreekt van 50€. Je hebt hen dat bedrag dan zelf aangegeven?
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Post verliest pakket en levert het toch een pak later af - klachtafhandeling

          Met Frankrijk werken is algemeen niet zo makkelijk. Ze hebben daar soms andere wetten en gewoontes wat in eerste instantie niet zo vreemd lijkt.
          Maar om maar een voorbeeldje aan te geven.
          De brandverzekering van onze eigendom is onderschreven vorig jaar in mei. Het heeft zo maar een jaar geduurd om de premie ervan "te mogen" betalen.
          Het zit zo dat men ginder, als een uitnodiging tot betaling krijgt men steeds vraagt naar je R.I.B. (Relevé d'identity Bancaire). Dit is een document die je bank je daar geeft om te bewijzen dat je een rekening hebt en waar alle gegevens over jou, identiteit, bankrek.nr, e.d. staan, zodat de schuldeiser hiermee naar zijn bank kan gaan en zich hier mee kan laten betalen. Dus dergelijk document hebben wij hier niet. Bij ons volstaat een IBAN nr een misschien wat gegevens over de rekeninghouder.
          Nu hebben wij aan de hand van verschillende contacten, via mail en per gewone brief deze makelaar proberen aan de wijs te brengen dat dergelijk document hier niet bestaat en dat het voldoende zou moeten zijn ons zijn gegevens samen met het IBAN te laten geworden zodat wij hiermee direct de betaling zouden kunnen uitvoeren.
          Telkens bleef men aandringen op deze RIB en dit heeft zo verschillende maanden geduurd tot het jaar bijna om was. (dur de comprenure, zoals wij dit hier zeggen)
          Toen het ons echt teveel werd hebben wij hierover onze bankrelatie aangesproken met de vraag of zij soms dergelijk document konden maken voor ons. Tegen hun zin en totaal niet van toepassing bij ons, hebben ze dat dan toch gedaan en hebben wij dit per aangetekende brief opgestuurd naar de makelaar, want het moest een origineel document zijn.
          Enkele weken nadien komt dit document terug met de opmerking dat het beschadigd geraakt was, er zat nl. een scheurtje in.
          Ten einde raad heb ik dan een ultieme mail gestuurd naar de makelaar dat het nu moet gedaan zijn met dat gezever, dat wij graag zouden betalen, maar dat hij ons niet de mogelijkheid boodt om dit te doen.
          Kort nadien kregen wij uiteindelijke zijn IBAN nr en hebben dus direct betaald. Maar ondertussen had onze laatste correspondentie een andere brief van de verzekeringsmaatschappij zelf gekruist met het bericht dat onze verzekering tijdelijk was geschorst omwille van laattijdige betaling na verschillende aanmaningen en dat ze er bovendien administratieve kosten (45€) hadden bijgerekend.
          Ik heb hen dan vriendelijk geantwoord dat wij ondertussen hadden betaald, dat ze niet moesten rekenen op die administratieve kost en dat ze per kerende ook een opzegbrief mochten verwachten van onze polis door onze nieuwe makelaar ter plaatse. En dat was een zeer goed idee, want onze brandverzekering is nu, met nog meer dekkingen zomaar de helft goedkoper. Of hoe ze daar soms een gangetje kunnen gaan met de brave buitenlander.
          Maar gelukkig is dit bij dit één enkel feit gebleven...
          Maar wat betreft die RIB is dat nog zo geen slecht systeem. Ik vermoed dat dit één en ander te maken heeft met fraude. Men kent hier de fraude van brieven, liefst facturen, die uit de brievenbussen woden gehaald en waar dan een ander bankrek. wordt op vermeld. Wel dit is dan een fraude die men Frankrijk niet zal kennen dank zij die RIB.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Post verliest pakket en levert het toch een pak later af - klachtafhandeling

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            ...
            Maar wat betreft die RIB is dat nog zo geen slecht systeem. Ik vermoed dat dit één en ander te maken heeft met fraude. Men kent hier de fraude van brieven, liefst facturen, die uit de brievenbussen woden gehaald en waar dan een ander bankrek. wordt op vermeld. Wel dit is dan een fraude die men Frankrijk niet zal kennen dank zij die RIB.
            Ik vraag me af wat het verschil nog zou kunnen zijn tussen die RIB en de gg waar onze bank hier over beschikt. Die hebben ook een kopie van identiteitskaart, en dergelijke meer. Om Itsme op te zetten, had ik gewoon mijn bankgg nodig!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Post verliest pakket en levert het toch een pak later af - klachtafhandeling

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Ik vraag me af wat het verschil nog zou kunnen zijn tussen die RIB en de gg waar onze bank hier over beschikt. Die hebben ook een kopie van identiteitskaart, en dergelijke meer. Om Itsme op te zetten, had ik gewoon mijn bankgg nodig!
              Wat bedoel je met de gg Les?
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Post verliest pakket en levert het toch een pak later af - klachtafhandeling

                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Wat bedoel je met de gg Les?
                Ik denk dat het "verkorte" gegevens zijn
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Post verliest pakket en levert het toch een pak later af - klachtafhandeling

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Ik denk dat het "verkorte" gegevens zijn
                  Inderdaad, dat zal het zijn.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Post verliest pakket en levert het toch een pak later af - klachtafhandeling

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Ik vraag me af wat het verschil nog zou kunnen zijn tussen die RIB en de gg waar onze bank hier over beschikt. Die hebben ook een kopie van identiteitskaart, en dergelijke meer. Om Itsme op te zetten, had ik gewoon mijn bankgg nodig!


                    Het is zo dat het zou moeten volstaan met IBAN. Sommige Fransen zijn daar blijkbaar nog niet mee weg aangezien wij daar een nare ervaring mee hebben gehad. Maar het was er gelukkig maar één. Al onze andere schuldeisers hadden genoeg met het doorgeven van onze IBAN.
                    Last edited by enero; 28 mei 2018, 15:03.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Post verliest pakket en levert het toch een pak later af - klachtafhandeling

                      gg is idd (inderdaad) gegevens. Sorry voor de afkrt.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment

                      Working...
                      X