Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe desktop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe desktop

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Dat hangt ervan af welke garantie gegeven wordt, meestal wel afhankelijk van de prijsklasse, maar er zijn ook voldoende merk PC’s die aan huis gemaakt worden.

Met een zelf samengestelde en gemonteerde PC komt men vaak voor andere problemen te staan, vaak kan men niet alle onderdelen naar wens in dezelfde winkel vinden ... dan is het soms ook miserie met garanties.
    Ze proberen de oorzaak al snel bij een ander onderdeel te leggen of ze geven de garantie enkel als je het geheel door hun laat nakijken (soms tegen betaling).
    En de onderdelen die je koopt vallen niet allemaal onder dezelfde garantievoorwaarden ... men heeft niet altijd per definitie recht op de twee jaar wettelijke garantie.

Zolang je alle onderdelen in dezelfde winkel koopt dan zal dat nog redelijk vlot gaan, maar anders zal men daar ook wel wat meer voor betalen ... niemand werkt gratis.

Dat men dan alle onderdelen naar keuze kan gebruiken klopt zeker wel, maar of het voor iedereen nuttig is ... da’s weer een andere vraag.
    Voor 90% van de mensen is een standaard PC meestal voldoende, maar net als met vele andere zaken wil men wel wat meer dan nodig is. [emoji6]
    Dat je niet alle onderdelen in dezelfde winkel kan vinden... ja en neen. Als je echt speciale zaken wil, dan niet. Mijn moederbord, cpu en geheugen ben ik in het buitenland moeten gaan halen. Ik kan me inbeelden dat als je een of andere speciale videokaart zoekt dat je dat ook zal moeten doen. Maar eerlijk gezegd, als je zo'n zaken in je pc wil steken, dan weet je meestal ook wel genoeg om dat zelf te doen.

Als je de onderdelen koopt in België dan heb je 2 jaar garantie door de verkoper (behalve dingen zoals batterijen). Dat ze het op andere onderdelen gaan proberen steken is mogelijk. Maar dat kan je overal voor hebben. Als je de zaken misbruikt hebt dan ook niet. Maar dan gaan ze met een merk pc ook moeilijk doen. Met een scherm met een barst over de hele breedte moet je nergens afkomen voor garantie. Ook niet als je koffie met suiker over je toetsenbord giet.

Een pc winkel zal waarschijnlijk wel je pc herstellen. Misschien niet als je met iets heel speciaal of antiek afkomt waar ze geen onderdelen voor hebben of de software niet meer te vinden is. De prijslijst ligt altijd ter inzage. Wat je wel niet kan garanderen (maar meestal wel op voorhand bespreken) is met welke onderdelen ze herstellen. Als je videokaart defect is en je wil dat zij een nieuwe plaatsen, dan zal je wel beperkt zijn tot hun aanbod. Maar of ze er een ati of nvidia insteken dat zal je zelf wel kunnen bepalen en betalen.

Veel van die "inbegrepen" service van merk pc's is vaak beperkt tot het opnieuw installeren van een image. Als het dan werkt is de kous afgelopen. Je moet daar niet vragen om te trachten te redden wat er nog op je schijf staat (misschien wel als zakelijke klant). Bij een pc winkel heb je die optie wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
      Ik heb mijn pc laten samenstellen bij Alternate vorig jaar. Tot nu toe zeer tevreden.
      Heb ik ook mijn onderdelen daar gekocht maar heb er wel spijt van gehad... dienst-na-verkoop is niets waard.... onderdelen die niet voldoen kunnen niet gewisseld worden, ook al hadden ze die zelf voorgesteld....
      Laatste keer dat ik daar iets gekocht heb.

Ik ga terug naar Tones.be volgende keer....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Sorry Freddy, meestal volg ik je wel in je uitleg maar hier slaag je de bal toch redelijk mis.
        Elke pc winkel zal een zelf samengestelde pc herstellen en dat enkel met de onderdelen die je zelf wilt.
        Enkel de PC’s die je bij hen kocht, elders gekochte hangt af van de goede wil van de winkel en zal ook duurder uitkomen (logisch).

Ik ken hier mensen die een PC laten assembleren hebben in een computerwinkel, uiteraard met 2 jaar waarborg op voorwaarde dat ze die 1 keer per jaar binnen brengen voor het jaarlijks onderhoud. [emoji848]
        Da’s dan 50€ om eens uit te blazen of 150€ om uit te blazen en oude bestanden op te ruimen. [emoji849]
        Mensen die er weinig of niets van kennen, die worden vaak bij de neus genomen.

En over het aan huis herstellen van merk pc's bestaan er meer klachten dan duimpjes, meestal kijkt men er van ver eens naar en wordt de pc meegenomen.
        Misschien gebeurt dat hier en daar wel, maar alvast niet per definitie.
        Zelf al een paar keer aangevraagd (niet voor mezelf) en die hadden gewoon alle reserveonderdelen bij.

Heel mijn uitleg was wel gegeven voor iemand die zelf iets van computers kent en zelf eventueel de onderdelen wil of kan vervangen.
        Wie zelf van computers kennis heeft, die doet het meeste zelf ... maar af en toe zit men ook eens vast.
        PC sloot zichzelf steeds af na enkele seconden ... kon moederbord of voeding zijn.
        Dan moet men eens kunnen testen om uit te sluiten en niet iedereen heeft alles dubbel liggen om dit te doen.

Ik denk dat vele mensen, en zo te horen ook jij, niet echt een pc shop kennen
        Ge zou u eens fameus kunnen vergissen, het aantal PC’s dat ik zelf gebouwd heb zullen de meesten niet rap doen. [emoji6]

Die handelen namelijk grotendeels in onderdelen, randapparatuur en soms ook eens eigen computers maar de winkels waarover ik spreek die handelen grotendeels in componenten, en daar zal ik dus ook mijn materiaal kopen.
        Maar ze verkopen daarom niet allen het merk of type dat je specifiek wil en dan wordt het al eens vaker een mix vanuit verschillende winkels.
        Antwerpen, Mechelen, Leuven, Waterloo, Wavre, ... er zijn zoveel bekende winkels.

Veel zit er niet in een pc, eenmaal je dat doorhebt en je wat afweet van welke componenten te gebruiken, kan je dit makkelijk zelf doen.
        Ik monteer al sinds 1991 PC’s, zal dus wel lukken zeker? [emoji849]

Ik heb mijn pc vele jaren geleden laten samenstellen met onderdelen die ik nog liggen had, onderdelen die ik ergens anders gekocht had en onderdelen die ik toen bij hen heb bijgekocht
        Een deftige pc winkel doet dit namelijk zonder probleem en vragen daarvoor zeker niet teveel geld, meestal gewoon de werkuren.
        Het nadeel bij de meesten (ook de betere) is dat het nooit afgewerkt is zoals ik wil, basis instellingen, kabels op hun manier gelegd, ledjes niet aangesloten, ... er is wel altijd iets dat ik nooit zelf zou willen.
        Maar de mensen die er weinig van kennen, die weten dat niet eens.
        Mijn Windows PC is ondertussen ook minstens 7 jaar oud, toen ook zelf ineen gestoken met de beste onderdelen, kan nu ook nog perfect mee.
        Mijn iMac heb ik uiteraard niet zelf ineen gestoken. [emoji23]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Het nadeel bij de meesten (ook de betere) is dat het nooit afgewerkt is zoals ik wil, basis instellingen, kabels op hun manier gelegd, ledjes niet aangesloten, ... er is wel altijd iets dat ik nooit zelf zou willen.
          Tja, dan blijft er niet veel anders over dan het allemaal zelf te doen natuurlijk. Als je speciale eisen hebt dan val je terug op kost-tijd-middelen/kennis.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Als je de onderdelen koopt in België dan heb je 2 jaar garantie door de verkoper (behalve dingen zoals batterijen). Dat ze het op andere onderdelen gaan proberen steken is mogelijk. Maar dat kan je overal voor hebben. Als je de zaken misbruikt hebt dan ook niet. Maar dan gaan ze met een merk pc ook moeilijk doen. Met een scherm met een barst over de hele breedte moet je nergens afkomen voor garantie. Ook niet als je koffie met suiker over je toetsenbord giet.
            Opletten wat die waarborg betreft, dat is niet altijd gelijk op onderdelen, zeker de fabrieksgarantie.
            Als je zelf al PC’s in elkaar stak, dan weet je evengoed dat je vele onderdelen in een mooie verpakking kan kopen of een pak goedkoper in witte/grijze dozen (bulk).
            De wettelijke garantie blijft uiteraard wel behouden, maar de fabrieksgarantie kan minder zijn ... je hangt dan volledig af van de professionele eindverkoper voor zover hij blijft bestaan. [emoji6]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Tja, dan blijft er niet veel anders over dan het allemaal zelf te doen natuurlijk. Als je speciale eisen hebt dan val je terug op kost-tijd-middelen/kennis.
              De gemiddelde gebruiker doet nooit zijn PC open ... die zal er uiteraard ook weinig van merken. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Opletten wat die waarborg betreft, dat is niet altijd gelijk op onderdelen, zeker de fabrieksgarantie.
                Als je zelf al PC’s in elkaar stak, dan weet je evengoed dat je vele onderdelen in een mooie verpakking kan kopen of een pak goedkoper in witte/grijze dozen (bulk).
                De wettelijke garantie blijft uiteraard wel behouden, maar de fabrieksgarantie kan minder zijn ... je hangt dan volledig af van de professionele eindverkoper voor zover hij blijft bestaan. [emoji6]
                De 2 jaar is de wettelijke garantie. Langs de andere kant, een pc onderdeel is na 6 maand reeds verouderd en niet meer beschikbaar...

De gemiddelde gebruiker doet nooit zijn PC open ... die zal er uiteraard ook weinig van merken. [emoji6]
                Eerlijk gezegd, ik doe die ook "nooit" open. Die staat onder mijn bureau en het enige waar ik aankom is de startknop en de voorste usb. Sinds ik die gebouwd heb (3-de pc in dezelfde kast) is die open geweest om 4 nieuwe HD's op de raid te zetten omdat de oude te klein geworden waren en ookeens om een SSD bijgestoken om de VM's bij elkaar te zetten. Dat is alles in ongeveer 1.5 jaar. Nu gaat die eens open moeten omdat er een HD van de oude raid stuk is. Dan zijn we weer gerust voor een jaar of zo. De windows pc die is in het begin open geweest voor een grotere HD 4 jaar geleden. Zelfs als je je pc's zelf bouwt doe je die niet open gewoon om er eens naar te kijken denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                  Heb ik ook mijn onderdelen daar gekocht maar heb er wel spijt van gehad... dienst-na-verkoop is niets waard.... onderdelen die niet voldoen kunnen niet gewisseld worden, ook al hadden ze die zelf voorgesteld....
                  Laatste keer dat ik daar iets gekocht heb.

Ik ga terug naar Tones.be volgende keer....
                  Zelf samenstellen veronderstelt inderdaad dat je nagaat of de stukken passen. Op de website van mijn mobo stond de lijst van ondersteund geheugen bv, zo moeilijk is het echt niet.

Comment

Nieuwe desktop

De 2 jaar is de wettelijke garantie. Langs de andere kant, een pc onderdeel is na 6 maand reeds verouderd en niet meer beschikbaar...
                    .../...
                    Zelfs als je je pc's zelf bouwt doe je die niet open gewoon om er eens naar te kijken denk ik.
                    Processoren van Intel bijvoorbeeld hebben hun langere fabrieksgarantie enkel in een retailverpakking, niet in een bulkverpakking.
                    Je zal maar na 1 jaar eens een defecte processor hebben van bijvoorbeeld 400€ en de verkoper is ermee gestopt.
                    Met eentje in bulk mag je bij Intel op je kop gaan staan, de garantie valt volledig ten laste van de verkoper.
                    Met een retailversie heb je drie jaar fabrieksgarantie bij Intel en gaan ze u wel helpen, ook als uw verkoper ermee gestopt is of de wettelijke garantie is door.
                    En dan nog zien of ze u op de bulkversie effectief twee jaar geven of na 1 jaar zl afkomen dat je moet bewijzen dat het probleem al bij levering bestond.
                    Voor zover de winkel nog bestaat. [emoji849]

What is a boxed or retail processor and how long is the warranty on the processor?
                    A boxed processor is sold in a factory sealed package that contains the processor, a fan- heatsink, product manual, and an Intel sticker. The product manual contains installation instructions and warranty terms and conditions. Be aware that Mobile and Enthusiast SKUs typically do not include a fan-heatsink. Each boxed processor carries a 3-year limited warranty.

What is an OEM or tray processor and how long is the warranty on the processor?
                    An OEM / tray processor is one that is sold wholesale, typically in bulk quantities, to system manufacturers like HP, Dell, or Acer. These processors are usually sold in a tray format and integrated by the OEM or reseller into a PC. The OEM processor warranty length is set by the individual vendor and warranty services are provided by the vendor. We recommend that you consult the warranty documentation that came with your system to find your warranty terms and conditions.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Zelf samenstellen veronderstelt inderdaad dat je nagaat of de stukken passen. Op de website van mijn mobo stond de lijst van ondersteund geheugen bv, zo moeilijk is het echt niet.
                      Nee, zo moeilijk is het echt niet maar inschatten op voorhand dat een CPU watercooler niet krachtig genoeg is voor een CPU kon ik niet...zeker niet als ze bij Alternate zeiden dat deze wel groot goed was bij de aankoop van de onderdelen...(dat is trouwens ook mijn enige vraag geweest toen)
                      Heb nadien een grotere versie van die watercooler kunnen aanschaffen (ergens anders) en kon de eerste in de vuilbak smijten... zal wel een lemon van cpu geweest zijn ook....

Comment

Enkel de PC’s die je bij hen kocht, elders gekochte hangt af van de goede wil van de winkel en zal ook duurder uitkomen (logisch).
                        Neen gewoon de werkuren, niks meer
                        Ik ken hier mensen die een PC laten assembleren hebben in een computerwinkel, uiteraard met 2 jaar waarborg op voorwaarde dat ze die 1 keer per jaar binnen brengen voor het jaarlijks onderhoud. [emoji848]
                        Da’s dan 50€ om eens uit te blazen of 150€ om uit te blazen en oude bestanden op te ruimen. [emoji849]
                        Mensen die er weinig of niets van kennen, die worden vaak bij de neus genomen.
                        Dat is in mijn ogen dan geen goed winkel
                        Wie zelf van computers kennis heeft, die doet het meeste zelf ... maar af en toe zit men ook eens vast.
                        PC sloot zichzelf steeds af na enkele seconden ... kon moederbord of voeding zijn.
                        Dan moet men eens kunnen testen om uit te sluiten en niet iedereen heeft alles dubbel liggen om dit te doen.
                        De meeste die zelf een pc samenstellen hebben meestal wel nog wat liggen om te testen, uiteraard zijn er altijd uitzonderingen
                        Ge zou u eens fameus kunnen vergissen, het aantal PC’s dat ik zelf gebouwd heb zullen de meesten niet rap doen. [emoji6]
                        Dan weet je dus ook dat een goede pc winkel je alles kan en wil verschaffen wat je nodig hebt met alle uitleg erbij
                        Maar ze verkopen daarom niet allen het merk of type dat je specifiek wil en dan wordt het al eens vaker een mix vanuit verschillende winkels.
                        Antwerpen, Mechelen, Leuven, Waterloo, Wavre, ... er zijn zoveel bekende winkels.
                        De winkels die ik ken en waar ik mijn materiaal koop die hebben alle merken, gelijk wat je wilt en kunnen alles leveren, maar daarom is niet alles op stock maar het meeste wel.
                        Maar de mensen die er weinig van kennen, die weten dat niet eens.
                        Dat ligt dan ook aan jouwzelf voor een deel dat je vooraf niet duidelijk hebt gemaakt wat je juist wilt
                        En als dat het enige probleem is dat een kabeltje anders ligt dan jezelf wilt, nou dan leg je het nadien toch gewoon even anders.
                        Er zijn heel veel verschillen in PC winkels, net zoals er heel veel verschil is in fotografiewinkels, de ene zijn dozenschuivers en de anderen helpen je echt zoals het eigenlijk zou moeten met uitleg en tips
                        Maar zoals met alles wordt er nogal eens geprofiteerd van de mensen die geen verstand van zaken hebben, is in alle sectors zo, bvb ook met auto's, verbouwingen, elektriciteit, enz ...

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

De winkels die ik ken en waar ik mijn materiaal koop die hebben alle merken, gelijk wat je wilt en kunnen alles leveren, maar daarom is niet alles op stock maar het meeste wel.
                          Die wil ik kennen... Ik heb mijn MB, CPU, ram, raid controller en soundkaart uit het buitenland moeten laten komen.

Comment

Nee, zo moeilijk is het echt niet maar inschatten op voorhand dat een CPU watercooler niet krachtig genoeg is voor een CPU kon ik niet...zeker niet als ze bij Alternate zeiden dat deze wel groot goed was bij de aankoop van de onderdelen...(dat is trouwens ook mijn enige vraag geweest toen)
                            Heb nadien een grotere versie van die watercooler kunnen aanschaffen (ergens anders) en kon de eerste in de vuilbak smijten... zal wel een lemon van cpu geweest zijn ook....
                            Dat had je toch kunnen uitvlooien, je weet wat je gaat doen, belasting etc. Benchmarks van koelers en een reserve capaciteit voorzien. Zoals al eerder gezegd zo moeilijk is het echt niet.
                            Ook alles daar gekocht, mijn lijstje afgegeven, niks aangepast, gaat het niet, is het mijn fout. Maar kan u wel zeggen weken op voorhand ieder onderdeel bekeken en bestudeerd. Vb. hoe onderdelen op mekaar werken, snelheid is niet altijd hogere frequentie van MB enz. Voordeel hiervan is je leert enorm veel, maar het kost tijd.
                            Last edited by guido.g; 5 januari 2021, 16:00.
                            https://ggpics.be/

Comment

Koelingbehoefte hangt ook af van het gebruik en de kast, daar kan je moeilijk gelijk mee halen vrees ik.

Ik ben bv geen gamer, op mijn 65W cpu staat gewoon de stock luchtkoeler in een bijna lege doorgeventileerde kast en dat is tot nu toe voldoende.
                              Je kan zoveel koellichamen en radiators zetten als je wil, de warmte moet je toch ergens aan de lucht kwijtraken.
                              Last edited by palombian; 5 januari 2021, 16:35.

Comment

De meeste die zelf een pc samenstellen hebben meestal wel nog wat liggen om te testen, uiteraard zijn er altijd uitzonderingen
                                Heb jij bij montage altijd twee voedingen, twee moederborden, twee processoren liggen? [emoji849]
                                Wat onderdelen, kabels, koeler, ... wel ja, maar toch niet alles!
                                Tenzij men vaak veel verkeerd kocht en alles op overschot heeft.

Dan weet je dus ook dat een goede pc winkel je alles kan en wil verschaffen wat je nodig hebt met alle uitleg erbij
                                Da’s fors overdreven, ze verkopen vooral wat ze zelf in doen en wat zaken op bestelling, maar niet alles wat men wil.
                                De ene winkel doet uiteraard al wat meer moeite dan de andere.

Mag je dan ook eens laten weten welke winkel alles heeft.

Dat ligt dan ook aan jouwzelf voor een deel dat je vooraf niet duidelijk hebt gemaakt wat je juist wilt
                                Je bent het weer in het verwijtende/belachelijke aan het trekken. [emoji848]

En als dat het enige probleem is dat een kabeltje anders ligt dan jezelf wilt, nou dan leg je het nadien toch gewoon even anders.
                                Kabels op 2mm van een ventilator leggen, Ledjes niet aansluiten, jumpers (indien aanwezig) niet juist zetten, gewoon onderdelen de PC in zoals het uit de doos komt ... dat is meer dan een pruts!
                                Ja die PC werkt

Er zijn heel veel verschillen in PC winkels, net zoals er heel veel verschil is in fotografiewinkels, de ene zijn dozenschuivers en de anderen helpen je echt zoals het eigenlijk zou moeten met uitleg en tips
                                Maar ook de winkels die hier regelmatig vernoemd worden schieten kemels of geven vaak verkeerde info of weigeren garantie ... met Tones op kop.
                                Hangt ook af op wie je valt natuurlijk en dat er een groot verschil is, dat is ook zeker.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X