Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

    Vandaag een kortsluiting gehad en de electriciteit viel uit.
    Daarna wou ik hem terug aanleggen en opeens schoot er een vlammetje uit de bak.
    Nu werkt er 1 circuit niet aan 1 kant van onze living, moet dus tv/internetten met verlengkabel naar overkant stopcontact in de living.

    Normaal kun je dit zien hoorde ik dat een zekering er achteraan verbrand uitziet, maar heb ze allemaal uitgehaald en niets te zien.
    Hoe kan ik makkelijk weten welke zekering nu gesprongen is ?

    M'n vrouw haar nonkel kwam eens met een toestelletje, hoe heet dit precies?
    Tijd dat ik dit eens koop en wat reservezekeringen misschien, heb dit totaal niet.

    Misschien kan ik er constant van plaats wisselen tot ik zie welke het is, maar er zijn massa's mogelijkheden
    Mag je trouwens een zekering uittrekken terwijl de electriciteit aan is of beter niet?

  • #2
    Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

    Meten is weten, een zekering springt niet zomaar, dus eerst proberen te weten te komen wat de oorzaak is.
    Penzekeringen vervang je best stroomloos, zeker als je geen ervaring hebt met elektriciteit.

    Comment


    • #3
      Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

      Ik zou alleszins eerst de oorzaak zoeken door eerst alle verbruikers uit te trekken in de kring die het probleem heeft. Nadien kan je de zekering vervangen, electriciteit terug inschakelen, en alles blijft werken, de verbruikers een voor een terug insteken. Maar zoals eerder reeds aangegeven........... vraag hulp aan iemand met een beetje kennis van zaken.
      Je zou het jezelf niet vergeven als je er moest blijven aanplakken.

      Comment


      • #4
        Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

        @2010
        Jij hebt blijkbaar iets met kortsluitingen en defecte zekeringen. Is het niet in je auto, dan is het in je woonst.
        Vertel eerst eens waarmee je een kortsluiting hebt gemaakt, anders moeten we blijven gissen naar een oplossing.
        Misschien was het geen kortsluiting en gewoon maar overbelasting.

        Wat heb je gedaan toen de stroom uitviel ? Een elektrisch vuurtje van 2000W aangezet of een strijkijzer, zware stofzuiger of frietketel ?

        Ik ken zelfs iemand die de hoofdzekering van 40A heeft laten springen toen hij 1Mb geheugen bijstak in een PC die in werking was. Moederbord en voeding was meteen geroosterd. Dat was effectief een kortsluiting.

        Zo een meettoestelletje heet een universeelmeter. Kan je al kopen vanaf 5€ (maar die ontploffen als je er 220V mee meet als de schaal op weerstand staat).

        Wettelijk gezien moet in je zekeringbord beschreven staan welke zekeringen er voor welk circuit dienen, anders is de installatie niet meer conform.

        Als je schakelbord min of meer in orde is, dan dienen de 10A voor de verlichting, de 16A voor de stopkontakten, en de 25 of 40A voor het kookfornuis.

        Als het je eigen woning is, dan wordt het stilaan tijd om je zekeringbord uit te laten rusten met automatische zekeringen.
        Last edited by notex; 24 november 2013, 21:09.

        Comment


        • #5
          Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

          Veel pech op korte tijd. Heb je niet zelf ergens "gewerkt" ?
          perman
          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

          Comment


          • #6
            Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

            Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
            Ik zou alleszins eerst de oorzaak zoeken door eerst alle verbruikers uit te trekken in de kring die het probleem heeft. Nadien kan je de zekering vervangen, electriciteit terug inschakelen, en alles blijft werken, de verbruikers een voor een terug insteken. Maar zoals eerder reeds aangegeven........... vraag hulp aan iemand met een beetje kennis van zaken.
            Je zou het jezelf niet vergeven als je er moest blijven aanplakken.
            Deze hier leerde het ook maar niet maar die draai die ik ooit heb gekregen van de 400 V vergeet ik nog niet lichtjes. Brandplekken op mijn vingertoppen
            Tegenwoordig ben ik al wat voorzichtiger
            Neen Geert, niet lachen, ik beken : het was mijn eigen schuld

            Comment


            • #7
              Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Zo een toestelletje heet een universeelmeter. Kan je al kopen vanaf 5€ (maar die ontploffen als je er 220V mee meet als de schaal op weerstand staat).
              Multimeter noem ik dat. Ideaal om de spanning van een autobatterij te meten op de amperestand

              Comment


              • #8
                Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

                ok ik geef toe
                Al jaren hebben we (van de vorige huurder nog) een kleine electrische convector in de badkamer, vanaf dat je ertegen liep schoot het aan en begon het te roken, waarschijnlijk door het stof die erin zat, maar het was half stuk ook, lampje werkte niet meer, enz

                Die heb ik nu eindelijk van de muur gehaald. Ik weet niets van electriciteit maar weet dat er een aarding (geel/groen) is + een blauwe en bruine kabel.
                Ik deed alle electriciteit uit en maakte de oude convector los. Er was 1 aardingskabel + een zwarte en rode kabel, is wel nog oude bekabeling van de jaren 70.
                Is dit normaal zulke kleuren en kun je daar geen stopcontact mee maken misschien ?

                Ik stak de aarding bovenaan waar die normaal zit, links de rode en rechts de zwarte.
                Ze waren zeker niet tegen elkaar, maar misschien verkeerd vastgemaakt of dat ze samen tegen het plaatje zaten, want was ook zo'n verouderd stopcontactbakje.

                Daarna stak ik terug de electriciteit aan in de kast in de gang en was er een kortsluiting met vlam eruit.
                Het rare is dat de badkamer een ander circuit heeft, daar werkt wel nog alles, maar in de living is dus 1 circuit die niet werkt, daar is er totaal niets veranderd.

                De electriciteitskast is dus ook verouderd, daar staan gewoon letters op 1A, 1B enz, dus totaal onduidelijk welke voor de living zijn.
                Er zijn er een paar met de naam 'boiler,..." op maar niet voor de living.

                Best eens zo'n metertje kopen morgen...
                Last edited by 2010; 24 november 2013, 21:13.

                Comment


                • #9
                  Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                  ok ik geef toe
                  Al jaren hebben we (van de vorige huurder nog) een kleine electrische convector in de badkamer, vanaf dat je ertegen liep schoot het aan en begon het te roken, waarschijnlijk door het stof die erin zat, maar het was half stuk ook, lampje werkte niet meer, enz

                  Die heb ik nu eindelijk van de muur gehaald. Ik weet niets van electriciteit maar weet dat er een aarding (geel/groen) is + een blauwe en bruine kabel.
                  Ik deed alle electriciteit uit en maakte de oude convector los. Er was 1 aardingskabel + een zwarte en rode kabel, is wel nog oude bekabeling van de jaren 70.
                  Is dit normaal zulke kleuren en kun je daar geen stopcontact mee maken misschien ?

                  Ik stak de aarding bovenaan waar die normaal zit, links de rode en rechts de zwarte.
                  Ze waren zeker niet tegen elkaar, maar misschien verkeerd vastgemaakt of dat ze samen tegen het plaatje zaten, want was ook zo'n verouderd stopcontactbakje.

                  Daarna stak ik terug de electriciteit aan in de kast in de gang en was er een kortsluiting met vlam eruit.
                  Het rare is dat de badkamer een ander circuit heeft, daar werkt wel nog alles, maar in de living is dus 1 circuit gesprongen...
                  Best eens zo'n metertje kopen morgen...
                  Beter is van met je pollekes van alles af te blijven...je hebt duidelijk geen aanleg voor electriciteit.
                  perman
                  canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

                    Meten is weten...
                    Als je niet weet welke zekering doorgebrand is, dan zit er niet veel anders op dan elke zekering apart door te meten.

                    Iemand heeft waarschijnlijk ooit een draad bijgelegd die vanuit het circuit van de woonkamer voeding geeft naar dat verwarmingstoestel in de badkamer.
                    Daarom zal die zekering doorgebrand zijn, en niet de zekering van het stopcontact in de badkamer.
                    Het is toch geen kabel met rubber isolatie, want als die wat ouder wordt, en je beweegt er mee, dan valt de isolatie gewoon op de grond, en krijg je kortsluiting.
                    Last edited by Black B@ndit; 24 november 2013, 21:30.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

                      Bedankt voor de info, maar heb geen idee wat dit is een kabel met rubber isolatie of hoe te herkenen...
                      Zou het kunnen dat de kortsluiting kwam doordat zowel de zwarte als de rode kabel beiden tegen het metalen plaatje van het stopcontact waren?
                      Normaal steek je zo'n kabel door een gaatje met een vijsje om aan te spannen dacht ik, maar dit was een ouder stopcontact, had nog nooit zoiets gezien...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                        Bedankt voor de info, maar heb geen idee wat dit is een kabel met rubber isolatie of hoe te herkenen...
                        Zou het kunnen dat de kortsluiting kwam doordat zowel de zwarte als de rode kabel beiden tegen het metalen plaatje van het stopcontact waren?
                        Normaal steek je zo'n kabel door een gaatje met een vijsje om aan te spannen dacht ik, maar dit was een ouder stopcontact, had nog nooit zoiets gezien...
                        Moest ik nu niet weten dat je al langer aangesloten bent op dit forum, 'k zou zeggen dat je een spammer was.

                        Man, man, man....nogmaals, blijf met je pollekes van alles af want jij bent duidelijk één, of is het geen, van de handigste Harry's. Eentje waar we misschien, al hoop ik van niet, nog beelden op YouTube gaan van zien.

                        Sorry hoor, maar deze comment is voor je eigen best...
                        perman
                        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

                          Denk dat m'n electriciteit hier even oud is als je 350D senior elk z'n vak, er is niets mis mee met kennis op de chitchat bij te schaven van gelijk welk anders vak.
                          Je hebt nog geen enkel nuttig commentaar gegeven hierboven buiten 3x kritiek, spendeer je daar mee je tijd op de forums ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                          Moest ik nu niet weten dat je al langer aangesloten bent op dit forum, 'k zou zeggen dat je een spammer was.

                          Man, man, man....nogmaals, blijf met je pollekes van alles af want jij bent duidelijk één, of is het geen, van de handigste Harry's. Eentje waar we misschien, al hoop ik van niet, nog beelden op YouTube gaan van zien.

                          Sorry hoor, maar deze comment is voor je eigen best...
                          Last edited by 2010; 24 november 2013, 22:03.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                            Moest ik nu niet weten dat je al langer aangesloten bent op dit forum, 'k zou zeggen dat je een spammer was.

                            Man, man, man....nogmaals, blijf met je pollekes van alles af want jij bent duidelijk één, of is het geen, van de handigste Harry's. Eentje waar we misschien, al hoop ik van niet, nog beelden op YouTube gaan van zien.

                            Sorry hoor, maar deze comment is voor je eigen best...
                            En idem voor je auto. Enkel tanken en rijden. Voor de rest overal afblijven voor er ongelukken gebeuren.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Na kortsluiting werkt circuit niet meer, hoe kan ik zien welke zekering stuk is ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                              Denk dat m'n electriciteit hier even oud is als je 350D senior elk z'n vak, er is niets mis mee met kennis op de chitchat bij te schaven van gelijk welk anders vak.
                              Je hebt nog geen enkel nuttig commentaar gegeven hierboven buiten 3x kritiek, spendeer je daar mee je tijd op de forums ?
                              Denk, neen ben er zeker van, dat mijn commentaar de beste was die er hier in dit topic al gegeven is. Voor er ongelukken gebeuren.
                              perman
                              canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                              Comment

                              Working...
                              X