Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meikevers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Meikevers

    Ik herinner me dat mijn vader zei dat ze in zijn jeugd meikevers bij hopen uit jonge beukenhagen gingen schudden.
    De reden dat dit nu niet meer kon was 1. het gebrek aan beukenhagen ten voordele van taxus, liguster en andere dingen en 2. het gebruik van pesticiden.
    Nu neem ik aan dat het gebruik van pesticiden sterk is verminderd de laatste jaren en overal zie je dat mensen weer overgaan naar inheemse beuken hagen (ik ook).

    Maar ik vroeg me af : waar blijven die meikevers van vroeger ?
    Ik zie er gemiddeld zo één per jaar en dan woon ik nog aan de bosrand en hier krioelt het van de beuken7 hagen.

    Zelfde voor andere dingen : vroeger geen kleefkruid, geen heggewinde en geen robertskruid hier, nu krioelt het van.
    In Zweden heb ik in naald- en loofbossen nog nooit een braambes gezien, netels ? geen sprake van en hier kan je er niet door.
    In de tuin hebben de boshyancinten, het kleine hoefblad, de gele dovenetel, de hondsdraf, de paarse dovenetel, de sleutelbloemen zich spontaan weggeselecteerd, het groot hoefblad en de daslook verspreiden zich heel agressief. 2 km verder bij vrienden, zelfde omgeving : geen enkel groot hoefblad meer.

    Hoe komt dat toch vraag ik me telkens af.

    Ik heb al talloze manieren geprobeerd om het zaad van de arctische framboos, de rubus chamaeorus te laten ontkiemen, ze kiezen de meest onherbergzame locaties en zure, waterverzadigde gronden. Resultaat : NUL.

    Het spul in de diepvries gestoken voor maanden, ze puur rijnzand met keien te eten gegeven, de rijkste bosgrond, de zuurste en natste turf, ze moeten het allemaal niet weten. Niks kiemen.
    Die natuur zit verdomd raar in elkaar zeg ik.
    Last edited by Guest2; 6 juni 2013, 18:10.

  • #2
    Re: Meikevers

    In mijn jeugd ja, veel gezien.
    De laatste 30 jaren geen enkele.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Meikevers

      En de kattestaarten .... met miljoenen en miljoenen. Vroeger zag ik ze zelden tot nooit en nu kan ik ze niet kwijt in de serre, siertuin. Ze groeien doorheen de voegen van de tegels, ....
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Meikevers

        Wij zijn 2 maand geleden verhuisd van de stad naar Zemst en ja, denk zo'n week of iets meer geleden een meikever zien vliegen ... was al lang geleden dat ik zo'n machtige kever gezien had ...

        Comment


        • #5
          Re: Meikevers



          1. Dus 270 dagen stratificeren.
          2. Kiemt op 18 graden.
          Succes

          Comment


          • #6
            Re: Meikevers

            Er zit hier juist ene op ons teras te retteketetten tegen de lichten...

            En vorige week zat ons poes 's avonds met één te spelen..
            perman
            canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

            Comment


            • #7
              Re: Meikevers

              Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
              En de kattestaarten .... met miljoenen en miljoenen. Vroeger zag ik ze zelden tot nooit en nu kan ik ze niet kwijt in de serre, siertuin. Ze groeien doorheen de voegen van de tegels, ....
              zelfde probleem, enige oplossing= schoffelen tot ze uiteindelijk niet meer uitkomen, en daar moet je echt veel voor schoffelen en veel geduld hebben

              Wat de meikevers betreft, hier heb ik er 14 dagen geleden al verschillende gezien en daar bedoel ik toch een tiental mee zonder er achter te zoeken, ze zaten gewoon in de beukenhagen en/of vlogen rond...
              Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

              Comment


              • #8
                Re: Meikevers

                Dit jaar ook nog geen gezien andere jaren geen probleem.
                Denk dat het nu een beetje de weergoden zijn die het beestje de das hebben omgedaan
                Te koud en te nat in mei en dan zijn ze niet gehaast om zich te laten zien.
                Maar geduld je hebt een beuken heg zeg je, wel ze zullen ooit wel komen kan best zijn dat er al eentje haar eitjes heeft achtergelaten bij U.
                Omdat je er geen ziet wil niet zeggen dat er geen zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Meikevers

                  van mij mogen die beesten wegblijven hoor.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Meikevers

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    van mij mogen die beesten wegblijven hoor.
                    grt,bouk.
                    Na 5 jaar aan je populariteit op BD te hebben gewerkt, nu aan het afbouwen?


                    On topic; ik heb er jaren geen gezien (pajottenland), en gisteren eindelijk terug eentje.
                    Inderdaad naast een beukenhaag. Helaas was ie dood. Maar waar er één is zijn er nog.
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Meikevers

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                      Na 5 jaar aan je populariteit op BD te hebben gewerkt, nu aan het afbouwen?
                      Geregistreerd: 15 juni 2004.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Meikevers

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Ik herinner me dat mijn vader zei dat ze in zijn jeugd meikevers bij hopen uit jonge beukenhagen gingen schudden.
                        De reden dat dit nu niet meer kon was 1. het gebrek aan beukenhagen ten voordele van taxus, liguster en andere dingen en 2. het gebruik van pesticiden.
                        Nu neem ik aan dat het gebruik van pesticiden sterk is verminderd de laatste jaren en overal zie je dat mensen weer overgaan naar inheemse beuken hagen (ik ook).

                        Maar ik vroeg me af : waar blijven die meikevers van vroeger ?
                        Ik zie er gemiddeld zo één per jaar en dan woon ik nog aan de bosrand en hier krioelt het van de beuken7 hagen.
                        Ik heb eventjes wat verder gezocht en de larve van een meikever (engerling) heeft een drie- tot vierjarenstadium.
                        Het duurt dus wel even eer de populatie terug wat bijkomt.
                        En als je dan een paar strenge winters op rij hebt, dan kan het dus nog tegenvallen.
                        Het hangt van meer af dan minder pesticiden gebruiken en meer beukenhagen planten.

                        Nikon D7000 en wat lenzen.
                        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                        Comment


                        • #13
                          Re: Meikevers

                          Aan de Maaskant, Belgisch Limburg, al verschillende gezien...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Meikevers

                            Oorspronkelijk geplaatst door cewe Bekijk bericht
                            http://www.nativeplantnetwork.org/ne...rotocolID=1449

                            1. Dus 270 dagen stratificeren.
                            2. Kiemt op 18 graden.
                            Succes
                            Echt bedankt voor de link. Ze komen ook in Noordelijk Europa (in Zweden en Zweeds Lappland staan ze bekend als hjortron) voor en staan daar bekend als een (dure) delicatesse hoewel ik ze zelf eerder melig vind.
                            Ik heb destijds een aantal plantjes meegebracht, geplant in een pot met niet veel meer dan stenen en steengruis en de boel nat gehouden. Het lijkt erop dat er weer toch ééntje heeft overleefd.
                            Ik heb altijd gedacht dat, net zoals bepaalde paddenstoelen, niet gekweekt kunnen worden omdat geen mens op de hoogte is van de soort specifieke vereisten van deze plant.
                            In Finland maken ze er een likeur van : Lakka. Om eens over iets exclusiefs te te kunnen schenken : te koop op het internet (wat niet in feite ?)
                            Last edited by Guest2; 7 juni 2013, 17:04.

                            Comment

                            Working...
                            X