Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Led Lampjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Led Lampjes

    Mss. een domme vraag maar het is mij een beetje onduidelijk.
    Als er op het doosje staat: Led lampje GU10 3W 110-240V (3 x 1 W) wss. is het verbruik dan 3 W?
    Telt dat sommetje dan ook voor deze: Gu10 230V, 1.2 W met 24 Leds?
    Het zelfde met de 12V: MR16 12V 1,2W met 24 Leds?
    EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
    debruri.be

  • #2
    Re: Led Lampjes

    3 watt verbruik blijft 3 watt ongeacht de spanning
    neem je 2 lampjes van 3 watt is er een verbruik van 6 watt voor beide of dat nu op 12V of 220v is maakt niet uit.

    grts
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

    Comment


    • #3
      Re: Led Lampjes

      Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
      Als er op het doosje staat: Led lampje GU10 3W 110-240V (3 x 1 W) wss. is het verbruik dan 3 W?
      Klopt.

      Telt dat sommetje dan ook voor deze: Gu10 230V, 1.2 W met 24 Leds?
      Neen, want ze geven hier het totaal vermogen aan en niet per LED.
      Anders zou er ook 24 x 1,2 Watt staan en dan had je de zon in huis gehaald.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Led Lampjes

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Klopt.

        Neen, want ze geven hier het totaal vermogen aan en niet per LED.
        Anders zou er ook 24 x 1,2 Watt staan en dan had je de zon in huis gehaald.


        Had zo een vermoeden maar was niet zeker.

        Bedankt @korandoke & VerSeg
        EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
        debruri.be

        Comment


        • #5
          Re: Led Lampjes

          LED lampjes van 1.2W zullen niet al teveel licht geven.
          Normaal moet je dat x7à8 doen om te vergelijken. Dus een 50W lampje lampje moet je vervangen door een 7W LED, voor dezelfde lichtopbrengst, en die is niet goedkoop...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Led Lampjes

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            LED lampjes van 1.2W zullen niet al teveel licht geven.
            Normaal moet je dat x7à8 doen om te vergelijken. Dus een 50W lampje lampje moet je vervangen door een 7W LED, voor dezelfde lichtopbrengst, en die is niet goedkoop...
            doe maar eerder richting de 10watt om een deftige vergelijking te hebben
            een 7watt led geeft niet genoeg lichtopbrengst om een 50watt halogeenspotje te vervangen
            ik heb bij een paar mensen al led verlichting geplaatst en de enige led lamp die in die buurt ervan komt is een 10watt led
            ik zal in de week eens zien welk type van led lamp van osram dat dit was, deze zijn wel niet overal verkrijgbaar en vrij kostelijk

            Comment


            • #7
              Re: Led Lampjes

              Dat is dus het probleem met die led lampen hé, nergens vind je het vergelijk.
              Had dat lampje van 3W gekocht (19.90€) om een te vervangen van 35W en te zien wat het geeft maar idd. heel wat minder licht,
              je kan gelijk hebben met die x7à8, zag er zon 20W uit (geschat met de natte vinger natuurlijk)
              en ook als je zon lampje wil kopen en je kijkt naar de uitleg op het doosje....160 Lumen 3000-3300 Kelvin.....tja, als je dan een leek bent weet je heel wat meer .....
              Zoektocht zit in de ijskast, ga me niet in het donker zetten, zal wel met de gewone GU10 en MR16 verder doen
              want zelfs na een jaartje minder verbruik zie je de prijs van de factuur toch nog stijgen.
              EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
              debruri.be

              Comment


              • #8
                Re: Led Lampjes

                Er bestaan zo'n GU10 LED lampjes van 7 of 10 W, maar die dingen kosten vlotjes 30€> per stuk. Ze zouden wel lang meegaan (in theorie 20-25 jaar), maar of dat ook klopt is weer iets anders.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Led Lampjes

                  Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
                  Dat is dus het probleem met die led lampen hé, nergens vind je het vergelijk.
                  Had dat lampje van 3W gekocht (19.90€) om een te vervangen van 35W en te zien wat het geeft maar idd. heel wat minder licht,
                  je kan gelijk hebben met die x7à8, zag er zon 20W uit (geschat met de natte vinger natuurlijk)
                  en ook als je zon lampje wil kopen en je kijkt naar de uitleg op het doosje....160 Lumen 3000-3300 Kelvin.....tja, als je dan een leek bent weet je heel wat meer .....
                  Zoektocht zit in de ijskast, ga me niet in het donker zetten, zal wel met de gewone GU10 en MR16 verder doen
                  want zelfs na een jaartje minder verbruik zie je de prijs van de factuur toch nog stijgen.
                  ik kan dat vrij makkelijk bepalen of dat een lampje evenveel lichtopbrengst heeft of niet
                  gewoon mijn luxmeter op bijvoorbeeld de tafel onder de lamp leggen
                  halogeen lamp erin, aantal lux noteren
                  led erin en terug het aantal lux noteren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Led Lampjes

                    Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                    gewoon mijn luxmeter op bijvoorbeeld de tafel onder de lamp leggen
                    Gelukzak! jij hebt nen luxmeter
                    Jij zit wss.in de brance?
                    Dat dit voor de meeste mendsen koffiedik kijken is.....
                    EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                    debruri.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Led Lampjes

                      Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                      ik kan dat vrij makkelijk bepalen of dat een lampje evenveel lichtopbrengst heeft of niet
                      gewoon mijn luxmeter op bijvoorbeeld de tafel onder de lamp leggen
                      halogeen lamp erin, aantal lux noteren
                      led erin en terug het aantal lux noteren
                      Allé : en hoeveel scheelt een 7 Watt lampje met een 10 Watt ?
                      De meeste merken houden het blijkbaar bij 7W voor een 50W equivalent (vandaar ook mijn 7à 8 W)...
                      Nu : we zijn het zo langzaamaan gewoon dat merken geregeld overdrijven. Ik heb ook nog geen enkele auto gevonden die bij normaal gebruik, het richtverbruik haalt...
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Led Lampjes

                        Als je geen luxmeter hebt, dan kan je de camera gebruiken om te zien of de ledspot evenveel licht geeft als een halogeenlamp.
                        Je zet de camera in de "M" stand, belicht correct voor de halogeenlamp, laat de camera op dezelfde instellingen staan, en je maakt dan nog eens een foto van de ledspot.
                        Als de tweede foto donkerder is, dan geeft de ledspot minder licht.

                        Bij de ledspotjes moet je eigenlijk ook nog het vermogen meten, want het opgegeven vermogen klopt niet altijd.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Led Lampjes

                          dat zal toch over een goede 20% verschil
                          wat een 10 watt led meer opbrengt ten opzichte van een 7 watt led
                          als je dan in je woonkamer een 5 tal led lampen staan hebt dan zit je met een vrij groot verschil in lichtopbrengst
                          maar je kan dat niet zo direct een cijfer op plakken, eerste omgevingslicht, de afstand lamp gemeten oppervlakte

                          Ik denk dat er een aantal fabrikanten een aantal termen door elkaar halen kwestie van lummen(lichtstroom),lux(verlichtingsterkte),candel a(lichtsterkte),candela/m²(luminatie)
                          zo kan je makkelijk iemand in de war brengen met zo'n grote waarden
                          zie maar naar tv's met hun contrast aanduidingen daar zit ook enorm veel verschil op van het ene merk tegen het andere
                          btw je vind al kwalitatieve goede luxmeter vanaf €150
                          er bestaat ook een app voor zo'n fruitgsm toestanden ;-)
                          Last edited by gert007; 1 februari 2012, 21:05.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Led Lampjes

                            Hier is een vergelijking tussen een 50W halogeen (230V) en een 5W ledspot ( http://www.dealextreme.com/p/gu10-5w...-85-265v-81005 ).
                            Volgens mijn verbruiksmetertje trekt de 50W halogeenspot 41,7W () en de 5W led verbruikt 5,6W.

                            Alle foto's zijn gemaakt met de S90 in de manuele stand met de witbalans op "gloeilamp" (f3,5 - 1/4sec - iso80).
                            Door die instellingen krijg je een vergelijking tussen de hoeveelheid licht + de kleurtemperatuur. De led geeft iets koeler licht, maar dat valt eigenlijk niet op als je alleen maar de led laat branden (je ziet het verschil dus op de testfoto's, maar "in het echt" zie je het niet).
                            Ik heb er ook nog foto's bijgezet waarop je de lichtbundel kan vergelijken, de led geeft volgens de lichtmeter van de camera 1/3 stop minder licht, maar de lichtbundel is iets breder.
                            Daardoor is het niet mogelijk om 100% te bepalen of die nu wel echt minder licht geeft, want het licht wordt uitgestraald over een wat grotere oppervlakte.

                            Als ik twee halogeenlampen gebruik of 2 ledspots, het lijkt alsof ze beiden ongeveer evenveel licht geven (er passen twee lampjes in het armatuur, voor de test is er telkens maar 1 gebruikt, in dezelfde lamphouder zodat de afstand en hoek hetzelfde is voor de halogeen en de led).
                            2 Halogeenlampen verbruiken 83,4W, twee ledspots 11,2W, dat is een verschil van 72,2W.

                            Bij het verkleinen van de foto's is er niets veranderd aan de belichting:









                            Last edited by Black B@ndit; 1 februari 2012, 22:15.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Led Lampjes

                              De 5W ledlamp is dat Cool of Warm White?
                              EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                              debruri.be

                              Comment

                              Working...
                              X