Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Led Lampen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Led Lampen

    Ik heb op diverse plaatsen in mijn huis Halogeenspotjes van het type GU10 varierend van 25 tot 50 Watt.
    Die gaan regelmatig stuk, en in de kamers van de kinderen blijven ze af en toe wel eens een half dagje branden.
    Om wat stroom te sparen zou ik die willen vervangen door LED's.
    Maar het is zo moeilijk om te weten hoeveel licht die geven?
    En er bestaan zo veel diverse modelletjes.

    Heeft iemand er hier al evaring mee? Wie heeft er goede tips? En waar heb je ze gekocht?

  • #2
    Re: Led Lampen

    Hey juppekes

    Bij mij thuis heb ik al heel wat hallogeenspots vervangen door led's

    In mijn living zat vroeger 7x 35W met prikfitting, nu zit daar 7x 3W in

    In mijn badkamer zat vroeger 4x 50W GU10 in, nu 4x 5W

    Wel heb ik gekozen voor wit licht, in het begin is het wel een beetje wennen

    Die lampen zitten er nu 1 jaar in en ik wacht op mijn afrekening, hopelijk krijg ik terug

    Ik heb ze gekocht bij mij op het werk (doe het zelfzaak)

    Het waren wel geen van die goedkope lampjes zoals je overal een beetje kunt vinden
    Bootjes

    Comment


    • #3
      Re: Led Lampen

      Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
      Hey juppekes

      Bij mij thuis heb ik al heel wat hallogeenspots vervangen door led's

      In mijn living zat vroeger 7x 35W met prikfitting, nu zit daar 7x 3W in

      In mijn badkamer zat vroeger 4x 50W GU10 in, nu 4x 5W

      Wel heb ik gekozen voor wit licht, in het begin is het wel een beetje wennen

      Die lampen zitten er nu 1 jaar in en ik wacht op mijn afrekening, hopelijk krijg ik terug

      Ik heb ze gekocht bij mij op het werk (doe het zelfzaak)

      Het waren wel geen van die goedkope lampjes zoals je overal een beetje kunt vinden
      En de vraag is of ze degelijk licht geven.
      Die van mij niet
      (echt dus he)
      Hoeveel Watt kan ik niet vinden op de lampjes zelf.
      De verpakking heb ik niet meer.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Led Lampen

        Toch met 1 of 2 lampjes testen voor je ze allemaal gaat vervangen ... lichtopbrengst van die dingen is toch beduidend minder. Of je moet richting high power leds gaan, maar dan spreek je wel van een hogere aankoopprijs

        Comment


        • #5
          Re: Led Lampen

          Van die GU10 lampen heb ik er al gezien van 6€ (1,5W) tot 40€ per stuk (weet niet meer hoeveel W).

          Laat eens weten in welke DHZ je die 3 en 5W lampjes vond, en hoeveel je betaald hebt?

          Met wat geluk krijg ik eind dit jaar Eco cheques, en die zou ik daarvoor graag gebruiken. 3 lampen van 50 W vervangen door 5W mag toch wat opleveren als ze veel branden, en ik zou niet direct weten wat ik anders met die eco cheques kan aanvangen.

          Comment


          • #6
            Re: Led Lampen

            volgens mij niks beter dan de goeie oude gloeilamp.
            LEDs zijn lelijke lampen, ze geven koel licht, en ze kosten veel in aanschaf.

            ( wie nog 100 watt gloeilampen wil, moet zich reppen, op 1 september mogen ze niet meer verkocht worden. ik heb alvast mn voorraadje ingeslagen)

            Comment


            • #7
              Re: Led Lampen

              Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
              volgens mij niks beter dan de goeie oude gloeilamp.
              LEDs zijn lelijke lampen, ze geven koel licht, en ze kosten veel in aanschaf.

              ( wie nog 100 watt gloeilampen wil, moet zich reppen, op 1 september mogen ze niet meer verkocht worden. ik heb alvast mn voorraadje ingeslagen)
              Effe de grens over naar Duistland bijv.
              Was vorige week op tv van een handelaar in Keulen.
              Die had kelders voorraad aangelegd.
              Een reden was dat de mensen dure lusters hadden gekocht of andere armaturen
              plus het gezellige licht.
              Ze deden ook een test in huis bij een architect: licht trok dus op niks.
              Dat ging van groen, koel blauw enz. enz.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Led Lampen

                Hey juppekes

                Die van mij geven dus wel degelijk veel licht

                Het zijn inderdaad van die powerleds

                Die powerled's met steekfitting heb ik ongeveer €40 betaald

                Die met die GU10 fitting ongeveeer €55

                Bij ons hier in Oostende bij Hobbycenter
                Bootjes

                Comment


                • #9
                  Re: Led Lampen

                  Hey juppekes

                  Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                  volgens mij niks beter dan de goeie oude gloeilamp.
                  LEDs zijn lelijke lampen, ze geven koel licht, en ze kosten veel in aanschaf.

                  ( wie nog 100 watt gloeilampen wil, moet zich reppen, op 1 september mogen ze niet meer verkocht worden. ik heb alvast mn voorraadje ingeslagen)
                  Dat koel licht is iets dat ik zelf gekozen heb

                  Zoals ik al zei, is het in het begin een beetje wennen

                  Wat ik nu wel heb in mijn badkamer is dat dat mijn bad, lavabo, en wc wel degelijk wit zijn als ik mijn lichten aan staan en niet meer die gele kleur van de halogeenspots.

                  Die lampjes in mijn badkamer bevinden zicht zelfs nog achter een matglas omdat dit armaturen zijn voor vochtige ruimtes
                  Bootjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Led Lampen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                    volgens mij niks beter dan de goeie oude gloeilamp.
                    LEDs zijn lelijke lampen, ze geven koel licht, en ze kosten veel in aanschaf.

                    ( wie nog 100 watt gloeilampen wil, moet zich reppen, op 1 september mogen ze niet meer verkocht worden. ik heb alvast mn voorraadje ingeslagen)
                    Niet helemaal correct. Vanaf 1/9 mogen ze niet meer gemaakt worden wél verkocht ... matte gloeilampen ook, ongeacht het wattage.

                    -m-
                    Laat het hamsteren beginnen (spaarlampen zijn een pest voor' het milieu) Idiote bureaucraten.
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Led Lampen

                      Je zal voor dezelfde LUX die je gu10 lampen geven meer powerleds mogen plaatsen. En momenteel zijn deze nog te smal gebundeld. Allemaal goed voor in kasten en hier of daar een onderwerp te verlichten. Ze zijn ook verkijgbaar in warmer licht.

                      Megaman heeft spaarlampen type GU10 7 -9-11- 14 watt . Deze zijn intressant om op kinderkamers de originele te vervangen als deze veel branden. Ook in keukens en eetkamers.



                      Ik denk persoonlijk dat je beter je ECO cheques investeerd in deze spaarlampen en binnen een paar jaar overgaat naar leds.

                      Ter info; ik zie wekelijks powerleds terugkeren die defect zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Led Lampen

                        In onze privévertrekken worden gloeilampen en spots (zoveel mogelijk) geweerd als de pest. Spaarlampen (of TL buizen) of Leds.
                        Al wat "spot" is wordt vervangen door LED. Als het kan.

                        Wij zijn goede klant van de Brico Plan-It. De led's die we daar kopen hangen niet in de rekken. Te diefstal gevoelig. Gewoon vragen aan de man/vrouw van dienst bij de verlichting. Ze trekken wel enkele schuiven open met echte toffe LED's. Ze zijn ook niet heel goedkoop. Alhoewel je met de huidige energieprijzen ze wel terugverdient.

                        ALs je je aanpast aan het LED'gebeuren is het een droom om mee te leven.
                        Uiteraard kan je een armatuurtje met één spotje vervangen door ééntje met drie houders en er een (drie) LED's in steken.

                        PS: Voor de gezelligheid kan je je ook nog verlichten met een carbidlamp.(carbuurlamp?)
                        Dat is nou eens echt lekker ouderwets.

                        Als je (ver)nieuw bouwt kan je je architect er attent op maken dat LED niet gelijk is aan TL (en spaarlamp) , noch aan gloeilamp.
                        Als je rekening houd met de eigenschappen en de mogelijkheden van LED gaan er vele nieuwe mogelijkheden open.

                        Voorbeeld 1 : In onze slaapkamer hebben we gewone (spaar) witte verlichting EN een setje blauwe LED spots. Deze zijn bedoeld om als er 's nachts iemand naar de badkamer wil. Dan kan ie het licht aan doen zonder te storen.
                        Voorbeeld 2 : Aan het toilet is er een 3 Watt's Led spot. Je kan er dan rustig je krant of zo lezen.
                        Voorbeeld 3 : "een" tussengang wordt 's avonds constant verlicht. Licht genoeg om zelfs een krant te lezen. Totaal verbruik : 6 watt. Verdeeld over 6 spotjes.

                        Groetjes
                        Skitch


                        Groetjes
                        Skitch
                        Last edited by Skitch; 23 augustus 2009, 16:02.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Led Lampen

                          Ik heb ondertussen al begrepen dat ik een 50W spot moet vervangen door een 5W LED.

                          En nu ben ik eens gaan zoeken:

                          Voor de GU10 fitting vind ik zowel 5W LED's (met ca. 70 individuele lampjes) als Power LED's (3 Power LED's), en in diverse kleuren.
                          Spaarlampen bestaan ook, maar ik haat het 'langzaam' aan effect.
                          De prijzen zitten tussen de 15 en 20 € per stuk, maar ik lees ook dat die Power LED's regelmatig kapot gaan. Iemand al ervaring er mee?
                          Als zo'n lamp duurder is maar dan 10 jaar meegaat vind ik dat niet erg, maar dan zou ze niet defect mogen gaan na een paar weken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Led Lampen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Ik heb ondertussen al begrepen dat ik een 50W spot moet vervangen door een 5W LED.

                            En nu ben ik eens gaan zoeken:

                            Voor de GU10 fitting vind ik zowel 5W LED's (met ca. 70 individuele lampjes) als Power LED's (3 Power LED's), en in diverse kleuren.
                            Spaarlampen bestaan ook, maar ik haat het 'langzaam' aan effect.
                            De prijzen zitten tussen de 15 en 20 € per stuk, maar ik lees ook dat die Power LED's regelmatig kapot gaan. Iemand al ervaring er mee?
                            Als zo'n lamp duurder is maar dan 10 jaar meegaat vind ik dat niet erg, maar dan zou ze niet defect mogen gaan na een paar weken.
                            Power LEd's "kunnen" snel stuk gaan als ze slecht gekoeld worden. Ze produceren warmte, heel weinig hoor. Maar wel genoeg om de LED te beschadigen na lange uren branden.

                            Met die ca 70 individuele lampjes kan er ook eens eentje slecht zijn. Dazt hoeft geen ramp te zijn. Al is he niet mooi.

                            Uit ervaring hebben we nog geen LED lampjes stuk gehad. Wel spaarlampen. Zelfs al na een paar uur.


                            Groetjes
                            Skitch
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Led Lampen

                              Blijkbaar zijn die Powerleds toch nog niet zo populair, en hebben weinigen er al ervaring mee.

                              Ik vermoed dat het wel wat zal loslopen als er ECO-cheques worden uitgedeeld in diverse bedrijfssectoren.
                              Wat ben jij van plan om er mee te doen als je er zou krijgen?

                              Comment

                              Working...
                              X