Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kookplaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kookplaat

    Mijn vriendin en ik hebben net ons eerste huisje gekocht, met een mooi ingebouwde keuken.
    Momenteel is er een inductie kookplaat aanwezig met vijf kookelementen, vier om te koken en één om borden voor te verwarmen enz... jammer genoegd werken de twee linkse niet meer. er is me verteld dat dit laten maken heel wat geld zal kosten. morgen ga ik eens bellen naar siemens misschien die me een idee kunnen geven wat de herstelling zal kosten. de kookplaat is tussen de vijf en tien jaar oud, als de kosten redelijk hoog zijn gaan we zo wie zo een nieuwe aanschaffen aangezien de leeftijd.
    Nu is mijn vraag aangezien de prijs van inductie wat het beste zou zijn en wat jullie ervaringen zijn tussen inductie en vitrokeramische kookplaten. want de prijs van vitrokeramische kookplaten ligt een stuk lager dan inductie.

    Mvg,
    Nikon D70, D40, 18-55mm 1:3.5-5.6, 55-200mm1:4-5.6, 70-300mm 1:4-5.6G, Tamron 90mm F 2,8 DI Macro 1:1, SB600...

  • #2
    Re: Kookplaat

    Inductie is op alle vlakken beter (warmt sneller op) en veiliger (als je de pot verwijdert, is het kookvlak bijna niet warm), maar dus helaas ook een pak duurder...
    Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat je potten er geschikt moeten voor zijn (lees magnetisch).

    Mijn moeder zal normaal binnenkort ook een nieuwe kookplaat aanschaffen. Was zwaar aan het overwegen om ook een inductieplaat te nemen, maar helaas zijn haar pannen hier niet geschikt voor (zijn Demeyere kookplaten, maar van een leeftijd dat ze dus nog niet geschikt waren voor inductie). Alle pannen vervangen door dezelfde kwaliteit is helaas ook behoorlijk duur, zodat het waarschijnlijk (helaas) terug een gewone vitro-keramische versie zal worden.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Kookplaat

      Onze kookpotten zijn geen probleem, we hebben er nieuwe gekocht speciaal voor inductie toen pas kwamen we erachter dat er twee zones niet gingen.

      Mvg,
      Nikon D70, D40, 18-55mm 1:3.5-5.6, 55-200mm1:4-5.6, 70-300mm 1:4-5.6G, Tamron 90mm F 2,8 DI Macro 1:1, SB600...

      Comment


      • #4
        Re: Kookplaat

        Oorspronkelijk geplaatst door Verbruggen Bekijk bericht
        Onze kookpotten zijn geen probleem, we hebben er nieuwe gekocht speciaal voor inductie toen pas kwamen we erachter dat er twee zones niet gingen.

        Mvg,
        Dan zal je moeten kijken of je die meerprijs wil betalen. Wordt er veel gekookt, dan zou ik zeker een inductie-plaat nemen...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Kookplaat

          off topic wat aankoop van pannen betreft bij omschakeling van vuur.

          vandaag waren er bij Lidl pannen te koop met keramische binnenlaag geschikt voor
          alle type vuren ook inductie , bodemdikte 4,8mm.(maar het aanbod was maar miniem)
          22 euro voor een pan van 28cm

          mijn vrouw heeft de drie maten aangeschaft , toekomst zal uitwijzen of ze ook degelijk zijn (kromtrekken of zo) , ze gaat ze gebruiken op een vitokeramische vuur.
          Groeten Leon
          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

          Comment


          • #6
            Re: Kookplaat

            Heb losse inductie kookplaten (voor 1 pan) zien liggen bij Mediamarkt, denk van Domo, voor zo'n €50 / stuk. Is misschien nog 't goedkoopste? Wel geen idee welk wattage.

            Comment


            • #7
              Re: Kookplaat

              koken op gas is veel goedkoper dan elektrisch koken.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Kookplaat

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                koken op gas is veel goedkoper dan elektrisch koken.
                grt,bouk.
                Dat is wel waar, maar niet iedereen beschikt over gas in België (tenzij je opteert voor flessen gas natuurlijk, maar dit is dan weer een stuk duurder).
                Koken op inductie is zalig; het verbruik tegenover VitroKeramisch scheelt een gans stuk.
                Op inductie koken gaat uiterst vlot (en supersnel!), is veilig (geen vuur en nauwelijks kans op verbranden aan de potten).
                Enig nadelen: de aanschafprijs en andere potten nodig (al moeten dit niet noodzakelijk potten van Demeyere zijn).
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Kookplaat

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  koken op gas is veel goedkoper dan elektrisch koken.
                  grt,bouk.
                  Er zijn weinig of zelfs geen chefs die met inductie werken. Gas is nog steeds de norm voor de profs. Voor bak- en kooktijden heb je de beste controle.
                  Maar voor huiselijk gebruik fel achteruit gegaan omwille van gebruiksgemak en veiliger. Mijn vrouw moet er niks van weten uit schrik voor ongelukken.
                  Persoonlijk ben ik als alternatief ook voorstander van inductie.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kookplaat

                    Wij hebben een kookplaat van Siemens, wel geen inductie maar het is maar om een voorbeeld te geven.
                    Er was een element stuk (halogeen) en we hebben ook gevraagd wat een herstelling zou kosten ... schandalig duur!
                    Dan maar naar de wisselstukkencentrale geweest en daar de prijs voor een origineel vervangstuk gevraagd ... ok, je moet de kookplaat dan wel zelf demonteren en het stuk vervangen maar het kwam op een tiende van de prijs!
                    Straf want zij bestellen de stukken ook bij Siemens.
                    Goede raad ... zoek het typenummer op (stikker ergens onderaan of achteraan) en typ dat in Google ... veel kans dat je de stukken rap kan vinden.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kookplaat

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      koken op gas is veel goedkoper dan elektrisch koken.
                      grt,bouk.
                      Maar als uw inductieplaat stuk is en je moet daarom een gasleiding laten leggen om deze te vervangen door eentje op gas ... dan kan de rekening ook wel eens oplopen.
                      Trouwens is het risico op brand ook direct een stuk toegenomen ... zelfs brandverzekeringen durven al eens de premie verhogen als je op gas kookt.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kookplaat

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Maar als uw inductieplaat stuk is en je moet daarom een gasleiding laten leggen om deze te vervangen door eentje op gas ... dan kan de rekening ook wel eens oplopen.
                        Trouwens is het risico op brand ook direct een stuk toegenomen ... zelfs brandverzekeringen durven al eens de premie verhogen als je op gas kookt.
                        Behalve in een tehuis of appartement voor vergeetachtige bejaarden zit een gasaansluiting standdaard in een keuken, of wordt uw woning ook met inductie verwarmd.
                        Er ontstaan meer branden door een electrische frietpan dan door op gas te koken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kookplaat

                          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                          Behalve in een tehuis of appartement voor vergeetachtige bejaarden zit een gasaansluiting standdaard in een keuken, of wordt uw woning ook met inductie verwarmd.
                          Er ontstaan meer branden door een electrische frietpan dan door op gas te koken.
                          Ik snap de relevantie met voorgaande postings echt niet.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kookplaat

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                            Ik snap de relevantie met voorgaande postings echt niet.
                            Dat is dan weer uw probleem.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kookplaat

                              Heb vandaag eens naar siemens gebeld, de prijs om deze te laten maken konden ze niet vertellen ze konden wel een gedacht geven wat het misschien zou kunnen zijn en wat het onderdeel kost. Het zou een module zijn die stuk is alleen weten ze niet zonder ernaar te kijken of het één of twee modules zijn, kostprijs voor één module is 320euro zonder werkuren.
                              Ze konden ook zien dat de kookplaat van het jaar 2000 tot 2002 is heb gevraagd of het de moeite is om te maken maar daar konden ze geen antwoord op geven, ze zeiden om een offerte te laten maken en die kost 60euro laat ik het dan herstellen word de 60euro van de werkuren afgetrokken, laat ik het niet herstellen krijg ik een waardebon van siemens ter waarde van 60euro.
                              Toch wou ik weten op voorhand of ik dat wel zou doen dus gevraagd hoe lang die dingen ongeveer mee gaan, volgens hun 10 tot 15 jaar. Mijn besluit is dus gemaakt met dit antwoord de kookplaat is ongeveer 10 jaar oud en is dus al een min prijs van +300euro en kost nieuw voor dezelfde maat van 75cm 750euro. heb wat opzoek werk gedaan op internet en we hebben besloten een nieuwe inductieplaat te kopen en geen vitrokeramische. een inductie is wel een stuk duurder en de pannen ook, maar die hebben we al maar voor inductie zie ik alleen maar voordelen. Gas zou ik veel liever willen, maar helaas is er geen gasaansluiting in de woning ga ze wel laten leggen omdat we ook de verwarmingsketel van mazout gaan vervangen naar een condensatieketel op gas maar voor de keuken is dat momenteel geen oplossing omdat we niet van plan zijn de vloer uit te breken.

                              Mvg, Verbruggen
                              Nikon D70, D40, 18-55mm 1:3.5-5.6, 55-200mm1:4-5.6, 70-300mm 1:4-5.6G, Tamron 90mm F 2,8 DI Macro 1:1, SB600...

                              Comment

                              Working...
                              X