Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuring fijn stof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuring fijn stof

    IK moet binnenkort naar de keuring met een oude euro 5 Ford Mondeo diesel....
    Nu hoorde ik dat er in Wallonie niet op dezelfde strenge manier < 1.000.000 deeltjes in vlaanderen of afgekeurd
    met wel één jaar tijd om dit op orde te brengen maw tot bij de volgende keuring....zou het de moeite lonen om
    bv naar het keuringsstation in Hannuit te gaan ?

    Iemand ervaring ?

    mvgr
    Freddy
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

  • #2
    Re: Keuring fijn stof

    Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
    IK moet binnenkort naar de keuring met een oude euro 5 Ford Mondeo diesel....
    Nu hoorde ik dat er in Wallonie niet op dezelfde strenge manier < 1.000.000 deeltjes in vlaanderen of afgekeurd
    met wel één jaar tijd om dit op orde te brengen maw tot bij de volgende keuring....zou het de moeite lonen om
    bv naar het keuringsstation in Hannuit te gaan ?

    Iemand ervaring ?

    mvgr
    Freddy
    Ik ben vandaag naar Tienen geweest (Touran 2011 EURO 5) en daar hadden ze dat nieuwe kastje (met een rij horizontale lichtjes).
    Groene kaart zonder opmerkingen dus zal het onder de 250.000 geweest zijn (ik had het moeten vragen).
    Daarboven tot 1.000.000 krijg je een groene kaart met opmerking (dus geen probleem voor een jaar).

    https://www.gocavlaanderen.be/news-i...de-autokeuring

    Maar dit zou ook in de andere gewesten van kracht zijn

    https://www.vlaanderen.be/technische...tjestellertest
    https://www.lydiapeeters.be/nieuws/a...tfilterfraude/

    Blijkbaar is 1MIO deeltjes een bewust hoog gekozen grens om geen onschuldige automobilisten te treffen.
    De bedoeling is fraudeurs die het binnenwerk van de filter eruit halen op te sporen.

    Bel anders eens naar de autokeuring, ze zijn daar doorgaans heel vriendelijk.

    PS: in Wallonië interpreteren ze de EURO 5 enigszins anders, misschien val je er daar buiten:
    https://www.autonieuws.be/nieuws/794...n-jaar-respijt

    >Voertuigen met euronorm 5a, die dateren van voor 1 januari 2013, ondergaan de test in het zuiden van ons land dus niet waardoor wie met een Euro 5a-diesel naar een Waals keuringstation gaat daar nooit een rode kaart kan krijgen wegens een onvoldoende filterende roetfilter of het ontbreken ervan.<

    Er bestaan apps waarmee je via de wifi dongle op de uitleespoort de staat van je roetfilter kan volgen (ash count, hoeveelheid asse, maar dit wordt blijkbaar softwarematig bepaald en is dus vooral bedoeld om nieuwe roetfilters te verkopen). In de garage kunnen ze dat natuurlijk ook.
    Zolang die indicator goed is werkt je filter hoogstwaarschijnlijk genoeg, en daarna ook nog wel, maar vol is vol.
    Zou al na 150-200.000 km zijn, de mijne zit op 260.000 (enkel lange ritten helpt - goede olie met laag asresidu - en geen te zware voet, dat roet komt ergens vandaan ).

    Ik denk dat je eerder een foutmelding gaat krijgen dan afgekeurd te worden voor te hoog aantal stofdeeltjes.
    Last edited by palombian; 11 januari 2023, 18:04.

    Comment


    • #3
      Re: Keuring fijn stof

      Geen idee.
      Kan je niet eens bij je garage vragen om daar al te meten?
      Kwestie dat je een indicatie hebt.

      Ik vermoed dat je als goed chauffeur niet zoveel moet vrezen.
      Als je niet alle bochten gaat snijden aan 140 en de olie uit de darmen trapt en de rookgassen vergelijkbaar zijn met het verbranden van autobanden, het best zal meevallen, nee?

      Comment


      • #4
        Re: Keuring fijn stof

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Geen idee.
        Kan je niet eens bij je garage vragen om daar al te meten?
        Kwestie dat je een indicatie hebt.

        Ik vermoed dat je als goed chauffeur niet zoveel moet vrezen.
        Als je niet alle bochten gaat snijden aan 140 en de olie uit de darmen trapt en de rookgassen vergelijkbaar zijn met het verbranden van autobanden, het best zal meevallen, nee?
        Ik vermoed dat niet alle garages de meest recente (dure) meetapparatuur hebben staan, en als je de auto daar eerst laat testen, dan is dat waarschijnlijk duurder dan in het keuringsstation.
        En als ze de meting toch in de garage uitvoeren, dan moet de auto ook nog gerepareerd worden vooraleer die terug voldoet aan de normen.
        De reparatie zal even veel kosten, ongeacht waar de eerste uitlaatgasmeting is uitgevoerd.

        Meestal zijn het de auto's waarmee trager wordt gereden, en dan vooral die veel korte afstanden rijden, die meer kans hebben op een "rode kaart" die te wijten is aan de uitlaatgasmeting.
        Korte afstanden en te lage toerentallen zijn niet goed voor een moderne dieselmotor (dat geldt eigenlijk ook voor een benzinemotor).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Keuring fijn stof

          Heb je gelijk in Bart.
          Ik had dat even over het hoofd gezien.
          Korte ritjes zijn idd niet goed voor een mazoet.

          Comment


          • #6
            Re: Keuring fijn stof

            Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
            IK moet binnenkort naar de keuring met een oude euro 5 Ford Mondeo diesel....
            Nu hoorde ik dat er in Wallonie niet op dezelfde strenge manier < 1.000.000 deeltjes in vlaanderen of afgekeurd
            met wel één jaar tijd om dit op orde te brengen maw tot bij de volgende keuring....zou het de moeite lonen om
            bv naar het keuringsstation in Hannuit te gaan ?

            Iemand ervaring ?

            mvgr
            Freddy
            Ervaring niet maar heeft dat niet in de digitale krant gestaan toen die hele heisa begon? https://www.hln.be/nieuws/zes-keer-n...test~aa6e3266/ laatste paragraaf. Geen idee of dat nu vandaag nog zo is.

            Comment


            • #7
              Re: Keuring fijn stof

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Ervaring niet maar heeft dat niet in de digitale krant gestaan toen die hele heisa begon? https://www.hln.be/nieuws/zes-keer-n...test~aa6e3266/ laatste paragraaf. Geen idee of dat nu vandaag nog zo is.
              HLN is een tabloid, sensatie en de mensen kwaad maken zodat de maatregel raprap wordt afgezwakt.
              6% (vooral de oude EURO 5 diesels) kwam boven 250.000, waardoor die nu voor een jaar een groene kaart krijgen (en volgend jaar in Wallonië naar de keuring gaan).
              Waarom mopperen, dit is toch een heerlijk land !

              Comment


              • #8
                Re: Keuring fijn stof

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Waarom mopperen, dit is toch een heerlijk land !
                Moet ge mij niet vragen. Ik heb nu een benzine en beklaag me dat al de hele tijd. Dat ding zuipt nog meer dan ik.

                Comment


                • #9
                  Re: Keuring fijn stof

                  Omdat het mij ook aanbelangt kleine update:

                  Heb het roetfilter uitgelezen en de "ash count" staat al op 89%, maar de regeneratieintervallen zijn nog normaal (700km).
                  Volgens mijn (onafhankelijke) garagist ga ik zeker niet in panne vallen met mijn auto.

                  Dit zou bevestigen wat ik gelezen heb, nl dat de hoeveelheid as softwarematig wordt bepaald (en niet meet wat er echt inzit), en zolang de regeneratieintervallen groot genoeg blijven het filter nog voldoende roet kan opslaan en nog niet vol met onverbrandbare as zit.
                  De hoeveelheid roet - en dus het tijdstip van regeneratie - wordt bepaald door het drukverschil over het filter.
                  Maar vermoedelijk zeggen deze cijfers niet veel over de werkelijke uitstoot.

                  Over de nieuwe roettest zegt hij dat er zoveel over te doen is dat ze nu iedereen een groene kaart geven tot er meer klaarheid komt.

                  Ik zou nog een jaartje wachten om naar een Waals keuringsstation uit te wijken.
                  Last edited by palombian; 12 januari 2023, 22:02.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuring fijn stof

                    weet niet of er ondertussen iemand nog nieuwe info heeft....ik contacteerde vandaag de autokeuring en mijn garagist...
                    Beiden wisten hetzelfde te vertellen keuring in Wallonie (Hannuit) zelfde als in vlaanderen wat fijn stof betreft ..??
                    Krijgt wel een jaar de tijd om te laten herstellen...
                    https://fredor2.wixsite.com/my-site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuring fijn stof

                      Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                      weet niet of er ondertussen iemand nog nieuwe info heeft....ik contacteerde vandaag de autokeuring en mijn garagist...
                      Beiden wisten hetzelfde te vertellen keuring in Wallonie (Hannuit) zelfde als in vlaanderen wat fijn stof betreft ..??
                      Krijgt wel een jaar de tijd om te laten herstellen...
                      Naar mijn ervaring vorige maand in Tienen geven ze gewoon iedereen een groene kaart. Probleem voor een jaar opgelost .
                      Als het echt zo is dat de oudste EURO5 diesels (die van u en ik) zelfs met een nieuwe roetfilter de nieuwe test niet zouden passeren (wat HLN suggereerde) zullen ze of die test moeten aanpassen of deze auto's daarvan vrijstellen.
                      Ik lig er niet van wakker.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuring fijn stof

                        Naar mijn ervaring vorige maand in Tienen geven ze gewoon iedereen een groene kaart. Probleem voor een jaar opgelost .
                        Als het echt zo is dat de oudste EURO5 diesels (die van u en ik) zelfs met een nieuwe roetfilter de nieuwe test niet zouden passeren (wat HLN suggereerde) zullen ze of die test moeten aanpassen of deze auto's daarvan vrijstellen.
                        Ik lig er niet van wakker.
                        Volgens mij garagist zijn er al catalysatoren op de markt die de roetfilter een opkuis boost bezorgen en 3x goedkoper dan een nieuwe roetfilter...dus i go for it with in in a few weeks...

                        Thx voor de hulp en de inzichten...

                        Groeten
                        Freddy
                        https://fredor2.wixsite.com/my-site

                        Comment


                        • #13
                          Om dit draadje terug op te pikken, de laatste weken was er in de pers weer heel wat te doen hierover.

                          Omdat ik met mijn 13 jaar oude VW Touran (275.000 km) blijkbaar tot de risicogroep behoor heb ik gisteren (na een heenrit van 75 km) mijn bluetooth dongle (geen wifi, sorry) nog eens in de diagnosepoort gestoken en met de VAG DPF app de stand van de roetfilter nagegeken. Bleek dat de laatste regeneratie 750 km geleden had plaatsgevonden.
                          Na de terugrit nog eens gecheckt en dan zag ik dat er 50 km geleden een nieuwe reiniging gebeurd was.
                          De aanbevelingen indachtig (eens goed doorrijden) ben ik deze morgen direct naar de keuring in Tienen gereden, waar de dieselpartikeltest nu wel degelijk werd uitgevoerd, maar volgens de controleur was er geen vuiltje aan de lucht.
                          Ik heb gelukkig een groene kaart zonder opmerking op dat punt (enkel schokbrekers in het oog te houden).

                          Mijn gebuur in de garage had met zijn 8 jaar oude auto een waarschuwing omdat hij boven 250.000 zat (met 50.000 als normaal maximum), maar hij gaf toe dat hij vooral korte ritten maakt.
                          En die filter zal waarschijnlijk nog kunnen gereinigd worden.

                          Spijtig dat de meetgegevens niet worden vrijgegeven, dan zou je weten waar je staat (ik heb op het scherm gekeken, maar daar was niets uit op te maken, wie weet was het 249.999).

                          PS: net na een regeneratie naar de keuring te gaan was volgens deze site net het verkeerde idee.
                          Voor wat het waard is, want ze willen al direct additieven verkopen.
                          In de blog wordt ook een vastzittende EGR klep vermeld als oorzaak (en de getuigenissen hier in de pers bevestigd dat veel roetfilters onnodig worden vervangen).

                          Vanaf 1 januari 2023* is er een nieuwe APK roettest in Nederland voor alle dieselmotoren met een fabrieksmatig gemonteerd roetfilter,


                          Veel reklame dus, sorry, zelf geloof ik zo niet in die additieven.
                          Wel in de juiste diagnose, veel van de aangehaalde punten (zoals de drukval over de roetfilter, regeneratie-interval, residuele asgehalte - vol is vol - en de juiste werking van de EGR klep) kan je gemakkelijk zelf nakijken met een diagnose app.
                          Dan weet je alvast dat de garagist je geen "blaaskes" wijsmaakt.
                          Last edited by palombian; 15 december 2023, 18:29.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            In de blog wordt ook een vastzittende EGR klep vermeld als oorzaak (en de getuigenissen hier in de pers bevestigd dat veel roetfilters onnodig worden vervangen).
                            …/…
                            Wel in de juiste diagnose, veel van de aangehaalde punten (zoals de drukval over de roetfilter, regeneratie-interval, residuele asgehalte - vol is vol - en de juiste werking van de EGR klep) kan je gemakkelijk zelf nakijken met een diagnose app.
                            Dan weet je alvast dat de garagist je geen "blaaskes" wijsmaakt.
                            Als er iets mis is met de EGR klep, dan zal de boordcomputer wel een melding geven en/of desnoods loopt de motor ook in beperkte modus.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment

                            Working...
                            X