Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[HULP] gezocht voor HTML en tabel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [HULP] gezocht voor HTML en tabel

    Ik geraak er niet uit.
    Ik heb twee tabellen.
    De eerste tabel bevat 2 rijen (TR)
    De eerste rij heeft zo'n 10 kolommen waarvan de eerste negen een vast breedte MOETEN hebben
    De tabel heeft ook een vast minimale breedte (die van de tweede rij waar een DIV in zit. De breedte van die DIV is vast).
    Wanneer de eerste rij breder wordt dan de tweede rij zou ik toch graag hebben dat de eerste cel (TD met div) de vaste waarde blijft behouden en er desnoods een tweede cel bij komt waarvan de breedte dynamsich berekdn wordt.
    Bij de tweede tabel is het juist andersom.
    Er zijn 3 vaste cellen met een vast breedte gekend. De tweede rij heeft een cel met DIV met een vast waarde. Hoe kan ik ervoor zorgen dat in de eerste rij, de drie vaste cellen niet groter worden door eventueel een vierde lege cel toe te voegen ...



    Ik werk met HTML5 en normaal moet daar de breedte van de cellen de CSS-syntaxs volgen ... style='width:15px' bv
    Last edited by Wim.Vanmaele; 23 februari 2014, 21:38.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: [HULP] gezocht voor HTML en tabel

    Kan je die <td>'s geen class meegeven of een id, die je dan nadien in CSS een breedte toekent?
    Zodat je die breedte niet moet hardcoden in HTML ?

    Comment


    • #3
      Re: [HULP] gezocht voor HTML en tabel

      Gaat volgens mij totaal de verkeerde kant op, gooi die TR en TD's maar eens de prullenbak in en probeer het eens fatsoenlijk met DIV-jes op te zetten.

      Comment


      • #4
        Re: [HULP] gezocht voor HTML en tabel

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        Gaat volgens mij totaal de verkeerde kant op, gooi die TR en TD's maar eens de prullenbak in en probeer het eens fatsoenlijk met DIV-jes op te zetten.
        Mooi en hoe krijg je 15 divjes mooi naast elkaar geallinieerd met een eigen vaste breedte in de eerste rij tot bv 1524 pixel (in totaal) en
        dan 1 div eronder die bv 1422px breedt is
        Met divjes kan je veel, maar ook niet alles en willens nillens heeft een table en tr en td betere en gemakkelijker resultaten, alhoewel ik er ook geen groot voorstander van ben.
        Alle hulp is welkom, maar dan wel met wat vb en niet van probeer eens met divjes ...
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: [HULP] gezocht voor HTML en tabel

          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Kan je die <td>'s geen class meegeven of een id, die je dan nadien in CSS een breedte toekent?
          Zodat je die breedte niet moet hardcoden in HTML ?
          Met class en css gaat het niet omdat de breedte van de kolommen niet voor allen even breed is en er moet ook mogelijk zijn dynamisch in runtime kolommen met een eigen vast waarde toe te voegen ...
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: [HULP] gezocht voor HTML en tabel

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Met class en css gaat het niet omdat de breedte van de kolommen niet voor allen even breed is en er moet ook mogelijk zijn dynamisch in runtime kolommen met een eigen vast waarde toe te voegen ...
            Dus je wilt een vaste breedte, maar de breedte moet wel dynamisch zijn?
            vaste breedte = in px werken.
            Dynamisch tov scherm = in % werken.
            Dynamisch tov elkaar = javascript/php/asp/ andere talen werken..

            Ik snap niet goed wat je dus juist wilt bereiken.

            Als ik de uitleg een beetje volg, dan is een tabel hier gewoon te beperkend,
            en geef in2lapland gelijk, dat div's je beter zullen uitkomen...

            kortom: voor mij moet de uitleg wat beter worden voor ik 2 the point kan helpen vrees ik
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #7
              Re: [HULP] gezocht voor HTML en tabel

              Ja, ik weet het, uitleggen is in deze situatie niet exellent.
              Bon, ik probeer even opnieuw.
              Ik heb diverse data die op het scherm moeten getoond worden. Lees dit als zijnde tabelblokken.
              Ieder blok op zich bestaat uit een record die over twee diverse lijnen (lees een data-lijn en een info-lijn) in het blok wordt getoond.
              Op de eerste rij (data-lijn) staat er data van diverse velden. Het aantal velden is steeds gelijk in een tabel, blok, maar als blok 1, 7 velden bevat, dan kan blok 2 best 13 velden hebben en blok 3 bv 2. De breedte van de velden is echter bepaald en het is wel zo dat veld 1 in blok 1 bv 120px breedt is terwijl veld 1 in blok 3 dan weer 198px breedt kan zijn. Veld 2 kan dan 12px breet zijn, veld 3 dan weer 200px. Voor blok 2, 3 kunnen dat dan weer andere waarden zijn.
              De tweede lijn (info-lijn) is een text-veld en is voorzien op 800 px en is in alle blokken gelijk.

              ALs je dit in een tabel giet met tr ten td en daarbijhorend colspan heb je de ambetante bijwerking dat alle cellen waar je data in komen zich automatisch in breedte gaan aanpassen zodat ze de tabel mooi evenredig presenteren, maar dat wil ik juist niet.

              Het gebruik van een CSS is niet direct haalbaar omdat het aantal velden in de datalijn niet stabiel is. Vandaag kan voor blok 1 bepaald zijn dat er slechts 6 datavelden zijn, morgen kan eventueel beslist worden dat er velden teveel of teweinig zijn. Die aanpassing wordt in een databank ingebracht en de presentatie op het scherm wordt steeds automatisch opgesteld.
              De totale breedte van alle velden op de data-lijn is wel op voorhand bekend want ze wordt bij presentatie berekend (optelsom). Ze kan eventueel breder zijn dan het scherm en dat moet kunnen, dus geen resized of geen gebruik van width:100%
              Buiten de erbarmelijke presentatie loopt dit vlot.
              Ik hoop dat dit iets duidelijker is ?
              Toch al een dank voor de gedane moeite
              Last edited by Wim.Vanmaele; 24 februari 2014, 07:30.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: [HULP] gezocht voor HTML en tabel

                Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                Gaat volgens mij totaal de verkeerde kant op, gooi die TR en TD's maar eens de prullenbak in en probeer het eens fatsoenlijk met DIV-jes op te zetten.
                En die div-jes dan als display attribuut 'table cell' meegeven?

                OT:
                Volgens mij kunnen CSS selectors hier wel helpen.

                Comment


                • #9
                  Re: [HULP] gezocht voor HTML en tabel

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Ja, ik weet het, uitleggen is in deze situatie niet exellent.
                  Bon, ik probeer even opnieuw.
                  Ik heb diverse data die op het scherm moeten getoond worden. Lees dit als zijnde tabelblokken.
                  Ieder blok op zich bestaat uit een record die over twee diverse lijnen (lees een data-lijn en een info-lijn) in het blok wordt getoond.
                  Op de eerste rij (data-lijn) staat er data van diverse velden. Het aantal velden is steeds gelijk in een tabel, blok, maar als blok 1, 7 velden bevat, dan kan blok 2 best 13 velden hebben en blok 3 bv 2. De breedte van de velden is echter bepaald en het is wel zo dat veld 1 in blok 1 bv 120px breedt is terwijl veld 1 in blok 3 dan weer 198px breedt kan zijn. Veld 2 kan dan 12px breet zijn, veld 3 dan weer 200px. Voor blok 2, 3 kunnen dat dan weer andere waarden zijn.
                  De tweede lijn (info-lijn) is een text-veld en is voorzien op 800 px en is in alle blokken gelijk.

                  ALs je dit in een tabel giet met tr ten td en daarbijhorend colspan heb je de ambetante bijwerking dat alle cellen waar je data in komen zich automatisch in breedte gaan aanpassen zodat ze de tabel mooi evenredig presenteren, maar dat wil ik juist niet.


                  Het gebruik van een CSS is niet direct haalbaar omdat het aantal velden in de datalijn niet stabiel is. Vandaag kan voor blok 1 bepaald zijn dat er slechts 6 datavelden zijn, morgen kan eventueel beslist worden dat er velden teveel of teweinig zijn. Die aanpassing wordt in een databank ingebracht en de presentatie op het scherm wordt steeds automatisch opgesteld.
                  De totale breedte van alle velden op de data-lijn is wel op voorhand bekend want ze wordt bij presentatie berekend (optelsom). Ze kan eventueel breder zijn dan het scherm en dat moet kunnen, dus geen resized of geen gebruik van width:100%
                  Buiten de erbarmelijke presentatie loopt dit vlot.
                  Ik hoop dat dit iets duidelijker is ?
                  Toch al een dank voor de gedane moeite
                  de easy way: Div's gebruiken.
                  de hard way:

                  met javascript/php/andere een script schrijven dat berekend hoe breed iets mag zijn, hoeveel je op een rij tekort komt en dan automatisch een "spacer cell" toevoegt met de nodige breedte.
                  Maar om dit 100% sluitend/werkend te krijgen lijkt mij een vrij uitgebreid algoritme te zijn..
                  je gaat zoiezo enkel variabele nodig hebben:

                  x = max breedte van de grootste rij.
                  y = breedte van de extra nodige cell
                  z = vaste breedte van de 1e 9.
                  a = breedte van de 2e rij.
                  Dus:
                  z = a/9
                  x = (9 * z) + breedte van kolom 10.
                  y = x - breedte van de cell.

                  met wat jquery erbij:
                  $('tr#rij_twee').append('<td style="width:y px">ik ben een spacer cell</td>');

                  <table>
                  <tr id="rij_een">
                  <td>
                  </td>
                  ...
                  </tr>
                  <tr id="rij_twee">
                  <td>
                  <div>
                  </div>
                  </tr>
                  </table>

                  in de javascript ga je ook nog elke cel apart zijn width moeten toeschrijven.
                  als ook in de html elke cel en rij een unieke id geven...

                  ik vermoed dat bovenstaand "algoritme" in de geburen kom van wat je nodig hebt voor tabel 1,
                  al denk ik dat er wel finetuning zal bijhoren.

                  Zoiezo denk ik dat tabellen vooral veel "foefelare" zal zijn, en dat div's veel vlotter zullen werken.
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #10
                    Re: [HULP] gezocht voor HTML en tabel

                    Allen, dank,
                    Heb uiteindelijk de gehele broncode herschreven...
                    terug naar div's. maar het ding deed niet wat het doen moest tot ik plots ...
                    Jawel, de klassieke problematiek van IE ...
                    Firefox, chrome, safari, Opera geven, gaven wat ik wou, helaas IE niet.
                    Nu de CSS maar aangepast met browser-voorwaarden ...

                    Toch allen bedankt. Soms helpt het de vraag even te stellen, ze dan beter te moeten uitleggen opdat er een vonk in her hoofd zou doorslaan ...
                    Last edited by Wim.Vanmaele; 24 februari 2014, 20:23.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: [HULP] gezocht voor HTML en tabel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Jawel, de klassieke problematiek van IE ...
                      Firefox, chrome, safari, Opera geven, gaven wat ik wou, helaas IE niet.
                      Nu de CSS maar aangepast met browser-voorwaarden ...
                      Daar zeg je me wat
                      Dat CSS nooit overal hetzelfde is, daar krijg ik grijs haar van.
                      Je doet dan iets volgens de standaarden, en dan blijkt het nog niet te lukken.

                      Bij ons op 't werk is het verplicht met IE, en dan maak je iets dat in een bepaalde versie perfect loopt, upgraden ze naar een andere IE versie en 't ziet er plots niet meer uit.
                      *zucht*

                      Maar wat Koeno aangaf, Javascript is handig, kan je makkelijk je CSS mee aanpassen, per element alles naar je hand zetten.
                      Is soms wel een werkje, en zou eigenlijk niet de bedoeling mogen zijn van het CSS verhaal.

                      Comment


                      • #12
                        Re: [HULP] gezocht voor HTML en tabel

                        Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                        Daar zeg je me wat
                        Dat CSS nooit overal hetzelfde is, daar krijg ik grijs haar van.
                        Je doet dan iets volgens de standaarden, en dan blijkt het nog niet te lukken.

                        Bij ons op 't werk is het verplicht met IE, en dan maak je iets dat in een bepaalde versie perfect loopt, upgraden ze naar een andere IE versie en 't ziet er plots niet meer uit.
                        *zucht*

                        Maar wat Koeno aangaf, Javascript is handig, kan je makkelijk je CSS mee aanpassen, per element alles naar je hand zetten.
                        Is soms wel een werkje, en zou eigenlijk niet de bedoeling mogen zijn van het CSS verhaal.
                        Met de css kan je natuurlijk al naar browser versie gaan selecteren, en zo css schrijven voor elke soortgelijke browser,
                        maar maakt het natuurlijk een rot werkje...

                        bij ons op het werk was ie8 de standaard, dan waren er plots mensen met IE8 en CO versie. Dan waren er upgrades naar ie9 (maar niet allemaal).
                        En dan plots: werd google chrome de standaard.

                        kwestie van bezig te blijven
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                        Comment

                        Working...
                        X