Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grafische kaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Grafische kaart

    Tussen de GTX960 en GTX1660 is wel een hemelsbreed verschil, maar deze laatste heeft wel ruim genoeg met een 500W PSU.

    Comment


    • #47
      Re: Grafische kaart

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Tussen de GTX960 en GTX1660 is wel een hemelsbreed verschil, maar deze laatste heeft wel ruim genoeg met een 500W PSU.
      Klopt maar de 600W voeding is goedkoper dan de 500W versie vandaar

      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #48
        Re: Grafische kaart

        Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
        Klopt maar de 600W voeding is goedkoper dan de 500W versie vandaar

        mir
        Een 600W die goedkoper is dan een 500W?
        Daar zal wel een finke adder onder het gras zitten.
        Over welke voedingen hebben we het mir? (graag volledige beschrijving).
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #49
          Re: Grafische kaart

          Ik ben ook eens een beetje gaan neuzen en heb een GTX 1650 Super 4GB gevonden.
          Die heeft iets betere prestaties dan de oudere GTX 1060 (en 960 uiteraard) en verbruikt maximum 100W.
          Haalt blijkbaar 60 fps op de meeste games bij 1080p (maar dat zal misschien te min zijn).
          Kan zelfs op een 300W voeding.

          Ik heb een Pure Power 10 voeding van 400W (Gold). Huidig verbruik (met de GPU van de i5 65W processor) onder stress is een goede 100W, ik zal met die GPU nog altijd de helft over hebben.

          Een te grote voeding is ook niet goed. Bij te lage belasting gaat het rendement naar beneden (zowel op elektrisch als financieel gebied ).
          Veel aanbevelingen dateren van enkele jaren terug, ondertussen is de rekenkracht van de CPU's en GPU's verdubbeld bij gelijkblijvend verbruik.
          Een SSD is ook zuiniger dan een HDD.
          Last edited by palombian; 28 maart 2023, 20:47. Reden: zinswending, SSD, Gold

          Comment


          • #50
            Re: Grafische kaart

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Een 600W die goedkoper is dan een 500W?
            Daar zal wel een finke adder onder het gras zitten.
            Over welke voedingen hebben we het mir? (graag volledige beschrijving).
            De Aerocool VX Plus

            mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

            Comment


            • #51
              Re: Grafische kaart

              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
              De Aerocool VX Plus

              mir
              Ik ben een zuinige mens, maar naar wat ik erover lees zou ik iets meer geven.
              Liever wat minder vermogen en betere kwaliteit.
              Ik kan me moelijk voorstellen dat je in die PC ooit voor meer dan 400-500W gaat insteken.

              Comment


              • #52
                Re: Grafische kaart

                Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                De Aerocool VX Plus

                mir
                't Ja, die lijkt mij zeer goed te zijn, is in elk geval goed beschermd tegen oververhitting/brand.
                Het is wel geen modulaire voeding, maar soit, die kast zal hoogstwaarschijnlijk ook niet modulair zijn?
                En die 600W?
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #53
                  Re: Grafische kaart

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik ben een zuinige mens, maar naar wat ik erover lees zou ik iets meer geven.
                  Liever wat minder vermogen en betere kwaliteit.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  't Ja, die lijkt mij zeer goed te zijn …
                  Wel twee volledig tegenstrijdige meningen zo te zien? [emoji848]

                  Maar men moet ook zien waarvoor ze moet dienen, het is ook niet om een supercomputer ineen te steken. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #54
                    Re: Grafische kaart

                    Zolang de exacte gegevens van de PC van de zoon van @mir niet bekend zijn kunnen we alleen maar gissen.
                    Maar zoals al aangegeven heeft het geen zin om een krachtige grafische kaart te steken wanneer de CPU en het mobo niet kunnen volgen.
                    In mijn geval (i5-8600) is bv een GTX van de 16 familie ongeveer het maximum en die hebben geen 600W voeding nodig.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Grafische kaart

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Wel twee volledig tegenstrijdige meningen zo te zien? [emoji848]

                      Maar men moet ook zien waarvoor ze moet dienen, het is ook niet om een supercomputer ineen te steken. [emoji6]
                      En wat zijn we tegenstrijdig?
                      Zowel Jan als ikzelf hebben het over de 500W.

                      En bij Medion is het al altijd zo geweest dat ze ferm beknoppen op hun Grafische kaarten en geheugen.
                      Neem nu de Pc waarvan sprake, DDR4 3200MHz
                      Kan dit moederbord dat wel aan? Het is een micro toren en dus zit daar een Micro mobo in en die zijn over het algemeen veel minder uitgerust dan een ATX mobo. (in het West-Vlaams is een mobo een mamaplanke).
                      Om dus het volle rendement van dit geheugen te kunnen benutten zal er waarschijnlijk ferm overgeclockt moeten worden dat betekend meer warmte in de kast en die is al klein, ja dit is boel zoeken hé.

                      Ik heb het al eens gezgd, van een budget Pc kunt ge NOOIT een game Pc maken.
                      Persoonlijk zou ik daar geen cent aan besteden om die iet of wat sneller te maken.
                      Een Medion is een goede Pc, maar verander er niks aan.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Grafische kaart

                        De klok van dat mobo zal waarschijnlijk niet aan 1600Mhz draaien, maar dat geheugen zal beter geprijsd geweest zijn, dat maakt voor de rest niets uit.
                        Ik blijf ervan overtuigd dat met bv een kaartje van de Geforce 16 reeks hier nog iets heel bruikbaars van te maken is.
                        De snelste, de GTX 1660 Super 6GB heeft een passmark van 12800, dat is de helft van een RTX 3080 van bijna € 1000, verbruikt max 130W.
                        Ook nog veel youtube game testen in 2023.

                        PS: zie eerst eens of de huidige voeding een aparte 6 en/of 8 pin 12V kabel heeft voor de voeding van de kaart, zoniet ben je beperkt tot een gewone GTX 1650 die met max 75W via het mobo kan gevoed worden (die haalt maar 7800 benchmark, dat zal een beetje traag zijn). Deze worden nog nieuw verkocht voor € 175, een GTX 1660 Super € 275 (tweedehands staat vol aan een vraagprijs van € 150).
                        Nieuw is een RTX 3050 (ook 130W) waarschijnlijk interessanter.
                        Last edited by palombian; 30 maart 2023, 16:48. Reden: RTX 3050

                        Comment


                        • #57
                          Re: Grafische kaart

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Zowel Jan als ikzelf hebben het over de 500W.
                          Misschien heb ik het anders geïnterpreteerd, maar het kwam me zo over dat de mening verdeeld was. [emoji57]
                          Ik bedoelde dat Jan op het aangegeven type “Aerocool VX Plus” reageerde liever iets meer te geven aan betere kwaliteit en dat u aangaf dat het een zeer goede is.
                          De prijs wil ook niet altijd iets zeggen.
                          Het kan uiteraard dat ene winkel de 600W goedkoper aanbiedt dan een andere winkel de 500W of soms zelfs dezelfde winkel als het BOL of Amazon betreft daar ze met meerdere aanbieders werken.
                          Maar maakt niet uit, geen discussie waard. [emoji57]

                          En bij Medion is het al altijd zo geweest dat ze ferm beknoppen op hun Grafische kaarten en geheugen.
                          Neem nu de Pc waarvan sprake, DDR4 3200MHz
                          Dat er bespaard wordt in budget PC’s is een feit maar dan is die DDR4 3200 MHz nog niet zo afwijkend van de rest.
                          Een i5 is op zich dan ook niet spectaculair.

                          Ik heb het al eens gezgd, van een budget Pc kunt ge NOOIT een game Pc maken.
                          Persoonlijk zou ik daar geen cent aan besteden om die iet of wat sneller te maken.
                          Een Medion is een goede Pc, maar verander er niks aan.
                          Is ook van in het begin (#9) mijn mening, is het wel de moeite om een investering te doen?
                          Probleem is eigenlijk dat men vaak een PC wil gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor hij gemaakt is.
                          Of zoals men zegt “goedkoop is een dure koop” (niet altijd maar toch vaak). [emoji57]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #58
                            Re: Grafische kaart

                            Ik denk dat veel mensen heel tevreden zijn met een Medion PC voor wat ze ermee doen. Om wat te internetten is elke PC van de laatste 10 jaar nog altijd voldoende.
                            Bovendien evolueert de techniek zo snel (de wet van de zopas overleden Moore) dat het geen zin heeft om teveel "op de groei" te kopen.
                            Maar bv meer geheugen, een snellere SSD, een betere videokaart zijn zaken die de gebruiksduur kunnen verlengen.
                            In mijn geval bv hebben programma's voor fotobewerking meer vereisten en als ik dat kan oplossen met een kleine upgrade ben ik tevreden.

                            Dat een kant-en-klare PC uitgebalanceerd is met weinig of geen mogelijkheid tot uitbreiding was de belangrijkste reden om er 5 jaar geleden één zelf te bouwen.
                            Dan neem je inderdaad een grotere kast en voeding, zie je dat er genoeg vrije slots zijn voor geheugen en schijven ed.
                            Maar als hij als desktop is opgezet maak je er natuurlijk nooit een gaming PC of grafisch werkstation van.
                            Last edited by palombian; 30 maart 2023, 21:39.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Grafische kaart

                              Ter info: ik heb het tweedehands MSI GEFORCE GTX 1650 SUPER VENTUS XS 4 GB kaartje (release nov 2019) vandaag geïnstalleerd.
                              Ik heb de vraagprijs van €120 betaald omdat het iets beter scoort dan de 3 jaar oudere GTX 1060 voor 20-30W lager energieverbruik en de GPU van recentere generatie is.
                              Ook werd het in reviews als heel stil beschreven, wat voor mij een belangrijk punt is.
                              (bovendien communiceerde de koper efficient en maakte geen probleem over het verzenden wat niet van iedereen daar gezegd kan worden - ik was het een beetje beu).

                              Mijn i5 desktopje is voor gaming en workstation prestaties in rang gestegen (ik hoop dat deze link werkt):

                              [IMG][/IMG]

                              Met de interne GPU was het 15/85/14

                              Operating System
                              Windows 11 Pro 64-bit
                              CPU
                              Intel Core i5 8600 @ 3.10GHz 35 °C
                              Coffee Lake 14nm Technology
                              RAM
                              48,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1333MHz (16-18-18-35)
                              Motherboard
                              ASRock Z370 Pro4 (CPUSocket) 32 °C
                              Graphics
                              CS2420 (1920x1200@59Hz)
                              4095MB NVIDIA GeForce GTX 1650 SUPER (MSI) 45 °C
                              Storage
                              7452GB Seagate ST8000DM0004-1ZC11G (SATA ) 34 °C
                              1863GB Seagate ST2000DX001-1CM164 (SATA ) 36 °C
                              298GB TOSHIBA MK3261GSYN (SATA ) 29 °C
                              232GB Seagate ST9320421ASG (SATA (SSD)) 28 °C
                              931GB Samsung SSD 980 1TB (Unknown (SSD))
                              4657GB Seagate BUP Portable SCSI Disk Device (USB (SATA) ) 34 °C
                              4657GB Seagate One Touch HDD SCSI Disk Device (USB (SATA) ) 32 °C
                              Optical Drives
                              HL-DT-ST DVD+-RW GH50N
                              Audio
                              Realtek High Definition Audio
                              PSU
                              Be Quiet Pure Power 10 400W

                              Kaart is onhoorbaar (fans draaien enkel onder hoge belasting en zijn dan nog zeer stil).

                              Topaz Sharpen AI doet er 45 sec over op een 45 mpx file (waarvan 15 om terug te openen in LR). Dat kon tevoren 10 min duren (maar uiteraard werkte ik zelden met het volledige beeld).
                              Er wordt maar 2GB van het geheugen gebruikt, wat de aanbeveling van Topaz "6GB or more" relativeert.

                              Eventjes Fortnite getest, op 1920x1200 houdt het 60 fps zonder problemen.
                              Ik hoorde vooral de (stock) cooler van de CPU, maar een gamer zal sowieso een betere hebben.

                              Maximaal gemeten stroomgebruik incl monitor 248W (kan dus in gelijk welke PC).

                              Voor mijn doen ben ik tevreden met de upgrade.
                              Last edited by palombian; 4 april 2023, 21:00. Reden: configuratie, voeding

                              Comment


                              • #60
                                Re: Grafische kaart

                                Ik dacht het voor de lol ook eens te draaien. Maar werkt natuurlijk enkel onder windows. De cpu staat er niet tussen. En dat de HD een raid 5 is lukt ook niet in de tabel (of ik zie het niet). Morgen eens kijken of ik mijn W10 VM terug opgestart krijg en eens zien wat dat geeft

                                Comment

                                Working...
                                X