Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring snijden van glas ...? iemand?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Vreemd... Het is lang geleden dat ik nog glas gesneden heb (paar jaar) maar met gewoon (enkel) vensterglas lukte dat toch 99 keer van de 100 zonder brokken. Ik heb een gewone glassnijder uit een doe-het-zelfzaak en behalve eens met een vod over het glas gaan en dan met de glassnijder langs een lat in het glas te krassen heb ik nooit iets speciaals gedaan. Ik zorgde er wel voor dat de glassnijder "gesmeerd" was en dat hield meestal in dat ik het wieltje even in white spirit doopte gewoon omdat we dat altijd bij hadden.
    Daarna was het gewoon een korte "tik" om het glas te breken op de snijlijn. Bij oud glas (recuperatie) was het risico op breuken wel veel hoger.

    Ik denk dat je gewoon een bepaalde handigheid moet aankweken en dat is nu eenmaal niet uit te leggen maar moet je doen...
    Maurice, jij hebt glas gesneden en je heeft hier de juiste uitleg ook nog.
    Wij bewaarden onze snijder in een glas met wat, in petroleum doordrenkte, watte onderin.
    Dus nooit of te nimmer droog snijden.
    Vuil glas? Gewoon met een droge vod erover waar er gesneden moet worden.
    Tenslotte, niet te hard op uw snijder drukken want dan heb je geen mooie snede, essentieel voor een mooie breuklijn.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #17
      Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

      Ben geen expert maar bij mij viel da redelijk goed mee om glas te snijden vroeger.
      Heb het nu wel al 10 jaar niet meer gedaan.
      Ooit es geleerd van iemand die dat beter kon of ik.

      De methode die ik aangeleerd heb is werken op een vlakke zachte ondergrond (bv een ouderwets deken)
      Glas zuiver maken op de snede en nat maken met terpentijn waar je wil snijden. Snijder ook ff deppen in de terpentijn en snijden maar.
      En dan komt de trick... Durven!! gewoon klak bam.
      Mijn snijdertjes komen uit de legerstock (heb wel de duurste genomen )

      Ale ja, twas bij mij ook niet altijd perfect zoals die mannen da in de brico doen maar voor mij toch zeker een 9 op 10 waard.

      PS: met de zelfde gewone glassnijder kan je ook vloer en wandtegels snijden zowel volceramisch als "gewone" lowcost wandtegels.
      Methode is de zelfde enkel moet je de tegel slaan op een houten balk net daar waar je de breuk wil.

      En als je de kneep echt onder de knie wil krijgen zou ik zeggen, loop eens binnen bij een glashandel en vraag het op de man af of ze je het niet kunnen leren of er nog geheimen zijn aan glas snijden.
      Post je bevindingen hier dan nadien ;-)

      Comment


      • #18
        Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

        Glas snijden is niet echt moeilijk !

        belangrijk zijn de onderstaande tips

        - gebruik steeds een stevige vlakke ondergrond, een tafel met daarop een oud tapijt is ideaal !
        - zet een potje petroleum binnen handbereik om daar regelmatig je glassnijder eens in te dopen !
        - na het snijden plaats je het glas zodanig op de tafel dat de kras net buiten de tafel valt , dan beweeg je het gedeelte dat over de tafel hangt met een korte ruk naar beneden om het glas te breken op de kraslijn !
        - is de reep glas die je wil afsnijden te smal om vast te pakken, dan gebruik je een tang en plaats een vod tussen de bekken van de tang, zodat deze niet onmiddellijk contact maakt met het glas.
        - moet het glas dienen om in een raam te plaatsen, let er dan goed op dat je het niet te groot snijdt, reepjes van slechts enkele mm afsnijden is eigelijk niet echt mogelijk, je moet dan gaan tikken op de kras en het reepje afbreken met de uitgespaarde openingen die je vindt in je glassnijder.

        Succes !

        Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #19
          Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

          goed verhaal Jeff.
          en ja ik kan het weten, heb zo,n 35 jaar ervaring met glaszetten/schilderen en behangen.
          ik gebruik voor smalle stroken een daarvoor geschikte glastang, met een brede bek.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #20
            Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            goed verhaal Jeff.
            en ja ik kan het weten, heb zo,n 35 jaar ervaring met glaszetten/schilderen en behangen.
            ik gebruik voor smalle stroken een daarvoor geschikte glastang, met een brede bek.
            grt,bouk.

            Met dank !
            hier ook de nodige ervaring als schrijnwerker !

            MVG, jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #21
              Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

              Ik heb nooit een glassnijder met een wieltje gebruikt. Ik had er ooit een op de rommelmarkt op de kop getikt met een diamantje.

              Glas snijden moet je niet haastig doen, maar je mag na het trekken van de kras niet wachten. Glas is fysisch gezien een vloeistof en als je kras maakt begint het op moleculaire schaal te rimpelen als een vijver waar je een steen in gooit. Als het uitgerimpeld is kan je het glas niet meer breken. Je hebt wel even de tijd, maar een flink aantal stukken krassen om die dan later allemaal te breken zou wel eens kunnen mislukken.

              Er steken wel meer en meer soorten glas op die niet te snijden vallen.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #22
                Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                Ik heb nooit een glassnijder met een wieltje gebruikt. Ik had er ooit een op de rommelmarkt op de kop getikt met een diamantje.
                dat is nog veel moeiljker dan een wieltje.
                een diamantje moet naar de hand van de gebruiker gaan staan en dat gaat niet zomaar hoor.
                en als het eenmaal naar je hand staat kan een ander er niet mee snijden, edoch erg moeilijk.
                doe mij maar gewoon een met wieltjes, kan je nog eens van wieltje wisselen ook.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #23
                  Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  dat is nog veel moeiljker dan een wieltje.
                  een diamantje moet naar de hand van de gebruiker gaan staan en dat gaat niet zomaar hoor.
                  en als het eenmaal naar je hand staat kan een ander er niet mee snijden, edoch erg moeilijk.
                  doe mij maar gewoon een met wieltjes, kan je nog eens van wieltje wisselen ook.
                  grt,bouk.
                  elk zijn meug
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    bedankt voor uw zeer constructieve bijdrage .. knap staaltje van academisch rechtlijnig denken! het syndroom is mij al te bekend proficiat met uw vermeende ervaring/kennis ... numerus stultorum infinitum est ... en nog steeds aangroeiend .. als ge niets te zeggen hebt blijf dan weg uit een draad, men zou anders kunnen besluiten dat ge arrogant zijt in alle betekenissen van het woord ... (ARROGANT)

                    edit: PS als ge u in uw g@t gebeten voelt over uw precieuze D3 spendeer dan maar eens een academische gedachte over hoe debiel de "testen" in dat filmpje zijn ... Nikonians die niet eens geld kunnen spenderen aan een fatsoenlijk statief en het dan opstellen op de meest drassige ondergrond kwestie van stabiel te staan zeker? ... de aard van 't beestje zeker? djeezes, hoe is 't mogelijk! en dan nog spieren rollen ook!
                    Rustig jongen, rustig, alles komt goed. Traag en diep in- en uitademen en je zal voelen dat je bloeddruk daalt
                    Deze discussie is geen hartaderbreuk waard.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      elk zijn meug
                      Ik heb ook liever een wieltje. Trouwens : Putor maakte hier een heel juiste opmerking : glas is niet een echte vaste stof maar eerder een dikke, heel dikke vloeistof zonder echt smeltpunt. En onder die glassoorten zijn er nog eens enorme verschillen, je hebt het klassieke zachte glas, borosilicaatglas maar ook kwartsglas. Ik heb na mijn opleiding nog twee jaar glasblazen gevolgd bij een meester-kwartsglasblazer (een enkele hier in mijn rommelbak zal dat ongetwijfeld een pipo vinden (Glasblazerij Vitt, Brugge) maar dit soort vakmannen loopt echt niet zo dik). Wat ik daar in de eerste plaats heb geleerd is : "nederigheid". Wat ik daar ook heb geleerd is dat glas een hekel heeft aan temperatuurschommelingen en de daarbij horende spanningen. Hoe dikker het glas hoe meer onderhevig aan spanningen, vandaar oa het langzaam afkoelen na vervorming in een oven. De satellietspiegels die door Schott zijn gegoten hebben meer dan een jaar afgekoeld aan ong. 1°C per dag.
                      De reden waarom terpentijn of andere olie wordt gebruikt bij het snijden van glas is het dempen van de trillingen, ik kan geen andere reden bedenken. Als glasblazers een buis moeten doorsnijden gebeurt dit door het maken van een kras en breken, als de buis te groot en te dik wordt (>>1 cm), worden ze doorgezaagd met kleine diamantzaagjes (onder water, voor de koeling en de trillingdemping) en worden ze bewerkt op een speciale draaibank.
                      Dun glas laat zich op alle manieren doen, je kan er nog net geen knoop in leggen, tenzij je overgaat naar glasfiber. De thermische en mechanische spanningen in glas worden des te erger naarmate het glas dikker wordt, meneertje r. zal dit zeker willen bevestigen (uitzettingscoëfficiënt en meer van die moeilijke dingen die je niet in een latijnse one-liner kan vangen) En wat een D3 te maken heeft met glas snijden is me nog altijd een compleet raadsel. Excuseer me maar die laatste opmerking had ik niet mogen maken.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        glas is niet een echte vaste stof maar eerder een dikke, heel dikke vloeistof zonder echt smeltpunt.
                        onzin , oud fabeltje

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ruudbaers Bekijk bericht
                          onzin , oud fabeltje
                          Hoezo fabel? Al het glas in de oude kathedralen is onderaan dikker, vloeit langzaam uit.

                          Walter
                          D850

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ruudbaers Bekijk bericht
                            onzin , oud fabeltje
                            onzin is het niet, achterhaald wel. Glas past in geen enkele standaar aggregatietoestand. Het is geen onderkoelde vloeistof, het heeft geen kristalstructuur (dus geen gewone vaste stof). Als je gewoon kijkt naar 'kan bij kamertemperatuur vloeien' is het duidelijk geen vloeistof, maar voor een aantal praktische toepassingen (waaronder snijden) is het wel goed om glas als een vloeistof te beschouwen.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #29
                              Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              Hoezo fabel? Al het glas in de oude kathedralen is onderaan dikker, vloeit langzaam uit.

                              Walter
                              productieproces: dat was al zo toen het honderden jaren geleden geplaatst werd.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment


                              • #30
                                Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                                Oorspronkelijk geplaatst door ruudbaers Bekijk bericht
                                onzin , oud fabeltje
                                Geef me dan meteen het smeltpunt van borosilicaatglas, en nu je toch bezig bent, ook dat van boter en thermoplastisch (niet gecrosslinked plastic) (als je dat woord niet begrijpt : vb PVC of PE of PP of PS)
                                Je mag ook zwijgen, dat vind ik persoonlijk de betere keuze.
                                Maar als je het nog ziet zitten, graag ook nog het smeltpunt van rubber, eboniet en bakeliet.

                                Niet dat ik een antwoord verwacht, verre van.

                                Maar als je er als roodbaars niks van kent : zwijg dan, dat spaart ons allemaal moeite en tijd.

                                Persoonlijk ben ik die stomme reacties feitelijk wel beu aan het worden. Begin eens te praten eenmaal je het verschil kent tussen een kristallijne en een amorfe toestand. Als je die moeite niet wil doen, zwijg dan.
                                Dit is voor ons allemaal een win-win-situatie
                                Last edited by Guest2; 29 mei 2013, 16:02.

                                Comment

                                Working...
                                X