Belgiumdigital.com in samenwerking met
  1. OPGELET Niet geregistreerd! Op maandagmorgen 5 juni starten we de langverwachte forum migratie en gaat het forum even in READ ONLY modus. Meer informatie HIER.
Pagina 1 van 8 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 195

Discussie: Energieprijzen

Standaard Energieprijzen

Maandelijkse waarden van de noteringen

TTF 101, TTF 103 en ZTP101 (gas)
    Endex101 en Endex103 (elektriciteit)

https://www.creg.be/nl/professionals...eitsnoteringen

Dit zijn de FUTURES prijzen geldig voor januari 2023, voor wie een contract hieraan gelinkt heeft.
    Vooral wie trimestriele indexering heeft (TTF103 en Endex103), zal vanaf nu een stuk minder betalen (na in okt/nov/dec veel te veel betaald te hebben).
    Nieuwe contracten op trimestriele basis zijn niet meer toegelaten vanaf 1 januari.

Wie een contract heeft gelinkt aan de SPOT markt (ook Day Ahead genoemd) kan zich, als de huidige trend voortzet, aan een nog lagere prijs verwachten.
    Deze is pas op het einde van de maand gekend, maar kan dagelijks opgevolgd worden.

voor gas:
    https://www.eex.com/en/market-data/natural-gas/spot
    ook de future voor februari volgt redelijk nauw
    https://www.theice.com/products/2799...rketId=5493476

voor stroom:
    https://www.epexspot.com/en/market-data

Laat ons hopen dat we ons hierover in het nieuwe jaar wat minder zorgen moeten maken.
    Onze leverancier van gas heeft alvast spontaan het voorschot verlaagd.
    Laatst gewijzigd door palombian; 6 januari 2023 om 12:56 Reden: okt/nov/dec te veel betaald

Standaard Re: Energieprijzen

Interessant!
    Maar hier geen last van de energieprijzen, heb altijd geweigerd om mijn voorschot te verhogen en zie week na week nu de eindafrekening naar beneden gaan. Op dit moment betalen we 112€ voorschot electriciteit (geen gas hier); eindafrekening zou nog een 400€ zijn momenteel.

Voorgestelde voorschotfactuur - maandelijks! - zat een tijd geleden op 600€, nu nog op 200. Als ik nu al een jaar 600€ betaald had... mooie renteloze lening aan het energiebedrijf...

Paar dagen geleden nog....
    Engie stelde ons voor om 600 euro per maand voorschot te betalen op een woning dat LEEG staat!
    Ik had hun al aangegeven dat de woning sinds na de zomer leeg staat en we nu op een nieuw adres wonen.
    Hebben ze een voorstel gedaan om een "leegstandcontract" af te sluiten.
    Bij nazicht van dat voorstel zien we totaal exuberante prijzen voor afname van energie.
    Dat hebben we dus niet gedaan.
    Onmiddellijk het voorschot verlaagd tot iets van om en bij de 150 euro per maand nu. Lager kon niet.
    Op het einde van het contract mogen ze dit allemaal flink terug betalen.

Echte charlantans zijn het.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
    Interessant!
    Maar hier geen last van de energieprijzen, heb altijd geweigerd om mijn voorschot te verhogen en zie week na week nu de eindafrekening naar beneden gaan. Op dit moment betalen we 112€ voorschot electriciteit (geen gas hier); eindafrekening zou nog een 400€ zijn momenteel.

Voorgestelde voorschotfactuur - maandelijks! - zat een tijd geleden op 600€, nu nog op 200. Als ik nu al een jaar 600€ betaald had... mooie renteloze lening aan het energiebedrijf...
    Met wat verwarmd U dan als ik dat vragen mag ?

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Paar dagen geleden nog....
    Engie stelde ons voor om 600 euro per maand voorschot te betalen op een woning dat LEEG staat!
    Ik had hun al aangegeven dat de woning sinds na de zomer leeg staat en we nu op een nieuw adres wonen.
    Hebben ze een voorstel gedaan om een "leegstandcontract" af te sluiten.
    Bij nazicht van dat voorstel zien we totaal exuberante prijzen voor afname van energie.
    Dat hebben we dus niet gedaan.
    Onmiddellijk het voorschot verlaagd tot iets van om en bij de 150 euro per maand nu. Lager kon niet.
    Op het einde van het contract mogen ze dit allemaal flink terug betalen.

Echte charlantans zijn het.
    Eigenaardig, nooit gehoord dat Engie voorstellen doet

grts
    Sieg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

grts
    Sieg
    Is een van de formules die ze nu gebruiken.
    Wij hadden ingetekend voor een "internet only" contract bij Engie.
    Alle communicatie gaat via e-mail en je kan meevolgen op hun website via een persoonlijk account.
    Gemiddeld duurt het 6 weken om een reactie te krijgen op een vraag.

Met wat verwarmd U dan als ik dat vragen mag ?

grts
    Sieg
    Stookolie - voorlopig nog. Zodra de rest van de renovatie klaar is waarschijnlijk naar warmptepomp, dan zal elektriciteits factuur wel omhoog gaan.

grts
    Sieg
    Ik vermoed dat het gaat om commerciële tussenpersonen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    Ik vermoed dat het gaat om commerciële tussenpersonen.
    Nee hoor. Was via Engie zelf in email communicatie.
    Ik regel dit soort dingen hier in huis.

Vandaag een email gekregen dat er weer groepsaankopen gestart worden.
    Dat is een goede zaak.

Voor de lol zal ik me eens inschrijven maar ik verwacht geen wonderen.
    Het initiatief komt van de provincie West Vlaanderen en mijn ervaring ermee is zeer slecht.
    Ze kijken enkel naar de aanbieder met laagste dagprijs maar stellen verder geen voorwaarden aan goede betrouwbare contracten, zakelijke ethiek,...
    Hun vorige groepswinnaar was trouwens failliet gegaan.

Maar ja, daar ging het hem niet om.
    Het idee is dat de concurrentie weer zijn spel kan spelen.

1 ding is al zeker. Engie komt hier nooit meer binnen.

Vermits het aantal "gaming" mogelijkheden (manieren om met de parameters te schuiven om bovenaan de lijst te staan) verder beperkt is, hebben groepsaankopen, op een éénmalige korting na, niet zoveel zin (meer).
    De concurrentie speelt zeker nog, alhoewel het recente nieuwe contract van Luminus nu (of waarschijnlijk zeker wanneer de januariprijzen begin februari in de vergelijkingen zullen staan) al veel duurder is dan een variabel contract. Nochtans zullen velen hiervoor kiezen omwille van de zekerheid.

Op enkele interpretaties en varianten van indexen na, halen alle leveranciers hun gas en stroom op dezelfde markt.
    Zoals gezegd is de ethiek, de betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid een belangrijker criterium.
    De weigering om voorschotten te herzien in functie van het gewijzigde verbruik en/of gedaalde prijzen is onaanvaardbaar, de CREG kan dit wel aanklagen, maar de wetgever heeft geen boete voorzien.
    Het enige wat de klant kan doen is het contract opzeggen.
    Misschien is dat, nu de prijzen een stuk draaglijker zijn, de beste oplossing.

Zolang de markt zo wispelturig is blijft het altijd een gok.
    Je betaalt voor 1,2 of 3 jaar volgens de formule die vastgelegd is één of twee maand voor de eerste verbruiksmaand.
    Zeker na het wegvallen van de driemaandelijkse tarifering verschillen de prijzen onderling niet zoveel meer.

Men heeft de mensen jarenlang in de waan gelaten dat de vrije markt hun energieproblemen zou oplossen.
    En in feite is dat ook zo, hoge prijzen remmen het verbruik waardoor de prijzen opnieuw dalen.
    Laatst gewijzigd door palombian; 9 januari 2023 om 14:08

Gohja, iedereen moet het spel spelen zoals hij/zij denkt er voordeel bij te halen.

Onder normale marktwerking was het idee van groepsaankopen zo slecht nog niet.
    Het komt er gewoon op neer om goed je huiswerk te doen en te blijven vergelijken.
    Als je erbij nadenkt dan zijn die groepsaankopen eigenlijk een variabel contract met bijstelling per jaar.
    Je bent zeker van 1 jaar aan vaste prijs maar wat het zal zijn het jaar nadien weet je niet.

Ik heb er toch meerdere jaren sterk voordeel uit kunnen halen en steeds interessante tarieven gekregen.
    Zelf ben ik niet honkvast aan een leverancier. Wij mij voordelig kan leveren en betrouwbaar is komt maar binnen.

Maar een oorlog in Europa had niemand zien aankomen. De Covid crisis ook al niet.
    Dan veranderen de spelregels en telt de wet van de sterkste.

Mijn buurman is 87 en zijn vrouwtje 84. Ze hebben al vele jaren een vast contract bij dezelfde leverancier.
    Altijd wel iets meer moeten betalen dan wij.
    MAAR dan kwam de crisis. Doet hij nu sterk zijn voordeel mee nog dat oude contract te hebben.
    Hij betaald nu 4x minder dan wij!

Ik vrees dat dit nooit anders zal zijn.
    Je probeert in te schatten wat je het beste zal uitkomen maar aan de andere kant gaan ze ook risicos indekken.
    Iets met wonderen zal niet meer gebeuren denk ik.

De overheid zou hier ook nog een rol in kunnen spelen voor wat betreft de variabele contracten.
    Die zijn op heden zeer ondoorzichtig.
    Het zou goed zijn als ze met een soort factor (winstmarge) zouden werken op 1 vaste index voor alle contracten.
    Dan zou je opnieuw de betere deal uit de variable contracten kunnen halen.
    Op heden is dat zo niet. Het systeem is opzettelijk totaal ondoorzichtig gemaakt.
    Laatst gewijzigd door buurmanBert; 9 januari 2023 om 20:21

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    ...
    Dan zou je opnieuw de betere deal uit de variable contracten kunnen halen.
    Op heden is dat zo niet. Het systeem is opzettelijk totaal ondoorzichtig gemaakt.
    Het was mijn bedoeling hieraan iets te doen.
    Je moet geen hogere wiskunde hebben gestudeerd zoals de kranten beweren.
    Een geïnformeerde consument is er twee waard.

Als meer mensen eens de moeite zouden doen om hun rekening gedurende het jaar op te volgen (wat perfect mogelijk is want de parameters liggen vast gedurende de looptijd, enkel de maandelijkse index is variabel) en daarover op hun poot spelen in plaats van de aangerekende voorschotten gedwee te aanvaarden, zouden de media er zich niet zo gemakkelijk vanaf maken door enkele extreme situaties uit te vergroten.

Er valt trouwens iets aan te doen.
    Ik heb meer respect voor wie toegeeft dat hij de thermostaat lager zet omdat hij anders niet rondkomt dan voor wie overal moord en brand schreeuwt dat het zo'n schandaal is (en zeker niet zijn fout).
    Dit is denk ik ook beter voor je gevoel van eigenwaarde. Was dat niet één van de problemen in onze huidige maatschappij ?
    Toen ik in maart vorig jaar ook een schandalig voorschot kreeg heb ik gezworen dat ze mij niet zouden hebben. Toen in augustus de prijzen bleven stijgen zaten de terrasjes vol terwijl wij ons kot verder aan het isoleren waren.

Ik zet mij al schrap voor de volgende fatalistische tirade .

Als je de middelen bezit, dus geld, ouderdom enz kan je dat voor een deel oplossen, rij maar eens door de polders als je nog eens aan zee bent, al die oude hoeve en dorpen , Stahille, Houthave, Zuienkerke allemaal oude en zeer oude huizen en bewoners, met laag tot zeer laag inkomen. In sommige straten is er geen riool, afval water de gracht in, stroom valt uit als een landbouwer zijn melkmachiene aanzet, waterdruk valt weg bij avond en ochtend bij vraag van bewoners op die tijdstippen. En dan wordt hier gepraat over warmtepompen, zonnepanelen, batterijen enz. En ja voor hen is dit fataal, als jij daar eens je schouders zou onderzetten, om dit op te lossen. En ja er is een oplossing, maar daar willen ze niet van weten, en dan heb ik het niet over de bewoners. Maar over maatschappijen, die liever winst zien morgen dan over 20 jaar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
    ... In sommige straten is er geen riool, afval water de gracht in, stroom valt uit als een landbouwer zijn melkmachiene aanzet, waterdruk valt weg bij avond en ochtend bij vraag van bewoners op die tijdstippen. ...
    Zo zijn er véél straten, ook met moderne huizen. Hier rond Tienen, zowat elke gewestweg heeft een open gracht ipv riolering. De meeste huizen werken met een septische tank en pompen enkel (vuil) water naar de gracht. Maar verschillende huizen hier in de straat laten hun afvalwater zelfs gewoon wegstromen in een natuurgebied achter de tuinen. Kraait geen haan naar.
    Stad is niet bevoegd want gewestweg, Wegen & Verkeer wil absoluut de grachten bewaren want "open waterloop, belangrijk voor de natuur". Dat laatste is een citaat uit een mail naar mij toe

Qua elektriciteit: als je de pech hebt in een wijk met een verouderd stroomnet te wonen valt je hele zonnepanelen installatie uit telkens als de zon een beetje te hard schijnt, is deze zomer geregeld in het nieuws geweest.

Dan moet je eens in Luik gaan zien.
    Idd, nog veel plaatsen in Belgie waar mensen dit niet kunnen betalen.

Ik ben het wel met je eens dat je er best in kan investeren als je dat kan.

Maar idem voor ons nieuw adres nu ook.
    Het is een woning uit de jaren 70 die ik net gekocht heb.
    Helemaal geïsoleerd tot het maximum dat kon voor deze bouw.
    Maar we halen ook maar een B op onze EPC.
    Ik zou niet weten waar ik nog zwaar verschil kan halen.
    Zonnepanelen.... Hmmmm, na lang rekenen toch niet zo eenduidig grote winst te halen hoor.
    Meer ecologisch te maken wel, maar zal me evenveel kosten als wat ik er uit haal.

Desondanks we een B hebben en geen grote verbruikers zijn hebben we toch wat moeten bezuinigen waar mogelijk want de tussenrekening was stevig.
    Nu proberen we extra zuinig te zijn waar kan zonder echt te boeten op basis comfort.

Dit om discussies over energie uit het draadje over het weer te halen

dubbel
    Laatst gewijzigd door palombian; 23 februari 2023 om 09:17 Reden: dubbel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Dit om discussies over energie uit het draadje over het weer te halen

Oorspronkelijk geplaatst door palombian:

Omdat energiemaatschappijen hun voorschotten aan de graaddagen aanpassen is dit - met correctie voor de blootstelling van de woning - een goede voorspelling van het energiegebruik.
    Bovendien een zo objectief mogelijke controle op de efficientie van energiebesparende maatregelen (die volgens de klassieke wet van de verminderde return steeds lager wordt naarmate men meer kosten doet ).
    Oorspronkelijk geplaatst door Verseg:

Doordat energieleveranciers zelf uw jaarverbruik verdelen, zijn veel mensen gezien, zeker met een analoge teller.
    Hier bijna geen gas verbruikt tijdens de winter of duurdere periode, maar volgens hun bijna alles in die periode.
    Dit betreft de afrekening, niet de voorschotten.
    ...
    Daarom is een maandelijkse afrekening veel interessanter, maar daar heb je wel een digitale meter voor nodig.
    Laatst gewijzigd door palombian; 23 februari 2023 om 09:16

Hier voorschot elektriciteit (we hebben geen gas, verwarming nog op mazout) net verlaagd naar 35€, op voorstel van Luminus. Vorige voorschot was 112€, nooit aangepast sinds mei 2022. Eindafrekening vorige week, voor periode mei-januari: 135€. Dus zeer blij dat ik geen waanzinnige voorschotten betaald heb

Hier € 12,69 per trimester (na PV+batterij voor € 4250 netto in nov 21).
    Moet er wel bijzeggen dat Ecopower geen provisie voor het capaciteitstarief voorziet (minimum iets meer dan € 100/jaar).

Gas nu € 83,89/maand (na extra isolatie & ventilatiesysteem minstens € 4000 zonder het werk te rekenen, en thermostaat op 19° - alhoewel de prijzen verder zakken en er marge is om die terug hoger te zetten zoals veel Belgen al doen - als ze de stand al ooit verlaagd hebben). Alhoewel we het nu gewoon zijn. Best draaglijk wanneer het hele huis op temperatuur blijft en je geen koude wanden hebt.

Water € 66,19/trimester (wel zopas, na 15 jaar, pomp van de regenwaterput moeten vervangen € 510).

Tegenover Proximus met € 95/maand, roerende voorheffing, verzekering, onderhoud en herstellingen enz is energie hier zeker niet de grote woonkost.

Maar het komt niet uit de hemel gevallen.
    Laatst gewijzigd door palombian; 23 februari 2023 om 10:44 Reden: hemel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
    Hier voorschot elektriciteit (we hebben geen gas, verwarming nog op mazout) net verlaagd naar 35€, op voorstel van Luminus. Vorige voorschot was 112€, nooit aangepast sinds mei 2022. Eindafrekening vorige week, voor periode mei-januari: 135€. Dus zeer blij dat ik geen waanzinnige voorschotten betaald heb
    Best een eigenaardig voorstel moet ik zeggen, je betaalde 112 € per maand en in je eindafrekening moet je 135€ opleggen
    En Luminus doet je dan een voorstel om je voorschot te verlagen naar 35€ per maand
    Totaal onlogisch toch ???

grts
    Sieg

Best een eigenaardig voorstel moet ik zeggen, je betaalde 112 € per maand en in je eindafrekening moet je 135€ opleggen
    En Luminus doet je dan een voorstel om je voorschot te verlagen naar 35€ per maand

grts
    Sieg
    Een illustratie van de sterk verlaagde prijzen ?
    Het voorstel tot voorschot vermeldt normaal het geschatte jaargebruik.

grts
    Sieg
    Bij mij idem, ik zit ook bij Luminus voor elec. Momenteel maandelijks voorschot van 110€, Luminus stelt nu voor om dat verlagen naar . . . 10€/maand !?
    Dit weliswaar tot aan de volgende eindafrekening in april. Volgens hun projectie zou ik bij ongewijzigd voorschot, zo'n 500€ terugkrijgen op de eindafrekening.
    En dan te bedenken dat ze 6 maand terug nog voorstelden om het voorschot op te trekken naar 180€/maand. Gelukkig heb ik dat toen niet gedaan.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery

Voor de volledigheid de energieprijzen van februari medegedeeld door de CREG (in €/MWh, voor marge verdeler, BTW, netkosten ed)

TTF101 (gas maandelijks)
    01/2023 118,161
    02/2023 64,229

TTF103 (gas trimestrieel)
    01/2023 119,231
    02/2023 119,231

Zo zie je dat wie een contract gebonden aan een driemaandelijkse index heeft afgesloten bijna het dubbele betaalt tot eind maart (dergelijke contracten mogen sinds januari niet meer aangeboden worden)
    Hij zal weliswaar heel het tweede trimester de huidige lage prijs betalen, maar dan is het stookseizoen bijna voorbij.

Idem voor elektriciteit

Endex101
    01/2023 333,320
    02/2023 169,062

Endex103
    01/2023 332,484
    02/2023 332,484

Dit voor de futures.

Wie een spotcontract heeft (day ahead), waar de prijs pas op het einde van de maand gekend is, profiteerde eerder van de prijsdaling (maar zal ook sneller meer betalen bij een stijging)
    (bron: Elexys)

SPOT TTF (gas)
    01/2023 65,06
    02/2023 54,51 (voorlopig gemiddelde)

SPOT Belix (stroom)
    01/2023 130.70
    02/2023 144,90 (voorlopig gemiddelde)
    Laatst gewijzigd door palombian; 23 februari 2023 om 14:18 Reden: verduidelijking

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Een illustratie van de sterk verlaagde prijzen ?
    Het voorstel tot voorschot vermeldt normaal het geschatte jaargebruik.
    Niet echt hé, hij betaalde al 112€ per maand voor de energiecrisis, daarmee ook een opleg bij de eindafrekening.
    Dus nu opeens zou Luminus verwachten dat de prijzen goedkoper gaan worden dan voor de energiecrisis
    Tjah het is me wat

Mijn schoonouders betaalden elke maand 113€ voor gas en elektriciteit, mooi prijsje toch zou je denken
    Nu hebben ze hun eindafrekening gekregen, 2800€ opleggen
    En die mensen zijn erg zuinig, altijd maar net de verwarming op 19° en qua elektriciteitsverbruik weinig tot niks want ze hebben geen enkele grote verbruiker in huis.
    Geen vaatwas, geen computer, geen droogkast, en noem zo maar op, zij leven nog als 50 jaar geleden bij manier van spreken.

Dus als ik dan zulke verhaaltjes hoor zoals hier geschreven moet ik toch even de wenkbrauwen fronsen ....

grts
    Sieg

Het is natuurlijk aan de poster in kwestie om de uitleg te geven, maar in september stond de Endex101 op 471,302, dat is bijna 3 keer meer dan vandaag.
    Vermits het ging over de tweede helft van het jaar zijn deze cijfers best mogelijk.

Het was mijn bedoeling om met concrete cijfers al deze verhalen een beetje te kunnen plaatsen, dus kijk eens wat meer naar de meterstanden en naar de getallen op de afrekening alvorens gelijk wat te beweren.
    En spreek alstublieft over kWh of m3 in plaats van €.

Er is heel wat gemanipuleerd om de mensen een duur contract aan te smeren (bv de trimestriele contracten wanneer de prijs dichtbij de top was, er waren zelfs contracten gebaseerd op de hoogste prijs van de maand of die op een bepaalde dag) maar elke kWh is uiteindelijk aangerekend volgens een tevoren afgesproken indexformule en volgens officieel opgenomen meters. Men kon echt niet gelijk welke prijs aanrekenen, deze honderden verschillende contracten zijn allemaal gecontroleerd, en een aantal formules verboden voor de toekomst.

Ben trouwens benieuwd naar jouw eindafrekening, Sieg .
    Laatst gewijzigd door palombian; 23 februari 2023 om 20:32

Pagina 1 van 8 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. [Showcase] Met de stijgende energieprijzen is isoleren een noodzaak!
    Door Fabrice Delahaye in forum Dieren
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 22 mei 2022, 07:28
  2. Energieprijzen
    Door toerist in forum Chit Chat
    Reacties: 495
    Laatste bericht: 17 maart 2022, 23:08
  3. Verhoging energieprijzen
    Door Guest43 in forum Chit Chat
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 23 november 2021, 18:08

Regels voor berichten