Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    PS: je kan ook je huis verkopen en in Brussel gaan wonen, maar dan zal je meer moeten opleggen...
    Voor geen geld van de wereld Jan, ik woon in een mooie omgeving net op de grens met Nederland
    Dus ik profiteer van de voordelen van beide landen zeg maar
    Al ben ik meer in Nederland te vinden dan in België ...

    Tjah, ik heb het gisterenavond allemaal eens aan het opzoeken geweest, pff niet makkelijk
    Heb gezien dat bij geothermische warmtepomp men ook gewoon verticaal kan boren en je dus minder grondoppervlakte nodig hebt.
    Al heb ik wel een redelijke tuin die groot genoeg zou zijn, maar zie het niet zitten om deze volledig om te laten woelen om een raster te laten leggen.
    Dus best eens een afspraak maken zodat er iemand kan komen kijken en wat meer info kan geven daaromtrent

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Voor geen geld van de wereld Jan, ik woon in een mooie omgeving net op de grens met Nederland
      Dus ik profiteer van de voordelen van beide landen zeg maar
      Al ben ik meer in Nederland te vinden dan in België ...

      Tjah, ik heb het gisterenavond allemaal eens aan het opzoeken geweest, pff niet makkelijk
      Heb gezien dat bij geothermische warmtepomp men ook gewoon verticaal kan boren en je dus minder grondoppervlakte nodig hebt.
      Al heb ik wel een redelijke tuin die groot genoeg zou zijn, maar zie het niet zitten om deze volledig om te laten woelen om een raster te laten leggen.
      Dus best eens een afspraak maken zodat er iemand kan komen kijken en wat meer info kan geven daaromtrent

      grts
      Sieg
      De huidige prijsstijging is een aanduiding dat je nu geen gasketel meer moet installeren.

      Als je weet dat je met 1 kWh elektriciteit 4 tot 6 keer zoveel warmte produceert met een warmtepomp, kan je op basis van je huidig verbruik al een idee krijgen hoeveel je kan besparen.
      Bovendien kunnen je op dat moment overgedimensioneerde (maar al lang afbetaalde) panelen waarschijnlijk in de winter nog een deel zelf produceren.

      Het zou zelfs kunnen dat je op het eind goedkoper uitkomt met een digitale meter, omdat het prosumententarief wegvalt en je nog een paar cent krijgt voor de stroom die je niet zelf gebruikt (en dus niet "weggeeft").

      Comment


      • Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Zo'n lucht-lucht systemen hebben doorgaans één buitenunit en afzonderlijke binnenunits, ik weet niet of een boiler hier ook kan bij aangesloten worden.
        Je kan ook met één op één systemen werken, veel hangt af van de plaatsingsmogelijkheden.

        Voor dit type heeft Vlaanderen maar €400 subsidie veil, terwijl voor een geothermische tot 4000 wordt gegeven.
        Klein "detail": de airco-functie moet afgekoppeld zijn om recht te hebben op de premie; enkel verwarmen met deze units dus.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Re: Energieprijzen

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          De huidige prijsstijging is een aanduiding dat je nu geen gasketel meer moet installeren.
          De stijging is er anders wel zowel op gas als elektriciteit en bij elektriciteit is er het bijkomend probleem dat meer en meer zaken daarop gaan werken … zoals laden van wagens bijvoorbeeld en het komend verbod op tuinmachines met ontploffingsmotor.

          Als je weet dat je met 1 kWh elektriciteit 4 tot 6 keer zoveel warmte produceert met een warmtepomp, kan je op basis van je huidig verbruik al een idee krijgen hoeveel je kan besparen.
          Maar wel beginnen met rekenen hoeveel je investering gaat kosten en als de oude installatie niet versleten is, ook het verlies aan niet benuttigde investering.
          Ook rekening houden met de levensverwachting of tenminste met hoelang men nog in die woning kan blijven wonen.
          Het spreekt voor zich dat in theorie een investering voor 65 à 70-jarigen (voorbeeld) nooit zo rendabel kan zijn dan voor 40-jarigen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Klein "detail": de airco-functie moet afgekoppeld zijn om recht te hebben op de premie; enkel verwarmen met deze units dus.
            Heb ik vermeld: je mag inderdaad niet actief koelen, dwz de warmtepomp andersom laten draaien.
            Wat wel mag is je interne circuit koelen tot op de temperatuur van je grondspiralen (passief). Bij een hittegolf maakt dat al een heel verschil.

            Comment


            • Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              De stijging is er anders wel zowel op gas als elektriciteit en bij elektriciteit is er het bijkomend probleem dat meer en meer zaken daarop gaan werken … zoals laden van wagens bijvoorbeeld en het komend verbod op tuinmachines met ontploffingsmotor.

              Maar wel beginnen met rekenen hoeveel je investering gaat kosten en als de oude installatie niet versleten is, ook het verlies aan niet benuttigde investering.
              Ook rekening houden met de levensverwachting of tenminste met hoelang men nog in die woning kan blijven wonen.
              Het spreekt voor zich dat in theorie een investering voor 65 à 70-jarigen (voorbeeld) nooit zo rendabel kan zijn dan voor 40-jarigen.
              Volgens die redenering valt je huis in mekaar de dag van je begrafenis.
              Er zijn inderdaad mensen die vinden dat hun 40 jaar oude stookolieketel nog niet versleten is.
              Vandaag stond er zelfs in de krant dat mazout terug goedkoper is dan gas, zie je wel dat ze gelijk hadden .
              Ondertussen hebben ze jaar na jaar zoveel teveel verbruikt dat een gascondensatieketel al lang was terugverdiend.

              Er is geen reden waarom dit ook niet voor een warmtepomp zou opgaan, zeker wanneer de gasprijs hoog zou blijven.
              Ik kijk de kat nog uit de boom, want de ombouw is zeer ingrijpend.

              Elektriciteit kan je zelf maken en gas niet.
              Last edited by palombian; 13 september 2021, 20:23.

              Comment


              • Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Volgens die redenering valt je huis in mekaar de dag van je begrafenis.
                Er zijn inderdaad mensen die vinden dat hun 40 jaar oude stookolieketel nog niet versleten is.
                Vandaag stond er zelfs in de krant dat mazout terug goedkoper is dan gas, zie je wel dat ze gelijk hadden .
                Ondertussen hebben ze jaar na jaar zoveel teveel verbruikt dat een gascondensatieketel al lang was terugverdiend.

                Er is geen reden waarom dit ook niet voor een warmtepomp zou opgaan, zeker wanneer de gasprijs hoog zou blijven.
                Ik kijk de kat nog uit de boom, want de ombouw is zeer ingrijpend.

                Elektriciteit kan je zelf maken en gas niet.
                Het grote verschil is dat men dezelfde leidingen kan blijven gebruiken bij zowel mazout als gas, de ketel verandert wel maar de radiatoren niet noodzakelijk.
                Wie van elektrische verwarming wil overschakelen naar mazout of gas heeft deze extra investering er wel bij.
                Overschakelen naar een warmtepomp heeft nog meer te investeren in aanpassingen.
                Buizen leggen is mogelijks nog redelijk eenvoudig voor wie een kelder en/of kruipkelder heeft, anders ook weer alles open kappen, … alles bovenop.
                Via buiten ondergronds naast de woning werken met leidingen kan ook op voorwaarde dat men een voldoende vrijstaande woning heeft, kost op zich nog meer om dat deftig te isoleren … uiteraard naar een verdiep is het weer een andere soep. [emoji6]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Er zijn inderdaad mensen die vinden dat hun 40 jaar oude stookolieketel nog niet versleten is.
                  Vandaag stond er zelfs in de krant dat mazout terug goedkoper is dan gas, zie je wel dat ze gelijk hadden .
                  Ondertussen hebben ze jaar na jaar zoveel teveel verbruikt dat een gascondensatieketel al lang was terugverdiend.
                  Wie bepaald wanneer een (mazout-)ketel versleten is? Mijn brander geeft nog steeds dezelfde goede waarden als toe die nieuw was. De sproeiers worden ook om de twee jaar vervangen.
                  En al eens nagedacht over het feit dat niet in elke straat gas beschikbaar is? Wanneer had ik die ketel moeten vervangen? Tien jaar geleden? Had ik op tien jaar de investering terugverdiend denk je?
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Wie bepaald wanneer een (mazout-)ketel versleten is? Mijn brander geeft nog steeds dezelfde goede waarden als toe die nieuw was. De sproeiers worden ook om de twee jaar vervangen.
                    En al eens nagedacht over het feit dat niet in elke straat gas beschikbaar is? Wanneer had ik die ketel moeten vervangen? Tien jaar geleden? Had ik op tien jaar de investering terugverdiend denk je?
                    De norm voor een "goede waarde" lag toen veel lager dan nu. Ook stookolieketels zijn verbeterd.

                    Bovendien hebben de meeste mensen geen idee van wat een "normaal" verbruik is.
                    De energietransitie moet nog maar beginnen, en wij staan in Europa al aan de kop qua energieverbruik per woning.

                    Wie de laatste jaren zwaar heeft geïnvesteerd (in een nieuwe woning of een grondige renovatie) zal met de huidige prijsstijgingen zijn vooruitziendheid bevestigd zien.

                    Wie de aanbevelingen heeft gevolgd voor een bestaande woning (isolatie, nieuwe ramen en verwarmingsinstallatie, PV-panelen, zonneboiler alnaargelang de situatie) zal nu even slikken maar de kosten blijven beheersbaar. Het is ook economische onhaalbaar om alle bestaande woningen af te breken.

                    Wie vond dat het zijn tijd wel zou duren zal zijn gemiddeld reeds hoge rekening nog verder zien stijgen. Maar geen nood, het aantal mensen dat van het sociale tarief kan genieten zal worden uitgebreid (en de BTW terug op 6% gebracht ).

                    Niemand is verplicht er iets aan te doen en "terugverdientijden" zijn berekend in de achteruitkijkspiegel, maar toch is er weer die verontwaardiging wanneer de situatie zich voordoet.
                    Last edited by palombian; 14 september 2021, 11:24.

                    Comment


                    • Re: Energieprijzen

                      Inderdaad, hier willen ze geen gas leggen, te duur voor 10 huizen op een lengte van 4 km. Buiten de rand van het dorp. Ook geen riool, een gracht wel. Hier ook een stookolie ketel van 20j, voor verwarming en water, ieder jaar onderhoud, en attest van de huis loodgieter. Koken met gas, in flessen. Elektriciteit bovengronds, alsook tv en internet, lekker bij onweders. Gsm met moeite 1a2 blokjes. Als je dacht dat alles is zoals in de steden, vergeet het maar. Ligt nog vers in het geheugen, een verdeelkast voor Proximus gekregen op de hoek van de straat, net buiten het dorp, als er genoeg vraag was 8 van de 10 dachten eraan, enz. In putje Ardennen is het soms erg, Vlaanderen ook hoor. Energie zuinig leven is hier spaarzaam zijn, alle nuts voorzieningen moderniseren zal veel geld kosten, op een boerderij buiten dienst, en gezien de vergrijzing niet, nooit meer terug te verdienen
                      Last edited by guido.g; 14 september 2021, 11:39.
                      https://ggpics.be/

                      Comment


                      • Re: Energieprijzen

                        Je kan die investeringen niet terugverdienen. Ben zo van een 25 jaar oude gasketel naar een hogerendement gasketel gegaan. Na nog geen 10 jaar moest die vervangen worden want de normen waren veranderd. Die ketel heeft dus enkel geld gekost en niets opgebracht. Voor die 3000euro (incl installatie) had die oude voordeliger geweest. En ik ben er 100% zeker van dat die nieuwe condensatieketel binnen een jaar of 5 ook de schop op moet. Die zal dan zelfs geen 10 jaar oud zijn.

                        Ik vraag me trouwens af wat ze met al dat aardgas dan gaan doen. Affakkelen zoals al het aardgas dat nu bij olieproductie vrijkomt?

                        Comment


                        • Re: Energieprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          De norm voor een "goede waarde" lag toen veel lager dan nu. Ook stookolieketels zijn verbeterd.

                          Bovendien hebben de meeste mensen geen idee van wat een "normaal" verbruik is.
                          De energietransitie moet nog maar beginnen, en wij staan in Europa al aan de kop qua energieverbruik per woning.

                          Wie de laatste jaren zwaar heeft geïnvesteerd (in een nieuwe woning of een grondige renovatie) zal met de huidige prijsstijgingen zijn vooruitziendheid bevestigd zien.

                          Wie de aanbevelingen heeft gevolgd voor een bestaande woning (isolatie, nieuwe ramen en verwarmingsinstallatie, PV-panelen, zonneboiler alnaargelang de situatie) zal nu even slikken maar de kosten blijven beheersbaar. Het is ook economische onhaalbaar om alle bestaande woningen af te breken.

                          Wie vond dat het zijn tijd wel zou duren zal zijn gemiddeld reeds hoge rekening nog verder zien stijgen. Maar geen nood, het aantal mensen dat van het sociale tarief kan genieten zal worden uitgebreid (en de BTW terug op 6% gebracht ).

                          Niemand is verplicht er iets aan te doen en "terugverdientijden" zijn berekend in de achteruitkijkspiegel, maar toch is er weer die verontwaardiging wanneer de situatie zich voordoet.
                          Ik vind dat je er redelijk laconiek over doet Jan dat er steeds meer mensen hun energierekening niet kunnen betalen en dus in de miserie terechtkomen
                          Ik snap trouwens nog altijd niet hoe er zoveel verschil kan zitten tussen het bedrag dat jij moet betalen en een normaal gezin ...

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Je kan die investeringen niet terugverdienen. Ben zo van een 25 jaar oude gasketel naar een hogerendement gasketel gegaan. Na nog geen 10 jaar moest die vervangen worden want de normen waren veranderd. Die ketel heeft dus enkel geld gekost en niets opgebracht. Voor die 3000euro (incl installatie) had die oude voordeliger geweest. En ik ben er 100% zeker van dat die nieuwe condensatieketel binnen een jaar of 5 ook de schop op moet. Die zal dan zelfs geen 10 jaar oud zijn.

                            Ik vraag me trouwens af wat ze met al dat aardgas dan gaan doen. Affakkelen zoals al het aardgas dat nu bij olieproductie vrijkomt?
                            De normen veranderd, wie heeft je dat verteld ? Alle gastoestellen van tientallen jaren terug kunnen nog altijd werken op de 2 gassoorten.
                            Ik heb nog nooit geweten dat in België een bepaalde verwarmingstechniek plots verboden werd.

                            Onze condensatieketel dateert van 2006 en werkt nog altijd zonder noemenswaardige kosten. Met het minderverbruik en de fiscale aftrek ondertussen misschien net terugverdiend, maar ja, de oude was 25 jaar oud en het was het goede moment om te vervangen. Mijn chauffagist had mij ervan weerhouden om het vroeger te doen, hij wist waarschijnlijk wel dat er een nieuw type ketel ging komen.

                            Dat zal nu met gas niet zo snel meer gebeuren, alhoewel niemand de toekomst kan voorspellen.

                            Comment


                            • Re: Energieprijzen

                              De BTW verlagen zou al iets zijn.
                              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                              George Orwell

                              Comment


                              • Re: Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                De normen veranderd, wie heeft je dat verteld ? Alle gastoestellen van tientallen jaren terug kunnen nog altijd werken op de 2 gassoorten.
                                Ik heb nog nooit geweten dat in België een bepaalde verwarmingstechniek plots verboden werd.
                                Ketel werd afgekeurd omdat hij de nodige normen van verbranding niet haalde. Te hoge temperatuur aan de uitgang en daardoor een of andere waarde die niet gehaald werd.

                                Comment

                                Working...
                                X