Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 4 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 85

Discussie: elektrische fiets

  1. #1

    Standaard elektrische fiets


  2. #2
    Geregistreerd: 20 juni 2010

    Standaard Re: elektrische fiets

    Geen ervaring mee, maar ik begrijp niet hoe ze het kunnen voor die prijs.
    Het Laatste Nieuws bood er ons vandaag per mail zelfs eentje aan voor 995 euro / stuk !?!?

    http://ebikes.persgroepshop.be/

    Wijzelf rijden allebei met een Oxford, mijn vrouw met een M25 en ikzelf met een Cambridge n7.
    Beiden fietsen hebben ongeveer 2.250 euro gekost.
    Ik koop ook liever bij een plaatselijke fietsenhandel, want de garantie is rap om, en als je dan met een 'vreemde' fiets naar je fietshandelaar moet ...

    Volgens mij moet het prijsverschil toch ook ergens een verschil in kwaliteit geven, maar nogmaals wij hebben enkel ervaring met onze Oxford fietsen waar we tot op heden heel tevreden mee zijn.

    PS Vooral kiezen voor een middenmotor, want die in heel belangrijk qua stabiliteit van de fiets en ook qua trekken op grind-, schors of gemalen-schelpen fietspaden.
    Als je bvb. met een voortrekker blijft trappen in een bocht op een grindpadje, zal je rap beseffen (als je tegen de grond ligt) dat dit niet ideaal is met een voortrekker.
    Laatst gewijzigd door Guest17; 30 maart 2017 om 15:02

  3. #3

    Standaard Re: elektrische fiets

    Vergeet alvast de 120km bereik, dat is zonder dat je de motor aanzet.
    Ondertussen doe ik al drie jaar alle verplaatsingen met een TREK, goeie fiets, maar de batterij is aan vervanging toe, en is meteen het zwakste element van gelijk welke elektrische fiets.
    Denk aan een laptop, krek hetzelfde probleem.
    Zolang ik kan opladen bij aankomst is er geen probleem natuurlijk.
    Mijn abo bij Touring heeft al opgebracht, kom maar eens met een zware fiets zonder motor thuis. ;-)


  4. #4

    Standaard Re: elektrische fiets

    Als een fabrikant voor alle onderdelen de goedkoopste gebruikt die er te vinden zijn, dan kan die een goedkope fiets in elkaar steken.
    En die 120km, daar twijfel ik ook heel sterk aan (tenzij er een stand is waarbij de motor maar een paar Watt vermogen bijlevert terwijl je trapt, of misschien blijft de verlichting 120km branden als je de motor niet gebruikt).
    (Er staat "Titanium" op het frame, maar het is de kleur die "Titanium 468" heet.)

    Ik heb geen ervaring met elektrische fietsen, buiten een heel kort proefritje met de elektrische fiets van iemand van de fotoclub.

    Zolang ik met de fiets nog redelijk vooruit geraak denk ik er niet aan om over te stappen naar een elektrische fiets.
    Voorlopig steek ik nog veel andere fietsers voorbij tijdens de dagelijkse woon-werk verplaatsingen (en als ze mij toch voorbijsteken, dan zijn er dat gewoonlijk met een koersfiets).

    Let ook op de banden, als er daar op bespaard is, dan rij je heel dikwijls plat (dat was ook zo bij mijn nieuwste fiets, de eerste week was het al prijs, ik heb er toen meteen degelijke antilekbanden opgelegd, en iets meer dan een half jaar verder heb ik geen enkele lekke band meer gehad).

  5. #5

    Standaard Re: elektrische fiets

    Wat mijn gereputeerde fietsenmaker (100 jaar familiebedrijf) verteld heeft:

    Alle goedkope fietsen zoals Decatlon en zo komen uit landen waar ze met "vreemde" onderdelen werken. Ze worden gefabriceerd in landen als Turkije, China, Korea,... Die onderdelen zijn hier niet standaard en de onderdelen zijn materiaaltechnisch ook minderwaardig.
    Met als gevolg dat als er aan gewerkt moet worden, je geen onderdelen kan vinden. Remblokjes en banden zijn nu wel geen probleem maar het zit eerder in de fijnmechanische zaken die na pakweg 10 jaar slijten.
    En dat soort goedkope fietsen verslijt ook veel sneller. Minder stevig chassis, minder veilig.

    Het is een bewuste keuze die je maakt. Of je rijd lang op uw gemak met een duurdere fiets of je vervangt hem na een paar jaar door een nieuw goedkoop.
    Welke optie het goedkoopst is zal vooral afhangen van de intensiteit waarmee je de fiets zal gebruiken.

    Los van deze ben ik nooit voorstander geweest van elektrische fietsen of auto´s. HET knelpunt is en blijft altijd de zeer dure batterij die bovendien niet lang meegaat. Je mag blij zijn als je er 5 jaar mee kan bollen.
    Kan je na 5 jaar terug 1000 euro hoesten voor een nieuwe batterij.

    Er wordt zeer intensief gezocht naar nieuwe technologieen die beter/duurzamer zijn in batterijtechnologie maar tot op heden zit dat nog allemaal in labo en is dat niet op de markt verkrijgbaar.

  6. #6
    Geregistreerd: 13 januari 2006

    Standaard Re: elektrische fiets

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
    Als je ziet welke afmontage componenten op deze fiets zitten kun je niet teveel verwachten eigenlijk...
    Alles hangt af van wat je er wil mee gaan doen natuurlijk , is het voor wekelijks een ritje van 20km of gaat die dagelijks gebruikt worden...
    Een goede elektrische fiets is niet goedkoop en dan nog zal de batterij steeds het zwakste punt blijven, toch zullen de duurdere types betere batterijen hebben/gebruiken ( vergelijk bvb eens met accu boormachines van merken als Hilti/Festool tov Bosh/Makita en je weet genoeg ).
    Zelf heb ik geen ervaring met elektrische fietsen maar mijn ma heeft sinds een jaartje of 3 een Flyer : http://www.flyer-fietsen.nl/ , een Zwitsers merk en ik moet zeggen dat de afmontage en bouwkwaliteit echt zeer hoog is bij dit merk , is ook zeer aangenaam om mee te rijden. Kost wel iets meer dan bovenstaande die je hier toont....
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

  7. #7

    Standaard Re: elektrische fiets

    Ik heb een zeer betaalbare E fiets van Oxford .
    “The further a society drifts from truth the more it will hate those that speak it”
    George Orwell
    Worldometers

  8. #8

    Standaard Re: elektrische fiets

    Ik heb 18 maanden een (te?) dure E-fiets (€3300) en de maximale afstand die ik haal met een acculading is 100km in de laagste stand.
    Je moet de accu die ook veel te duur is goed onderhouden en ook in de winter zijn werk laten doen (laden/ontladen) wil je er minstens vijf jaar plezier aan beleven.

  9. #9
    Geregistreerd: 20 februari 2005

    Standaard Re: elektrische fiets

    Al jaren de referentie bij onze Noorderburen; de ANWB-test: https://www.anwb.nl/fietsen/elektris...en/e-bike-test
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

  10. #10
    Geregistreerd: 16 juli 2005

    Standaard Re: elektrische fiets

    Is het om "niet" meer te hoeven trappen, dan ben je beter met een scooter, komt je op termijn goedkoper uit
    en is een uitgewerkt ontwerp waar je jaren zonder problemen mee kan rijden.
    Wil je het combineren met beweging, dan is een elektrische fiets een idee, maar de kosten moet je er wel bij nemen....

  11. #11

    Standaard Re: elektrische fiets

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
    ....
    Je moet de accu die ook veel te duur is goed onderhouden en ook in de winter zijn werk laten doen (laden/ontladen) wil je er minstens vijf jaar plezier aan beleven.
    Wij kunnen er van meespreken: door gebrek aan goede instructies hebben we dus niet goed geladen/ontladen en is de actieradius van de batterij van 100 km plots naar 30 km gereduceerd na amper 2.000 km. Heb een paar verkopers gebeld en gevraagd hoe het juist moet met die batterijen en hun verhaal klopt nog niet 100%.

  12. #12

    Standaard Re: elektrische fiets

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
    Wij kunnen er van meespreken: door gebrek aan goede instructies hebben we dus niet goed geladen/ontladen en is de actieradius van de batterij van 100 km plots naar 30 km gereduceerd na amper 2.000 km. Heb een paar verkopers gebeld en gevraagd hoe het juist moet met die batterijen en hun verhaal klopt nog niet 100%.
    Lithium-ion cellen verouderen het snelst als de lading tussen 4 en 4,2V zit (80-100% geladen), en dat gaat dan nog wat sneller als de temperatuur hoger wordt (chemische reacties gaan altijd sneller bij hogere temperaturen).
    Bij sommige laptops kan je instellen dat de accu maar tot 80% geladen wordt, en dan gaat die veel langer mee.
    Het nadeel is wel dat je minder lang op die accu kan werken voor ze leeg is.
    Te diep ontladen is ook heel slecht voor lithium-ion cellen, maar bij degelijke accupacks zit er zeker een beveiliging ingebouwd om dat te voorkomen, daardoor kan je die gewoonweg niet te diep ontladen (want dan valt de accu uit).
    Lithium-ion cellen laden bij temperaturen onder de 0°C is ook heel slecht (zelfs gevaarlijk), want dan worden er na verloop van tijd kortsluitingen gevormd in de cellen zelf.
    Als je een fietsaccu wil laden op een koude winterdag, geef die dan eerst voldoende tijd om weer op te warmen (mee naar binnen nemen, en pas na een paar uur laden).
    Als je die fiets niet gebruikt in de winter, zorg er dan voor dat de accu zeker niet 100% geladen is, tussen de 40 en 80% is veel beter.

    Toen ik de eerste digitale camera's met lithium-ion accu's begon te gebruiken werd de accu telkens na gebruik bijgeladen.
    Maar na een paar jaar merkte ik dat de capaciteit van die accu's vrij snel verminderde.
    Tegenwoordig laad ik de accu net voor ik ze nodig heb, als ze zo goed als leeg was tijdens gebruik, dan laad ik ze wel meteen bij, maar ik laat ze niet tot 100% laden (bij de Canon laders die ik gebruik kan je de laadtoestand volgen door het knipperen van het ledje).
    Sinds ik dat zo doe lijkt het er op dat de accu's veel langer hun volledige capaciteit behouden.
    Camera-accu's die ik bijna nooit nodig heb bewaar ik in de koelkast (vertraagde chemische reacties = minder veroudering).

    De opbouw van een accupack is ook heel belangrijk voor de levensduur.
    Als er geen systeem inzit om de cellen onderling te balanceren (ervoor zorgen dat elke cel dezelfde laadspanning krijgt), dan zal de onbalans er na vrij korte tijd voor zorgen dat de bruikbare capaciteit flink vermindert (dat heb ik bij fietslicht accu's meegemaakt, daar heb ik dan extra aansluitpunten bijgemaakt om die op een hobbycharger aan te sluiten zodat alle cellen wel de correcte spanning kregen).
    Het is best mogelijk dat de onbalans het grootste probleem is bij goedkope fietsaccu's, dan zijn de cellen misschien nog niet versleten, maar als er eentje tussen zit die maar 50% wordt geladen, dan valt het hele pakket uit zodra die ene cel in beveiliging gaat omdat de spanning te laag wordt.

    Er is nog een heel belangrijk punt, de veroudering van lithium-ion cellen kan worden tegengehouden door de samenstelling van het elektrolyt.
    De betere fabrikanten gebruiken een betere samenstelling, en die cellen kunnen dan ook een stuk langer meegaan (door bepaalde toevoegingen kunnen die cellen dan veel beter tegen de maximumspanning, ze verouderen dan veel trager).

    Ik lees geregeld dat er weer een of andere professor een "wonderaccu" heeft uitgevonden, maar tot nu toe heb ik er nog geen praktische toepassingen van gezien.
    In het labo zal dat allemaal wel heel goed werken, maar de praktijk is gewoonlijk toch nog net iets anders dan een laboratorium.
    Maar ook de accufabrikanten zullen niet zo gemakkelijk heel hun productieproces omgooien voor die nieuwere technologie (dat kost een heleboel geld).

    Dit ziet er weer heel goed uit, maar het valt weer af te wachten of er ook werkelijk praktische toepassingen van komen https://www.bright.nl/nieuws/94-jari...terijdoorbraak .
    Die accu wordt veel veiliger, goedkoper, kan veel meer keren worden geladen, en er zit geen lithium in dat erg veel geld (en energie) kost.
    Met dat soort accu wordt het haalbaar om in elke woning een accu te installeren om zonne-energie op te slaan voor wanneer je die nodig hebt (toch als de capaciteit 3x zo groot is, en als de accu dan ook nog goedkoper te produceren is dan lithium-ion).
    Ook voor elektrische auto's is die accu een wondermiddel, een accu die maar 1/3 van het gewicht en volume heeft is veel beter weg te werken, en een lichtere accu zorgt zo al voor betere prestaties (de elektromotor mag een lager vermogen hebben voor dezelfde prestaties).

    Tesla is aan het afwijken van het standaardformaat van lithium-ion cellen (18650), door die cellen iets grotere afmetingen te geven is het mogelijk om meer energie op te slaan binnen dezelfde afmetingen van het accupack (grotere capaciteit per cel, minder cellen nodig voor dezelfde totaalcapaciteit, en omdat er veel minder verbindingen zitten in dat accupack wordt de productie ook goedkoper). Misschien dat ze die cellen later ook gaan gebruiken voor andere toepassingen (laptops, elektrische fietsen...).
    Maar het blijven wel nog altijd lithium-ion cellen met de nadelen die daar bij horen (beperkte levensduur, en gevaarlijk als ze "mishandeld" worden).
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 31 maart 2017 om 19:47

  13. #13
    Geregistreerd: 20 juni 2010

    Standaard Re: elektrische fiets

    Dan hebben wij zeker geluk.
    De fiets (Oxford M25) van mijn vrouw is drie jaar oud en wij merken nog praktische geen verschil in het aantal km dat kan gereden worden met een volle batterij.
    Wat ik wel merk is dat mijn fiets (Oxford Cambridge n7) nooit aan het aantal km raakt dat mijn vrouw haar fiets aangeeft.

    Beiden gisteren opgeladen, de fiets van mijn vrouw geeft 116 km aan op stand 1, die van mij 94 km op stand 1.
    Wij laden wel gedurende de winter (wanneer wij niet fietsen) ongeveer elke maand eens op (is dit nu goed of slecht, dat weet ik niet, maar het werd ons aangeraden door de verkoper) en dit blijkt toch achter alles positief uit te draaien.

    Beide fietsen hebben wel een verschillende batterij, misschien komt het verschil in range daar door ?

    De M25 : Lithium-ion 36V 14.5Ah
    De Cambridge : Lithium-ion 36V 11.6Ah

    Wellicht weet Bart hier meer over ?

  14. #14

    Standaard Re: elektrische fiets

    De accu tijdens de wintermaanden bijladen is eigenlijk niet zo'n goed idee, want dan blijft de spanning van de cellen tussen 4 en 4,2V wat voor een versnelde veroudering zorgt.
    Maar als de accu op een koele plaats bewaard wordt terwijl die 100% geladen is, dan zijn de chemische reacties in de lithium-ion cellen minder sterk en zal de veroudering ook vertragen.
    Lithium-ion cellen hebben bijna geen last van zelfontlading, daarom is het niet nodig om ze elke maand bij te laden.
    Tenzij er meer elektronica in de accu is ingebouwd, want ik merk dat sommige camera-accu's zichzelf wel ontladen, maar volgens mij komt dat vooral omdat ze er tegenwoordig graag een systeem inbouwen waardoor de compatibele accu's (die doorgaans net even goed zijn, maar wel een pak goedkoper) niet meer willen werken (of foutmeldingen geven als je ze in de camera steekt).
    Die elektronica verbruikt continu een kleine stroom waardoor de accu na een paar maanden ook vanzelf leeg raakt, en eigenlijk is dat ook weer slecht voor de levensduur (ze verkopen graag op tijd nieuwe accu's).
    In een fietsaccu zal je zo geen chips aantreffen die stroom blijven verbruiken, daar is het alleen de zelfontlading van de cellen zelf die telt.
    Een goede lithium-ion cel zou normaalgezien zeker geen 10% van de lading mogen verliezen op een jaar.
    Daarom is het dus overbodig om die elke maand opnieuw aan de lader te hangen.

    De accu van de M25 heeft een capaciteit van 522Wh, de Cambridge accu is maar 417,6Wh (als de fabrikant niet overdreven heeft, want dat is dikwijls ook een probleem, en als de accu bijvoorbeeld al een jaar oud is tegen dat je ze begint te gebruiken, dan is de capaciteit ook al lager door de veroudering, die chemische reacties in de cellen zijn niet te stoppen, vertragen kan wel door de stockagetemperatuur laag te houden).
    Verder speelt het soort versnellingen van de fiets een rol (de 7 versnellingsnaaf van Shimano heeft bijvoorbeeld verliezen tot wel 20% in bepaalde versnellingen, een derailleur heeft veel minder verliezen).
    De ene band heeft een grotere rolweerstand dan de andere, een te lage bandenspanning zorgt ook voor een grotere rolweerstand...
    Zelfs de stand van het stuur speelt een rol, hoe rechter je op de fiets zit, hoe meer luchtweerstand, zelfs fietstassen zorgen voor een grotere luchtweerstand.
    Tegenwind en hellingen zorgen ook voor een groter elektrisch verbruik.
    Als je rekening moet houden met al die factoren, dan is het erg moeilijk om een precies getal te geven voor het aantal kilometers dat kan gereden worden per lading.
    De rijstijl heeft ook een invloed, en als je bijvoorbeeld op wegen rijdt waar er veel verkeerslichten staan (dikwijls terug optrekken), dan zal de accu ook nog eerder leeg zijn.


    Het opgegeven aantal kilometers dat je zou kunnen rijden (op de fietscomputer), dat wordt bepaald door de capaciteit van de accu.
    Daarbij gaat de computer er van uit dat die accu nog de volle capaciteit heeft, want die capaciteit zal door de fabrikant ingesteld zijn in de software.
    Als de accu dan wat ouder wordt zal de computer nog altijd zien dat de accu helemaal geladen is (de spanning na het laden blijft dezelfde, ook al is de capaciteit verminderd), en daarop berekent de computer dan hoe ver je kan rijden.
    Maar de computer kan geen accucapaciteit meten, dat kan alleen door een accu helemaal te laden, en daarna met een bepaalde stroomsterkte te ontladen (dat blijft nog altijd de enige mogelijkheid om die juist te bepalen).
    De spanning zegt niets over de capaciteit, een kleine lithium-ion cel van 100mAh heeft net dezelfde spanning na het laden als een 18650 cel van 3400mAh (4,2V per cel).
    Als de capaciteit van een accu vermindert, dan blijft de maximale spanning na het laden hetzelfde, maar onder belasting zal de spanning dan wel sneller zakken.


    Als het je interesseert dan krijg je hier de hele uitleg over veroudering van lithium-ion cellen (en wat er aan te doen is om dat te beperken): https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs&t=36s
    Een aantal factoren heb je niet in de hand, maar veruit de belangrijkste factor blijkt de spanning te zijn, als die boven de 4,0V komt (per cel), dan zal een lithium-ion accu een stuk sneller verouderen dan wanneer die onder die 4,0V blijft.
    Het enige nadeel is dan dat je nooit de volle 100% van de capaciteit kan benutten, maar daar staat dan wel een veel langere levensduur tegenover.
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 1 april 2017 om 10:14

  15. #15
    Geregistreerd: 20 juni 2010

    Standaard Re: elektrische fiets

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    De accu tijdens de wintermaanden bijladen is eigenlijk niet zo'n goed idee, want dan blijft de spanning van de cellen tussen 4 en 4,2V wat voor een versnelde veroudering zorgt.
    Maar als de accu op een koele plaats bewaard wordt terwijl die 100% geladen is, dan zijn de chemische reacties in de lithium-ion cellen minder sterk en zal de veroudering ook vertragen.
    Lithium-ion cellen hebben bijna geen last van zelfontlading, daarom is het niet nodig om ze elke maand bij te laden.
    Tenzij er meer elektronica in de accu is ingebouwd, want ik merk dat sommige camera-accu's zichzelf wel ontladen, maar volgens mij komt dat vooral omdat ze er tegenwoordig graag een systeem inbouwen waardoor de compatibele accu's (die doorgaans net even goed zijn, maar wel een pak goedkoper) niet meer willen werken (of foutmeldingen geven als je ze in de camera steekt).
    Die elektronica verbruikt continu een kleine stroom waardoor de accu na een paar maanden ook vanzelf leeg raakt, en eigenlijk is dat ook weer slecht voor de levensduur (ze verkopen graag op tijd nieuwe accu's).
    In een fietsaccu zal je zo geen chips aantreffen die stroom blijven verbruiken, daar is het alleen de zelfontlading van de cellen zelf die telt.
    Een goede lithium-ion cel zou normaalgezien zeker geen 10% van de lading mogen verliezen op een jaar.
    Daarom is het dus overbodig om die elke maand opnieuw aan de lader te hangen.

    De accu van de M25 heeft een capaciteit van 522Wh, de Cambridge accu is maar 417,6Wh (als de fabrikant niet overdreven heeft, want dat is dikwijls ook een probleem, en als de accu bijvoorbeeld al een jaar oud is tegen dat je ze begint te gebruiken, dan is de capaciteit ook al lager door de veroudering, die chemische reacties in de cellen zijn niet te stoppen, vertragen kan wel door de stockagetemperatuur laag te houden).
    Verder speelt het soort versnellingen van de fiets een rol (de 7 versnellingsnaaf van Shimano heeft bijvoorbeeld verliezen tot wel 20% in bepaalde versnellingen, een derailleur heeft veel minder verliezen).
    De ene band heeft een grotere rolweerstand dan de andere, een te lage bandenspanning zorgt ook voor een grotere rolweerstand...
    Zelfs de stand van het stuur speelt een rol, hoe rechter je op de fiets zit, hoe meer luchtweerstand, zelfs fietstassen zorgen voor een grotere luchtweerstand.
    Tegenwind en hellingen zorgen ook voor een groter elektrisch verbruik.
    Als je rekening moet houden met al die factoren, dan is het erg moeilijk om een precies getal te geven voor het aantal kilometers dat kan gereden worden per lading.
    De rijstijl heeft ook een invloed, en als je bijvoorbeeld op wegen rijdt waar er veel verkeerslichten staan (dikwijls terug optrekken), dan zal de accu ook nog eerder leeg zijn.


    Het opgegeven aantal kilometers dat je zou kunnen rijden (op de fietscomputer), dat wordt bepaald door de capaciteit van de accu.
    Daarbij gaat de computer er van uit dat die accu nog de volle capaciteit heeft, want die capaciteit zal door de fabrikant ingesteld zijn in de software.
    Als de accu dan wat ouder wordt zal de computer nog altijd zien dat de accu helemaal geladen is (de spanning na het laden blijft dezelfde, ook al is de capaciteit verminderd), en daarop berekent de computer dan hoe ver je kan rijden.
    Maar de computer kan geen accucapaciteit meten, dat kan alleen door een accu helemaal te laden, en daarna met een bepaalde stroomsterkte te ontladen (dat blijft nog altijd de enige mogelijkheid om die juist te bepalen).
    De spanning zegt niets over de capaciteit, een kleine lithium-ion cel van 100mAh heeft net dezelfde spanning na het laden als een 18650 cel van 3400mAh (4,2V per cel).
    Als de capaciteit van een accu vermindert, dan blijft de maximale spanning na het laden hetzelfde, maar onder belasting zal de spanning dan wel sneller zakken.


    Als het je interesseert dan krijg je hier de hele uitleg over veroudering van lithium-ion cellen (en wat er aan te doen is om dat te beperken): https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs&t=36s
    Een aantal factoren heb je niet in de hand, maar veruit de belangrijkste factor blijkt de spanning te zijn, als die boven de 4,0V komt (per cel), dan zal een lithium-ion accu een stuk sneller verouderen dan wanneer die onder die 4,0V blijft.
    Het enige nadeel is dan dat je nooit de volle 100% van de capaciteit kan benutten, maar daar staat dan wel een veel langere levensduur tegenover.
    Bedankt Bart voor de duidelijke uitleg 👍.

  16. #16
    Geregistreerd: 14 december 2005

    Standaard Re: elektrische fiets

    Anderzijds, als dat een fiets is om elke week op zondag als de zon schijnt een toertje te doen, dan krijg je die batterij toch niet versleten voor de rest het begeeft uit ouderdom.
    En als je de fiets elke dag gebruikt om naar het werk te fietsen is de kost van een batterij om de paar jaar geen groot probleem vergeleken met de benzine die je uitspaart.

    Een ander voorbeeld: mijn iPad mini is nu dik 3 jaar oud. Die wordt echt dagelijks gebruikt, en hang ik elke avond aan de lader.
    De batterij heeft nu nog 85% van de originele capaciteit. Op een winterse zondag krijg ik die alleen leeg als er echt spelletjes op gespeeld worden. Met video en internet kan je echt uren bezig zijn zonder dat de batterij een krimp geeft.

  17. #17
    Geregistreerd: 20 juni 2010

    Standaard Re: elektrische fiets

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Anderzijds, als dat een fiets is om elke week op zondag als de zon schijnt een toertje te doen,..........................................
    Je zou al heel erg dom moeten zijn om op zondag in de regen te gaan fietsen niet, of je moet een wieler...,is het nu toerist of terrorist, zijn .

  18. #18

    Standaard Re: elektrische fiets

    allé mss toch beter uitkijken voor nen solex.
    Of nog eens mijn budget herzien.
    Toch bedankt voor de info.

  19. #19
    Geregistreerd: 20 juni 2010

    Standaard Re: elektrische fiets

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
    allé mss toch beter uitkijken voor nen solex.
    Of nog eens mijn budget herzien.
    Toch bedankt voor de info.
    Een solex is alleszins het makkelijkst om je te verplaatsen, maar dan doe je helemaal geen beweging meer hé.
    Bij een electrische fiets doe je geen inspanning, maar wel nog altijd de beweging, en een beetje beweging is zeker niet slecht bij het ouder worden .

  20. #20

    Standaard Re: elektrische fiets

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Een solex is alleszins het makkelijkst om je te verplaatsen, maar dan doe je helemaal geen beweging meer hé.
    Bij een electrische fiets doe je geen inspanning, maar wel nog altijd de beweging, en een beetje beweging is zeker niet slecht bij het ouder worden .
    Er is nog inspanning, het hangt af hoeveel de elektrische ondersteuning is, er zijn nl verschillende standen, van nog wat tot helemaal geen .
    “The further a society drifts from truth the more it will hate those that speak it”
    George Orwell
    Worldometers

  21. #21
    Geregistreerd: 20 juni 2010

    Standaard Re: elektrische fiets

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Er is nog inspanning, het hangt af hoeveel de elektrische ondersteuning is, er zijn nl verschillende standen, van nog wat tot helemaal geen .
    Tsja, het is te zien wat je inspanning noemt.

    Toen we vroeger met onze gewone fietsen een toer reden van zo'n 70 km, dan kwamen we thuis en hingen we tussen ons kader.
    Met de electrische fiets doen we dergelijke tochtjes met de glimlach.

    Met onze electrische fietsen kan ik, bij wijze van spreken, 14 dagen aan een stuk dag en nacht blijven fietsen, mocht het niet zijn van het slaaptekort en de pijn aan het zitvlak .
    Met een gewone fiets zie ik me dat toch niet doen.

  22. #22

    Standaard Re: elektrische fiets

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Lithium-ion cellen verouderen het snelst als de lading tussen 4 en 4,2V zit (80-100% geladen), en dat gaat dan nog wat sneller als de temperatuur hoger wordt (chemische reacties gaan altijd sneller bij hogere temperaturen).
    ...
    Te diep ontladen is ook heel slecht voor lithium-ion cellen, maar bij degelijke accupacks zit er zeker een beveiliging ingebouwd om dat te voorkomen, daardoor kan je die gewoonweg niet te diep ontladen (want dan valt de accu uit).
    ...
    Als je die fiets niet gebruikt in de winter, zorg er dan voor dat de accu zeker niet 100% geladen is, tussen de 40 en 80% is veel beter.

    Toen ik de eerste digitale camera's met lithium-ion accu's begon te gebruiken werd de accu telkens na gebruik bijgeladen.
    Maar na een paar jaar merkte ik dat de capaciteit van die accu's vrij snel verminderde.
    Tegenwoordig laad ik de accu net voor ik ze nodig heb, als ze zo goed als leeg was tijdens gebruik, dan laad ik ze wel meteen bij, maar ik laat ze niet tot 100% laden (bij de Canon laders die ik gebruik kan je de laadtoestand volgen door het knipperen van het ledje).
    Sinds ik dat zo doe lijkt het er op dat de accu's veel langer hun volledige capaciteit behouden.
    Camera-accu's die ik bijna nooit nodig heb bewaar ik in de koelkast (vertraagde chemische reacties = minder veroudering).).
    Weerom heel degelijke informatie Bart!

    Even wat bijkomende vragen/informatie

    Ivm fietsbatterij:

    1. Handleiding vd fiets op internet gevonden

    : Kalkhoff Pedelec Impulse: De accu is een lithium-cobalt accu. U kan 1.100 x opladen. Er is geen sprake van een memory-effect. U kunt de accu dus na elke rit weer opladen.
    Laat de accu voor elke rit op. Zo bent u altijd startklaar en verlengt u de levensduur vd accu.
    Wanneer u de accu niet gebruikt, moet u hem pas na 6 maanden bijladen.
    Wanneer u de accu gedurende langere tijd niet nodig hebt, slaat u hem bij +10°C en voor driekwart geladen op.
    Bij normaal gebruik wordt de levensduur verkort door de accu steeds volledig te ontladen.
    Bij normaal gebruik heeft een veelvuldig gedeeltelijk opladen vd accu een positief effect op de levensduur.
    Ideaal voor een langdurige opslag zijn een laadstatus van 50%-75% en een temperatuur van +10°C.


    Uw informatie wordt hier dus zeker bevestigd Bart, maar ze voorzien of informeren dus niks om het opladen te beperken tot 80%, wat jammer is, integendeel "na elke rit weer opladen" zou er dus kennelijk voor zorgen dat ze sneller veroudert!

    1. 2

    Een rondje telefoneren naar fietswinkels levert volgende op:
    - fietshandel A: eerste 3 x leeg rijden; het is verder niet slecht de accu leeg te rijden (!), best tussen 20 en 80% opgeladen houden; best niet constant opladen wegens beperking van het aantal laadcycli (!). Vervanging van deze batterij: 900 €

    - fietshandel B: eerste 3 x leeg rijden; om de 2 mnd volledig leeg rijden (!). Vervanging van deze batterij: 700 €.

    Ivm camera batterij:

    - normaal opladen (pas) als het batterij symbool in de camera knippert? of niet zolang wachten?
    - accu die je bijna nooit nodig hebt bewaren in de koelkast: volledig opgelade

  23. #23
    Geregistreerd: 20 juni 2010

    Standaard Re: elektrische fiets

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
    ...................................
    - fietshandel A: eerste 3 x leeg rijden; het is verder niet slecht de accu leeg te rijden (!), best tussen 20 en 80% opgeladen houden; best niet constant opladen wegens beperking van het aantal laadcycli (!). Vervanging van deze batterij: 900 €

    - fietshandel B: eerste 3 x leeg rijden; om de 2 mnd volledig leeg rijden (!). Vervanging van deze batterij: 700 €.
    ...................................
    Waar heb je die 'gekken' gevonden ?
    Ongelooflijke dat sommige mensen daar in tuinen.
    Een nieuwe batterij voor een Oxford fiets, toch niet van de slechtste, kost ongeveer 200 euro !!!!!

    En laat die voor een Kalkhoff Pedelec Impulse nu nog een dubbele kosten, maar dan begrijp ik zeker niet dat wanneer je een electr. fiets koopt, en je weet dat de batterij het eerste is wat de geest zal geven, je dan niet informeert vóór je tot aankoop overgaat wat een nieuwe batterij kost .

    Maar soit, iedereen moet leven en geld verdienen zeker.
    Laatst gewijzigd door Guest17; 6 april 2017 om 14:48

  24. #24

    Standaard Re: elektrische fiets

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Ongelooflijke dat sommige mensen daar in tuinen.
    Dat zijn waarschijnlijk ook de mensen die hun kredietkaartnrs en codes doorgeven aan de telefoon, of per mail

  25. #25
    Geregistreerd: 20 juni 2010

    Standaard Re: elektrische fiets

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
    Dat zijn waarschijnlijk ook de mensen die hun kredietkaartnrs en codes doorgeven aan de telefoon, of per mail
    Ik denk het ook, kan bijna niet anders .

Pagina 1 van 4 1 2 3 4 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. Elektrische Fiets vraagje
    Door w00ha in forum Chit Chat
    Reacties: 23
    Laatste bericht: 14 oktober 2019, 13:23
  2. Batterij elektrische fiets
    Door jaja in forum Chit Chat
    Reacties: 37
    Laatste bericht: 26 juli 2018, 14:28
  3. [Showcase] Groene elektrische fiets ???????????
    Door crosser in forum Actie
    Reacties: 18
    Laatste bericht: 9 maart 2016, 08:30
  4. Reacties: 51
    Laatste bericht: 24 juli 2015, 11:12
  5. Elektrische fiets
    Door jdv in forum Chit Chat
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 17 mei 2012, 14:53

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •