Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

elektrische fiets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: elektrische fiets

    Anderzijds, als dat een fiets is om elke week op zondag als de zon schijnt een toertje te doen, dan krijg je die batterij toch niet versleten voor de rest het begeeft uit ouderdom.
    En als je de fiets elke dag gebruikt om naar het werk te fietsen is de kost van een batterij om de paar jaar geen groot probleem vergeleken met de benzine die je uitspaart.

    Een ander voorbeeld: mijn iPad mini is nu dik 3 jaar oud. Die wordt echt dagelijks gebruikt, en hang ik elke avond aan de lader.
    De batterij heeft nu nog 85% van de originele capaciteit. Op een winterse zondag krijg ik die alleen leeg als er echt spelletjes op gespeeld worden. Met video en internet kan je echt uren bezig zijn zonder dat de batterij een krimp geeft.

    Comment


    • #17
      Re: elektrische fiets

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Anderzijds, als dat een fiets is om elke week op zondag als de zon schijnt een toertje te doen,..........................................
      Je zou al heel erg dom moeten zijn om op zondag in de regen te gaan fietsen niet, of je moet een wieler...,is het nu toerist of terrorist, zijn .

      Comment


      • #18
        Re: elektrische fiets

        allé mss toch beter uitkijken voor nen solex.
        Of nog eens mijn budget herzien.
        Toch bedankt voor de info.

        Comment


        • #19
          Re: elektrische fiets

          Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
          allé mss toch beter uitkijken voor nen solex.
          Of nog eens mijn budget herzien.
          Toch bedankt voor de info.
          Een solex is alleszins het makkelijkst om je te verplaatsen, maar dan doe je helemaal geen beweging meer hé.
          Bij een electrische fiets doe je geen inspanning, maar wel nog altijd de beweging, en een beetje beweging is zeker niet slecht bij het ouder worden .

          Comment


          • #20
            Re: elektrische fiets

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Een solex is alleszins het makkelijkst om je te verplaatsen, maar dan doe je helemaal geen beweging meer hé.
            Bij een electrische fiets doe je geen inspanning, maar wel nog altijd de beweging, en een beetje beweging is zeker niet slecht bij het ouder worden .
            Er is nog inspanning, het hangt af hoeveel de elektrische ondersteuning is, er zijn nl verschillende standen, van nog wat tot helemaal geen .
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

            Comment


            • #21
              Re: elektrische fiets

              Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
              Er is nog inspanning, het hangt af hoeveel de elektrische ondersteuning is, er zijn nl verschillende standen, van nog wat tot helemaal geen .
              Tsja, het is te zien wat je inspanning noemt.

              Toen we vroeger met onze gewone fietsen een toer reden van zo'n 70 km, dan kwamen we thuis en hingen we tussen ons kader.
              Met de electrische fiets doen we dergelijke tochtjes met de glimlach.

              Met onze electrische fietsen kan ik, bij wijze van spreken, 14 dagen aan een stuk dag en nacht blijven fietsen, mocht het niet zijn van het slaaptekort en de pijn aan het zitvlak .
              Met een gewone fiets zie ik me dat toch niet doen.

              Comment


              • #22
                Re: elektrische fiets

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Lithium-ion cellen verouderen het snelst als de lading tussen 4 en 4,2V zit (80-100% geladen), en dat gaat dan nog wat sneller als de temperatuur hoger wordt (chemische reacties gaan altijd sneller bij hogere temperaturen).
                ...
                Te diep ontladen is ook heel slecht voor lithium-ion cellen, maar bij degelijke accupacks zit er zeker een beveiliging ingebouwd om dat te voorkomen, daardoor kan je die gewoonweg niet te diep ontladen (want dan valt de accu uit).
                ...
                Als je die fiets niet gebruikt in de winter, zorg er dan voor dat de accu zeker niet 100% geladen is, tussen de 40 en 80% is veel beter.

                Toen ik de eerste digitale camera's met lithium-ion accu's begon te gebruiken werd de accu telkens na gebruik bijgeladen.
                Maar na een paar jaar merkte ik dat de capaciteit van die accu's vrij snel verminderde.
                Tegenwoordig laad ik de accu net voor ik ze nodig heb, als ze zo goed als leeg was tijdens gebruik, dan laad ik ze wel meteen bij, maar ik laat ze niet tot 100% laden (bij de Canon laders die ik gebruik kan je de laadtoestand volgen door het knipperen van het ledje).
                Sinds ik dat zo doe lijkt het er op dat de accu's veel langer hun volledige capaciteit behouden.
                Camera-accu's die ik bijna nooit nodig heb bewaar ik in de koelkast (vertraagde chemische reacties = minder veroudering).).
                Weerom heel degelijke informatie Bart!

                Even wat bijkomende vragen/informatie

                Ivm fietsbatterij:
                1. Handleiding vd fiets op internet gevonden

                : Kalkhoff Pedelec Impulse: De accu is een lithium-cobalt accu. U kan 1.100 x opladen. Er is geen sprake van een memory-effect. U kunt de accu dus na elke rit weer opladen.
                Laat de accu voor elke rit op. Zo bent u altijd startklaar en verlengt u de levensduur vd accu.
                Wanneer u de accu niet gebruikt, moet u hem pas na 6 maanden bijladen.
                Wanneer u de accu gedurende langere tijd niet nodig hebt, slaat u hem bij +10°C en voor driekwart geladen op.
                Bij normaal gebruik wordt de levensduur verkort door de accu steeds volledig te ontladen.
                Bij normaal gebruik heeft een veelvuldig gedeeltelijk opladen vd accu een positief effect op de levensduur.
                Ideaal voor een langdurige opslag zijn een laadstatus van 50%-75% en een temperatuur van +10°C.


                Uw informatie wordt hier dus zeker bevestigd Bart, maar ze voorzien of informeren dus niks om het opladen te beperken tot 80%, wat jammer is, integendeel "na elke rit weer opladen" zou er dus kennelijk voor zorgen dat ze sneller veroudert!
                1. 2

                Een rondje telefoneren naar fietswinkels levert volgende op:
                - fietshandel A: eerste 3 x leeg rijden; het is verder niet slecht de accu leeg te rijden (!), best tussen 20 en 80% opgeladen houden; best niet constant opladen wegens beperking van het aantal laadcycli (!). Vervanging van deze batterij: 900 €

                - fietshandel B: eerste 3 x leeg rijden; om de 2 mnd volledig leeg rijden (!). Vervanging van deze batterij: 700 €.

                Ivm camera batterij:

                - normaal opladen (pas) als het batterij symbool in de camera knippert? of niet zolang wachten?
                - accu die je bijna nooit nodig hebt bewaren in de koelkast: volledig opgelade

                Comment


                • #23
                  Re: elektrische fiets

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                  ...................................
                  - fietshandel A: eerste 3 x leeg rijden; het is verder niet slecht de accu leeg te rijden (!), best tussen 20 en 80% opgeladen houden; best niet constant opladen wegens beperking van het aantal laadcycli (!). Vervanging van deze batterij: 900 €

                  - fietshandel B: eerste 3 x leeg rijden; om de 2 mnd volledig leeg rijden (!). Vervanging van deze batterij: 700 €.
                  ...................................
                  Waar heb je die 'gekken' gevonden ?
                  Ongelooflijke dat sommige mensen daar in tuinen.
                  Een nieuwe batterij voor een Oxford fiets, toch niet van de slechtste, kost ongeveer 200 euro !!!!!

                  En laat die voor een Kalkhoff Pedelec Impulse nu nog een dubbele kosten, maar dan begrijp ik zeker niet dat wanneer je een electr. fiets koopt, en je weet dat de batterij het eerste is wat de geest zal geven, je dan niet informeert vóór je tot aankoop overgaat wat een nieuwe batterij kost .

                  Maar soit, iedereen moet leven en geld verdienen zeker.
                  Last edited by Guest17; 6 april 2017, 14:48.

                  Comment


                  • #24
                    Re: elektrische fiets

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Ongelooflijke dat sommige mensen daar in tuinen.
                    Dat zijn waarschijnlijk ook de mensen die hun kredietkaartnrs en codes doorgeven aan de telefoon, of per mail

                    Comment


                    • #25
                      Re: elektrische fiets

                      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                      Dat zijn waarschijnlijk ook de mensen die hun kredietkaartnrs en codes doorgeven aan de telefoon, of per mail
                      Ik denk het ook, kan bijna niet anders .

                      Comment


                      • #26
                        Re: elektrische fiets

                        Verkopers zonder gedegen kennis lullen maar wat. Dat is bijna overal zo.
                        Bart weet waarover hij praat.
                        Dit terzijde.

                        Ik vraag mij enkel af hoe gemakkelijk je de batterij kan vervangen voor een tweede keer. Dus pakweg na 10 jaar gebruik van de fiets.
                        Je moet eens proberen om aan een batterij te geraken van een snoerloze boormachine na 3 jaar. FORGET IT! Ze maken het gewoonweg niet meer.
                        En de redenering is dan dat je beter een totaal nieuw machien koopt. Als die redenering ook op gaat bij fietsen dan wordt het wel heel duur allemaal.

                        Comment


                        • #27
                          Re: elektrische fiets

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Verkopers zonder gedegen kennis lullen maar wat. Dat is bijna overal zo.
                          Bart weet waarover hij praat.
                          Dit terzijde.

                          Ik vraag mij enkel af hoe gemakkelijk je de batterij kan vervangen voor een tweede keer. Dus pakweg na 10 jaar gebruik van de fiets.
                          Je moet eens proberen om aan een batterij te geraken van een snoerloze boormachine na 3 jaar. FORGET IT! Ze maken het gewoonweg niet meer.
                          En de redenering is dan dat je beter een totaal nieuw machien koopt. Als die redenering ook op gaat bij fietsen dan wordt het wel heel duur allemaal.
                          Geld ook wel voor alle accu's, tenzij het AA of AAA zijn. Ben curieus indien je na 5 jaar nog vlot accu's vindt voor je fototoestel.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #28
                            Re: elektrische fiets

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Verkopers zonder gedegen kennis lullen maar wat. Dat is bijna overal zo.
                            Bart weet waarover hij praat.
                            Dit terzijde.

                            Ik vraag mij enkel af hoe gemakkelijk je de batterij kan vervangen voor een tweede keer. Dus pakweg na 10 jaar gebruik van de fiets.
                            Je moet eens proberen om aan een batterij te geraken van een snoerloze boormachine na 3 jaar. FORGET IT! Ze maken het gewoonweg niet meer.
                            En de redenering is dan dat je beter een totaal nieuw machien koopt. Als die redenering ook op gaat bij fietsen dan wordt het wel heel duur allemaal.
                            Zo erg is het nu toch ook niet... onlangs nog even zitten zien voor nieuwe batterijen voor m'n ruim 12 jaar oude Festool accu boor/schroefmachine , die kan ik nog op zat plaatsen krijgen , zowel clonen als originele.... als je bij gereputeerde merken koopt loopt dat heus allemaal zo'n vaart niet. Trouwens , op het werk hebben we onlangs nog oplaadbare batterijen laten vervangen van een meettoestel van ruim 15 jaar oud , die vonden we niet meer origineel , bij Battery street hebben ze de pack proper open gemaakt om nieuwe cellen in te zetten en dat werkt weer als nieuw...
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                            Comment


                            • #29
                              Re: elektrische fiets

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Waar heb je die 'gekken' gevonden ?
                              Ongelooflijke dat sommige mensen daar in tuinen.
                              Een nieuwe batterij voor een Oxford fiets, toch niet van de slechtste, kost ongeveer 200 euro !!!!!

                              En laat die voor een Kalkhoff Pedelec Impulse nu nog een dubbele kosten, maar dan begrijp ik zeker niet dat wanneer je een electr. fiets koopt, en je weet dat de batterij het eerste is wat de geest zal geven, je dan niet informeert vóór je tot aankoop overgaat wat een nieuwe batterij kost .

                              Maar soit, iedereen moet leven en geld verdienen zeker.
                              Je moet inderdaad een beetje uitkijken waar je zoiets koopt.
                              Anderzijds, als je de batterij 1100 keer kan opladen, en iedere keer 80km doet, dan zit je aan ca 90.000 km met je fiets voor je die moet vervangen.
                              Eerlijk, ik ken echt weinig mensen die dat op een jaar of 7-8 doen. Meestal overleeft de batterij de rest van de fiets.

                              Comment


                              • #30
                                Re: elektrische fiets

                                Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                                Zo erg is het nu toch ook niet... onlangs nog even zitten zien voor nieuwe batterijen voor m'n ruim 12 jaar oude Festool accu boor/schroefmachine , die kan ik nog op zat plaatsen krijgen , zowel clonen als originele.... als je bij gereputeerde merken koopt loopt dat heus allemaal zo'n vaart niet. Trouwens , op het werk hebben we onlangs nog oplaadbare batterijen laten vervangen van een meettoestel van ruim 15 jaar oud , die vonden we niet meer origineel , bij Battery street hebben ze de pack proper open gemaakt om nieuwe cellen in te zetten en dat werkt weer als nieuw...
                                Als je "nieuwe" accu's koopt voor oudere apparaten, dan loop je de kans dat die accu al vele jaren ergens ligt te wachten op een koper, en daar wordt die accu niet beter van.

                                Voor een professioneel apparaat (wordt gebruikt voor kalibratie van professionele monitors voor video) dat een van mijn broers gebruikt heb ik ooit ook het accupack open gemaakt en er nieuwe cellen ingestoken.
                                Daarna werkte dat apparaat veel langer (per laadbeurt) dan ooit tevoren, dat is ook logisch, want de nieuwe lithium-ion cellen waren de beste die er toen te koop waren (Panasonic 3400mAh).
                                Maar omdat dat apparaat om de zoveel jaar naar de VS moet worden opgestuurd voor kalibratie was er wel een probleem.
                                De Amerikanen kunnen er niet goed tegen dat er geen originele onderdelen worden gebruikt, en daarom hebben ze de "gereviseerde accu" weggegooid en vervangen door eentje die bijna 50 keer duurder is dan de cellen die ik er heb ingestoken, en die een werkelijke capaciteit heeft van ongeveer 1/10 van het gereviseerde accupack (de "nieuwe" accu is waarschijnlijk ook meer dan 10 jaar oud, en daardoor is de capaciteit heel sterk verminderd).
                                Als ik dat accupack nog eens reviseer, dan kan hij volgende keer best die accu thuis laten als het apparaat nog eens moet opgestuurd worden voor kalibratie.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X