Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E-box

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • E-box

    Mijn burgerprofiel is blijkbaar automatisch gekoppeld aan de e-box, het nieuwe speeltje van de overheid.
    Zoals gewoonlijk bij informatica en de overheid is het weer van willen maar niet kunnen. Waarmee ik NIET de mensen bedoel die de input moeten geven.
    Ik krijg vandaag 7 januari in mijn e-box de melding dat ik op 25 december (14 dagen geleden !) iets te snel heb gereden en dat ik een minnelijke schikking mag ophoesten tegen uiterlijk 15 januari.

    Ik ga stante pede die koppeling buitensmijten, sorry voor de papierwinkel die dan niet verkleint:

    1) stel, ik ben in verlof zonder PC, dan hang ik al (mijn papieren post zou in dat geval mijn buurman wel verzamelen en me verwittigen op mij smartphone als er een Politie omslag tussen zit).
    2) men heeft in 2022 14 dagen nodig om een PV ELEKTRONISCH bij mij te krijgen, maar ik moet wel betalen binnen de 8 dagen. Nog een geluk dat er geen weekend tussen zit of het ging al zeer nipt worden.
    3) met de tegenwoordige phising plaag geeft zo'n (enkel) elektronische melding toch een onbehaaglijk gevoel. Elke keer een onderzoek gaan doen om zeker te zijn dat het koosjer is zint me niet.

    Voor een belastingsaanslag bv. (waar je 2 maanden tijd hebt om te betalen (of terug te krijgen) kan ik het nog begrijpen, maar een PV zou toch na hoogstens een dag of twee in die e-box moeten zitten.

    Wat is jullie idee over die e-box ?
    Last edited by nete; 7 januari 2022, 06:50.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: E-box

    Deze melding van henzelf geeft al niet te veel vertrouwen in hun boetiek:

    Via My e-box heb je toegang tot een steeds groeiend aantal (overheids)documenten. ... en meer phishing mails die een notificatie vanuit My e-Box nabootsen.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: E-box

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Wat is jullie idee over die e-box ?
      Ik bekijk de mijne regelmatig. Ik krijg ook telkens notificaties via mail en Doccle dus ik ben dezelfde dag nog op de hoogte.

      Phishing mails zijn inderdaad een pest maar met wat oplettendheid haal ik die er telkens toch weer uit. Gewoon even de link in dat phishing bericht bekijken en dan weet ik snel genoeg

      Comment


      • #4
        E-box

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Deze melding van henzelf geeft al niet te veel vertrouwen in hun boetiek:

        Via My e-box heb je toegang tot een steeds groeiend aantal (overheids)documenten. ... en meer phishing mails die een notificatie vanuit My e-Box nabootsen.
        Als je via de gebruikelijke weg met ID of ITSME gaat inloggen op
        je e box is de kans op phishing toch vrij klein hé René.

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Voor een belastingsaanslag bv. (waar je 2 maanden tijd hebt om te betalen (of terug te krijgen) kan ik het nog begrijpen, maar een PV zou toch na hoogstens een dag of twee in die e-box moeten zitten.
        Wat is jullie idee over die e-box ?
        Gaat de papieren versie van een PV dan sneller?
        Ik dacht van niet, en dan heb je nog “De Post”……
        Ik vind die e-box helemaal niet slecht eenmaal je er een beetje je weg in gevonden hebt.
        Last edited by Guest42; 7 januari 2022, 07:56.

        Comment


        • #5
          Re: E-box

          Het gaat er me in hoofdzaak om dat er 2 weken nodig is om een automatische meting van een trajectcontrole bij mij te krijgen, waarna je nauwelijks nog tijd hebt om te betalen zonder boete op de boete.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: E-box

            Mij gaat het er eerder om dat ik al 1 emailadres heb en dat dat het email adres is waarop ik bereikt wil worden. En ik wil daar al mijn post op krijgen. Waarom beslist er iemand dat ik plots een ander adres heb? Toch totale waanzin?

            Net zoals ik 1 brievenbus heb. Moest de overheid plots beslissen dat ze je post naar een andere brievenbus sturen en dat jij maar naar daar moet gaan je zou andere commentaren horen. Maar als het over email of zoiets gaat, dan slikt iedereen dat maar.

            Comment


            • #7
              Re: E-box

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Het gaat er me in hoofdzaak om dat er 2 weken nodig is om een automatische meting van een trajectcontrole bij mij te krijgen, waarna je nauwelijks nog tijd hebt om te betalen zonder boete op de boete.
              Dat is geen enkel probleem René, zoek maar eens op wat de wet
              daar over zegt.

              “Mensen die hun boete niet betalen - want niet alle gebruikers kijken iedere dag in hun e-box - zullen de herinnering altijd op papier ontvangen.”

              Comment


              • #8
                Re: E-box

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Dat is geen enkel probleem René, zoek maar eens op wat de wet
                daar over zegt.

                “Mensen die hun boete niet betalen - want niet alle gebruikers kijken iedere dag in hun e-box - zullen de herinnering altijd op papier ontvangen.”
                En blijkbaar kan je je e box ook koppelen met Doccle, dan krijg je ook nog eens een bericht.

                Op deze pagina vind je terug hoe je eBox van de overheid toevoegt en welke documenten je kunt ontvangen.

                Comment


                • #9
                  Re: E-box

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  En blijkbaar kan je je e box ook koppelen met Doccle, dan krijg je ook nog eens een bericht.

                  https://doccle.be/nl/ebox/
                  Yup: https://forum.belgiumdigital.com/f59...ml#post4885427

                  Edit1: Ik heb hier trouwens mijn pa vorige week nog mee geholpen. Hij raakte in de war van zowel het ebox en Doccle bericht dat op hetzelfde document in zijn email opdook. Ik heb hem op het hart gedrukt om altijd rechtstreeks aan te loggen op zijn Ebox via Itsme en nooit via een link.

                  Edit2: mijn schoonvader was vorige week ook hardop aan het vloeken op Itsme (nieuwe gebruiker) tot ik hem duidelijk uitgelegd heb hoe het precies werkt.
                  Last edited by frank207be; 7 januari 2022, 08:55.

                  Comment


                  • #10
                    Re: E-box

                    Maar dan wel wegens nalatigheid 114 ipv 61 euro betalen. Waarom een automatisch geregistreerde bekeuring in 2022 maar na 14 dagen elektronisch bezorgd wordt is me een raadsel. Het ebox idee vind ik prima als het meerwaarde biedt, wat bij verkeersboetes duidelijk niet het geval is.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: E-box

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Maar dan wel wegens nalatigheid 114 ipv 61 euro betalen.
                      Wie heeft je dat wijs gemaakt René?

                      ‘Het is niét zo dat er vanaf de eerste brief een kost in rekening zal gebracht worden. Het is wél zo dat we de terminologie op de brieven juister zetten dan nu het geval is. De eerste brief krijgt de titel “herinneringsbrief” in plaats van aanmaning. De tweede brief krijgt de naam aanmaning in plaats van tweede aanmaning. Het is pas bij deze brief dat er een bijkomende kost wordt aangerekend.” “Het huidige ritme van aanmaningen voor straatparkeren verandert dus niet. De termijnen blijven dezelfde als voorheen. Voor een retributie is dat 14 dagen. De herinneringsbrief volgt na 17 dagen zonder extra kosten. De aanmaningsbrief volgt na 42 dagen en kost 25 euro.”
                      Last edited by Guest42; 7 januari 2022, 10:12.

                      Comment


                      • #12
                        Re: E-box

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Ik bekijk de mijne regelmatig. Ik krijg ook telkens notificaties via mail en Doccle dus ik ben dezelfde dag nog op de hoogte.

                        Phishing mails zijn inderdaad een pest maar met wat oplettendheid haal ik die er telkens toch weer uit. Gewoon even de link in dat phishing bericht bekijken en dan weet ik snel genoeg
                        Nu ook mijn e-box in Doccle gezet Frank, wist ik eerlijk gezegd niet, ik zie ook dat in Doccle sinds ik dat de laatste keer (lang geleden) heb bekeken
                        heel wat meer partners zijn bijgekomen.
                        Dankzij dit topic terug wat wijzer geworden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: E-box

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Nu ook mijn e-box in Doccle gezet Frank, wist ik eerlijk gezegd niet, ik zie ook dat in Doccle sinds ik dat de laatste keer (lang geleden) heb bekeken
                          heel wat meer partners zijn bijgekomen.
                          Dankzij dit topic terug wat wijzer geworden.
                          Ik heb één en ander nader bekeken bij mijn afscheid van Telenet. Na mijn overstap naar Orange blijft mijn oud e-mailadres nog maar 18 maand actief dus moest ik alles wel aanpassen inclusief Doccle.
                          Last edited by frank207be; 7 januari 2022, 11:40. Reden: inclusief Doccle

                          Comment


                          • #14
                            Re: E-box

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Mij gaat het er eerder om dat ik al 1 emailadres heb en dat dat het email adres is waarop ik bereikt wil worden. En ik wil daar al mijn post op krijgen. Waarom beslist er iemand dat ik plots een ander adres heb? Toch totale waanzin?
                            U heeft niet plots een extra adres, maar een beveiligde ruimte waar alle documenten van de overheid beschikbaar zijn. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: E-box

                              En lange tijd beschikbaar blijven, wat niet van alle papierpost kan gezegd worden

                              Comment

                              Working...
                              X