Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dubbelzijdig juist over elkaar afprinten (uitnodiging)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dubbelzijdig juist over elkaar afprinten (uitnodiging)

    ik werd gevraagd om een uitnodiging te maken.

    de bedoeling van de openvouwende (ronde) kaart is:

    op de voor en achterkant komt een bal te staan.
    aan de binnenkant links een foto (ook in het rond) en de rechtse kant de text.

    ik heb voor de voor en achterkant 1 afbeelding gemaakt van laat ons zeggen 800 breed en 400 hoog met daarin links en rechts een bal van 400 op 400

    voor de binnenkant heb ik ook een afbeelding gemaakt van 800x400 en links de ronde foto van 400X400 en rechts de text en gezien dat deze ook in de ronde past.

    nu zou ik de binnen en buitenkant moeten afprinten op 1 vel papier op de voor en achterkant en wel zodanig als ik de ballen dubbelvouw dat die juist over elkaar komen en uiteknipt kunnen worden (behalve op de plooi waar de ballen elkaar raken)

    het lukt me niet om ze juist over elkaar te krijgen.

    weet iemand hoe je dit makkelijk kan doen ?

    met vriendelijke groeten
    Sven.
    Groeten Svenny007
    Lier (BE)

    (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

  • #2
    Re: dubbelzijdig juist over elkaar afprinten (uitnodiging)

    post eens je bewerking zodat we een beter beeld hebben over wat het gaat
    meestal is 'meten, weten', ook in ps je rulers gebruiken zodat je print van daaruit al de juiste afmetingen heeft
    Last edited by Mightycat; 5 april 2010, 10:40.
    smile ! ...it confuses people ...

    Comment


    • #3
      Re: dubbelzijdig juist over elkaar afprinten (uitnodiging)

      Heb je Adobe InDesign? Veel praktischer om uitnodigingen in te 'zetten' met tekst en afbeeldingen dan in PS.
      Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

      Comment


      • #4
        Re: dubbelzijdig juist over elkaar afprinten (uitnodiging)

        Dit is een van die vragen die regelmatig terugkomt ... hou er rekening mee dat eender welke printer (die al dan niet automatisch recto/verso kan afdrukken) enige marge heeft, dus echt tot op 1/10mm correct op elkaar afdrukken van de voor- en achterkant is een utopie jammer genoeg

        Nu, het begint al met welke software je werkt ? InDesign is inderdaad beter geschikt voor dit werk, maar PhotoShop (zelfs Elements) kan je hier ook prima voor gebruiken : om te beginnen maak je een nieuwe afbeelding die exact overeenkomt met je papierformaat (dus eventueel A4) en dit op 300dpi en in AdobeRGB (want je gaat printen)

        Daarna plaats je de 'bal' op dit 'vel' en drukt deze af, meet dan met een goede lat de afstanden van de rand (boven-onder en links-rechts), heb je hier enige afwijking van het midden verschuif dan de bal op het 'vel' in je programma ... druk opnieuw af ... herhaal dit tot je 'bal' exact in het midden staat aan één kant van je vel.

        Zorg ervoor dat je nu een tweede 'vel' maakt waar je de achterkant op zet, zelfde volgorde, zodra ook deze in het midden staat kan je dus perfect eerst de voorkant en dan de achterkant afdrukken ... en met een beetje geluk zal je op een fractie na mooi de voor- en achterkant op elkaar afdrukken.

        Waarom denk je dat er in drukwerk met een 'bleed' gewerkt wordt als er aflopend gedrukt moet worden, omdat je papier werkt, de plaats waar de print op het papier niet altijd exact dezelfde is en als je de zaak gaat uitsnijden (niet per vel met de hand hé, maar met een machine) alles nog eens een beetje kan verschuiven ... daarom drukken we dus tussen de 3 en 5mm extra 'achtergrond' af om altijd goed te zitten

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment

        Working...
        X