Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Digitale meter komt er toch

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Hmm, dat gaat toch niemand gebruiken mag ik hopen, als een thermostaat afgaat op het voorspelde weerbericht dan gaan er veel in de kou zitten of het veel te warm hebben
    Dat is anders de standaard voor redelijk wat thermostaten en dat werkt ook wel redelijk goed.
    De gebruikte temperatuur is volgens wat ik versta niet van voorspellingen maar van vaststellingen door (officiële) weerstations in de buurt.
    Niets belet alsnog een sensor te gebruiken, maar voor velen die geen buitenvoeler kunnen plaatsen een zeer goede oplossing.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Digitale meter komt er toch

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Dat is anders de standaard voor redelijk wat thermostaten en dat werkt ook wel redelijk goed.
      De gebruikte temperatuur is volgens wat ik versta niet van voorspellingen maar van vaststellingen door (officiële) weerstations in de buurt.
      Niets belet alsnog een sensor te gebruiken, maar voor velen die geen buitenvoeler kunnen plaatsen een zeer goede oplossing.
      Ok maar dat is totaal iets anders, ik refereerde naar hetgeen Palombian zei, namelijk afgaan op het weerbericht

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • Re: Digitale meter komt er toch

        Ik denk niet dat er veel zijn die echt afgaan op het weerbericht. Toch niet als enige bron. Die van mij kan ook op het internet maar die blijft daar netjes af.

        En ja, er is een buitenvoeler en de hele zever. Kan de ketel zelf lekker moduleren. Opnieuw in theorie, nog niet veel van gemerkt. In het echt is dat een aan-uit zodat de watertemperatuur in verhouding met de buitentemperatuur blijft. Veel marketing, weinig echte waarde aan de marketing zever. Dat je elke kamer zijn eigen temperatuur kan geven wanneer je wil en dan de ketel laten aanslaan als er een van de kamers warmte nodig heeft, dat is wat het comfort geeft. Zeker vergeleken met vroeger de thermostaat in een zonovergoten living terwijl je zit in een kamer die uitziet op het noorden.

        Comment


        • Re: Digitale meter komt er toch

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Ok maar dat is totaal iets anders, ik refereerde naar hetgeen Palombian zei, namelijk afgaan op het weerbericht

          grts
          Sieg
          Klopt dat de voorspellingen er niet altijd juist op zitten, vaak zelfs ver naast de realiteit. [emoji23]
          Een sensor tegen de muur geeft anders ook wel meer de temperatuur van uw gevel weer dan die van de omgeving, in realiteit kan dat ook een paar graden schelen ook al hangt die op de juiste plaats. [emoji6]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Digitale meter komt er toch

            In elk geval hebben de fabrieksinstellingen - en/of wat de installateur ervan maakt - als voornaamste bekommernis dat de klant geen kou heeft.
            Wie deze instellingen behoudt voor de volgende winter zal misschien nog sneller in de kou zitten omdat hij geen geld meer heeft om de rekening te betalen.

            Om enigszins terug on topic te komen, Sieg, het vervelende van warmtepompen is dat je ze vooral nodig hebt wanneer er weinig zon is, tenzij je heel veel PV panelen hebt en een terugdraaiende teller zal je de meeste elektriciteit moeten aankopen. Maar in jouw geval met 1 tegen 3 kan je onmogelijk verliezen.

            Comment


            • Re: Digitale meter komt er toch

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              In elk geval hebben de fabrieksinstellingen - en/of wat de installateur ervan maakt - als voornaamste bekommernis dat de klant geen kou heeft.
              Wie deze instellingen behoudt voor de volgende winter zal misschien nog sneller in de kou zitten omdat hij geen geld meer heeft om de rekening te betalen.
              Met de fabrieksinstellingen en de activatie van de sturing volgens buitentemperatuur gaat men eerder kou hebben dan warm, de standaardinstellingen stonden af fabriek toch heel laag.
              Maar iedereen doet wat hij wil. [emoji6]

              Om enigszins terug on topic te komen, Sieg, het vervelende van warmtepompen is dat je ze vooral nodig hebt wanneer er weinig zon is, tenzij je heel veel PV panelen hebt en een terugdraaiende teller zal je de meeste elektriciteit moeten aankopen. Maar in jouw geval met 1 tegen 3 kan je onmogelijk verliezen.
              Anderzijds, wie met iets anders verwarmt moet ook energie kopen want in de winter voldoet er niets zonder dat men ervoor betaalt.
              De terugdraaiende teller zorgt er wel voor dat men kan recupereren, maar dat is binnenkort ook verleden tijd.
              Een batterij kan dat ook deels opvangen, voor zover men er nog eentje vast krijgt (regiogebonden).
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Digitale meter komt er toch

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Met de fabrieksinstellingen en de activatie van de sturing volgens buitentemperatuur gaat men eerder kou hebben dan warm, de standaardinstellingen stonden af fabriek toch heel laag.
                Maar iedereen doet wat hij wil. [emoji6]

                Anderzijds, wie met iets anders verwarmt moet ook energie kopen want in de winter voldoet er niets zonder dat men ervoor betaalt.
                De terugdraaiende teller zorgt er wel voor dat men kan recupereren, maar dat is binnenkort ook verleden tijd.
                Een batterij kan dat ook deels opvangen, voor zover men er nog eentje vast krijgt (regiogebonden).
                Een batterij slaat enkel energie op voor gebruik de dag zelf en de volgende nacht (het werkt, ik gebruik al maanden nauwelijks stroom), maar voor de winter opslaan kan er spijtig genoeg niet mee .
                Wie nu holderdebolder nog veel geld uitgeeft voor een hout- of pelletkachel zal ook veel meer voor brandstof gaan betalen.
                Om over de luchtkwaliteit te zwijgen, ik zie mij genoodzaakt bij mijn (geplande) ventilatiesysteem met warmteterugwinning een koolstoffilter te voorzien.

                Gisteren bv bij iemand geweest die in een achtergebouw in een volledig door gebouwen omsloten stratendriehoek een loft heeft gemaakt, hij had een gigantische houtkachel staan met overeenkomstige houtvoorraad. Dat gaat daar stinken deze winter.

                Comment


                • Re: Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Een batterij slaat enkel energie op voor gebruik de dag zelf en de volgende nacht (het werkt, ik gebruik al maanden nauwelijks stroom), maar voor de winter opslaan kan er spijtig genoeg niet mee .
                  Moest er zo'n batterij bestaan voor een schappelijk prijs dan was dat de oplossing voor iedereen, een klein batterijtje ben je eigenlijk niks mee en het kost nog veel te veel geld, men is eerst z'n zakken nog aan het vullen en iedereen wil daarin weer een paar zakken graan meepikken.
                  Als je de prijs bekijkt voor een pakweg 14KW batterij en je berekent de kost per jaar dan draag je alleen maar toe, dus absoluut nog geen win situatie.
                  Veel mensen kopen zo'n batterij door de mooie praatjes, maar als je de cijfertjes bekijkt doe je er voorlopig nog geen enkel voordeel mee

                  Als jij, zoals je schrijft, nog geen stroom hebt verbruikt, of amper zoals je schrijft, wel dan leef je als een kluizenaar of zoiets, ofwel schrijf je er niet bij dat je voor het grootste deel gas verbruikt hebt.
                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Wie nu holderdebolder nog veel geld uitgeeft voor een hout- of pelletkachel zal ook veel meer voor brandstof gaan betalen.
                  Niet echt, die personen gaan véél minder betalen dan iemand die afhankelijk is van stroom of gas ! Het bewijs is er want men schakelt massaal over als bijverwarming naar pellets en hout, nog steeds een pak goedkoper.
                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Om over de luchtkwaliteit te zwijgen, ik zie mij genoodzaakt bij mijn (geplande) ventilatiesysteem met warmteterugwinning een koolstoffilter te voorzien.
                  Heb ik hier altijd al gezegd en geschreven, milieubewust is prima maar op een bepaald moment stopt dit voor de mensen, milieubewust is nu eenmaal véél te duur aan het worden !
                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Gisteren bv bij iemand geweest die in een achtergebouw in een volledig door gebouwen omsloten stratendriehoek een loft heeft gemaakt, hij had een gigantische houtkachel staan met overeenkomstige houtvoorraad. Dat gaat daar stinken deze winter.
                  En hij heeft een overschot van gelijk, ook Belgen schakelen massaal over naar houtbranders en pelletkachels, er is een goede reden voor om dit te doen, uiteraard spijtig voor degenen die niet tegen de geur kunnen van verbrand hout, iets wat ik persoonlijk toch nog altijd veel beter vind ruiken dan een fabriek of stad in mijn buurt

                  grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 30 juni 2022, 23:36.
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • Re: Digitale meter komt er toch

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Een batterij slaat enkel energie op voor gebruik de dag zelf en de volgende nacht (het werkt, ik gebruik al maanden nauwelijks stroom), maar voor de winter opslaan kan er spijtig genoeg niet mee .
                    De overschot van de zomer in de winter gebruiken kan inderdaad niet met een batterij.
                    Maar elektriciteit gebruiken wij vooral als het donker is en/of ‘s avonds en het WE.
                    Als ik zie dat er in februari gemiddeld 500 kWh, maart 800 kWh opbrengst is, dan denk ik toch dat we met een batterij het grootste deel daarvan ‘s avonds kunnen recupereren.
                    Zonder terugdraaiende teller of batterij is men het meeste anders toch wel kwijt. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                      En hij heeft een overschot van gelijk, ook Belgen schakelen massaal over naar houtbranders en pelletkachels, er is een goede reden voor om dit te doen, uiteraard spijtig voor degenen die niet tegen de geur kunnen van verbrand hout, iets wat ik persoonlijk toch nog altijd veel beter vind ruiken dan een fabriek of stad in mijn buurt
                      Er mag wel een onderscheid gemaakt worden tussen een houtkachel en pelletkachels, IMHO. Zo'n pelletkachel is veel efficiënter en zelfregelend voor optimale verbranding en ik durf te betwijfelen of je onder normale omstandigheden ook maar iets ruikt van verbrand hout in de directe omgeving van de woning. Een houtkachel daarentegen, twee bewoners in onze straat die het voor heel wat buren moeilijker leven maken.
                      Helaas zijn de prijzen voor de pellets meer dan verdubbeld op een jaar tijd, de factor winst maken is al veel minder een reden om zo'n pelletkachel aan te schaffen.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Re: Digitale meter komt er toch

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Moest er zo'n batterij bestaan voor een schappelijk prijs dan was dat de oplossing voor iedereen, een klein batterijtje ben je eigenlijk niks mee en het kost nog veel te veel geld, men is eerst z'n zakken nog aan het vullen en iedereen wil daarin weer een paar zakken graan meepikken.
                        Als je de prijs bekijkt voor een pakweg 14KW batterij en je berekent de kost per jaar dan draag je alleen maar toe, dus absoluut nog geen win situatie.
                        Veel mensen kopen zo'n batterij door de mooie praatjes, maar als je de cijfertjes bekijkt doe je er voorlopig nog geen enkel voordeel mee

                        Als jij, zoals je schrijft, nog geen stroom hebt verbruikt, of amper zoals je schrijft, wel dan leef je als een kluizenaar of zoiets, ofwel schrijf je er niet bij dat je voor het grootste deel gas verbruikt hebt.

                        Niet echt, die personen gaan véél minder betalen dan iemand die afhankelijk is van stroom of gas ! Het bewijs is er want men schakelt massaal over als bijverwarming naar pellets en hout, nog steeds een pak goedkoper.

                        Heb ik hier altijd al gezegd en geschreven, milieubewust is prima maar op een bepaald moment stopt dit voor de mensen, milieubewust is nu eenmaal véél te duur aan het worden !

                        En hij heeft een overschot van gelijk, ook Belgen schakelen massaal over naar houtbranders en pelletkachels, er is een goede reden voor om dit te doen, uiteraard spijtig voor degenen die niet tegen de geur kunnen van verbrand hout, iets wat ik persoonlijk toch nog altijd veel beter vind ruiken dan een fabriek of stad in mijn buurt

                        grts
                        Sieg
                        Ik zie dat de pellets bij Hubo al € 0,6/kg kosten.
                        De energieinhoud is gelijk aan 1/2l stookolie of 1/2 m3 gas, dus evenwaardig aan een prijs van € 1,2.
                        Dat is momenteel inderdaad iets goedkoper, maar de kans is groot dat de prijs mee zal stijgen deze winter (er is trouwens geen afvalhout meer te krijgen).

                        Bovendien ben je minstens €3500 kwijt voor een basismodel pelletkachel van goede kwaliteit, als je hem dan nog zelf installeert (en je er nog één kan krijgen).

                        Ik heb ervoor gekozen dat geld besteden om mijn huis nog meer energiezuinig te maken (isolatie voorgevel en ventilatie met warmteterugwinning - werk dat mij nog te wachten staat).
                        Dat is voor altijd.
                        Ik hou wel rekening met zéér hoge gasprijzen of zelfs afschakeling deze winter.
                        Onze houtkachel is al lang verwijderd maar staat nog ergens opgeslagen en de schouw is niet afgebroken, wij zeiden een beetje al lachend "voor als het nog eens oorlog is".

                        Nood breekt wet in dat geval, maar als definitieve oplossing vind ik hout of pellets nonsens.
                        De mensen denken daarmee het probleem van hun slecht geïsoleerde huis op te lossen.

                        Comment


                        • Re: Digitale meter komt er toch

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Nood breekt wet in dat geval, maar als definitieve oplossing vind ik hout of pellets nonsens.
                          De mensen denken daarmee het probleem van hun slecht geïsoleerde huis op te lossen.
                          Wel eigenlijk schrijf je het dus zelf, "nood breekt wet" en bij velen is die nood nu aanwezig vanwege de dure energierekening die in België de pan uitrijst
                          Maar je moet willen rondkijken en luisteren naar anderen uiteraard om dit te weten en je niet vastpinnen op jezelf !
                          Velen zitten nu in de miserie, velen zitten met een afbetalingsplan voor enkel hun energierekening, en bij velen staat het water aan de lippen.
                          En de prijzen blijven maar stijgen naar ongeziene hoogtes, eigenlijk voor alles wat een mens nodig heeft
                          Het frappante is wel dat in de meeste andere landen alles redelijk wat goedkoper is, zo scheelt boodschappen mij in het buitenland makkelijk een 50€ op een volle kar (uiteraard dezelfde producten).
                          Kijk eens naar de energieprijs, de prijs van benzine/diesel, de prijzen van telefonie/internet en de boodschappen in sommige (meeste) andere landen, dat zegt genoeg, maar zoals ik schreef, je moet het willen zien.

                          Uiteraard staat België er als landje héél slecht voor, de staatsschuld is duizelingwekkend hoog, en tijdens de Covidperiode heeft men met miljoenen gegooid alsof het niks was, dat moet allemaal terugvloeien

                          grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 1 juli 2022, 15:52.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Digitale meter komt er toch

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Ik zie dat de pellets bij Hubo al € 0,6/kg kosten.
                            De energieinhoud is gelijk aan 1/2l stookolie of 1/2 m3 gas, dus evenwaardig aan een prijs van € 1,2.
                            Dat is momenteel inderdaad iets goedkoper, maar de kans is groot dat de prijs mee zal stijgen deze winter (er is trouwens geen afvalhout meer te krijgen).
                            Je moet deze uiteraard niet gaan halen in een doe-het-zelf zaak Jan, een beetje de moeite doen om te zoeken en je hebt ze een héél pak goedkoper, zelfs minder dan de helft van de prijs die jij hier vernoemd voor een goed Belgisch product

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Bovendien ben je minstens €3500 kwijt voor een basismodel pelletkachel van goede kwaliteit, als je hem dan nog zelf installeert (en je er nog één kan krijgen).
                            Als je een warmtepomp of andere investering doet met dezelfde warmteproductie dan ben je minstens 3x meer kwijt, dus die redenering valt ook weg

                            Dus als je echt niet om het milieu geeft dan ben je nu beter af met een pelletkachel i.p.v. een warmtepomp !

                            grts
                            Sieg
                            Last edited by Sieg; 1 juli 2022, 15:58.
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Re: Digitale meter komt er toch

                              En zou het decimeren van injectievergoedingen in november het rechtstreeks gevolg zijn het afromen van de overwinsten van de energiebedrijven door onze regering? Bij mijn leverancier is de vergoeding plots van 31.04ct/kWh gezakt naar 5.76ct

                              De elektriciteitsprijs is natuurlijk redelijk gezakt, maar dat neemt niet weg dat elke leverancier met deze vergoeding vrij zijn goesting mag doen (regelgeving?).
                              Last edited by frank207be; 10 november 2022, 17:29.

                              Comment


                              • Re: Digitale meter komt er toch

                                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                En zou het decimeren van injectievergoedingen in november het rechtstreeks gevolg zijn het afromen van de overwinsten van de energiebedrijven door onze regering? Bij mijn leverancier is de vergoeding plots van 31.04ct/kWh gezakt naar 5.76ct

                                De elektriciteitsprijs is natuurlijk redelijk gezakt, maar dat neemt niet weg dat elke leverancier met deze vergoeding vrij zijn goesting mag doen (regelgeving?).
                                Ik zie geen direct verband.

                                De flink gezakte prijzen zijn waarschijnlijk de oorzaak.
                                De hoge injectievergoedingen kunnen ook een lokkertje geweest zijn om klanten met grote installaties binnen te halen.
                                Zelfs Ecopower is overstag moeten gaan.
                                Ik zou mijn investeringsbeslissing daar niet op baseren.

                                Vanaf 1 januari zal de CREG bij variabele contracten een maandelijkse index verplichten, wat de willekeur enigszins zou beperken.
                                Bij eerste lezing blijkt dit niet op de injectievergoeding te slaan.

                                https://www.creg.be/nl/openbare-raad...-elektriciteit
                                Last edited by palombian; 11 november 2022, 08:28.

                                Comment

                                Working...
                                X