Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 24 EersteEerste 1 2 3 4 5 6 12 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 26 t/m 50 van 583

Standaard Re: Digitale meter komt er toch

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Net dat is de grootste zever, we belasten het net niet meer, maar minder.

Bij overproductie van mijn panelen gaat de elektriciteit via de kortste weg naar wie geen panelen heeft en verbruikt, de rest van het net wordt ontlast.
    Tijdens de nacht of winter verbruiken wij van het net omdat de panelen dan niets of onvoldoende opbrengen, wij belasten het dan niet meer dan zonder panelen.

De enige reden blijft een compensatie voor het inkomenverlies van wat we niet aankopen.
    Niet meer, niet minder.
    De lokale situatie van de producenten en gebruikers op het net is momenteel niet meetbaar.
    Daarom is de enig mogelijke en eerlijke manier om de kosten van infrastructuur aan te rekenen volgens het aantal eenheden verbruik.
    Als je op de tolweg verkeerd rijdt en een stuk terug moet betaal je toch ook dubbel ?
    Hoe komt het in jullie kop om te blijven beweren dat dit niet voor jullie geldt ?

VREG heeft deels moeten inbinden met het huidige akkoord, uiteraard zal er geprobeerd worden om bij zonnepaneelgebruikers een digitale meter te plaatsen vooraleer de 15 jaar clementie om zijn.
    Het zijn ook deze gebruikers waarvoor nieuwe formules kunnen uitgedacht worden - terug naar eerste zin .

Om op de vergelijking met water terug te komen, wij hebben een regenwaterput (waarvoor ook subsidie gekregen) en ons waterverbruik is nog maar de helft van tevoren.
    Maar in de waterrekening zit ook een heffing voor de riolering, die op het aantal m3 op de watermeter wordt berekend.
    Dit klopt ook niet, want mijn regenwater loopt ook naar de riool (en nog wel het vuilste gedeelte).
    Vroeg of laat komt er misschien een aparte heffing gebaseerd op de capaciteit van de waterput of de dakoppervlakte.
    Ga ik dan beweren dat ik de riolen niet gebruik en dat dit oneerlijk is ?
    Ik ga eerder zoals Tommie1 denken dat die regenwaterinstallatie ondertussen al dubbel en dik is terugbetaald.
    Anders zal dat GELD (voor onze niet zo schitterende infrastructuren) mij wel op een andere manier worden aangerekend.

Standaard Digitale meter komt er toch

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Als je op de tolweg verkeerd rijdt en een stuk terug moet betaal je toch ook dubbel ?
    Hoe komt het in jullie kop om te blijven beweren dat dit niet voor jullie geldt ?
    Op de tolweg betaal ik dubbel, maar de uitbater verkoopt mijn opbrengst of restant van mijn benzine niet aan een ander.

Als ik elektriciteit op het net zet, dan moet de netbeheerder en leveranciers dat nergens anders halen maar verkoopt het wel inclusief transportkosten aan mijn buur ... met de volle transportkosten voor een paar tientallen meter.

Voor het gebruik van het net betalen we al het prosumententarief, meer dan genoeg om dat te vergoeden want zelfs al schijnt de zon een gans jaar niet, betalen doen we toch ... nu al voor de sombere dagen, weken en maanden.

Weet u nog het voorstel dat er ooit was en nog niet begraven is ... betalen volgens de aansluitwaarde en het niet benutten ervan.
    Was ook zoiets om te moeten betalen voor iets wat we niet gebruiken.

Om het met de auto te vergelijken ...
    Ik tank elke maand 50€ benzine maar nu bespaar ik en verbruik maar voor 20€.
    De pomphouders vinden er iets op dat ik toch altijd 50€ moet blijven betalen per maand om hun inkomsten hetzelfde te houden, maar op de hoop toe moet ik die 30€ overschot gratis terug aan hun afstaan zodat ze die aan een ander kunnen verkopen ... op de hoop toe zou ik nog moeten bijbetalen om die overschot van 30€ aan hun te bezorgen.

Het aankopen van panelen, meer op het net zetten dan ik zelf verbruik en de rest cadeau doen zodat zij het kunnen verkopen komt op deze manier duurder uit dan wanneer ik alle elektriciteit zou aankopen en geen panelen hebben.
    Dus maar goed dat men een regeling probeert te vinden om panelen toch nog interessant te maken.
    Mocht niemand panelen leggen, ze mochten veel meer investeren in bijkomende centrales.

Hoe sommigen dat niet snappen.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 14 maart 2019 om 16:28
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

VREG heeft deels moeten inbinden met het huidige akkoord, uiteraard zal er geprobeerd worden om bij zonnepaneelgebruikers een digitale meter te plaatsen vooraleer de 15 jaar clementie om zijn.
    En waarom ? Omdat dan met een vingerknip die 15 jaar kan teruggebracht worden naar 10 jaar of minder.
    Het blijft Kafka: ik ga dus moeten betalen (dat is nog het strafste van alles) om een teller te komen plaatsen die, als ik er voor kies, hetzelfde resultaat geeft dan mijn oude teller. Plus, zover ik lees, zijn de digitale tellers die men gaat plaatsen geen slimme maar oerdomme meters. Waarom die digitale meters dan, bij wie de oude regeling prefereert, niet plaatsen na de bewuste 15 jaar blijft mij een raadsel. Of toch niet....
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

En dan gaan we met zijn allen elektrisch rijden....

... maar verkoopt het wel inclusief transportkosten aan mijn buur ... met de volle transportkosten voor een paar tientallen meter.
    ...
    Mocht niemand panelen leggen, ze mochten veel meer investeren in bijkomende centrales.
    ...
    Die elektriciteit wordt volgens VREG niet doorverkocht maar komt in een pot om netverliezen te dekken.

Ik ben het met je eens dat er iets moet op gevonden worden om zonnepanelen terug aantrekkelijk te maken.

Het staat me voor dat de nieuwe meter niet individueel zou aangerekend worden maar bij de algemene kosten zou komen, wat me logisch lijkt.

Huidige systeem blijft nog 15 jaar bestaan. Maar die termijn gaat in op moment van plaatsing van zonnepanelen.
    ik heb 5 jaar geleden enkele panelen geplaatst , en wilde dit jaar er bij te plaatsen , maar die termijn ( staat er duidelijk ) van 15 jaar gaat in op de plaatsing van de 1ste panelen.
    dus ik zou op het bijplaatsen nog 10 jaar een terugdraaiende teller hebben , en geloof me : ... ik haal ze er niet meer uit.
    nieuwe panelen nu nog leggen kost me meer dan gewoon de stroom afnemen. dus wie promoot zonnepanelen ? : de regering , maar wie pak de winst : de vreg

Standaard Digitale meter komt er toch

Die elektriciteit wordt volgens VREG niet doorverkocht maar komt in een pot om netverliezen te dekken.
    De VREG heeft altijd een mooie uitleg.
    Stel dat niemand panelen zou hebben zoals vroeger, dan zitten ze ook met verliezen die ze moeten opvullen met iets dat ze elders moeten aankopen.
    En waarom moeten ze aanvullen?
    Inderdaad om te verkopen.
    Die elektriciteit verkopen ze wel degelijk aan een ander.

Edit: Ze kopen ook elektriciteit in het buitenland ... laat ze daar eens afnemen zonder te betalen met het excuus dat het dient om netverliezen op te vangen.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 14 maart 2019 om 20:51
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Het zit wel hoog hé.
    Relax, dat is slecht voor uwen tikker, anders eens kijken of er geen azijn in uw leidingwater zit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    J
    Ik dacht dat ze in Nederland gewoon 25ct per kWh betalen voor de afname, en voor teruglevering krijg je 6ct per kWh (naakte energieprijs). Dus ook daar heb je er alle belang bij om zo veel mogelijk direct te gebruiken van wat je zelf opwekt.
    Als je de vergelijking met Nederland wil maken moet je jezelf beter informeren, in Nederland zijn de kosten amper aanwezig
    Ik heb het hier al eens geschreven maar toch nog eens vermelden want het past hier wel, Vrienden van ons zijn drie jaar geleden verhuist van België naar Nederland.
    Ze verwarmen op dezelfde manier, hun verbruik is net hetzelfde en hebben ook in Nederland zonnepanelen gelegd, dus alles identiek, alleen is hun huis in Nederland wat groter
    Het verschil, in België betaalden ze 285 € per maand, nu in Nederland betalen ze 90 € per maand
    probeer dat maar eens logisch uit te leggen, onze regering lacht zich te pletter met die domme Belgen

JHet probleem zal kleiner worden als de GSC's beginnen uit te doven. Die veel te genereuze regeling was niet houdbaar (regeling van Freya), en dat moet op een of andere manier betaald worden.
    Het probleem van die gemaakt GSC put is al lang opgevuld, geloof dat maar
    De gewone werkende mens is niet het probleem, is het ook nooit geweest
    De grote investeerders en bedrijven die enkele 100den en 1000den panelen hebben liggen zijn het probleem
    En wat doet onze regering daaraan, nou die krijgen extra veel korting op hun prosumententarief
    Waar is daar wederom eens de logica te vinden ??

Blijkbaar zijn er hier nog altijd enkele personen die niet snappen dat wij als Belgen worden uitgemolken en we allemaal ja knikkers zijn
    En dit op alle vlakken

grts
    Sieg
    Laatst gewijzigd door Sieg; 14 maart 2019 om 23:16 Reden: typo
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

De beleidsmensen in België hebben daar lak aan...ze leven in een andere wereld totaal wereldvreemd...
    Ze kunnen zich niet verplaatsen in de huid van de werkende mens...

Groetjes
    Freddy

Het zit wel hoog hé.
    Relax, dat is slecht voor uwen tikker, anders eens kijken of er geen azijn in uw leidingwater zit.
    Het heeft niets te maken met hoog zitten, maar met correct zijn.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
    De beleidsmensen in België hebben daar lak aan...ze leven in een andere wereld totaal wereldvreemd...
    Ze kunnen zich niet verplaatsen in de huid van de werkende mens...

Groetjes
    Freddy
    Correctie.
    Ze kunnen dat zeker, maar ze willen dat niet.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Komt allemaal goed, een Arduino een paar stroomspoelen en een paar Solid State relais,
    en ik zal de energie van mijn panelen optimaal kunnen benutten terwijl de GSC teller rustig verder zijn werk doet.
    Eigenlijk wat ze zelf voorstellen toch.

Geert, ik ben geïnteresseerd in jou technologie ...
    Misschien moeten we beginnen met crownfunding ....
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Geert, ik ben geïnteresseerd in jou technologie ...
    Misschien moeten we beginnen met crownfunding ....
    Dat is mijn technologie niet Wim, is gewoon een vergelijkende meting tussen injectie en afname
    en als de omvormer voldoende levert schakel je een solid state, met wat bijkomende technologie
    kan je dan zelfs een warmtepomp/airco sturen op frequentie, tenminste als dat toestel daar voor geschikt is.
    Komt er dus gewoon op neer dat het vermogen van je airco/warmtepomp bepaald wordt door het vermogen van je
    omvormer, en zet je op dat moment een andere grote verbruiker aan, dan zakt het vermogen van je warmtepomp/airco.
    Eigenlijk een beetje het systeem dat ze in de nieuwe huishoud toestellen willen inbouwen, maar dan modulerend.
    Dus zo weinig mogelijk op het net injecteren en zo weinig mogelijk afnemen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Dat is mijn technologie niet Wim, is gewoon een vergelijkende meting tussen injectie en afname
    en als de omvormer voldoende levert schakel je een solid state, met wat bijkomende technologie
    kan je dan zelfs een warmtepomp/airco sturen op frequentie, tenminste als dat toestel daar voor geschikt is.
    Komt er dus gewoon op neer dat het vermogen van je airco/warmtepomp bepaald wordt door het vermogen van je
    omvormer, en zet je op dat moment een andere grote verbruiker aan, dan zakt het vermogen van je warmtepomp/airco.
    Eigenlijk een beetje het systeem dat ze in de nieuwe huishoud toestellen willen inbouwen, maar dan modulerend.
    Dus zo weinig mogelijk op het net injecteren en zo weinig mogelijk afnemen.
    Inderdaad maar iedere paneelbezitter gebruikt toch niet op het moment zelf al zijn geproduceerde vermogen
    Dus heb je evengoed altijd een batterij of het net nodig om dat verschil in tijd/verbruik op te slaan

grts
    Sieg

De VREG heeft altijd een mooie uitleg.
    Stel dat niemand panelen zou hebben zoals vroeger, dan zitten ze ook met verliezen die ze moeten opvullen met iets dat ze elders moeten aankopen.
    En waarom moeten ze aanvullen?
    Inderdaad om te verkopen.
    Die elektriciteit verkopen ze wel degelijk aan een ander.

Edit: Ze kopen ook elektriciteit in het buitenland ... laat ze daar eens afnemen zonder te betalen met het excuus dat het dient om netverliezen op te vangen.
    Elektriciteit kan niet als de benzine in voorgaande vergelijking in een tank worden opgeslagen voor later.
    Daarom fluctueert de prijs sterk volgens vraag en aanbod op het moment.
    Als het hard waait en de fabrieken liggen stil in het weekend zetten ze soms windmolens stil omdat de prijs te laag of zelfs negatief wordt.

Geen enkele tussenpersoon gaat aan dezelfde prijs inkopen dan hij verkoopt, je gaat altijd minder krijgen voor stroom die je op het net zet dan dat je er zelf moet voor betalen.
    Dat je - zolang je maar goed uitkijkt dat je bij de volgende meteropname op dezelfde stand komt - met de terugdraaiende meter dezelfde prijs krijgt is dus ook economische nonsens.

En dat je dan die extra stroom moet opstoken met elektrische vuurtjes om ze toch maar niet gratis te moeten weggeven is een vals profijt, dat had je nooit gedaan als je die stroom had moeten betalen.
    Misschien ga je blij zijn dat je het overschot aan een lagere prijs gaat kunnen verkopen en voor minder geld met gas verwarmen (stel bv dat een kWh elektriciteit 4 keer duurder is dan gas en je kan je overschot aan de helft van de prijs verkopen).

Dat is dus de bedoeling van die slimme meters.
    Laatst gewijzigd door palombian; 15 maart 2019 om 19:02 Reden: overschot opstoken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Inderdaad maar iedere paneelbezitter gebruikt toch niet op het moment zelf al zijn geproduceerde vermogen
    Dus heb je evengoed altijd een batterij of het net nodig om dat verschil in tijd/verbruik op te slaan

grts
    Sieg
    Klopt Sieg, ik zeg ook niet dat ik daarmee “alle” opgewekte energie zal kunnen behouden hé.
    Wat ik wil bekomen is die “domme” slimme meter slim gebruiken.
    Misschien is een tractie batterij van 10Kwh dan wel een te overwegen optie, kan ik wel voor een
    prik op de kop tikken, een goede vriend van mij doet onderhoud van medische aparaten voor operatie zalen, en daar
    zitten lood tractie batterijen in van 6 volt 170 Ah 1Kwh dus die jaarlijks worden vervangen, verre van versleten dus.
    Enkel nog een deftige omvormer zoeken en een deel van mijn verdeling splitsen moet te doen zijn.

Elektriciteit kan niet als de benzine in voorgaande vergelijking in een tank worden opgeslagen voor later.
    Daarom fluctueert de prijs sterk volgens vraag en aanbod op het moment.
    Als het hard waait en de fabrieken liggen stil in het weekend zetten ze soms windmolens stil omdat de prijs te laag of zelfs negatief wordt.

Geen enkele tussenpersoon gaat aan dezelfde prijs inkopen dan hij verkoopt, je gaat altijd minder krijgen voor stroom die je op het net zet dan dat je er zelf moet voor betalen.
    Dat je - zolang je maar goed uitkijkt dat je bij de volgende meteropname op dezelfde stand komt - met de terugdraaiende meter dezelfde prijs krijgt is dus ook economische nonsens.

En dat je dan die extra stroom moet opstoken met elektrische vuurtjes om ze toch maar niet gratis te moeten weggeven is een vals profijt, dat had je nooit gedaan als je die stroom had moeten betalen.
    Misschien ga je blij zijn dat je het overschot aan een lagere prijs gaat kunnen verkopen en voor minder geld met gas verwarmen (stel bv dat een kWh elektriciteit 4 keer duurder is dan gas en je kan je overschot aan de helft van de prijs verkopen).

Ok Jan, mooie uitleg maar wat is dan het nut nog van zonnepanelen ??

grts
    Sieg

Ik vrees er een beetje voor dat ze per maand gaan afrekenen.
    Ze kunnen de meter immers van op afstand uitlezen

Laat dan de teller in de zomer maar terugdraaien. Die maand betaal je niets want je teller staat negatief.
    In de winter, als je weinig opwekt, draait je teller tegen hoge snelheid vooruit en betaal je die maand de volle pot.

Je teller draait dan wel terug maar de winst wordt wel heel wat minder als ze per maand afrekenen.

Mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Ok Jan, mooie uitleg maar wat is dan het nut nog van zonnepanelen ??

grts
    Sieg

Sieg,

Ik vrees dat jij gaat antwoorden: geld verdienen.
    De overdreven GSC regeling indertijd heeft spijtig genoeg die perceptie ingang doen vinden waardoor het moeilijk is het debat in een andere richting te krijgen.

Ik heb hier nog boeken in mijn kast staan van begin jaren 70 vorige eeuw ("The autonomous house", de reeks "De kleine aarde" enz) waar het verlangen onafhankelijk te zijn oa van externe energiebronnen voor de eerste keer werd uitgewerkt.
    Ik denk dat dit nog altijd een belangrijke verzuchting is (zie maar naar de kranten van vandaag: één op vijf, en één op drie alleenstaanden hebben moeite om hun energiekosten te betalen).
    Maar we kunnen niet zoals de hippie-idealen alleen op de wereld gaan leven, we leven in een complexe maatschappij die gelukkig ook in staat is van gesofisticeerde oplossingen uit te vinden.
    Om heel concreet op elektriciteit over te gaan: dit is een te "edele" energiebron om te verspillen aan directe verwarming (het zou dus beter doorverkocht worden ipv lokaal opgestookt ).
    Dat zien we ook al in onze huishoudtoestellen (droogkasten met warmtepomp, warmwaterboilers idem) en een water/water warmtepomp heeft een dergelijk hoge COP dat ze ondanks de hoge elektriciteitsprijs goedkoper in gebruik is dan aardgas.
    We zullen ook veel elektriciteit nodig hebben voor auto's, dat is toch niet tegen te houden.
    Dus hebben we nog heel veel zonnepanelen nodig en een politiek om dit aan te moedigen.
    Hoe ze dat gaan aanpakken weet ik ook niet.

Wij wonen in de stad en in de tijd van de zonnepanelenbonanza werd mij afgeraden om er te installeren omdat de schouwen van mijn buren te veel schaduw zouden werpen.
    Ondertussen ben ik op een leeftijd waarop je begint te denken: het zal mijn tijd wel duren, maar door het hele debat begin ik er terug zin in te krijgen.
    Maar dan meteen met een opslagbatterij, dan kan ik foert zeggen als het moet.
    Misschien kan ik die ook nog wel zelf in mekaar knutselen.

PS: geen nieuwe discussie over warmtepompen: weinigen hebben grond genoeg voor een water/water (maar toch genoeg die veel te veel zonnepanelen hebben liggen).
    Laatst gewijzigd door palombian; 15 maart 2019 om 20:52

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht

Laat dan de teller in de zomer maar terugdraaien. Die maand betaal je niets want je teller staat negatief.
    In de winter, als je weinig opwekt, draait je teller tegen hoge snelheid vooruit en betaal je die maand de volle pot.

Je teller draait dan wel terug maar de winst wordt wel heel wat minder als ze per maand afrekenen.

Mvg
    Op termijn is het nog veel erger jong, injectie en afname zullen apart worden gerekend.
    Enige oplossing is dat opgewekte meteen proberen te verbruiken, als je bv. voor je afname
    27 cent/Kwh moet betalen en je krijgt voor je injectie maar 6 cent zoals blijkbaar het geval is in Nederland.
    Laatst gewijzigd door Guest42; 15 maart 2019 om 20:58

De prijzen die ze in het hoofd hebben zijn al een paar keer aangekondigd, hopelijk veranderen ze.
    Waar we nu gemiddeld (afhankelijk van tarief) rond de 28 cent zitten voor aankoop, willen ze in de toekomst naar 35 cent voor aankoop en 4 cent voor verkoop.
    Maar op die verkoop willen ze ook nog de volle pot voor transport vragen en daarna ook nog eens aan wie het afneemt ... dubbel dus.

Heden is het niet veel beter, je moet de overschot gratis afgeven plus prosumententarief betalen.

Ik heb de berekening op de site gemaakt, met het huidige voorstel zou de energiefactuur met meer dan 50% verhogen!
    Als men dan ook nog apart gaat aanrekenen voor wat men afneemt wanneer er geen zon is, dan komt de energiefactuur veel hoger uit dan wanneer we geen panelen zouden hebben.
    Dus al maar goed dat de VREG niet volledig zijn zin krijgt.

Banditisme is dat.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Op termijn is het nog veel erger jong, injectie en afname zullen apart worden gerekend.
    Enige oplossing is dat opgewekte meteen proberen te verbruiken, als je bv. voor je afname
    27 cent/Kwh moet betalen en je krijgt voor je injectie maar 6 cent zoals blijkbaar het geval is in Nederland.
    Inderdaad dat zie ik ook nog gebeuren
    Doch de vergelijking met Nederland gaat niet op m.i.
    In Nederland zijn de bijkomende kosten héél laag, dus eigenlijk hetgeen wat hier in België de grootste kost van de factuur is
    En laat nu net dat zijn waar ze hier heel veel geld op verdienen, dus denk niet dat ze deze extra kosten niet zullen schrappen.
    Als ik voor mezelf reken, ik betaal nu 290 € per maand (en jawel ik heb zonnepanelen liggen) en van dat bedrag is er amper 48 € voor elektriciteit, al de rest zijn extra kosten.

Dus gelijk wat ze gaan doen in België aan de prijs van elektriciteit, die andere kosten liggen gewoon schandalig hoog en dat lijkt me niet te veranderen

grts
    Sieg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
    Ze gaan die teller niet maandelijks uitlezen, die teller stuurt automatisch elke maand de standen door.
    Dat feit is zeker, met of zonder vrees.

Wat nog erger is, volgens iemand van Eandis kunnen ze de teller in de toekomst remote bedienen en uw upload tijdelijk uitzetten of uw afname beperken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Pagina 2 van 24 EersteEerste 1 2 3 4 5 6 12 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Busje komt zo....of toch niet ?
    Door Pixxel in forum Beginnershoek
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 30 juni 2012, 22:57
  2. Komt een spin dan toch uit een ei?
    Door Svendc in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 10 september 2009, 23:22