Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Consumentenrecht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Consumentenrecht

    Rond nieuwjaar had ik een nieuwe bril nodig, lang gewacht op de nieuwe collectie van merk x, voor zen speciale modellen. De collectie was uit en kocht onmiddelijk de lang verwachtte bril.
    Het mocht echter niet zijn, na 2 weken schilferde de verf er volledig af. Direct een nieuw model gekregen. Ik kom de winkel buiten en bekijk men nieuwe bril en merk op dat hier de verf ook aan het afschilferen was.
    Terug de winkel binnen, hebben ze mij een nieuwe bril (zelfde monuur, zelfde kleur) besteld met de zekerheid dat het probleem nu opgeslot zou zijn.
    Nu heb ik de bril 2 weken en heb ik een uitslag rond mijn ogen gekregen van die verf.

    Heb ik nu als consument het recht op een nieuw montuur of niet? (om eerlijk te zijn komt de verf ook al terug los van dit montuur, maar laat ons dit even buiten beschouwing laten).

    Het probleem zit hem volgens mij niet in het terugvorderen van het geld/montuur, ... maar eerder in het feit dat er ook glazen inzitten.
    Ik zit er mij niets mee in om onmiddelijk een niewu montuur te kopen, maar een montuur vinden waar men glazen nog in passen zal wat anders zijn vrees ik, ...
    Last edited by Sprobach; 15 juni 2008, 20:06.
    Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

  • #2
    Re: Consumentenrecht

    Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
    Rond nieuwjaar had ik een nieuwe bril nodig, lang gewacht op de nieuwe collectie van merk x, voor zen speciale modellen. De collectie was uit en kocht onmiddelijk de lang verwachtte bril.
    Het mocht echter niet zijn, na 2 weken schilferde de verf er volledig af. Direct een nieuw model gekregen. Ik kom de winkel buiten en bekijk men nieuwe bril en merk op dat hier de verf ook aan het afschilferen was.
    Terug de winkel binnen, hebben ze mij een nieuwe bril (zelfde monuur, zelfde kleur) besteld met de zekerheid dat het probleem nu opgeslot zou zijn.
    Nu heb ik de bril 2 weken en heb ik een uitslag rond mijn ogen gekregen van die verf.

    Heb ik nu als consument het recht op een nieuw montuur of niet? (om eerlijk te zijn komt de verf ook al terug los van dit montuur, maar laat ons dit even buiten beschouwing laten).

    Het probleem zit hem volgens mij niet in het terugvorderen van het geld/montuur, ... maar eerder in het feit dat er ook glazen inzitten.
    Ik zit er mij niets mee in om onmiddelijk een niewu montuur te kopen, maar een montuur vinden waar men glazen nog in passen zal wat anders zijn vrees ik, ...
    Heb die vrees ook ofwel moet je beter en harder zoeken
    Die glazen iets kleiner maken zal wel lukken....

    Spijtig maar je vraagt het, dat we de rest van die "brollen-winkel"
    buiten beschouwing moeten laten.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Consumentenrecht

      In artikel 1649ter, §1 Burgerlijk Wetboek, wordt bepaald dat overeenstemming met de overeenkomst in de zin van artikel 1604 wordt vermoed, wanneer het consumptiegoed:

       in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
      [geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
       geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
      de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.

      Aan deze voorwaarden moet cumulatief voldaan worden, wat in jouw geval duidelijk niet zo is.
      Volgens mijn cursus contractenrecht heb je dan recht op het volgende : "Naast een recht op eventuele schadevergoeding, heeft de consument, in geval van gebrek aan overeenstemming, het recht van de verkoper te eisen, hetzij dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, hetzij dat de prijs op passende wijze wordt verminderd, hetzij dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden."

      De bril voldoet niet, dus moet de verkoper de gehele bril terugnemen (montuur en glazen) en terug betalen of een voor jou geschikte bril leveren.

      Ik ben nog maar een beginnend studentje (volop contractenrecht aan het blokken), dus als er mensen zijn die hiermee beter vertrouwd zijn.... Corrigeer mij maar
      Geniet van foto's maken

      Comment


      • #4
        Re: Consumentenrecht

        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Die glazen iets kleiner maken zal wel lukken....
        Als het glazen zijn die geen leesbril onderaan hebben OK, anders mag je het vergeten, want dan klopt de juiste plaats van de overgang niet meer.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Consumentenrecht

          @ Chris: ik had eigenlijk gedacht aan art. 1382 BW en 1383, met als oorzakelijk verband een getuigschrift van huisarts, oogarts of dermatoloog, ...

          Maar kan het zijn dat mijn rechten vermideren door het uitvlucht van: het is je lcihaam dat zo reageerd, aan ons product is niets mis, het is jouw lichaam, ...
          Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

          Comment


          • #6
            Re: Consumentenrecht

            Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
            In artikel 1649ter, §1 Burgerlijk Wetboek, wordt bepaald dat overeenstemming met de overeenkomst in de zin van artikel 1604 wordt vermoed, wanneer het consumptiegoed:

             in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
            [geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
             geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
            de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.

            Aan deze voorwaarden moet cumulatief voldaan worden, wat in jouw geval duidelijk niet zo is.
            Volgens mijn cursus contractenrecht heb je dan recht op het volgende : "Naast een recht op eventuele schadevergoeding, heeft de consument, in geval van gebrek aan overeenstemming, het recht van de verkoper te eisen, hetzij dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, hetzij dat de prijs op passende wijze wordt verminderd, hetzij dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden."

            De bril voldoet niet, dus moet de verkoper de gehele bril terugnemen (montuur en glazen) en terug betalen of een voor jou geschikte bril leveren.

            Ik ben nog maar een beginnend studentje (volop contractenrecht aan het blokken), dus als er mensen zijn die hiermee beter vertrouwd zijn.... Corrigeer mij maar
            Allemaal héél mooi.
            Maar intussen, als je mij toestaat, maak ik me zorgen om die uitslag
            rond zijn ogen en neus....
            Ik ken "merk x" niet maar dit zal een merk met reputatie zelden of nooit gebeuren of we hebben hier te maken met namaak afkomstig uit
            een groot land die wel een bepaalde reputatie heeft.
            Doch dit laatste laat ik buiten beschouwing
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Consumentenrecht

              Met men ogen gaat het echt slecht, ...

              Als ik bekijke hoeveel doktersbezoekjes ik er heb opzitten (waaronder 1x spoedgevallen) heb ik echt wel schrik, het is sinds dit weekend dat de relatie tussen ooguitslag en bril gelegd zijn, ...

              Nu past het verhaaltje echt mooi in elkaar, ik heb men nieuwe bril, paar dagen nadien uitslag, de link totaal niet gelegd, ik vertrek naar Cuba met men oude (4j oud) bril, aangezien ik men zonnebril vorig jaar op reis naar de zak heb gekregen door van een Maya tempel (yaxchilan) naar beneden te vallen, dus voor alle veiligheid, ... nu kom ik terug van Cuba zet men nieuwe bril op, verergert, ... totaal niet bij stilgestaan, 1mei weekend komt eraan, ik naar spoedgevallen, ... vastgesteld dat er een probleem was, weer de link niet gelegd, ... en zo ben ik er nu tot gekomen dat ik men bril opzet, ik binnen de 24u uitslag heb, zalf aan, genezen meer dan een week, bril terug een uurtje op, terug van dat, ... en zo heb ik dit meermaals (+5x) ondervonden, ...
              Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

              Comment


              • #8
                Re: Consumentenrecht

                Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
                Met men ogen gaat het echt slecht, ...

                Als ik bekijke hoeveel doktersbezoekjes ik er heb opzitten (waaronder 1x spoedgevallen) heb ik echt wel schrik, het is sinds dit weekend dat de relatie tussen ooguitslag en bril gelegd zijn, ...

                Nu past het verhaaltje echt mooi in elkaar, ik heb men nieuwe bril, paar dagen nadien uitslag, de link totaal niet gelegd, ik vertrek naar Cuba met men oude (4j oud) bril, aangezien ik men zonnebril vorig jaar op reis naar de zak heb gekregen door van een Maya tempel (yaxchilan) naar beneden te vallen, dus voor alle veiligheid, ... nu kom ik terug van Cuba zet men nieuwe bril op, verergert, ... totaal niet bij stilgestaan, 1mei weekend komt eraan, ik naar spoedgevallen, ... vastgesteld dat er een probleem was, weer de link niet gelegd, ... en zo ben ik er nu tot gekomen dat ik men bril opzet, ik binnen de 24u uitslag heb, zalf aan, genezen meer dan een week, bril terug een uurtje op, terug van dat, ... en zo heb ik dit meermaals (+5x) ondervonden, ...
                Iedereen is aan het spelen met jouw hoogste goed!
                Ik zou toch eens graag willen weten wat in die verf zit.
                En waar koopt die winkel zijn brillen?
                Met deze glazen heb je nu al drie brillen gehad.
                Geen enkele was in orde, jouw centen wel he.
                (dju, dat maakt me lastig zulke zaken)
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Consumentenrecht

                  Ben me ook ferm lastig aan het maken, hoe zo iets kan.

                  Zelf ben ik iemand die graag in zijn dorp koopt om de lokale middenstand te steunen (we hebben hier geen fotoboer, anders was konijn ook niet waar). dus ik had zo iets van: "ik wil eens geld geven aan een montuur met een speciaal desing, gans de winkel (in de groostad) afgezocht, niets gevonden, tot ik de stand zag staan van het merk van den Italiaan & G, je kan het dus al raden (schaam me er om), maar ik was direct verkocht , de nieuwe collectie kwam ui, en heb er toen op gewacht en jah hoor, ik was meteen verkocht

                  Maar nu zit ik met de gebakken peren (gestoofde/gebomdarbeerde met deze smily).
                  In het slechtste geval ziet er naar uit dat ik men fotoreis (niet dat men foto's en materiaal zo goed zijn maar soit) naar Vietnam ga moeten annuleren, morgen eens deftig werk van maken sé
                  Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

                  Comment


                  • #10
                    Re: Consumentenrecht

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
                    Ben me ook ferm lastig aan het maken, hoe zo iets kan.

                    Zelf ben ik iemand die graag in zijn dorp koopt om de lokale middenstand te steunen (we hebben hier geen fotoboer, anders was konijn ook niet waar). dus ik had zo iets van: "ik wil eens geld geven aan een montuur met een speciaal desing, gans de winkel (in de groostad) afgezocht, niets gevonden, tot ik de stand zag staan van het merk van den Italiaan & G, je kan het dus al raden (schaam me er om), maar ik was direct verkocht , de nieuwe collectie kwam ui, en heb er toen op gewacht en jah hoor, ik was meteen verkocht

                    Maar nu zit ik met de gebakken peren (gestoofde/gebomdarbeerde met deze smily).
                    In het slechtste geval ziet er naar uit dat ik men fotoreis (niet dat men foto's en materiaal zo goed zijn maar soit) naar Vietnam ga moeten annuleren, morgen eens deftig werk van maken sé
                    Haha jaja, zo gaat dat.
                    Mijn bril is goed 30 jaar oud en ligt altijd in de auto.
                    Ik kan nog zonder bril in het dagelijkse leven maar in de auto heb ik
                    die bril beter op mijn neus staan.

                    Zo heb ik eens etenswaren gekocht, "plaatselijk".
                    Kom ik thuis, kropen de maden uit de chocolade.
                    Jaja, ik had beter moeten opletten.
                    Hoe heet dat weer? Kopen in vertrouwen?
                    Hahaha.

                    OT. De Turken zijn aan 't toeteren.
                    (3-2 gewonnen van de Tjechen)
                    Last edited by theokus; 15 juni 2008, 21:56.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Consumentenrecht

                      Om 1382 ev toe te passen moet je een fout bewijzen. Nu kan die optieker stellen dat hij niet verantwoordelijk is voor de samenstelling van de verf en dan moet je al de producent van de bril gaan aanspreken, die op zijn beurt naar de verfproducent kan verwijzen.

                      Het consumentenrecht geeft echter een bredere bescherming, je moet geen fout aantonen. Er is een objectieve aansprakelijkheid voor verborgen gebreken. De verkoper moet jou een product leveren dat goed is voor zijn normale gebruik. Wel als die bril gaat schilferen en een "allergische" reactie veroorzaakt kan jij hem niet gebruiken waarvoor hij bedoeld is, namelijk om jou beter te laten zien zodat je je gewone bezigheden kan blijven uitvoeren. Dus heb je volgens mij recht op een ontbinding van het contract (je hebt dan wel geen bril, maar wel je geld terug), tenzij de brillenmaker je een andere oplossing kan bieden (bvb een andere bril van dezelfde waarde, die jij ook mooi vindt)
                      Geniet van foto's maken

                      Comment


                      • #12
                        Re: Consumentenrecht

                        Wet van 91 productaansprakelijkheid.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Consumentenrecht

                          Ik ben vandaag naar de winkel geweest en krijg het geld van men montuur terug, en krijg nieuwe glazen onder garantie, ...

                          Dus dat wordt een nieuwe bril
                          Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

                          Comment


                          • #14
                            Re: Consumentenrecht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
                            Ik ben vandaag naar de winkel geweest en krijg het geld van men montuur terug, en krijg nieuwe glazen onder garantie, ...

                            Dus dat wordt een nieuwe bril
                            Goed gewerkt van u
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Consumentenrecht

                              Misschien nog even voor de volledigheid:
                              In geval van lichamelijk letsel zitten we niet meer in 1382, maar in het strafrecht (voor de puristen: geen quasi- delict, maar een delict). Indien je de oorzakelijkheid tussen de bril en het lichamelijk letsel kan aantonen is klacht met burgerlijke partijstelling ook een optie (of het parket hier hoge prioriteit aan zal geven is natuurlijk een gans andere kwestie ).

                              Comment

                              Working...
                              X