Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apple 27 " binnekort..joepie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

    Heb je eerst een fullbackup gemaakt ?

    Jan

    Comment


    • #47
      Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

      Carbon Copy Cloner heb je nodig voor een perfecte kloon van je interne HD naar een externe. Mocht er iets mis gaan (bijvoorbeeld door aan de permissies te willen sleutelen), dan kun je gewoon terugklonen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #48
        Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

        Zitten bij de nieuwe modellen geen installatie dvd's meer?

        Comment


        • #49
          Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

          Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
          Zitten bij de nieuwe modellen geen installatie dvd's meer?
          Goeie vraag... lang geleden dat ik nog een nieuwe Mac gekocht heb. Maar dat betekent dat je ofwel helemaal opnieuw moet beginnen (dus volledig formatteren en opnieuw installeren - en na het OS ook de programma's, en de backup van je gegevens), ofwel (soms) enkel het OS opnieuw moet installeren.
          Da's nu eenmaal het grote voordeel van een kloon.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #50
            Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Goeie vraag... lang geleden dat ik nog een nieuwe Mac gekocht heb. Maar dat betekent dat je ofwel helemaal opnieuw moet beginnen (dus volledig formatteren en opnieuw installeren - en na het OS ook de programma's, en de backup van je gegevens), ofwel (soms) enkel het OS opnieuw moet installeren.
            Da's nu eenmaal het grote voordeel van een kloon.
            Als je het ding pas hebt dan is het veel beter om zoveel mogelijk te spelen en alles te testen om vervolgens van nul te beginnen en enkel de dingen te installeren die uiteindelijk nuttig bleken.

            Comment


            • #51
              Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Als je het ding pas hebt dan is het veel beter om zoveel mogelijk te spelen en alles te testen om vervolgens van nul te beginnen en enkel de dingen te installeren die uiteindelijk nuttig bleken.
              Kan ik inkomen... tenminste als je nieuw bent bij Mac!

              Bij mij is meestal de eerste stap (na OS versie 'op peil' te hebben gebracht) -> overbrengen van de gegevens, en eventuele programma's van de oude Mac.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #52
                Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

                Bij nieuwe Macs komen vandaag normaal geen DVD"s meer mee.
                Na Lion zit er een recovery partitie op je Mac. Het is in principe de bedoeling om van deze terug te starten als je een clean install wenst te doen. Op deze partitie zit een basis Mac versie die je toelaat om je HW te checken, zelfs Safari zit erin om je mail e.d. te kunnen raadplegen. En er is een optie om terug opnieuw te installeren. Lion wordt dan normaal wel gedownload en je hebt dus internet access nodig.

                Als dat niet kan (vb HD vervangen) dan heb je de internet recovery optie. Dit zou in je Bios zitten. Het zou erop neerkomen dat dan die recovery partitie eerst wordt gedownload van Apple servers en dat je daarna op de manier van hierboven weer verder kunt.

                Als laatste optie kan je ook nog de Lion USB kopen. Dan kan je vanaf die USB installeren zonder internet.

                Ik vraag me wel af welke onderdelen van OSX je niet zou gaan installeren omdat je ze niet nodig hebt? Apple stuurt geen tientallen extra tijdelijke SW licenties mee met je Mac. Dus ik dacht niet dat je veel keuze krijgt om wel of niet te installeren.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #53
                  Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

                  Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                  Ik vraag me wel af welke onderdelen van OSX je niet zou gaan installeren omdat je ze niet nodig hebt? Apple stuurt geen tientallen extra tijdelijke SW licenties mee met je Mac. Dus ik dacht niet dat je veel keuze krijgt om wel of niet te installeren.
                  Niet specifiek van OSX zelf, maar van sommige tools kan je trial versies downloaden. In het geval van de TS zal hij, als beginnende mac gebruiker, toch hier en daar wat tooltjes willen proberen om te bekijken wat hem het best bevalt. Enige dat ik me specifiek kan herinneren van Tiger waren de developper tools die op een aparte cd zaten, maar als je dat installeert wil je dat normaal wel houden. Daar kon ik wat linux software mee compileren.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

                    Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                    Gisteren al een probleem. Aan de bevoegdheden zitten prullen en guess shag. Geen opstart meer. Gelukkig bestaat er nog zoiets als Google waar je de trukkendoos kan opentrekken. Alles werkt weer.lol
                    Al doende leert men
                    grts Peter
                    BD1754BE / Body & glass

                    Comment


                    • #55
                      Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

                      Vandaag heb ik hem naar de winkel moeten terug brengen met een duidelijk hardAre probleem.
                      Telkens als ik hem na een tijd opzette dan moest die 3 keer opstarten. Apple care gebeld en ze raden me aan om naar de dichts bij gelegen winkel te gaan. Nu zit ik weer zonder. Maar heb mijn oude pc nog en de iPad uiteraard. Het is wel kl***
                      En wie zei dat Apple zo betrouwbaar was....
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

                      Comment


                      • #56
                        Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

                        Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                        En wie zei dat Apple zo betrouwbaar was....
                        Al diegenen die het niet zo leuk vinden om dit toe te geven?

                        Jan

                        Comment


                        • #57
                          Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          bezint eer gij begint.
                          grt,bouk.
                          Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                          Het is wel kl***
                          En wie zei dat Apple zo betrouwbaar was....
                          sterkte?
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #58
                            Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

                            Alles valt kapot te krijgen, zelfs de Mac is niet idiot-proof. Zeker weten dat dit een hardwareprobleem is, na al wat je aan OS en dergelijke hebt aangepast?
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #59
                              Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Alles valt kapot te krijgen, zelfs de Mac is niet idiot-proof.
                              Hoe moet ik dit begrijpen?
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment


                              • #60
                                Re: Apple 27 " binnekort..joepie.

                                Awel: als zelfs een idioot er niet in slaagt iets kapot te krijgen, dan pas is het idiot-proof. De Mac valt daar helaas niet onder.

                                (ik dacht dat jouw Engels beter was, toch aan de hand van vroegere uitspraken ivm Engelse taalkwesties )
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                                Comment

                                Working...
                                X