Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afstand planten tot erfscheiding

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afstand planten tot erfscheiding

    Bestaan er regels voor planten/bloemen ivm. de afstand tot de erfscheiding?
    Voor een boom is dit 2m, voor een haag 0,5m maar ik weet dus niet of er ook regels gelden voor andere planten.
    Ik zou zonnebloemen en suikermais zo dicht mogelijk tegen de scheiding willen planten.
    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

  • #2
    Re: Afstand planten tot erfscheiding

    de regels zijn anders voor planten die er al heel lang staan, en planten die vers gezet worden. ik meen dat voornamelijk naar de dikte van de stam gezien zal worden.

    Aangezien zonnebloemen noch mais blijven staan en met de jaren groter worden, denk ik dat je zo dicht mag gaan als je kan.
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: Afstand planten tot erfscheiding

      Best is navragen bij de gemeente, in Menen waar ik vroeger woonde, kon dit verschillend zijn van wijk tot wijk.


      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Afstand planten tot erfscheiding

        Inderdaad, regels kunnen nogal eens verschillen van gemeente tot gemeente.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Afstand planten tot erfscheiding

          Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
          Inderdaad, regels kunnen nogal eens verschillen van gemeente tot gemeente.
          Idd bij gemeente vragen
          Algemene wetgeving => Plattelandsregeling
          This website is for sale! landmeters-experten.be is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, landmeters-experten.be has it all. We hope you find what you are searching for!



          zelfs burenhinder valt hieronder, artikel 544 B.W.
          Maar die info had ts zelf kunnen vinden
          Never resist temptation or it could go away...
          Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

          Comment


          • #6
            Re: Afstand planten tot erfscheiding

            Bespreek het eens met je buren. Misschien hebben ze er helemaal niks op tegen. Trouwens, als de planten niet hoger zijn dan de maximale hoogte van de erfscheiding zou het wel eens kunnen dat je ze gewoon tot tegen de erfscheiding kan plaatsen.

            Comment


            • #7
              Re: Afstand planten tot erfscheiding

              Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
              Bespreek het eens met je buren. Misschien hebben ze er helemaal niks op tegen. Trouwens, als de planten niet hoger zijn dan de maximale hoogte van de erfscheiding zou het wel eens kunnen dat je ze gewoon tot tegen de erfscheiding kan plaatsen.
              Vrij riskant en zou ik persoonlijk nooit doen. Goeie verstandhouding met de buren kan wel eens omslaan. Het eerste dat men je zal aanwrijven zal allicht dit zijn.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Afstand planten tot erfscheiding

                Zolang uw buren niet klagen en je overeenkomt zal niemand u lastig vallen, bespreek het met uw buur.
                Voor de rest zijn de regels inderdaad overal wat anders, gemeentereglement of verkavelingsvoorschriften kunnen een rol spelen.
                Maar het is niet omdat uw buur dat vandaag goed zal vinden dat hij daar volgend jaar dezelfde mening over zal hebben.

                Volgend jaar zet die misschien alle dagen een caravan voor uw deur of houdt die 36 hanen en kunt ge er zelfs niets over vragen zonder op uw neus te krijgen dat hij ook soepel geweest is met u. En we zijn vertrokken.

                Best is nog altijd de regeltjes volgen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Afstand planten tot erfscheiding

                  Ik vrees dat mijn buurman een burenruzie aan het uitlokken is.
                  Ik ben altijd heel soepel met hem geweest maar dat blijkt nu dus niet de beste keuze geweest te zijn.
                  Hij gaat er al vanuit dat de afscheiding volledig van hem is. Hij heeft er klimop, een houten afscheiding en aan de voorkant een heg geplaatst zonder dit eerst met mij te overleggen. En helaas onderhoudt hij dat allemaal niet goed.
                  En sinds een paar weken heeft hij commentaar op wat ik in mijn tuin aan het doen ben.
                  Ik ben bezig om de wortels van die klimop af te steken (wat expliciet is toegelaten in de wet) en daar maakt hij een groot drama van.
                  Daarvoor was ik al een put aan het graven om een boordje te zetten en daar was hij ook niet mee akkoord, alhoewel dat dus volledig op mijn stuk is.

                  Bij het plaatsen van die houten afscheiding heeft hij een stuk van de (draad)afscheiding weggehaald en is zonder te vragen op mijn terras gekomen om dat ding te plaatsen. Hij heeft ook andere mensen op mijn terras laten komen om er aan te werken. om maar even aan te geven dat hij zich veel permitteert.
                  Ik heb hem daar allemaal niets van gezegd maar dat had ik misschien beter wel gedaan.

                  Vorige week sprak hij me weer aan over de klimop. Ik had hem toen gezegd dat ik iets tegen de afsluiting wou planten maar volgens mij heeft hij dat niet eens gehoord want hij bleef maar zeuren over zijn klimop.

                  Dus ik wil er zeker van zijn dat alles volgens de regels is.

                  Ik ga het morgen eens navragen op de gemeente maar volgens wat ik nu al heb gelezen bestaan er geen specifieke regels voor zo'n planten (enkel voor bomen en struiken).
                  De zonnebloemen en mais gaan wellicht over de afscheiding uitsteken. Vorig jaar had ik aan de andere kant zonnebloemen staan van 3m.
                  Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afstand planten tot erfscheiding

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                    Ik vrees dat mijn buurman een burenruzie aan het uitlokken is.
                    ..........

                    Ik ga het morgen eens navragen op de gemeente maar volgens wat ik nu al heb gelezen bestaan er geen specifieke regels voor zo'n planten (enkel voor bomen en struiken).
                    in Nederland hangt het 1 en ander af, van hoe lang die er staan.
                    maar zou zeker foto,s nemen van de situatie nu ter plaatse, mocht het geheel uit de hand lopen.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afstand planten tot erfscheiding

                      Nogmaals, doe nooit iets met afsluitingen, natuurlijke of andere, wat niet conform de wet is. Dat kan je later zuur opbreken. De relatie met jou buur kan soms vlug omslaan. Ik kan ervan meespreken maar wij hebben gelukkig nooit afstanden of hoogtes van afbakeningen niet gerespecteerd.Maar er is niettemin toch in de herfst commentaar door bladeren die overwaaien als de wind naar hen toewaait.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afstand planten tot erfscheiding

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                        Ik ga het morgen eens navragen op de gemeente maar volgens wat ik nu al heb gelezen bestaan er geen specifieke regels voor zo'n planten (enkel voor bomen en struiken).
                        De zonnebloemen en mais gaan wellicht over de afscheiding uitsteken. Vorig jaar had ik aan de andere kant zonnebloemen staan van 3m.
                        Het zou kunnen dat uw gebuur alles moet weghalen en in oorspronkelijke staat herstellen.
                        Het kan evenwel ook dat voor de wijk waar u woont gewoonweg geen reglementen zijn opgemaakt en dan gelden de algemene regels.
                        Probeer echter alles in de minne te regelen en probeer een jarenlange pesterij te vermijden.


                        Grtz, RF
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afstand planten tot erfscheiding

                          Hebben jullie in België geen Rijende TV-rechter: in Nederland lost hij elke tuinafscheidingsruzie op. Het is ook nog zeer vermakelijk om te zien hoe buren om een paar takjes en herfstbladeren elkaar naar het leven staan. Het zijn ook meestal de dames die het vuurtje extra aanwakkeren, want hun slappe echtgenoot laat maar overzich heen lopen door de buren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afstand planten tot erfscheiding

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                            Nogmaals, doe nooit iets met afsluitingen, natuurlijke of andere, wat niet conform de wet is. Dat kan je later zuur opbreken. De relatie met jou buur kan soms vlug omslaan. Ik kan ervan meespreken maar wij hebben gelukkig nooit afstanden of hoogtes van afbakeningen niet gerespecteerd.Maar er is niettemin toch in de herfst commentaar door bladeren die overwaaien als de wind naar hen toewaait.
                            Ah.., ik was nog vergeten te vermelden dat die afgewaaide bladeren door de buurvrouw netjes terug aan kant van de afsluiting worden gedeponeerd vanwaar ze afkomstig zijn. Van een gezellige buurvrouw gesproken... En de slappe echtgenoot is ondertussen het brood aan het inzamelen voor vrouw en kroost.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afstand planten tot erfscheiding

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                              Ik vrees dat mijn buurman een burenruzie aan het uitlokken is.
                              Reden te meer om er niet op in te gaan en niet onnodig uit te lokken of olie op het vuur te gieten.
                              Zie maar wat ervan kan komen : http://vtm.be/nieuws/binnenland/6584...aardt-in-moord.

                              Bij het plaatsen van die houten afscheiding heeft hij een stuk van de (draad)afscheiding weggehaald en is zonder te vragen op mijn terras gekomen om dat ding te plaatsen.
                              Dan had je daar best op dat moment moeten op reageren en niet nu dat alles achter de rug is.
                              Ik veronderstel dat ze ook geen schade berokkend hebben aan uw terras?
                              Was die draad uw eigendom?

                              Hij gaat er al vanuit dat de afscheiding volledig van hem is.
                              Als die net op zijn eigendom staat of zelfs op de scheiding en hij heeft die zelf volledig betaald, dan is dat ook zo.
                              Last edited by VerSeg; 19 mei 2011, 08:49.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X