Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afstand horizon.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afstand horizon.

    Mischien eens interessant om weten, theoretische afstand tot de horizon, afhankelijk van de hoogte waarop je staat.



    Uploaded with ImageShack.us

  • #2
    Re: Afstand horizon.

    Bizar Geert, ik krijg geen enkele foto van ImageShack te zien op BD. Is er bij jou weten een restrictie op landen waar ImageShack zijn foto's kan tonen (zit in de Filippijnen)? Of is het een algemeen probleem om BD of Imageshack momenteel

    Comment


    • #3
      Re: Afstand horizon.

      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Bizar Geert, ik krijg geen enkele foto van ImageShack te zien op BD. Is er bij jou weten een restrictie op landen waar ImageShack zijn foto's kan tonen (zit in de Filippijnen)? Of is het een algemeen probleem om BD of Imageshack momenteel
      Geen idee, hier staat het er klaar en duidelijk, ik zou niet weten, waarom landen als de Filipijnen Imageshack zouden weren, maar alles is mogelijk natuurlijk.

      Eens proberen via Tinypic.

      Last edited by Guest42; 30 juli 2011, 17:24.

      Comment


      • #4
        Re: Afstand horizon.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Geen idee, hier staat het er klaar en duidelijk, ik zou niet weten, waarom landen als de Filipijnen Imageshack zouden weren, maar alles is mogelijk natuurlijk.

        Eens proberen via Tinypic.

        http://i51.tinypic.com/2u47cc7.jpg
        Geen probleem met deze link
        Bedankt Geert.

        Comment


        • #5
          Re: Afstand horizon.

          Is deze tabel voor mensen van 1,86 m.?
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: Afstand horizon.

            Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
            Is deze tabel voor mensen van 1,86 m.?
            de hoogte staat er toch bij.

            als jij met je 1m86 op het strand staat zal je ongeveer 4.8 km kunnen zien.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Afstand horizon.

              Gelukkig houden ze rekening met mensen tot 2000m

              (sorry is sterker dan mezelf)
              "Away put your weapon, I mean you no harm"

              Comment


              • #8
                Re: Afstand horizon.

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                de hoogte staat er toch bij.

                als jij met je 1m86 op het strand staat zal je ongeveer 4.8 km kunnen zien.
                Een poging tot gevatte opmerking. Maar het blijft bij een poging. Want de linkerkolom is NIET de grootte van de persoon, maar het aantal meter boven de zeespiegel.

                Misschien eerst nadenken vooraleer met iemand te lachen, dat vermindert de kans om een flater te slaan en zelf uitgelachen te worden

                (Sorry Putor, deze was te mooi om te laten schieten. Niks persoonlijk, maar de drang was te groot)
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: Afstand horizon.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  Want de linkerkolom is NIET de grootte van de persoon, maar het aantal meter boven de zeespiegel.
                  Klopt niet. Geldt gewoon voor ieder vlak landschap. De zeespiegel heeft er niets mee te maken. Anders zou ik (wonende op een hoogte van 40m boven de zeespiegel) niet eens op een stoel moeten gaan staan om 22km ver te kunnen zien.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afstand horizon.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                    Klopt niet. Geldt gewoon voor ieder vlak landschap. De zeespiegel heeft er niets mee te maken. Anders zou ik (wonende op een hoogte van 40m boven de zeespiegel) niet eens op een stoel moeten gaan staan om 22km ver te kunnen zien.
                    Inderdaad. Maar dan is die tabel enkel geldig wanneer je een compleet vlak landschap hebt. Of ben ik nu zo verkeerd?
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afstand horizon.

                      en als je op het strand staat, zoals putor zegde, dan kijk je toch uit op een volledig vlak landschap, en begin je aan de zeespiegel hé!, zijn uitleg klopt toch hoor.
                      Nikon D5000 - AF-S 18-105 - AF-S 70-300 | SonyEricsson W890i

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afstand horizon.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Een poging tot gevatte opmerking. Maar het blijft bij een poging. Want de linkerkolom is NIET de grootte van de persoon, maar het aantal meter boven de zeespiegel.

                        Misschien eerst nadenken vooraleer met iemand te lachen, dat vermindert de kans om een flater te slaan en zelf uitgelachen te worden

                        (Sorry Putor, deze was te mooi om te laten schieten. Niks persoonlijk, maar de drang was te groot)
                        Neen het was een goede poging Voltigeur maar mis... Putor had het deze keer bij het rechte eind, de getallen in de lijst zijn wel degelijk de ooghoogte tov het grondniveau en is in feite een zeer simpele formule (uitgedrukt in km) waarbij we de wortel trekken uit de ooghoogte (in meter) en dit vermenigvuldigen met 3,6 (en dit zou bij benadering het punt moeten zijn waar het grondniveau nniet langer zichtbaar is voor de kijker). Deze formule is in feite dus een simpele berekening om de kromming van de aarde om te zetten in een afstand die we kunnen zien vanaf een bepaalde hoogte boven de grond. Deze berekening is maar een ruwe berekening omdat onder bepaalde weersomstandigheden (neen ik spreek niet over mist of regen ofzo ) er soms (altijd) refractie optreedt dewelke maakt dat we soms verder kunnen zien dan wat er theoretisch mogelijk zou zijn.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Inderdaad. Maar dan is die tabel enkel geldig wanneer je een compleet vlak landschap hebt. Of ben ik nu zo verkeerd?
                        Ja en nee bij een compleet vlak landschap zou je veel verder kunnen zien (tot op het einde van dat vlakke oppervlak maar de aarde is nu eenmaal rond en niet vlak), en het is inderdaad zo dat je kijkende in de richting van een glooiend landschap verder zou moeten kunnen kijken in de aflopende richting dan in de oplopende richting maar dan zou deze glooing zo ver moeten doorlopen en zo sterk zijn dat ze een invloed zou hebben op je kijkafstand... waar het op neer komt is als de straal van de aarde (dus geen glooing in het oppervlakte) gelijk blijft zal je vanaf een bepaalde hoogte (ooghoogte in de tabel) x afstand ver kunnen zien voordat de kromming van de aarde het grondoppervlak aan jouw zicht onttrekt....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afstand horizon.

                          Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                          Neen het was een goede poging Voltigeur maar mis... Putor had het deze keer bij het rechte eind, de getallen in de lijst zijn wel degelijk de ooghoogte tov het grondniveau en is in feite een zeer simpele formule (uitgedrukt in km) waarbij we de wortel trekken uit de ooghoogte (in meter) en dit vermenigvuldigen met 3,6 (en dit zou bij benadering het punt moeten zijn waar het grondniveau nniet langer zichtbaar is voor de kijker). Deze formule is in feite dus een simpele berekening om de kromming van de aarde om te zetten in een afstand die we kunnen zien vanaf een bepaalde hoogte boven de grond. Deze berekening is maar een ruwe berekening omdat onder bepaalde weersomstandigheden (neen ik spreek niet over mist of regen ofzo ) er soms (altijd) refractie optreedt dewelke maakt dat we soms verder kunnen zien dan wat er theoretisch mogelijk zou zijn.
                          ik had het bijna bij het rechte eind. het gaat natuurlijk niet om de lengte van de persoon, maar om de hoogte van zijn ogen. Wat daar nog boven uitsteekt is van geen belang en bij sommigen duidelijk van slechte kwaliteit.

                          Een poging tot gevatte opmerking. Maar het blijft bij een poging. Want de linkerkolom is NIET de grootte van de persoon, maar het aantal meter boven de zeespiegel.

                          Misschien eerst nadenken vooraleer met iemand te lachen, dat vermindert de kans om een flater te slaan en zelf uitgelachen te worden
                          sinds wanneer is het sec toepassen van een formule hetzelfde als met iemand lachen? Er is in dit geval wel een laatste lach en dat is de mijne .
                          Last edited by putor; 3 augustus 2011, 08:55.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afstand horizon.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                            ........ Anders zou ik (wonende op een hoogte van 40m boven de zeespiegel) niet eens op een stoel moeten gaan staan om 22km ver te kunnen zien.
                            en ik woon 6.25 meter onder de zeespiegel.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afstand horizon.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              en ik woon 6.25 meter onder de zeespiegel.
                              grt,bouk.
                              dan heb jij geen recht op een horizon.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X