Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe PC

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Aankoop nieuwe PC

    Een desktop PC zal ik nooit van een merk kopen. Voornaamste reden: er hapert iets, hoe klein ook, heel de kast moet verzonden worden en dan ben je eventjes zoet.

    Een desktop zelf laten monteren door een serieuze PC-boer zal bij een mankement niet verder moeten dan zijn eigen hersteldienst met normaal véél kortere wachttijd.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #17
      Re: Aankoop nieuwe PC

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Een desktop PC zal ik nooit van een merk kopen. Voornaamste reden: er hapert iets, hoe klein ook, heel de kast moet verzonden worden en dan ben je eventjes zoet.

      Een desktop zelf laten monteren door een serieuze PC-boer zal bij een mankement niet verder moeten dan zijn eigen hersteldienst met normaal véél kortere wachttijd.
      PC kopen met service aan huis, niet bij elk merk moet men die opsturen.
      Soms kunnen ze remote al uitmaken wat er scheelt en vragen ze of ze of je kennis van IT hebt en ze het stuk mogen opsturen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Aankoop nieuwe PC

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Een tijdje terug werden de meeste PC's en laptops nog met klassieke harde schijven geleverd terwijl je zelf al M.2 SSD aan de slag kon wat een veel sneller dataoverdracht geeft EN een stillere PC.
        Wat noem jij "een tijdje"? Mijn laptop van 12 jaar oud heeft dit al. In het begin was dit enkel om windows sneller op te starten om de hibernation op weg te schrijven. Een kleine upgrade (van 64GB naar 128GB) en linux er op en die startte leuk op van die M.2. Wel sata ipv nvme maar duidelijk vlotter.

        Comment


        • #19
          Re: Aankoop nieuwe PC

          Bij gelijk welk merk heb je altijd één of twee bottleneck.
          Dit zijn over het algemeen de graka (grafische kaart) en/of het geheugen.
          Op een SSD zullen ze ook beknibbelen.

          Wil je een topprestatie Pc van een merk dan zal deze veel duurder uitvallen dan dat je die zelf bouwt.
          Dit wat betreft mijn ondervinding.

          De meeste zelfbouwers besparen over het algemeen op het toren.
          Te klein, uit blik gemaakt en alles wordt er te warm.
          Bespaar nooit op een toren, een stille toren is een ongekend comfort.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #20
            Re: Aankoop nieuwe PC

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Bij gelijk welk merk heb je altijd één of twee bottleneck.
            Dit zijn over het algemeen de graka (grafische kaart) en/of het geheugen.
            Op een SSD zullen ze ook beknibbelen.

            Wil je een topprestatie Pc van een merk dan zal deze veel duurder uitvallen dan dat je die zelf bouwt.
            Dit wat betreft mijn ondervinding.

            De meeste zelfbouwers besparen over het algemeen op het toren.
            Te klein, uit blik gemaakt en alles wordt er te warm.
            Bespaar nooit op een toren, een stille toren is een ongekend comfort.
            Volledig akkoord.
            Wat de grafische kaart betreft, als je geen echte gamer bent kan je een tweedehands kaart kopen van een generatie terug, goedkoper en dikwijls performanter dan een nieuwe voor hetzelfde budget. Niets belet je van dit na een paar jaar nog eens te doen.
            Zou ik niet met een harde schijf proberen .

            Comment


            • #21
              Re: Aankoop nieuwe PC

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Wat noem jij "een tijdje"? Mijn laptop van 12 jaar oud heeft dit al. In het begin was dit enkel om windows sneller op te starten om de hibernation op weg te schrijven. Een kleine upgrade (van 64GB naar 128GB) en linux er op en die startte leuk op van die M.2. Wel sata ipv nvme maar duidelijk vlotter.
              Een SSD 12 jaar geleden was toch enkel weggelegd voor duurdere modellen en de capaciteit was inderdaad niet heel groot

              Blijkbaar werden er toch nog laptops uitgerust met HDD tot vorig jaar? https://www.techradar.com/news/dell-...-end-of-an-era

              Comment


              • #22
                Re: Aankoop nieuwe PC

                Ik zie jullie graag bezig.
                Ik vraag mij soms af of jullie zo over alles denken.
                Zelf uw auto samenstellen bv. Een brokske BMW, een brokske Mercedes,....
                Zelf uw huis bouwen is er ook zo eentje.
                Wat een klucht.
                De tijden dat je zelf ging samenstellen is achter ons.

                Comment


                • #23
                  Re: Aankoop nieuwe PC

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Ik zie jullie graag bezig.
                  Ik vraag mij soms af of jullie zo over alles denken.
                  Zelf uw auto samenstellen bv. Een brokske BMW, een brokske Mercedes,....
                  Zelf uw huis bouwen is er ook zo eentje.
                  Wat een klucht.
                  De tijden dat je zelf ging samenstellen is achter ons.
                  Wat is daar nu een klucht aan? Waar kan ik een pc off-the-shelf kopen met
                  - een EPYC 24 core
                  - supermicro moederbord (alle pci-e slots op aparte kanalen naar de cpu, geen shared pci-e)
                  - registered ECC ram
                  - raid 5 met areca kaart en 4x 2TB ironwolf
                  - RME 52 io soundkaart
                  - M.2 nvme ssd voor os, ssd voor email, ssd voor WXP virtuele machines, ssd voor W10 virtuele machines, hd voor varia (downloads, filmkes,..) en hd 6TB voor muziek allemaal in 1 kast
                  - videokaart is voor mij niet zo belangrijk, een nvidia zonder venilator en ik ben content
                  - psu >800W (zolang het maar een ietwat betrouwbaar/gekend merk is)
                  Enig idee?

                  Zo'n auto zegt mij niets, zolang alles voor mijn hobby er in kan en ik die kan betalen is het ok voor mij. Als je mijn collega petrolhead dezelfde vraag zou stellen dan krijg je net het omgekeerde antwoord. Die houdt zich inderdaad bezig met andere motoren in auto's te steken en zo van die dingen. Maar die zet zijn pc thuis enkel op voor zijn bankzaken en belastingen en zo. Waarschijnlijk ook om onderdelen voor zijn auto's te bestellen.

                  Als je zo denkt, dan is een basiskitje fototoestel en 1 zoom lens ook genoeg voor iedereen en moet niemand zijn eigen set bijeenzoeken. Ieder zijn ding zeker?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Aankoop nieuwe PC

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Ik zie jullie graag bezig.
                    Ik vraag mij soms af of jullie zo over alles denken.
                    Zelf uw auto samenstellen bv. Een brokske BMW, een brokske Mercedes,....
                    Zelf uw huis bouwen is er ook zo eentje.
                    Wat een klucht.
                    De tijden dat je zelf ging samenstellen is achter ons.
                    Uw vergelijking met auto's slaat nergens op en U luistert ook niet naar de redenen die deelnemers aan dit topic geven ter verantwoording van een zelf samengestelde of zelfbouw PC.

                    IPV geringschattende commentaar te geven, zou U misschien een eerder informatieve link kunnen plaatsen zoals deze: https://www.pcworld.com/article/1500...e-you-diy.html

                    Comment


                    • #25
                      Re: Aankoop nieuwe PC

                      Een PC is zowat het enige dat je nog zelf kan samenstellen .

                      Comment


                      • #26
                        Re: Aankoop nieuwe PC

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Een PC is zowat het enige dat je nog zelf kan samenstellen .
                        Samenstellen kan men nog met heel veel zaken, zelf monteren is uiteraard een andere zaak. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Aankoop nieuwe PC

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Ik zie jullie graag bezig.
                          Ik vraag mij soms af of jullie zo over alles denken.
                          Zelf uw auto samenstellen bv. Een brokske BMW, een brokske Mercedes,....
                          Zelf uw huis bouwen is er ook zo eentje.
                          Wat een klucht.
                          De tijden dat je zelf ging samenstellen is achter ons.
                          Samenstellen of zelf monteren/bouwen is iets anders … maar een BMW of nog heel wat andere merken kan je naar eigen zin zoveel samenstellen als je wil … uiteindelijk zal de montage wel in de fabriek gebeuren. [emoji6]

                          En een huis zelf bouwen wordt toch nog meer gedaan dan men denkt, uiteraard is dat meestal door mensen die in het vak zitten.

                          Een PC bouwen daar begin ik niet meer aan en enkel doordat alles fors veranderd is de laatste jaren, veel doet men nu al op een tablet of smartphone en de recente portable PC’s of AIO zijn voor velen vaak al genoeg om de rest mee te doen.
                          Mocht ik nog een volwaardige Windows PC willen, dan zou ik die misschien ook nog zelf samenstellen afhankelijk van wat er dan nog op de markt is.
                          Maar voorlopig hou ik het bij Apple en daar valt bij het meeste niet veel meer over dat men zelf kan monteren. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Aankoop nieuwe PC

                            Elke pc die ik heb is zelfbouw, buiten die ene laptop. En waar ik 't minst tevreden over ben is uitgerekend die laptop (nu het valt nog mee, maar het is wel een vaststelling dat Microsoft me daarmee gejost heeft - gelukkig gebruik ik dat enkel nog voor firmware-updates. Bij mij is't linux tot het einde! Het is nl. mijn toestel, niet dat van de fabrikant of de schoftwaremaker (ik noem dat bewust zo, want in geen enkele sector wordt je als klant slechter behandeld dan daar!).
                            Waarom geen Apple of merk-pc? Wel daarmee loop je het ernstige risico tegenwoordig dat alles vastgesoldeerd zit op het moederbord. Een componentje defect en ook je data mee foetsjie, of ze doen lastig voor de garantie, omdat het herstel peperduur wordt voor de leverancier...
                            En ja er is support bij die A-merken - ze veranderen zoveel - dat een nieuwe machine goedkoper is. Al meermaals van die a-merk-fans weten al jankende buiten gaan (Wie lui is, zal gemolken worden).
                            Met A-merk doel ik op dus op alle groten: Microsoft, Lenovo, Apple, HP, Dell, Intel... We nemen bewust AMD niet op in de lijst - en we duimen voor RiscV om ARM te verpletteren binnen 10 jaar.
                            Gezien de nieuwe EU-wetgeving die op komst is, of die net uit is - zal het hopelijk terug wat beteren met de herstelbaarheid.

                            Comment


                            • #29
                              Aankoop nieuwe PC

                              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                              Waarom geen Apple of merk-pc? Wel daarmee loop je het ernstige risico tegenwoordig dat alles vastgesoldeerd zit op het moederbord. Een componentje defect en ook je data mee foetsjie, of ze doen lastig voor de garantie, omdat het herstel peperduur wordt voor de leverancier...
                              En ja er is support bij die A-merken - ze veranderen zoveel - dat een nieuwe machine goedkoper is. Al meermaals van die a-merk-fans weten al jankende buiten gaan (Wie lui is, zal gemolken worden).
                              Met A-merk doel ik op dus op alle groten: Microsoft, Lenovo, Apple, HP, Dell, Intel... We nemen bewust AMD niet op in de lijst - en we duimen voor RiscV om ARM te verpletteren binnen 10 jaar.
                              Gezien de nieuwe EU-wetgeving die op komst is, of die net uit is - zal het hopelijk terug wat beteren met de herstelbaarheid.
                              Er wordt met de dag precies meer en meer onzin uitgekraamd over allerlei zaken, zolang men maar kan afbreken wat men zelf niet heeft. [emoji848]
                              Met van horen zeggen tot vermoedelijk of waarschijnlijk is men niet veel.
                              Mijn Apple (net als andere A-merken) toestellen mogen zelfs ontploffen, ik zal geen data kwijt zijn want net als met Windows wordt een BU gemaakt en ook nog eens in de cloud bijgehouden.
                              Dat men heden alle data kwijt is bij het minste defect component is dan ook niet meer dan een verzinsel of het gevolg van onbedacht gebruik.
                              Trouwens als je met een Linux of Windows PC geen BU maakt en net de opslag (SSD of HDD) is dat ene component dat defect gaat, dan ben je ook alles kwijt.
                              En wat heeft de aankoop van een A-merk te maken met “Wie lui is” buiten een hoog van de toren geblazen eigendunk. [emoji848]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Aankoop nieuwe PC

                                eerlijk gezegd heb ik de laatste 10 jaren geen problemen gehad met een windows-pc en wat de back-up betreft heb ik een online back-up met versioning in de cloud via backblaze. De restore van per ongeluk gewiste bestanden gebeurt probleemloos.
                                Ik denk dat de problemen met windows-pc's verleden tijd zijn, maar de belangrijkste reden is toch het bestaan van performante software (en zeker voor fotografen, want ik vermoed dat er geen evenwaardige linux-alternatieven bestaan voor lightroom, photoshop, topaz, tethering en luminar. Bovendien is het gebruik van XP-pen een goede hulp bij nabewerking.
                                Maar bovenal gebeurt de installatie van de software probleemloos, intuitief en gebruiksvriendelijk, wat ik niet ervaren heb toen ik verschillende linux-installaties uitprobeerde.

                                Maar goed, ieder zijn gedacht zeker.

                                Ik heb vorig jaar een asus zenbook gekocht die mijn desk-top alternate-pc volledig heeft vervangen, op het scherm na, want ondanks het goede scherm van de laptop is de 13 inch toch wat klein voor fotobewerking en gebruik ik in een desk-configuratie een usb-dock (om naast het scherm ook de verschillende harde schijven, XP-PEN, nas en ergonomische muis te kunnen aansluiten)
                                Belangrijk was een kleine, lichte laptop met usb-C, usb-A, -HDMI
                                processor intel i7-1165G7 met 16 GB - zenbook UX435EAL

                                Sukses in je zoektocht

                                Peter
                                Last edited by Heembeek; 18 mei 2023, 20:22.

                                Comment

                                Working...
                                X