Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Stoomlocomotief in Sonneberg bij valavond.





    Analoge foto gemaakt met de Yashica Electro X its en Yashinon 50mm f/1,8.
    Fujifilm Superia ASA 400.
    Plaats de BW (Betriebswerk, bij de NMBS is dit de werkplaats) van Sonneberg (voormalige DDR), bij valavond.
    U ziet een BR65 van de DR (Deutsche Reischsbahn) der DDR.
    Daarnaast een (in Meiningen) totaal gerestaureerde BR 89.
    Daags nadien moest die al terug naar Meiningen voor een lekkende kraan in het machinistenhuis.

    Origineel





    Update: ietsjes donkerder rood , foto wat opgelicht en de stoom feller gemaakt.





    Bedankt voor het kijken.




    Laatst gewijzigd door Red Falcon; 19 juni 2022 om 15:17
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  2. #2

    Standaard Re: Stoomlocomotief in Sonneberg bij valavond.

    Bakken met sfeer maar vind het iets tè rood..
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  3. #3

    Standaard Re: Stoomlocomotief in Sonneberg bij valavond.

    't Ja Bouk, zo was het nu eenmaal in Sonneberg die avond.
    Eerste rijtuig achter de BR (baureiche/bouwreeks) 65 was een restaurantie rijtuig en de rest erachter waren slaaprijtuigen, alles uit de DDR tijd.
    Wij sliepen in zo'n slaaprijtuig nadat we gegeten en (vooral) gedronken hadden in het eerste rijtuig.
    W ehebben ook in de cabine van de BR 65 mogen meerijden maar we moesten de machinst, de stoker en het landschap filmen en wees gerust het "Erzgezbirge" is heel mooi hoor.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  4. #4
    Geregistreerd: 8 maart 2010

    Standaard Re: Stoomlocomotief in Sonneberg bij valavond.

    Zoals "bouk" schrijft, het rood op de locomotief en in de achtergrond is voor mij ook té nadrukkelijk. Anders wél een mooie opname.
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !


  5. #5

    Standaard Re: Stoomlocomotief in Sonneberg bij valavond.

    Daar is zelfs niks aan verandert, het is trouwens een anaoge foto met een Fuji superia ASA 400.
    dat rood boven de locomotief is zo omdat het de schoorsteen is waar lichte rrok uitkomt.
    En vergeet niet de kleine locomotief kwam juist uit een volledige herziening in Meiningen de grootste werkplaats van stoom locomotieven en waarschijnlijk dde enige.
    Daar werken nog mensen die opgeleid zijn geweest ten tijde toen stoom nog een zegen was.
    Wist je dat de meeste stomers sterker waren dan de huidige diesels?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  6. #6
    Geregistreerd: 10 oktober 2006

    Standaard Re: Stoomlocomotief in Sonneberg bij valavond.

    Mooie compositie en geweldige sfeer .

    Ik heb ooit gelezen dat het rendement van een stoomlocomotief maar 5% was ?

  7. #7

    Standaard Re: Stoomlocomotief in Sonneberg bij valavond.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Mooie compositie en geweldige sfeer .

    Ik heb ooit gelezen dat het rendement van een stoomlocomotief maar 5% was ?
    Financieel wel want een stomer heeft vrij veel onderhoud nodig want een stomer moet heel langzaam opgewarmd worden en dan spreken we over uren.
    Als zijn dag erop zit moet die eerst kolen laden, water nemen en pas dan moet hij afgesmeerd worden. Als laatste wordt de vuurhaard van asse bevrid, wordt de asvanger geledigd en wordt de rookkast vrijgemaakt.
    Maar een stomer heeft veel meer kracht dan een diesel.
    Ook nog goed om weten, een sneltrein met drie gekopelde assen zal ondanks zijn hoge asdruk sneller "patineren' (doorslippen) dan een Mikado 4 gekoppelde assen en minder asdruk, en een goederen lok met 5 gekoppelde assen heeft zo weinig asdruk dat die ook snel zal doorslippen.
    Die 5 assers waren gebouwd, ondanks hun gewicht (niet per as) om op secondaire lijnen te rijden.
    Met een vijfasser was het ook zeer moeilijk om aan te zetten, de regelaar (zoiets als het gaspedaal van een auto) moest heel voorzichtig open gezet worden of die ging aan het patineren.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  8. #8
    Geregistreerd: 5 december 2005

    Standaard Re: Stoomlocomotief in Sonneberg bij valavond.

    Hey juppekes.

    Met zwarte achtergrond komt hij betere tot zijn recht.
    Al mocht de ganse foto iets opgelicht zijn voor mij.

  9. #9

    Standaard Re: Stoomlocomotief in Sonneberg bij valavond.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
    Hey juppekes.

    Met zwarte achtergrond komt hij betere tot zijn recht.
    Al mocht de ganse foto iets opgelicht zijn voor mij.
    Zo gezegd, zo gedaan. Beter zo?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  10. #10
    Geregistreerd: 5 december 2005

    Standaard Re: Stoomlocomotief in Sonneberg bij valavond.

    Hey juppekes.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Zo gezegd, zo gedaan. Beter zo?
    Ik moet mijn menig herzien.
    Ik vond de ganse foto wat donker, dus ik dacht een beetje oplichten.
    Maar nu vind ik de eerste versie toch beter.
    Bij de tweede versie komt er wat meer onscherpte naar boven, precies of dit een ferme krop is.
    Ik weet het nu zelf niet meer

Soortgelijke discussies

  1. We zijn nog altijd in Sonneberg.
    Door Red Falcon in forum Analoge Showcase
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 7 maart 2019, 18:52
  2. BR 95 van de ex Deutsche Reichsbahn (DDR) aab perron in Sonneberg.
    Door Red Falcon in forum Analoge Showcase
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 26 februari 2019, 20:28
  3. [Showcase] En nog eentje uit Sonneberg.
    Door Red Falcon in forum Transport
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 17 juli 2017, 22:06
  4. Op een mistige morgen in Sonneberg
    Door Red Falcon in forum Fotobeoordeling Transport
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 21 november 2011, 09:03
  5. BR 65 DR Sonneberg ergens in de jaren negentig.
    Door Red Falcon in forum Fotobeoordeling Transport
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 12 november 2011, 01:37

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •