Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lichtmeter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lichtmeter?

    Als beginnend hobby-fotograaf ben ik op zoek naar een lichtmeter.

    Op welke zaken moet ik letten, wat wel, wat (zeker) niet en welke fabrikanten zijn aan te bevelen?
    Aangezien ik geen prijzen weet, kan ik ook geen budget vooropstellen...

    Dankje

    Filip
    www.fluidr.com/photos/fotofilip3

  • #2
    Re: Welke lichtmeter?

    die in de camera zelf?

    of is't een flitsmeter? anders klik
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Welke lichtmeter?

      Je bent nooit bedrogen met een lichtmeter van Gossen, bijvoorbeeld een Digisix.
      En het hoeft echt niet meteen een flitsmeter te zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lichtmeter?

        Géén
        Koop een goeie portretlens met dat geld.. 85/1.8 ofzo

        Comment


        • #5
          Re: Welke lichtmeter?

          lichtmeter lijkt me idd enkel handig als je toestel geen interne meter heeft (en die zitten in ALLE digitale toestellen echt wel in ) of als je een flitsinstallatie hebt, maar dat is meestal niet het geval bij een beginnende fotograaf. Ben zelf nu een 3 jaar bezig en heb vrijdag voor de eerste keer een extrene lichtmeter in men handen gehad om flitslicht te meten.
          hoe meer f**k hoe meer vreugd

          **=ol

          Comment


          • #6
            Re: Welke lichtmeter?

            Goh, 'k heb hier nog ergens één liggen slingeren in mijn schuif, van Gossen. Géén idee waar ik die tegenwoordig nog zou voor gebruiken .

            Comment


            • #7
              Re: Welke lichtmeter?

              Je kan inderdaad de meeste situaties aan met de interne lichtmeter van je camera.
              Het enige wat die echter niet kan is:
              - flitslicht meten
              - opvallend licht meten
              Vooral dit laatste is af en toe wel interessant.

              Comment


              • #8
                Re: Welke lichtmeter?

                Gossen Digipro F goed ding en niet al te duur. Ik ga het huis niet uit zonder.

                Hoe en waarom een lichtmeter? http://www.gossen-photo.de/pdf/digital_e.pdf
                Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lichtmeter?

                  Denk nog eens goed na of je daar wel in zou investeren.
                  Zelfs in de studio gebruik ik nooit een lichtmeter.
                  een lichtmeter is enkel goed als je veel tijd hebt en op het model haar zenuwen wil werken in de studio.
                  anders kun je daar niet veel mee doen.
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lichtmeter?

                    Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                    Denk nog eens goed na of je daar wel in zou investeren.
                    Zelfs in de studio gebruik ik nooit een lichtmeter.
                    een lichtmeter is enkel goed als je veel tijd hebt en op het model haar zenuwen wil werken in de studio.
                    anders kun je daar niet veel mee doen.
                    uh, met aldoor naar je histogram kijken of je "goed" zit verdoe je veel tijd. Lichtmeter is 1 keer meten cam. instellen en knallen met die hap.
                    Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lichtmeter?

                      Oorspronkelijk geplaatst door tijgerhaai Bekijk bericht
                      uh, met aldoor naar je histogram kijken of je "goed" zit verdoe je veel tijd. Lichtmeter is 1 keer meten cam. instellen en knallen met die hap.
                      Eens uw licht goed staat is het niet meer nodig om op de histogram te kijken.
                      Dit zowel met als zonder lichtmeter.

                      Durf je de uitdaging aan om met 5 flitsers ( hooflicht, opvullicht, haarlicht, lichtbol op de achtergrond en een tegenlicht ) om ter snelst de juiste belichting te vinden.
                      Ik zonder flitsmeter en met een max van 2 testfoto's
                      Jij met flitsmeter en ook met een max van 2 testfoto's
                      Bij de 3e foto moet alle licht goed zitten, niet alleen qua belichting maar ook qua schaduw op het model haar gezicht, bol op de achtergrond, tegenlicht, en het haarlicht niet op het gezicht laten vallen.
                      De verliezer betaald de studiohuur + een pint aan de winnaar ( 36,40€ )
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lichtmeter?

                        5 lampen? zoveel gebruik ik er niet eens. De laatste tijd zelfs maar 1. Maar goed. als je ervaren bent gooi je het zo neer. Dan stel ik ook mijn lamp in. meet 1 keer na. regel eventueel bij, en klaar.

                        De vraag is hier van een beginner. Dan is het toch wel erg makkelijk en sneller om met een losse lichtmeter te werken. Omdat je dan nog niet ziet hier moet een stopje bij of af. Verder zal het mij weinig uit maken of je nu wel of niet een lichtmeter gebruikt. Het gaat uiteindelijk om de plaat. Alleen ik vind even meten sneller werken. 1* meten, camera daar op zetten, en daar gaan we dan. Ik heb ook een paar keer geholpen bij een andere fotograaf die dus naar het histogram kijkt. Die heeft toch wel 3 a 4 keer afdrukken nodig om tot de juiste instelling te komen.
                        Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lichtmeter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door tijgerhaai Bekijk bericht
                          ....Het gaat uiteindelijk om de plaat....
                          Dat is heel juist
                          Heb hier ook een flitsmetertje liggen, maar dat ligt stof te pakken.. Als ik de instellingen van de flitsmeter moet volgen zijn mijn foto's te donker. Dus zoals je zegt kijk ik alleen naar de plaat, nergens anders. Ok, af en toe naar het model

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lichtmeter?

                            Sinds ik een lichtmeter gebruik ben ik geheel voor een lichtmeter. Gebruik nu de Gossen DigiPro, maar heb ook al met Seconic Flasmate 805L gewerkt.

                            Zo'n lichtmeter is zoooooo veel nauwkeuriger en juister dan het hystogran. Je hystogram werkt op de embeded JPG en is ook nog eens WB afhankelijk.

                            Frank D (toch geen kleintje in het vak) gaf het maandag op Professional Imagin ook nog mee als tip. Meten, meten en nog eens meten.
                            Lang hoeft dat niet te duren. Seconde of 2. Meet je vb f7.1 en je wilt f8, dan weet je dat je de strobes 0.3 stops moet verhogen. Snel en efficient.
                            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lichtmeter?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                              Dat is heel juist
                              Heb hier ook een flitsmetertje liggen, maar dat ligt stof te pakken.. Als ik de instellingen van de flitsmeter moet volgen zijn mijn foto's te donker. Dus zoals je zegt kijk ik alleen naar de plaat, nergens anders. Ok, af en toe naar het model
                              Bij daglicht meten op de as van je camera. Bij flits in de richting van de bron. En uitkijken dat je zelf niet voor je licht gaat staan. (trapte ik in het begin nog wel eens in )
                              Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

                              Comment

                              Working...
                              X