Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk statiefkop op een monopod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk statiefkop op een monopod

    Ik ben gewend om alles vanuit de hand te fotograferen en zodoende daar ook mijn lenzen op aangeschaft om zodoende geen statief te heoeven gebruiken. Echter nieuwe aanwinst RF100-500 heb ik bij bepaalde situaties toch ondersteuning nodig. Monopod geeft mij de beste oplossing voor die situaties waar ik extra steun zoek. Maar welke statiefkop kan ik dan het beste aanschaffen om toch snel en flexibel te kunnen kaderen. Laatste keer met een schommelkop gefotografeerd wat zeer bevredigend was, dit was op een driepoot statief en vraag me af of een monopod zelfde gevoel gaat opleveren. De situatie waarbij ik extra steun zoek is als ik staande of zittend op een krukje snelle binnensporten wil fotograferen of in de buitenlucht BIF wil fotograferen.
    Eigenlijke vraag is welk statiefkop geeft de meeste stabiliteit maar ook vrijheid

  • #2
    Re: Welk statiefkop op een monopod

    Laatste keer met een schommelkop gefotografeerd wat zeer bevredigend was, dit was op een driepoot statief en vraag me af of een monopod zelfde gevoel gaat opleveren.
    mijn ervaring is van niet, maar ja je kan het natuurlijk zelf ook uitproberen

    Ik gebruik een Benro B3 op mijn monopod

    Comment


    • #3
      Re: Welk statiefkop op een monopod

      De Wimberley MonoGimbal Head MH-100 is wel een aanrader. Balanceerd de lens + camera perfect en kan vlot op en neer beweging.

      Comment


      • #4
        Re: Welk statiefkop op een monopod

        Ik heb Manfrotto éénbeenstatief en gebruik dit met de Sigma 60-600; op het stief heb ik een ArcaSwiss snelkoppelplaat gemonteerd zodat de objectiefstatiefvatting hierin past. Dit objectief heeft een statiefvatting die draaibaar is. Verder gebruik ik hier geen statiefkop. Ik heb hier ook nog nooit behoefte aan gehad.

        Comment


        • #5
          Re: Welk statiefkop op een monopod

          Ik gebruik een Sirui L-10 Tilt head, voor mij veel handiger dan een balhoofd op een monopod.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Welk statiefkop op een monopod

            Je bent met een Monopod minder flexibel dan met een statief en er zijn genoeg statieven die licht en compact zijn om bij je te steken. Een schommelkop is weer minder compact dan Sirui L-10 Tilt head. Vogelfotografie in de lucht gaat het snelste uit de hand en redelijk goed te handteren wanneer je onder aan de ring van de telelens een korte middenzuil (Circa 30cm) van een statief schroeft. Het is altijd aan te raden (uit de hand) je telelens te ondersteunen daar je anders schade kunt krijgen aan de bajonetvatting van je camera.

            Comment

            Working...
            X