Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag advies aankoop statief Gitzo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag advies aankoop statief Gitzo

    Ik ben op zoek naar een degelijk statief voor mijn Nikon D80 + AF-S Nikkor 18-200mm. Ik voorzie in de toekomst nog een 80-400 mm objectief te kopen. Ik zou het statief gebruiken om aan landschaps- en natuurfotografie te doen. Ik ben 1,80 meter groot en zou graag een statief hebben op ooghoogte. Ik ben eens gaan rondkijken en heb mijn oog laten vallen op één van de volgende statieven:

    Gitzo GT2540 LVL (leveling)
    Gitzo GT2530EX (explorer)
    Gitzo GT3540XLS (systematic)

    Zou er mij iemand kunnen helpen bij mijn keuze? Wat zijn de voor- of nadelen die je ondervonden hebt bij het gebruik van één van deze statieven? Welke statiefkop heb je er op geplaatst?

    Alvast bedankt voor de reacties!

  • #2
    Re: vraag advies aankoop statief Gitzo

    Zelf heb ik de GT2330, reken daarbij nog een goed balhoofd en je camera en je zit goed. Ben uiterst tevreden van mijn statief.
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

    Comment


    • #3
      Re: vraag advies aankoop statief Gitzo

      Ik heb de 1325 met de markins M20 erop en zeeeeeeeeeeeeer tevreden over
      Ik denk dat de 1325 wel niet meer bestaat en veranderd is in een nieuwere versie.

      Comment


      • #4
        Re: vraag advies aankoop statief Gitzo

        Ik ben al een hele tijd alle forums/reviews aan het aflopen voor een degelijk statief. Ik heb al heel wat bijgeleerd en vooral dat je een statief niet te licht mag kopen.
        Indien je toch voor een Gitzo gaat (en waarom niet) dan zou ik kiezen voor de GT3540LSV. De draagkracht is een stuk groter dan de 2xxx serie, maar vooral een groter gewicht van het statief zelf - wat zeker ten goede komt van de vibratieonderdrukking bij hogere mm (+300mm).
        Gitzo zelf adviseert vanaf 300 mm het gebruik van een 3xxx serie. De GT3540LSV (148cm) voldoet net iets beter aan uw lichaamslengte.
        Tel bij de 148cm nog 10 cm voor het balhoofd en 8 cm voor de hoogte van de D200 zoeker en je komt aan 166cm kijkhoogte. Dit zou met uw lengte nagenoeg perfect moeten zijn.
        De gewone GT3540 komt maar aan 132cm. Het gebruik van de middenzuil wordt door alle professionele gebruikers ten stelligste af te raden.
        Last edited by Leopard; 24 november 2007, 17:28. Reden: enkele kleine details
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: vraag advies aankoop statief Gitzo

          Ik zou gaan voor de Gitzo GT2540.
          Dus geen LVL: Ik ben 1.86 en met balhoofd + camera = excellent
          Als balhoofd: Markins MK10. Als je zeer zware lenzen zult kopen: Markins MK20
          Het enige negatieve aan een dergelijke set is de prijs.
          Kwaliteit: opperbest.
          ( niet vergeten: lensplaatjes voor camera en eventueel lens )
          Ooghoogte: Je bent 180cm groot - +/- 10cm tot ooghoogte = 170
          Statief GT2540 max hoogte= 156cm + balhoofd MK10= 10cm + zoeker camera= +/- 15cm = totaal= 181.
          Dus dat is zeker voldoende.
          Last edited by dyafani; 24 november 2007, 18:11.
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #6
            Re: vraag advies aankoop statief Gitzo

            zou ik kiezen voor de GT3540XLS
            GT3540 : 4 segmenten per been => diameter onderste segment 20mm.

            GT3530 : 3 segmenten per been => diameter onderste segment 24mm.
            max hoogte = 164 cm + balhoofd Q-ball M20 (+10.1 cm) + hoogte oculair camera = ong. 180 cm. voor een totaal gewicht van 2,7 kg.

            nadeel van 3 segmenten = lengte dichtgeklapt 66cm +10 cm balhoofd.

            Als je het echt stevig en stabiel wil kan je de middenzuil weglaten en vervangen door een "Base-Plate TB-30" en dan kan je ook dicht bij de grond werken.

            quality for life ++ <=> price (ca. € 1 000)
            Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

            Comment


            • #7
              Re: vraag advies aankoop statief Gitzo

              Inzake statiefkop heb je ruime keuze als je bereidt bent 300 à 400 euro uit te geven. Op de verschillende Amerikaanse fora worden verschillende balhoofden besproken.
              De voornaamste zijn: RRS-55 en RRS-40, Kirk BH-1, Acratech, Markins en Arca Swiss Z1p. Arca Swiss is de enigste die in België te koop is (bij Konijnenberg). Markins wordt vanuit Duitsland verstuurd en is dus niet onderhevig aan douanerechten.
              RRS, Kirk en Acratech moeten vanuit de VS komen.
              RRS-55 schijnt de beste van deze 3 te zijn, dit hoofd krijgt lovende kritieken in de VS. De RRS-40 is iets lichter, maar krijgt eveneens zeer goede kritieken.
              Het Kirk BH-1 is ook niet slecht, maar is evenwel wat groot van omvang en vrij zwaar. Het Kirk BH-3 is te licht voor de meeste zware lenzen.
              Acratech krijgt zowel lovende als vernietigende kritieken en schijnt vrij kwetsbaar te zijn.
              Markins heeft zeer veel tevreden gebruikers, maar de meesten raden de M10 tov de Q3 toch aan omwille van de stevigere constructie en draagkracht.
              Arca Swiss blijft een referentie en heeft met zijn nieuwe Z1p zich vrij concurrentieel geplaatst. Dit balhoofd is elliptisch geconstrueerd, zodat de frictie groter wordt naargelang dit balhoofd verder verwijderd wordt van zijn middelas. Omkippen is dus uitgesloten.
              Puristen zweren bij het Burzynski balhoofd (alleen te koop bij www.isarfoto.de). De wachttijden voor het verkrijgen van dit balhoofd zijn enorm (3 à 6 maand) omwille van de vrij artisanale constructie in een familiebedrijfje in het voormalig Oost-Duitsland. Dit balhoofd heeft evenwel 1 nadeel: gelet op zijn eigenzinnige constructie kan dit balhoofd niet werken in een hoek van 90 graden. Het gebruik van een L-bracket is dus aangewezen.

              Ik ben ook in de markt voor een degelijk balhoofd en mijn keuze is voorlopig gevallen op de Arca-Swiss Z1p met schroefklem. De flip-lock snelkoppeling schijnt minder stevig te zijn.
              Cameraplaatjes zijn ook een belangrijke factor. De plaatjes van Wimberley, Kirk en RRS zijn ondertussen legendarisch en beter van kwaliteit dan die van Arca-Swiss en Markins. Konijnenberg heeft de Wimberley platen beschikbaar en zal in de nabije toekomst ook diegene van Kirk invoeren.

              Koop een balhoofd in verhouding tot de statiefbenen. Een zeer zwaar balhoofd als de Burzynski, de Kirk BH-1 of de RRS-55 zijn oversized op een Gitzo 2xxx serie.
              Doch zoals ik reeds stelde - indien je later opteert voor een 80-400 - dan ben je quasi verplicht om voor de 3xxx serie te gaan. De 2xxx biedt onvoldoende demping, door zijn smallere diameter van zijn statiefpoten en zijn lager gewicht, om trillingen te voorkomen. Beter direct goed te kopen dan er achteraf spijt van te hebben.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: vraag advies aankoop statief Gitzo

                Hartelijk dank voor de reacties! Ik ben vandaag bij Konijnenberg een Gitzo GT3530LSV statief gaan kopen met als kop Gitzo G1276M.

                Comment


                • #9
                  Re: vraag advies aankoop statief Gitzo

                  Oorspronkelijk geplaatst door starterfotografie Bekijk bericht
                  Hartelijk dank voor de reacties! Ik ben vandaag bij Konijnenberg een Gitzo GT3530LSV statief gaan kopen met als kop Gitzo G1276M.
                  Proficiat met je aankoop; ik heb gisteren ook anderhalf uur doorgebracht bij de statieven en heb mij een Arca-Swiss Z1p gekocht.

                  Ik was evenwel ook onder de indruk van de bouwkwaliteit van de Velbon-statieven.
                  Maar dat Gitzo kwaliteit biedt, is zonder discussie.
                  Je hebt ongetwijfeld de beste keuze gemaakt en je zal veel geniet hebben van je aankoop gedurende vele, vele jaren.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraag advies aankoop statief Gitzo

                    Oorspronkelijk geplaatst door starterfotografie Bekijk bericht
                    Hartelijk dank voor de reacties! Ik ben vandaag bij Konijnenberg een Gitzo GT3530LSV statief gaan kopen met als kop Gitzo G1276M.

                    Proficiat met de aankoop en zeg maar Gitzo is voor het leven.
                    Hij zal nog veel Body's overleven
                    Mvg,
                    SW
                    BD1071BE

                    Comment

                    Working...
                    X