Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vloeistof ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vloeistof ?

    Goedenmorgen ?

    Is het verstandig om je display en/of lenzen schoon te maken met een vloeistof ?
    Moet dit een vloeistof zijn op alcohol basis of juist niet ?
    Je hebt tegenwoordig een screenclean-set om je LCD-schermen mee schoon te maken, en er staat op dat dit ook voor je fototoestel kan, is dit aan te raden ?

    Wat raden jullie aan ? Welke cleaningsets gebruiken jullie ? Waar aan te schaffen ?

    Orca45
    ________________________
    ***Trotse bezitter van de Panasonic Lumix FZ50, Sandisk Extreme III 2 GB, Raynox DCR 2020 pro 2,2 Telephoto, Raynox DCR-5320PRO MACRO, Raynox DCR 6600 Pro 0,66x HD Wideangle***

  • #2
    Re: Vloeistof ?

    Bij normaal gebruik en in normale omstandigheden volstaat een lensborsteltje om het verzamelde stof te verwijderen, ik gebruik zeer zelden een vloeistof om mijn lens te reinigen. Als het dan toch is gebeurt gebruik ik daar Eclipse voor met een pec-pad en daarna even met een natuurzeem.

    Zo'n zeem mag in je fototas nooit ontbreken voor het wegvegen van vingers en condensie op de body.

    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Vloeistof ?

      Yep, eclipse vloeistof op basis van methanol, kost ca. 10 € voor 59 ml.

      Opgelet: mag niet mee in het vliegtuig omdat je het er mee kunt in brand steken...

      Comment


      • #4
        Re: Vloeistof ?

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
        Opgelet: mag niet mee in het vliegtuig omdat je het er mee kunt in brand steken...
        Daar wordt toch niet op gecontroleerd?

        Voor lichte bevuiling gebruik ik een microvezeldoek, anders Eclipse + Pec-Pads. Andere goedjes komen niet meer op mijn lenzen of camera.


        seppuku.

        Comment


        • #5
          Re: Vloeistof ?

          iedereen zijn gedacht natuurlijk maar.....
          ik gebruik eclipse enkel en alleen om de censor te kuisen nooit meer om eventuele vlekken op lenzen te verwijderen, waarom:
          eens eclipse gebuikt op mijn bril met Goya lenzen en coating na enkele tijd weg ..... garantie==> nada
          dus ik zou zeggen enkel lensdoekjes zonder vloeistof

          Comment


          • #6
            Re: Vloeistof ?

            eens eclipse gebuikt op mijn bril met Goya lenzen en coating na enkele tijd weg ..... garantie==> nada
            Heel erg slechte "coating" dan, klinkt meer als een laagje plastic.
            Eclipse is pure methanol en het is daarmee onmogelijk om een coating (meestal keramisch) van een lens op te lossen.

            Je kunt voor je lenzen rustig zuivere methanol of isopropanol van bij de apotheker gebruiken, zolang het maar verdampt zonder sporen achter te laten. Is ook een STUK goedkoper dan eclipse. 100ml zuivere isopropanol kost bij mijn apotheker bvb 1,90€.

            Methanol is waarschijnlijk nogal goedkoper, maar dat is wel giftig.

            Als je zoutvlekken (zee) of kalkvlekken (grotten) op je lens hebt zal alcohol niet werken. Het beste is dan gedestilleerd water.

            Comment


            • #7
              Re: Vloeistof ?

              Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
              Daar wordt toch niet op gecontroleerd?


              seppuku.
              In een paranoïde land als de USA wordt ALLES gecontroleerd...

              Comment


              • #8
                Re: Vloeistof ?

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                In een paranoïde land als de USA wordt ALLES gecontroleerd...
                Om er binnen te geraken wel(3 tot 4 keren controle) maar om er terug buiten te geraken, hoe rapper hoe beter en zonder controle.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Vloeistof ?

                  Beste product voor het reinigen van alles wat te maken heeft met lenzen, CCD's, LCD's, optische latten in prof. scanners enz.
                  ISOPROPANOL alcohol (CH3CHOHCH3)
                  Werkt antistatisch, is niet agresief, werkt ontvettend, en is wateroplossend.
                  Ik gebruik het product reeds een paar jaar om de ccd van mijn Nikon D2H te reinigen, alsook mijn lenzen, en dit tot volle tevredenheid.
                  Ik moet wel zeggen, dat ik het alleen gebruik om aanslag te verwijderen, om stof te verwijderen, gebruik ik een klein vacuumpompje met een ciliconeslangetje om de stofjes weg te zuigen , beter dan al dat gedoe met een persluchtspuitbus en een venturi, deze kosten alleen maar veel geld

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vloeistof ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                    Om er binnen te geraken wel(3 tot 4 keren controle) maar om er terug buiten te geraken, hoe rapper hoe beter en zonder controle.

                    Hubert
                    Bij het gaan ...
                    Bijna geen controle om hier te vertrekken, wel veel vragen gesteld maar verder enkel GSM, gordel en schoenen in detail moeten laten controlleren, camera gewoon eens aanzetten.
                    Ginder toegekomen buiten het paspoort geen enkele controle ...

                    Bij het terugkeren ...
                    Valiezen niet gecontrolleerd (als enige van de groep) maar cameratas met inhoud tot in detail gecontrolleerd ... volledige test op aanwezigheid van springstof en al. Meer dan een half uur
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vloeistof ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Orca45
                      Je hebt tegenwoordig een screenclean-set om je LCD-schermen mee schoon te maken, en er staat op dat dit ook voor je fototoestel kan, is dit aan te raden ?
                      Deze set werkt perfect op een TFT-scherm en op een LCD van de camera zou ik het nog durven gebruiken al neem ik daar gewoonlijk een beetje Insta-Net voor als die vettig is.
                      Voor de rest gewoon droge zachte pluisvrije doekjes (droge brildoekjes).

                      Op lenzen en andere coatings durf ik niet al te veel produkten gebruiken, dit wordt ook afgeraden door de fabrikanten. Als er toch een vettige vlek op komt, dan gebruik ik een beetje Eclipse.

                      Nu, als je de opvallende waarschuwing leest dat bij die ScreenCleaner zit dan weet je ook al genoeg ...

                      LET OP
                      Gelieve dit te lezen alvorens Monster ScreenClean, Monster iClean, Monster CameraClean produkten te gebruiken.

                      Om mogelijke schade te voorkomen aan de producten die u van plan bent te reinigen, dient u eerst de gebruiksaanwijzing(en) van de producten te raadplegen betreffende de verzorging en reinigingsprocedures en aanbevelingen voor beeldschermen voordat u dit product gebruikt.

                      Als er voor het te reinigen product reinigen met alleen "water en zeep" wordt aangegeven of wordt aanbevolen dat u geen reinigingsmiddelen gebruikt op het product, dit reinigingsmiddel niet als reinigingsmethode gebruiken. U kunt uw aankoop zo nodig naar de erkende Monster-dealer terugbrengen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vloeistof ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                        Bij het gaan ...
                        Bijna geen controle om hier te vertrekken, wel veel vragen gesteld maar verder enkel GSM, gordel en schoenen in detail moeten laten controlleren, camera gewoon eens aanzetten.
                        Ginder toegekomen buiten het paspoort geen enkele controle ...

                        Bij het terugkeren ...
                        Valiezen niet gecontrolleerd (als enige van de groep) maar cameratas met inhoud tot in detail gecontrolleerd ... volledige test op aanwezigheid van springstof en al. Meer dan een half uur
                        Bij het gaan :
                        2 weken geleden wegwerpaansteker moeten afgeven in Parijs op weg naar Houston met Air France. Lucifers zijn wel toegelaten.
                        Opgegeven reden : een aansteker kan men met traangas vullen
                        2 AA batterijtjes uit een zaklampje moesten ook achtergelaten worden. Reden : wisten ze zelf niet. De 4 oplaadbare AA batterijtjes in mijn Canon compact hebben ze niets van gezegd.
                        Bij het terugkeren :
                        Valies was opengemaakt en er zat een bericht in dat ze een "special investigation" hadden moeten doen vanwege "suspected objects".
                        Een Fluke universeelmeter en oscilloscoop is indeed very dangerous

                        Op de Parijse luchthaven Charles De Gaulle staat een etalagekast met alles erin wat je niet mag meenemen op het vliegtuig. Een flesje nagelpolish (dissolvant) staat er ook bij. Waarschijnlijk even gevaarlijk als Eclipse vloeistof.

                        Ik ga vrijdag terug naar Houston. Ben benieuwd wat ze nu weer gaan verbieden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vloeistof ?

                          Ik gebruik een versleten zakdoekje met enkele druppels ruitenreiniger
                          (Glassex) om de lenzen te reinigen. Laat geen sporen na.
                          De lensbody reinig ik met Cif Powercream.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vloeistof ?

                            Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
                            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                            --------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vloeistof ?

                              Lens: goede blazer, zo weinig mogelijk doek/zeem om krassen te voorkomen.
                              Censor: alleen als het echt moet. Eénmaal er aan begonnen dan loop je het risico dat je het stees vaker moet doen.
                              http://www.fotohans.eu

                              Comment

                              Working...
                              X